جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اخلاق پيامبر از ديدگاه قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7

    اخلاق پيامبر از ديدگاه قرآن




    اخلاق پيامبر اسلام از ديدگاه قرآن
    به بهانه ايام ولادت فخر عالم امکان حضرت محمد صلي الله عليه و آله وسلم، به بررسي يکي از شبهاتي که درباره اخلاق پيامبر وارد شده است مي پردازيم.

    اميدوارم با هديه اين مطالب به قرآن دوستان عزيز قلب مطهر ايشان از ما راضي باشد، انشاء الله.

    يکي از مسائلي که مربوط به عصمت عملي و اخلاق انساني آن بزرگوار است مهرورزي با مردم است، آنهم مهرباني که از طاقت بشر معمولي خارج است، ولي مخالفين عصمت، به سوره عبس و تولي استناد مي کنند، و خطاب واقعي در سوره را متوجه پيامبر مي دانند، در حالي که طبق دلائلي که خواهد آمد مخاطب واقعی سوره نميتواند پيامبر باشد.

    قبل از بيان دلائل، توجه به متن قرآن و ترجمه اش ضروري است:
    1- عبس وتولى، چهره در هم كشيد و روى برتافت
    2- أن جاءه الأعمى، از اينكه نابينايى به سراغ او آمده بود!
    3- وما يدريك لعله يزكى، تو چه مى‏دانى شايد او پاكى و تقوا پيشه كند
    4- أو يذكر فتنفعه الذكرى، يا متذكّر گردد و اين تذكّر به حال او مفيد باشد!
    5- أما من استغنى، امّا آن كس كه توانگر است
    6- فأنت له تصدى، تو به او روى مى‏آورى
    7- وما عليك ألا يزكى، در حالى كه اگر او خود را پاك نسازد، چيزى بر تو نيست
    8- وأما من جاءك يسعى، امّا كسى كه به سراغ تو مى‏آيد و كوشش مى‏كند
    9- وهو يخشى، و از خدا ترسان است
    10- فأنت عنه تلهى، تو از او غافل مى‏شوى
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۶:۳۷ دلیل: تصحيح عنوان


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با دقت در آيات فوق مخاطب واقعي سوره، پيامبر نميتواند باشد:
    1- ظاهر آيه خبر محض است، و هيچ دليل لفظي بر اينکه مخاطبش پيامبر باشد وجود ندارد.
    2- مخاطب نميتواند پيامبر باشد، زيرا اوصاف به کار رفته در اين سوره مناسب شأن قرآني ايشان نيست، لذا به بررسي تک تک صفات بکار رفته مي پردازيم:
    عبوس
    پيامبر عبوس نيست زيرا:
    اولا: اخلاق پيامبر در قرآن بسيار متعالي بيان شده است، مثل:
    1- إنک لعلي خلق عظيم، تو اخلاق عظيم و برجسته‏اى دارى‏، قلم / 4
    2- فبما رحمة من الله لنت لهم لو کنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک، به (بركت) رحمت الهى، در برابر آنان نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراكنده مى‏شدند، آل عمران/ 159
    3- و ما ارسلناک الا رحمة للعالمين، ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم‏، انبياء/107
    4- لقد جائکم رسول من انفسکم عزيز عليه ما عنتم حريص عليکم بالمؤمنين رؤوف رحيم، به يقين، رسولى از خود شما بسويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است‏ ‏، توبه/128
    5- و کان بالمومنين رؤوفا، نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است، احزاب/43

    پس اوصافي از قبيل: مهرباني، نرمي، رحمت، خوش اخلاق و... در حد اعلا در ايشان وجود دارد.

    ثانيا: در تاريخ، گزارشي از صفت عبوس بودن پيامبر به ما نرسيده است، با اينکه دشمنان، صفاتي به مراتب بدتر را به ايشان نسبت داده و قرآن نيز إبائي از نقل آنان نداشته است، مانند ساحر، شاعر، کذاب، مجنون و...، ولي هيچکدام عبوس بودن را نسبت نداده اند.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ در ساعت ۰۷:۳۸


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    ترجيح اغنياء بر فقراء
    اولا: اين بي توجهي، از يک انسان عادي قبيح، و قابل مذمت و ملامت است چه رسد به پيامبري که اخلاق واسعه إلهي دارد.

    ثانيا: آيات قرآن و سنت به جامانده از پيامبر، سراسر تأکيد بر احترام به مؤمنين، خصوصا فقراء آنها و ترجيحشان بر دنياطلبان است، مانند:
    پيامبر مي فرمايند: هرکس مؤمني را به خاطر فقرش ذليل و تحقير کند خداوند او را در روز قيامت مفتضح مي سازد، بحار ج 69 ص 44
    يا فرمود: هيچ مسلماني را تحقير نکنيد، چراکه کوچکشان پيش خدا بزرگ است، تنبيه الخواطر ج 1 ص 31

    بي توجهي به تزکيه مردم
    اولا: خطاب و ما لک الا تزکي متوجه پيامبر نيست، زيرا رسالت پيامبر به خاطر تزکيه است، به دو مورد اشاره مي شود:
    الف
    تعليم به همراه تزکيه چهار مرتبه در قرآن آمده است، مانند:
    رسولًا منهم يتلو عليهم آياته ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمة، رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مى‏خواند و آنها را تزكيه مى‏كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مى‏آموزد، جمعة/ 2
    ب
    صدقه به همراه تزکيه، مثل:
    خذ من أموالهم صدقةً تطهرهم وتزكيهم بها، از اموال آنها صدقه‏اى (بعنوان زكات) بگير، تا بوسيله آن، آنها را پاك سازى‏، توبه/103

    ثانيا: حرص پيامبر بر ايمان مردم بعنوان يک امر مثبت تلقي گرديده است و اين با بي توجهي به تزکيه متضاد است، مثل:
    لقد جائکم رسول... حريص عليکم، به يقين، رسولى بسويتان آمد كه ... اصرار بر هدايت شما دارد‏، توبه/128


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    براستي مخاطب سوره کيست؟
    روايتي از امام صادق عليه السلام است که پيامبر مشغول صحبت با فردي از بني اميه (عثمان) بود که ابن ام مکتوم (نابينا) وارد شد، پيامبر متوجه او شدند و عثمان چهره در هم کشيد و ....

    توجه به دو مطلب ضروري است:
    اول: روايات مخالف برداشت فوق تاب مقاومت ندارد، چراکه پشتوانه قوي قرآني مانع است، و همانطور که مي دانيد بايد روايات را بر قرآن عرضه کنيم نه بالعکس.

    دوم: اگر روايت فوق را نيز قبول نداشته باشيم، و مصداقش کسي غير عثمان باشد، بازهم نميتوان مخاطب سوره را پيامبر دانست، به همان دلائل قرآني که ذکر شد.

    سؤال: مگر در مرحله اول، مخاطب قرآن، پيامبر نيست؟
    جواب: مَثَل مشهوري (شبيه به در ميگه پنجره بشنود) ميان عرب متداول است، ميگويند: اياک اعني و اسمعي يا جاره، منظور توئي ولي همسايه بشنو، اين مثل در مورد قرآن بسيار کاربرد دارد، که از ائمه عليهم السلام و صحابه پيامبر مانند ابن عباس در مورد قرآن وارد شده است، و اين مبتني بر يکي از اصول تربيتي است، مراد کسی است و خطاب به کسی دیگر است.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۷:۲۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود