صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خوش‌ خلقی‌

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خوش‌ خلقی‌




    خوش‌ خلقی‌

    خوش‌ خلقی‌

    خلق‌ علیرغم‌ خلق‌ حالات‌ باطنی‌ راسخ‌ افراد را می‌گویند كه‌ در صورت‌ حسن‌ و نیكی‌، به‌ آن‌ حسن‌ خلق‌ و چنانچه‌ زشت‌ و بد باشد به‌ آن‌ سوء خلق‌ گفته‌ می‌شود.حسن‌ خلق‌ به‌ مجموعه‌ اعمال‌ نیك‌ فرد در ارتباط با مردم‌ گفته‌ می‌شود و این‌ حسن ‌برخورد، جدای‌ از اعتقادات‌ ایمانی‌ نیست‌. هر چه‌ فرد ایمان‌ كامل‌تری‌ داشته‌ باشد خلق‌ نیك‌تری‌ دارد. پس‌ از اخلاق‌ عبادی‌ كه‌ اعمال‌ نیك‌ در ارتباط با خداست‌ و از واجبات‌ شرعی‌ محسوب‌ می‌شود، خوش‌ خلقی‌ بهترین‌ عمل‌ است‌. امام ‌صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    مؤمن‌ بعد از انجام‌ واجبات‌، پیش‌ خدای‌ عزوجل‌، عملی‌ محبوب‌ تر از این‌ نیاورد كه‌ مردم‌ از خلق‌ او رضایت‌ داشته‌ و در وسعت‌ باشند.[1]
    انسان‌ مؤمن‌،در خوش‌ برخوردی‌ با دیگر انسانها هم‌ پیشتاز است‌. امام‌صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    در معاشرت‌ با مردم‌ تا می‌توانی‌ همیشه‌ بهتر از طرف‌ مقابل‌ خود عمل‌كن‌.[2]
    فرد خوش‌خلق‌، با مردم‌ انس‌ می‌گیرد و مردم‌ با وی‌ انس‌ می‌گیرند. و نسبت‌ به‌ مردم‌ سختگیری‌ نكرده‌ و با آنها به‌ آرامی‌ و نرمش‌ برخورد می‌كند.
    پیامبر اكرم‌(ص‌) می‌فرمایند:
    با فضیلت‌ ترین‌ شما كسانی‌ هستند كه‌ اخلاقشان‌ نیكوتر و همنشین‌نواز باشند، آنها با مردم‌ انس‌ می‌گیرند و مردم‌ نیز با آنها مأنوس‌ هستند و بر فرششان‌ می‌نشینند.[3]
    خیر انسان‌ در الفت‌ گرفتن‌ و انس‌ داشتن‌ با مردم‌ است‌. امیرالمؤمنین‌(ع‌)می‌فرما ند:
    مؤمن‌ اهل‌ انس‌ و الفت‌ با مردم‌ است‌ و كسی‌ كه‌ با مردم‌ الفت‌ نگیرد و با او الفت‌ نگیرند خیر ندارد.[4]
    كمال‌ ایمان‌ در خوش‌خلقی‌ است‌. امام‌ باقر(ع‌) می‌فرمایند:
    كامل‌ترین‌ مردم‌ از لحاظ ایمان‌، خوش‌خلق‌ترین‌ آنهاست‌.[5]
    برخی‌ از روایات‌، خوش‌ خلقی‌ را با واجبات‌ شرعی‌ مقایسه‌ نموده‌اند. و ثواب ‌آن‌ را هم‌ عرض‌ ثواب‌ واجبات‌ و عبادات‌ محسوب‌ نموده‌اند. از پیامبر اكرم‌(ص‌) نقل‌ شده‌ است‌:
    آنكه‌ خلق‌ نیكو دارد پاداش‌ روزه‌ گیر شب‌ زنده‌ دار دارد.[6]
    امام‌ صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    خدای‌ تبارك‌ و تعالی‌ ثوابی‌ را كه‌ بر حسن‌ خلق‌ بنده‌ می‌دهد مانند ثواب‌ كسی‌ است‌ كه‌ هر صبح‌ و شام‌ در راه‌ خدا جهاد می‌كند.[7]
    در اخلاق‌ دینی‌ آثار حسن‌ خلق‌ هر چند در ارتباط با مردم‌ است‌، منحصر به‌ عالم دنیا و روابط اجتماعی‌ نیست‌، بلكه‌ یكی‌ از عوامل‌ بسیار مؤثر در محاسبه‌ آخرت ‌است‌.از پیامبر اسلام‌(ص‌) نقل‌ شده‌ است‌:
    روز قیامت‌، در ترازوی‌ سنجش‌ عمل‌ هیچكس‌ چیزی‌ بهتر از حسن ‌خلق‌ گذاشته‌ نمی‌شود.[8]
    بیشترین‌ چیزی‌ كه‌ امتم‌ را به‌ بهشت‌ می‌برد، تقوای‌ الهی‌ و حسن‌ خلق‌ است‌.[9]
    خوش‌ خلقی‌ گاه‌ ارثی‌ و طبیعی‌ است‌ و گاهی‌ اكتسابی‌ بوده‌ و با خودسازی‌ و تلاش‌ به‌ دست‌ می‌آید. مسلماًخلقی‌ كه‌ با تلاش‌ و كوشش‌ حاصل‌ شود، با ارزش‌ تر و اجر و ثواب‌ اخروی‌ آن‌ نیز بیشتر خواهد بود.امام‌ صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    خوش‌ خلقی‌ هدیه‌ای‌ الهی‌ است‌. بخشی‌ از آن‌ طبیعی‌ و جزء سرشت‌ فرد است‌ و قسمتی‌ اكتسابی‌ است‌ كه‌ با اراده‌ و تصمیم‌ بدست ‌می‌آید... آن‌ كس‌ كه‌ خوش‌خلقی‌، منش‌ و طبیعت‌ اوست‌، بر آن‌سرشته‌ شده‌ و غیر آن‌ را نمی‌تواند انجام‌ دهد، ولی‌ آنكه‌ بانیت‌، وسختی‌ خود را به‌ انجام‌ كاری‌ وادار می‌كند والاتر و بهتر است‌.[10]
    خوش‌ خلقی‌ از اوصاف‌ دوستان‌ خداست‌ و اگر دشمنان‌ خدا نیز آن‌ را دارند، مصلحتی‌ است‌ كه‌ براساس‌ آن‌ نوعی‌ همزیستی‌ اجتماعی‌ برقرار و ممكن‌ شود تا دوستان‌ خدا از گزند دشمنان‌ محفوظ بمانند. امام‌ صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    خدای‌ تبارك‌ و تعالی‌ پاره‌ای‌ از اخلاق‌ دوستانش‌ را به‌ دشمنانش‌عاریه‌ می‌دهد تا دوستان‌ بتوانند در زمان‌ دولت‌داری‌ دشمنان‌ زندگی‌كنند... اگر چنین‌ نبود همه‌ دوستان‌ خدا را می‌كشتند.[11]

    خوش‌ خلقی‌

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آثار خوش‌ خلقی‌

    آثار اجتماعی‌ خوش‌ خلقی‌ بر كسی‌ پوشیده‌ نیست‌. ائمه‌ اطهار(ع‌) به‌ برخی‌ از این‌آثار اشاره‌ كرده‌اند: آسان‌ نمودن‌ كارها[12]، آباد ساختن‌ خانه‌ و زندگی‌ دنیا و طولانی ‌كردن‌ عمر[13] و... نمونه‌هایی‌ از آنها هستند. علاوه‌ بر این‌ جنبه‌های‌ مختلف‌ معنوی‌ و اخروی‌ دیگری‌ نیز از آثار حسن‌ خلق‌ شمرده‌ شده‌اند. از جمله‌:
    الف‌) جبران‌ كننده‌ گناهان‌: امام‌ صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    خلق‌ نیكو، گناه‌ را ذوب‌ می‌سازد؛ همچنانكه‌ خورشید یخ‌ را آب ‌می‌كند.[14]
    راستگویی‌، رد امانت‌، حیا و حسن‌ خلق‌ باعث‌ می‌شود كه‌ به‌ شخص ‌نقصی‌ نرسد هر چند سرا پا گناه‌ باشد.[15]
    باید توجه‌ داشت‌ كه‌ امام‌(ع‌) نمی‌خواهند كسی‌ را ترغیب‌ به‌ گناه‌ نمایند، بلكه‌ به ‌اهمیت‌ این‌ اوصاف‌ اشاره‌ می‌كنند، به‌ این‌ معنی‌ كه‌ این‌ اوصاف‌ چنان‌ اصلاح‌ كننده ‌هستند كه‌ گناهان‌ بزرگ‌ را نیز جبران‌ می‌كنند، یا نمی‌گذارند فرد در عذاب‌ مخلد شود.
    ب‌) جبران‌ كننده‌ كمبود عبادات‌: امام‌ صادق‌(ع‌) می‌فرمایند:
    گاهی‌ بنده‌ خدا در عبادت‌ كوتاهی‌ و تقصیر می‌كند ولی‌ چون‌ حسن‌ خلق‌ دارد، خدا به‌ سبب‌ حسن‌ خلقش‌ او را به‌ درجه‌ روزه‌ داری‌ كه‌ به ‌عبادت‌ بپا خاسته‌ می‌رساند.[16]
    ج‌) بهشت‌ و نعمتهای‌ اخروی‌: رسول‌ خدا(ص‌) فرموده‌اند:
    آنچه‌ بیشتر امت‌ من‌ را به‌ بهشت‌ می‌برد تقوای‌ الهی‌ و حسن‌ خلق‌ است‌.[17]

    آثار سوء خلق‌

    چنانچه‌ گفته‌ شد، سوء خلق‌ دقیقاًدر مقابل‌ حسن‌ خلق‌ است‌ و شخص‌ دارای ‌سوء خلق‌ نه‌ تنها از همه‌ آثار و فوائد حسن‌ خلق‌ محروم‌ است‌، بلكه‌ دارای‌ آثاری ‌ضد آن‌ است‌ كه‌ بی‌خیری‌ و عذاب‌ قبر نمونه‌ای‌ از آنهاست‌. امیرالمؤمنین‌(ع‌)می‌فرما ند:
    كسی‌ كه‌ حسن‌ خلق‌ ندارد، از او نمی‌توان‌ خیری‌ انتظار داشت‌.[18]
    و از پیامبر اكرم‌(ص‌) نقل‌ شده‌ است‌ كه‌:
    سوء خلق‌ باعث‌ عذاب‌ قبر است‌.[19]

    خوش‌ خلقی‌



    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    [1] ما یقدم‌ المؤمن‌ علی‌ الله‌ عزوجل‌ بعمل‌ بعد الفرائض‌ احب‌ الی‌ الله‌ تعالی‌ من‌ ان‌ یسع‌ الناس‌ بخلقه‌./حسن‌الخلق‌، ح‌ 4

    [2] اذا خالطت‌ الناس‌ فان‌ استطعت‌ ان‌ لاتخالط احداًمن‌ الناس‌ الا كانت‌ یدك‌ العلیا علیه‌ فافعل‌... ./ همان‌، ح‌ 14

    [3] أفاضلكم‌ احسنكم‌ اخلاقاًالموطؤن‌ اكنافاًالذین‌ یالفون‌ و یؤلفون‌ و توطا رحالهم‌./همان‌، ح 6 ‌

    [4] المؤمن‌ مألوف‌ ولا خیر فیمن‌ لا یألف‌ ولا یؤلف‌./ همان‌، ح‌ 17

    [5] ان‌ اكمل‌ المؤمنین‌ ایماناًاحسنهم‌ خلقاً./ همان‌، ح‌ 1

    [6] ان‌ صاحب‌الخلق‌ الحسن‌ له‌ مثل‌ اجر الصائم‌ القائم‌./ همان‌، ح‌ 5

    [7] ان‌ الله‌ تبارك‌ و تعالی‌ لیعطی‌ العبد من‌الثواب‌ علی‌ حسن‌ الخلق‌ كما یعطی‌ المجاهد فی‌ سبیل‌الله‌، یغدو علیه‌و یروح‌./ همان‌، ح‌ 12

    [8] ما یوضع‌ فی‌ میزان‌ امری‌ء یوم‌ القیامه‌ افضل‌ من‌ حسن‌ الخلق‌./ همان‌، ح‌ 2

    [9] اكثر ماتلج‌ به‌ امتی‌ الجنه‌ تقوی ‌الله‌ و حسن‌ الخلق‌./ همان‌، ح‌ 6

    [10] منیحه‌ یمنحها الله‌ عزوجل‌ خلقه‌؛ فمنه‌ سجیه‌ و منه‌ نیه‌؛ فقلت‌: فایتهما افضل‌؟ فقال‌: صاحب‌ السجیه‌ هو مجبول‌ لا یستطیع‌ غیره‌ و صاحب‌ النیه‌ یصبر علی‌ الطاعه‌ تصبراً؛فهو افضلهما./ همان‌، ح‌ 11

    [11] ان‌ الله‌ تبارك‌ و تعالی‌ أعار اعداءه‌ اخلاقاًمن‌ اخلاق‌ اولیائه‌ لیعیش‌ اولیاءه‌ مع‌ اعدائه‌ فی‌ دولاتهم ... ولولا ذلك‌ لما تركوا و لیاً لله‌ الا قتلوه‌./ همان‌، ح‌ 13

    [12] یا بحر حسن‌ الخلق‌ یسر... ./ همان‌، ح‌ 15

    [13] البر و حسن‌ الخلق‌ یعمران‌ الدیار و یزیدان‌ فی‌ الاعمار./ همان‌، ح‌ 8

    [14] ان‌ الخلق‌ الحسن‌ یمیث‌ الخطیئه‌ كما تمیث‌ الشمس‌ الجلید./ همان‌، ح‌ 7

    [15] اربع‌ من‌ كن‌ فیه‌ كمل‌ ایمانه‌ و ان‌ كان‌ من‌ قرنه‌ الی‌ قدمه‌ ذنوباًلم‌ ینقصه‌ ذلك‌، (قال‌) و هو الصدق‌ و أداء الامانه‌ و الحیاء و حسن‌ الخلق‌./ همان‌، ح‌ 3

    [16] ...فان‌ العبد یكون‌ فیه‌ بعض‌ التقصیر من ‌العباده‌ و یكون‌ له‌ حسن‌ خلق‌ فیبلغه‌ الله‌ ب (حسن‌) خلقه‌ درجه‌ الصائم ‌القائم‌./ همان‌، ح‌ 14

    [17] أكثر ما تلج‌ به‌ امتی‌ الجنه‌ تقوی‌الله‌ و حسن‌ الخلق‌./ همان‌،، ح‌ 6

    [18] همان‌، ح‌ 17

    [19] ...یا رسول ‌الله‌ مایعمل‌ حدیدنا فی ‌الارض‌، فكمانما نضرب‌ به‌ فی ‌الصفا، فقال‌: ولم‌؟ ان‌ كان‌ صاحبكم‌ لحسن ‌الخلق‌... ./ همان‌، ح‌10


    خوش‌ خلقی‌

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حسن خوش خلقی





    خوش‌ خلقی‌
    خوش‌ خلقی‌

    خوش‌ خلقی‌حسن خوش خلقیخوش‌ خلقی‌

    صفات پسندیده پس از تأثیرگذاری در حالات و ویژگی‌های شخصی فرد، وی را در زمینه برقراری ارتباطی شایسته با دیگران به نیکوترین شکل یاری می‌رساند.
    گرچه به راحتی نمی‌توان این کارکرد را ازکارکرد نخست متمایز دانست. خوش خلقی را نیز باید در زمره خصلت‌های ستوده‌ای به‌شمار آورد که در شکل دهی روابط اجتماعی سالم با دیگران به عنوان ابزاری کارآمد و نتیجه بخش همیشه و همواره مورد توصیه ویژه تعالیم اسلامی بوده است. در اهمیت و امتیاز این صفت همین بس که بنا بر آیات وروایات، یکی از صفات مشترک تمامی انبیاء و اوصیای الهی، خلق نیکو معرفی شده است.

    حضرت امام صادق(ع) در این ارتباط می‌فرمایند: «حسن خلق از اخلاق انبیاء است.» (وسایل الشیعه، ج۳، ص۲۶۰). همچنین ایشان در بیانی دیگر به سرآمد و خاتم انبیاء حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان نمونه اعلای نیک خلقی توجه داده‌اند. آن امام در مقام شرح آیه چهارم از سوره قلمکه خطاب به پیامبر عالی مقدار اسلام (ص) می‌فرماید: «وانک لعلی خلق عظیم» (همانا تو از خلقی بزرگ برخورداری) مقصود از «خلق عظیم» را سخاوتمندی وخوشرویی و خوش برخوردی رسول خدا (ص) عنوان فرموده‌اند. (وسایل الشیعه،ج۱۵، ص۲۰۰)

    البته تمامی آنچه از خصال نیک در قرآن کریم یاد شده را باید آئینه تمام نمایی از وجود سراسر مهر و محبت رسول خدا (ص) دانست. اما در این میان گواه گویای خوش اخلاقی آن حضرت را می‌توانیم درآیه ۱۵۹ سوره آل عمران بیابیم. آنجا که خداوند به کلیدی بودن اخلاق نیک پیامبر خود پرداخته و از‌آن به عنوان عامل اصلی کامیابی ایشان در تبلیغ وانجام رسالت، سخن به میان آورده است. در این آیه می‌خوانیم: «پس از رحمت خداست که برآنها نرم شدی و اگر تندخو و سنگدل بودی قطعاً از اطراف توپراکنده می‌شدند...»

    خوش‌ خلقی‌


    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خوش‌ خلقی‌

    اصولاً در مفهوم واژه «ولی» دو مفهوم توأمان نهفته است و هیچ‌یک را نمی‌توان بدون درنظر گرفتن دیگری در ترجمه این واژه، رجحان داد. واژه شناسان در بیان مفهوم آن گفته اند «ولی» به معنای سرپرست و دوست است. این موضوع دامنه گسترده‌ای دارد که فقط در حد اشاره واختصار به سبب روشن شدن موضوع بحث بازگو می‌شود. نکته کارگشایی که به شکلاسرارآمیز و لطیف و ظریف در واژه «ولی» و اطلاق آن بر انبیاء و اوصیاء ودر مراتب پائین‌تر برتمامی مؤمنان، حضور دارد عبارت از این است که دوستی ومحبت میان مردم و رهبر آنان بنیانی مستحکم برای برقراری و ادامه و تقویت رابطه فرمانروایی و فرمانبرداری میان آنان است.

    به بیان دیگر هر اندازه این دوستی و محبت ازعمق بیشتری برخوردار باشد، نفوذ اوامر ولی و حاکم و ضمانت توجه و اطاعت مردم از‌آن بیشتر است.

    اینک باید بگوییم که یکی از مهمترین عوامل ایجاد چنین محبتی، خلق نیکوست که سرشت دین نیز به آن ممزوج شده است. چنانکه امام باقر (ع) فرمود: «هل الدین الا الحب» (آیا دین چیزی جز دوست داشتناست؟!) (کافی، ج۸، ص۷۹)

    در واقع اولیای دین با بهره‌مندی از این ویژگی، مسیر دستیابی به اهداف الهی خود را هموار نموده‌اند و به مدد این ویژگی سرعت و عمق و گستره نفوذ دعوت انبیا در مقایسه با دیگران اعجاب‌آورو اعجازآمیز بوده است. البته نباید از نظر دور داشت که نگاه آن بزرگواران به خوش‌اخلاقی فقط به عنوان یک ابزار نبوده بلکه اساساً برخاسته از اعتقادو بینش آنها به این صفت به عنوان یک خصیصه و فضیلت انسانی است. چیزی که مکرر به پیروان خود رعایت آن را گوشزد فرموده‌اند. در حدیثی، امام صادق(ع) می‌فرماید: «رفتار پسندیده و خوشرویی محبت دیگران را جلب و فرد را به بهشت وارد می‌کند.» (کافی، ج۲، ص۱۰۳)

    خوش‌ خلقی‌


    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خوش‌ خلقی‌

    در روایت دیگر، از جد بزرگوارشان، حضرترسول‌اکرم(ص) رعایت این موضوع موجب تثبیت و استحکام دوستی معرفی شده است. (تحف‌العقول، ص ۴۵) آنچه در یکی از روایات منقول از حضرت امیرالمؤمنین (ع) آمده، گویای آن است که خوش‌خلقی، مقدم بر هر توصیه گفتاری و زبانی است وزمینه توجه به سخن گوینده را فراهم می‌کند. ایشان می‌فرمایند: «هرگاه خلقو خوی نیکو شود، بیان فرد نیز گوارا خواهد شد.» (غررالحکم، ص ۲۵۵)

    خوش‌خلقی چنان علاقه عجیبی را پدید می‌آورد که مردم تشنه دیدار فرد خواهند شد و تاب فقدان او را ندارند. علی(ع) در خلالسفارش‌های خود به محمد بن حنفیه چنین افقی را پیشنهاد می‌کنند ومی‌فرمایند: «اخلاقت را در برخورد با مردم نیک گردان تا آنجا که اگر ازنظر آنها غایب شدی، دلشان برای تو تنگ شود و اگر وفات نمودی، برای از دستدادن تو بگریند.» (وسایل‌الشیعه، ج۱۲، ص۲۰۲) ایشان همچنین می‌فرمایند: «هرکس اخلاقش نیک شود، دوستدارانش فراوان شود و همگان به او انس گیرند.» (غررالحکم، ص۲۵۵)

    پس درواقع باید اساس حکومت را از منظر اسلاممحبت و دوستی دانست. لذا اولیای دین ضمن پایبندی به این قاعده، پیروان خودرا نیز در برقراری چنین پیوندی تحریض و تشویق می‌نمودند.

    خوشخویی به جهت نقش تعیین‌کننده‌ای که درزندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی انسان دارد، در روایات نیز با تعابیرخاص مورد سفارش قرار گرفته است. چرا که امام علی(ع) می‌فرمایند: «خوی نیکسرآغاز هر کار نیک دیگر است.» (همان، ص ۲۵۴) ارزش و موقعیت خلق پسندیده رافقط زمانی می توان درک کرد که در مقایسه با سایر فضایل برجسته و ممتازتعریف شود. امام صادق(ع)، در روایتی پاداش خوش‌خلقی را هم سنگ جهاد در راهخدا (کافی،ج۲، ص ۱۰۱) و در جای دیگر هم طراز با روزه‌داری و شب‌زنده‌داریاعلام نموده‌اند. (همان، ص ۱۰۳) امام زین‌العابدین(ع) هم برای این که اهمیت دوچندان و منحصر به فرد نرم خویی را در سرنوشت اخروی انسان یادآورشوند، حدیثی از رسول خدا (ص) پیش کشیده‌اند که فرمود: «روز قیامت چیزی بهتر از خوشخویی در ترازوی فرد قرار داده نمی‌شود.»(بحارالانوار، ج ۷، ص۲۴۹)

    بیشترین چیزی که قرآن کریم به دفعات رعایت آنرا هشدار داده تقوای الهی است. شگفت‌آور است که پیامبر اکرم(ص) صفتی رامناسب‌تر و سزاوارتر از خوش‌اخلاقی را برای همنشینی و همجواری با تقوانمی‌دانند. ایشان می‌فرمایند: «بیش از هر چیز دیگری تقوای الهی و خوشخوییاست که امت مرا به بهشت وارد می‌کند.» (کافی، ج۲، ص۱۰۰)

    امروزه نسبت به برقراری روابط عمومی سالم وآمیخته با احترام و لبخند و محبت در فرایندهای تجاری و به طور کلی معیشتی تأکید فراوان می‌شود و شرکت‌های تولیدی و خدماتی بخش زیادی از سرمایه خودرا صرف جلب نظر و اعتماد مشتریان و مخاطبان خود می‌کنند تا از این روزنه به گسترش دامنه فعالیت خود و به تبع آن رشد اقتصادی پایدار و رو به افزایش دست یابند. حال تصور کنید که اگر ارادت و مهربانی و خوش‌رویی و دلسوزی فردیا گروهی نسبت به دیگران فارغ از هر منظور دیگری و فقط از سر خلوص وخیرخواهی و حس انجام وظیفه و توجه به جایگاه انسانی ظهور یابد و نه به خاطر منفعت‌طلبی مادی صرف، چه دوستی و محبت متقابلی را در مقیاس وصف ناپذیر رقم می‌زند. خواه ناخواه روزی خداوندی نیز از چنین مجرای پربرکتی تضمین می‌شود.

    خوش‌ خلقی‌


    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خوش‌ خلقی‌

    اگر به یاد داشته باشید، اشاره شد که از این نظر خوش خلقی با سخاوت و گشاده‌دستی شباهت بسیاری دارد.

    یعنی هر دو به میزانی مشابه فراهم کننده ارتباطی مبتنی بر دوستی با دیگران است. لذا امام صادق‌(ع) می‌فرمایند: «هیچ بندهخوش اخلاق و گشاده دستی نیست مگر آنکه قطعاً تحت حمایت خداوند قرار گرفتهو از جمله کسانی است که خدا او را هدایت می‌کند و به بهشت واردمی‌فرماید.» (مشکاه‌الانوار، ص۲۳۰)

    حال باید بگوییم که بنا بر فرموده حکیمانه حضرت امیرالمؤمنین علی‌(ع) خوش‌خلقی ساده‌تر از سخاوت محبت دیگران رافراهم می‌کند و اصولاً خود نوعی سخاوتمندی و سرآغاز آن است. ایشانمی‌فرمایند: «خوش رویی اولین بخشش و ساده ترین سخاوتمندی است.» (غررالحکم،ص۲۵۴)

    برخلاف آنچه معمولاً در میان مردم اعتقاد بهآن رواج دارد، حضرت علی‌(ع) نه فقط بخشش پول و ثروت، بلکه خوش خلقی را درشکل‌گیری شأن اجتماعی فرد مؤثر می‌دانند و می فرمایند: «چه بسیار کسانی کهاز جایگاه پائینی در جامعه برخوردار بودند و فقط حسن خلق آنها، مقامشان راارتقا داد.» (همان، ص۲۵۵)


    با این حال باید به این نکته نیز عنایت داشتکه حتی توانگران نیز لازم است بخشش و سخاوت خود را با خوش اخلاقی همراهکنند تا انتظار احترام و محبت واقعی از مردم را داشته باشند.

    از سوی دیگر به هر حال در قیاس با تعداد افرادجامعه و نیازهای آنها، ثروت همیشه پاسخگو نیست و همواره با محدودیتروبه‌روست. بنابراین باز هم بذل اخلاق نیک کم هزینه‌تر بوده و همیشه دردسترس است. چنان که رسول خدا‌(ص) می‌فرمایند: «شما نمی‌توانید با داراییخود به همه مردم کمک کنید، پس با آنها با روی خوش گشاده برخورد کنیدمستدرک الوسایل، ج۸، ص۴۵۳).

    خوش‌ خلقی‌

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,402
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 15 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    90



    معنای حسن خلق

    حسن خلق دو معنا دارد: معنای عام ومعنای خاص.
    حسن خلق به معنای عام عبارت است از مجموعه خصلت های پسندیده ای که لازم است انسان روح خود را به آنها بیاراید.
    حسن خلق به معنای خاص عبارت است از خوشرویی، خوشرفتاری، حسن معاشرت و برخورد پسندیده با دیگران. امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان حسن خلق به معنای خاص فرمود:
    «تُلَیِّنُ جانِبَکَ وَ تُطَیِّبُ کَلامَکَ وَ تَلْقی اَخاکَ بِبِِشرٍ حَسَنٍِ»
    حسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنی و سخنت را پاکیزه سازی و برادرت را با خوشرویی دیدار نمایی.
    در کتاب های اخلاق و روایات اسلامی هر جا سخن از حسن خلق است، اغلب مراد، همین معنای دوم است.
    حسن خلق یا خوش اخلاقی یکی از اصول مهم اخلاقی است.
    خوش اخلاقی در مسائل تربیتی چنان مؤثر و سازنده و دارای نقش استثنایی است که پیوسته در متون دینی قرآن و روایات مورد تأکید قرار گرفته است.
    قرآن کریم شخصیت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را به دلیل اخلاق نیکویش می‌ستاید و در سوره قلم، آیه 4 می‌فرماید:«انک لعلی خلق عظیم» (تو، ای پیامبر، اخلاقی بس نیکو داری.)
    حسن خلق مؤمن نشانگر عمق ایمان اوست.
    پیامبر اسلام فرمود:«تقوا و حسن خلق سبب بهشت رفتن بیشتر افراد امّت من خواهد بود.»
    و نیز فرمود:«پاداش کسی که اخلاق نیکو دارد، همانند پاداش روزه دار نمازخوان است.»
    امام باقر علیه السلام نیز می‌فرمود:«کاملترین ایمان را خوش‌اخلاق‌ترین مومنان دارا هستند.»

    برگرفته از شبکه رشد
    خدایا شرمسارم زین همه بدعهدی و بدزندگانی
    ولی دارم امید بخششت چون مهربانی



  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهترین افراد




    خوش‌ خلقی‌خوش‌ خلقی‌خوش‌ خلقی‌
    خوش‌ خلقی‌
    خوش‌ خلقی‌

    خوش‌ خلقی‌بهترین افرادخوش‌ خلقی‌
    هر انساني از نظر روحي دوست دارد در اجتماعي که زندگي مي کند ديگران او را دوست داشته باشند و براي اين که به خواسته اش برسد دست به هرکاري مي زند و اگر بداند چه رفتاري باعث مي شود تا محبت ديگران را به خود جلب کند حتما آن را انجام مي دهد رسول گرامي اسلام در طي حديثي گهربار روش جلب محبت مردم و از آن مهم تر روش جلب محبت خداوند را بيان فرموده اند.
    خوش‌ خلقی‌قال رسول الله صلي الله عليه واله:خِيَارُکُمْ أَحَاسِنُکُمْ أَخْلَاقاً الَّذِينَ يَأْلِفُونَ وَ يُؤْلَفُونخوش‌ خلقی‌
    خوش‌ خلقی‌بهترين شما ها خوش خلق ترين شما هايند،آنان که الفت گيرند والفت پذيرند خوش‌ خلقی‌
    افراد خوش اخلاق در جامعه زود مي توانند دوست انتخاب کنند و با هم نوعان خودشان ارتباط برقرار کنند.ولي اين،به اين معني نيست که انسان براي اينکه ديگران را شاد کند دست به کارهاي نا شايسته بزند وبخواهد از اين راه ها اثبات کند که ادم خوش اخلاقي است.يا در مورد گناه ديگران ساکت باشد.يا به گناه آن ها لبخند بزند بلکه بايد از روي محبت راهي را پيدا کند که شخص گناه کار را از اصرار به گناه باز دارد.
    آدرس:تحف العقول ص 45
    خوش‌ خلقی‌

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی
    با سلام:

    برای آگاهی از مفهوم خوش خلقی یا همان حسن خلق باید مفهوم لغوی اجزای آن به‌طور مستقل ملاحظه شود، حسن در لغت نقیض قبح[1]، به معنی نیکی و جمال است.[2]و خُلق به معنی سرشت و سجیه به‌کار رفته است.[3]، بنابراین حسن خلق به معنی خوش‌رویی، نیکوسرشتی، و زیبا صفتی است.

    در اصطلاح علم اخلاق، حسن خلق به دو معنی به‌کار آمده است که ما آنها را با عنوان اصطلاح عام و خاص از هم باز می‌شناسیم.

    1- اصطلاح عام: حسن خلق عبارت است از سلطه نیروی عقل بر قوای نفسانی(شهوت و غضب). حسن خلق در این اصطلاح تعبیری دیگر از عدالت نفسانی است.[4]

    واژه خلق و اخلاق در پاره‌ای آیات و روایات را می‌توان بر این معنی حمل کرد، برای نمونه امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «کسی از نظر عقل کامل‌تر است که اخلاقش بهتر باشد.»[5]

    عقل کامل تعبیری است از سلطه و سیره عقل بر قوای نفسانی، و چون رسول خدا صلی‌الله علیه و اله و سلم برترین و کامل‌ترین عقل را داراست. قرآن کریم در توصیف او فرموده است: «همانا تو دارای اخلاق شکوهمندی هستی.»[6]

    پی‌نوشت:
    [1].لسان العرب، ج13، ص114
    [2].المنجد، ص135
    [3].همان، ص194
    [4].اصدرای شیرازی، الحکمة المتعالیه، ص88
    [5].کافی، ج1، ص267
    [6].قلم، 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود