صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا شيطان در کالبد انسان مي آيد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    123
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آيا شيطان در کالبد انسان مي آيد؟




    يا هو

    با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت دوستان.

    يک سوال داشتم.

    آيا شيطان مي تواند در کالبد انسانهايي که ما در روز با آنها ارتباط داريم ، مانند اعضاي خانواده يا دوستان و يا ... بيايد و ما را گمراه کند؟

    لطفا پاسخ دهيد.
    يا اينکه خود اون طرف شيطان باشه؟
    شايد اين جمعه بيايد ..... شايد

    لا اله الّا الله - محمد رسول الله - علي ولي الله
    و صل الله علي سيّدنا و نبيّنا و آله و سلّم

    در کوي نيکنامي ما را گذر ندادند/گر تو نمي پسندي تغيير کن قضا را


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    121
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    بله شیطان امکان داره به اشکال مختلفی تغییر شکل دهد . ونه تنها انسان بلکه به شکل حیوان و حتی اجسام هم می تواند تغییر شکل دهد .

    البته تغییر شکل او به ملائکه صورت نمی گیره . در این مورد شیطان محدودیت داره .
    ویرایش توسط ehteda : ۱۳۸۸/۱۲/۲۰ در ساعت ۲۲:۱۲

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام علیکم

    با توجه به آیات قرآنی در مورد شیطان ، بحث را با ارائه ی چند نکته ی مقدماتی پی می گیریم:

    1-ماهیت شیطان:
    در قرآن آشکارا بیان شده که شیطان از جنیان است:

    وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِن... کهف،50

    2-بعد از رانده شدن ، شیطان به اغواگری آدم تا روز قیامت میپردازد.
    قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ *ص،82*

    3-شیطان غیر از اینکه با وسوسه خودش مومن را از غیر مومن غربال می کند هیچ گاه بر انسان ها تسلط ندارد مگر کسانی که خودشان بخواهند شیطان را ولی خود قرار دهند.
    خداوند متعال برعدم تسلط ظاهری شیطان مگر با وسوسه برای شناختن مومن در سوره ی سبا آیه 21 اشاره می کند :
    وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها في‏ شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَفيظ

    کسانی که خودشان در سقوط در ضلالت به اندازه شیطان برسند در این حال به جای تمسک به خداوند متعال خودشان را به قدری حقیر میکنند که افسار هدایتشان را به دست شیطان ضعیف می سپارند .
    سوره ابراهیم آیه 100 : "انّما سلطانه علی الّذین یتولّونه و الّذین هم به مشرکون"

    شیطان نحوه ی سلطه خودش را اینگون بیان میکند که من دعوت کردم وشما قبول کردید:
    وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي‏ فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم *ابراهیم ،22*



    شیطان از اجنه است که از ماده ی لطیفی هستند که به چشم ما نمی آیندو از طرفی دیگر چون لطیف هستند می توانند به اشکال مختلف درآیند مانند آب که در هر ظرفی شکل همان ظرف را می گیرد .

    اما در اين كه شيطان مي‌تواند به صورت انساني درآيد و به وسوسه و انحراف اقدام كند، اختلاف است. بعضي از عالمان اين مطلب را محال دانسته‌اند و رواياتي كه در اين زمينه وارد شده، ضعيف و غير قابل قبول شمرده‌اند.در مقابل گروه دومي آن را محال ندانسته بلكه با توجه به روايات، این مسئله را ممكن شمرده‌اند.

    شیخ ابوالفتوح رازی میگوید:«امّا اظهار دیو خود را ابوعلی روا می‏دارد که دیو خود را بر ما ظاهر تواند کردن و به جز او کسی روا ندارد که دیو خود را ظاهر کند» (1 )
    در کشف الاسرار اینچنین آمده است:«کسی وی را در زمین نبیند مگر به صورت پیری شکسته بر وی جامه‏یی کهنه برهیأت دزدان ترسان و لرزان»( 2)
    امّا مرحوم علامه مجلسی معتقد است که شیاطین بر انسان ظاهر می‏شوند و حتّی به اشکال مختلف درمی‏آیند منتها این تغییر شکل به حسب لزوم مطابق مشیّت خداوند انجام می‏گیرد: «لا خلاف بین الامامیّه بل بین المسلمین فی انّ الجنّ و الشیاطین اجسام لطیفة یرون فی بعض الاعیان و لا یرون فی بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علی اعمال قویة و یجرون فی اجساد بنی آدم مجری الدم و قد یشکّلهم اللّه بحسب المصالح باشکال مختلفة و صور متنوعة» (3) .
    و این حدیث نبوی:«من رآنی فقد رآنی فانّ الشیطان لا یتشبّه بی»(4 ) .
    و همچنین این خبر مستفاد از حدیث مزبور:«انّ الشیطان لا یتمکّن ان یتمثّل بصورة الانبیاء»( 5) مؤیّد ظاهر شدن شیاطین بر آدمیان است.
    این نکته نیز قابل ذکر است که در بسیاری از داستانها که مبتنی بر احادیث است از ظاهر شدن ابلیس بر انبیا و ائمه و گفت و گوی آنان سخن رفته است.

    ازثعلبه بن زيد انصاري نیز نقل شده كه گفت : از جابر عبدالله انصاري شنيدم ، مي گفت : ابليس چهار بار به صورت چهار نفر مجسم شد.
    اول به صورت سراقه بن جعشم :
    در جنگ بدر به صورت سراقه در آمد و به كفار قريش گفت : امروز هيچ كس ‍ بر شما غالب نخواهند شد؛ زيرا شما با داشتن اين همه نفرات و ساز و برگ جنگي ارتشي شكست ناپذير هستيد. وانگهي من نيز در كنار شما هستم و به وقتش چون يك همسايه وفادار و دل سوز از هيچ گونه حمايتي دريغ ندارم) .(6)
    دوم به صورت منبه بن حجاج :
    در روز عقبه به قيافه او در آمد و فرياد كرد: اي ياران ! محمد و كساني كه از دين برگشتند كنار عقبه اند. آنها را دريابيد. حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به انصار فرمود: نترسيد! چون صداي او به كسي نمي رسد. (7)
    سوم به صورت پيرمردي از اهل نجد:
    روزي كه كفار مكه در"دار الندوه " براي مشورت در مورد قتل پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم اجتماع كردند، شيطان به صورت پيرمرد نجدي وارد مجلس شد و دستورهاي لازم را در اين باره داد. خداوند او را آگاه كرد و فرمود: به ياد بياور زماني را كه مشركان مكه نقشه مي كشيدند تو را يا به زندان اندازند يا به قتل رسانند و يا تبعيد كنند، و چاره انديشي مي كردند، ولي خدا نقشه آنان را نقش بر آب كرد(8)
    چهارم به صورت مغيره بن شعبه :
    روزي كه حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم رحلت فرمود، آن لعين به صورت مغيره در آمد و در ميان مهاجر و انصار فرياد زد: اي مردم ! خلافت را مانند پادشاهان ايران و قيصران روم قرار دهيد. هر كس بعد از خود آن را به فرزندان يا خويشانش وصيت كند و آن را در اختيار بني هاشم قرار ندهد تا آنها هم در اختيار فرزندان خود قرار دهند (9)
    آن ملعون براي اين كه با پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مخالفت نمايد و ايشان را از بين ببرد، در اين چهار جا به صورت انسان در آمد.


    ***

    بنابراین؛


    با توجه به آیات عدم تسلط شیطان بر انسان ،اینگونه نتیجه میگیریم که شیطان در ظاهر به هیچ وجه قدرتی بر انسان ندارد و طبیعی است که اگر تجسم مقطعی شیطان در قالب یک جسم مادی مثل انسان موجب نوعی تسلط برای شیطان شود با صریح آیات قرآنی که تسلط شیطان بر انسان را رد میکند مخالف است.

    و قول علامه مجلسی در این زمینه این بود که تجسم شیطان با اجازه ی خداوند و به خاطرمصالحی

    است که خداوند به آنها عالم است و طبق قول کشف الاسرار ،شیطان تنها به صورت پیری ترسان

    و لرزان (کنایه از نهایت ضعف)درمی آید.

    تنها کاری که خداوند اجازه ی آن را به شیطان داده است اینکه (حتی در قالب انسانی) جز وسوسه ی انسان تسلط دیگری بر انسان ندارد حال این وسوسه با وعده دادن یا ترساندن از فقر یا غفلت از خدا یا زیبا جلوه دادن کارهای ناپسند و...باشدکه در همه ی این موارد انسان به اراده ی خود ، نظرات شیطان را می پذیرد و به گمراهی کشانده می شود.

    ********************
    پي‌نوشت‌ها:

    (1)-تفسیر ابوالفتوح، ج 5، ص 295.
    (2)-کشف الاسرار، ج 3، ص 567.
    (3)-سفینة البحار، ج 1، ص 9-698.
    (4 و 5)-همان کتاب، ج 1، ص 699.
    (6) سفينه البحار، ج 1، ص 101.
    (7) سفينه البحار، ج 1، ص 101.
    (8) سفينه البحار، ج 1، ص 101.
    (9) بحار، ج 63، ص 233.

    ویرایش توسط سراج منیر : ۱۳۸۸/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۲:۴۲
    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (45)
    وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً (46)


    ****

    سوره مبارکه احزاب



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    656
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    160



    سلام
    ممکنه شیطان در خواب به شکل یکی از امامان معصوم ظاهر بشه؟

    .:: حضرت علي عليه السلام ::.


    خدايا، مرا همين عـزت بـس كه بنـده تو باشم و همـين فخر مرا بس كه تو پـروردگـار من باشي تو چـناني كه من دوسـت مــيدارم ، پـس مرانـيز چـنان گــردان كه تو دوسـت مـيــداري

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط سلام نمایش پست
    سلام
    ممکنه شیطان در خواب به شکل یکی از امامان معصوم ظاهر بشه؟
    سلام علیکم
    دوست بزرگوار؛
    علامه ی مجلسی در بحارالانوار از کتاب العیون و المجالس(الامالی) شیخ صدوق با ذکر اسناد ، روایت زیر را از امام رضا علیه السلام نقل میکند که در آخر آن روایت جواب سوال مورد نظر شما (در قسمتی که با خط درشت مشخص کردم) آمده است:

    «هر کس مرا در خواب ببیند، من را دیده است. همانا شیطان به صورت من و نه هیچ

    یک از اوصیائم(ائمه ی معصومین علیهم السلام) و نه هیچ یک از شیعیان اوصیائم

    ظاهر نمى شود.و بدرستیکه رؤیاى صادقه جزئى از هفتاد جزء از مقام نبوت است».


    متن اصلی روایت:

    الْعُيُونُ، وَ الْمَجَالِسُ، لِلصَّدُوقِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الطَّالَقَانِيِّ عَنِ ابْنِ عُقْدَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام:
    قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص فِي الْمَنَامِ كَأَنَّهُ يَقُولُ لِي كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا دُفِنَ فِي أَرْضِكُمْ بَعْضِي وَ اسْتُحْفِظْتُمْ وَدِيعَتِي وَ غُيِّبَ فِي تُرَابِكُمْ نَجْمِي فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع أَنَا الْمَدْفُونُ فِي أَرْضِكُمْ وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِيِّكُمْ وَ أَنَا الْوَدِيعَةُ وَ النَّجْمُ أَلَا فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ يَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مِنْ حَقِّي وَ طَاعَتِي فَأَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاؤُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ كُنَّا شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ نَجَا وَ لَوْ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ الثَّقَلَيْنِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ
    وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ:

    مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي وَ

    لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ شِيعَتِهِمْ وَ إِنَّ الرُّؤْيَا الصَّادِقَةَ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِينَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّةِ .
    (بحارالأنوار ج : 58 ص : 234)



    علامه مجلسی در ذیل این روایت بحثی را آورده اند و به این نکته اشاره کرده اند که شاید منظور از شیعیان در این روایت شیعیان خالص مثل سلمان و ابوذر و مقداد و شبیه اینها باشد.
    ویرایش توسط سراج منیر : ۱۳۸۸/۱۲/۲۱ در ساعت ۲۰:۲۸
    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (45)
    وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً (46)


    ****

    سوره مبارکه احزاب


  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا شیطان می تواند به صورت فیزیكی ظاهر شود (1)
    شیطان، از نوع جن است: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلیسَ كانَ مِنَ الْجِنّ‏ِ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ». (كهف، 50) ( به یاد آرید زمانى را كه به فرشتگان گفتیم: «براى آدم سجده كنید!» آنها همگى سجده كردند جز ابلیس-كه از جن بود- و از فرمان پروردگارش بیرون شد آیا(با این حال،) او و فرزندانش را به جاى من اولیاى خود انتخاب مى‏كنید، در حالى كه آنها دشمن شما هستند؟! (فرمانبردارى از شیطان و فرزندانش به جاى اطاعت خدا،) چه جایگزینى بدى است براى ستمكاران! )

    و جنّ ها از آتش خلق شده اند « وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ؛ و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد». (الرحمن، 15) و گویا جانّ اولین شخص از جنّ بوده است همان گونه كه حضرت آدم اولین شخص از انسان است. (ر.ك: مجمع البحرین لغت جنّ و كشّاف، ذیل آیه 56 الرّحمن) و آتش جسم است - حتّی اگر مراد از آتش انرژی باشد باز از نظر فلسفی جسم است - بنابراین مادّه ثانیه جنّ ها- به اصطلاح فلسفه - جسم است و محال است مادّه ثانیّه یك چیز جسم باشد و جنس و نوع و شخص آن موجود، جسمانی نباشد. هم چنین جن ّها مكلّفند و لازمه ی مكلّف بودن - افزون بر روح داشتن و عقل داشتن - امكان تكامل اختیاری است؛ و لازمه ی تكامل اختیاری این است كه موجود مكلّف مادّی باشد ؛ چون تكامل اختیاری یعنی بالعفل كردن استعدادها ؛ و لازمه ی وجود حالت بالقوه و استعداد، وجود مادّه است - تفصیل و اثبات این مطالب در كتب فلسفی است- بنابراین شیطان موجودی است جسمانی لكن جسم جنّ و شیطان به گونه ای است كه برای ما نامرئی است. در علت نامرئی بودن جنّ ها نظرات ، زیاد است؛ ولی هیچ كدام این نظرات با دلائل قطعی اثبات نشده اند. برخی گفته اند جنّ ها دارای جسم منتشرند یعنی جسم آنها مثل گاز منتشر است ؛ لذا اگر خود را منقبض كنند دیده می شوند؛ همان طور که گاز اگر منقبض شود به حالت مه و ابر یا حتی به صورت مایع یا جامد در می آید . برخی نیز معتقدند جنّ ها دارای جسم عادی هستند ولی مثل هوا یا شیشه نامرئی هستند ولی می توانند خود را رنگی كنند و دیده شوند. برخی هم معتقدند كه جنّ ها بیشتر از سه بعد دارند مثلا چهار بعدی یا پنج بعدی هستند؛ و از نظر علم ریاضی بعد بالاتر می تواند از دید بعد پایین تر غایب شود.

    از آیات و روایات و نقلهای متعدد از اشخاص ثقه معلوم می شود كه جنّ ها و از جمله برخی شیاطین قادرند كه خود را به انسان ها نشان دهند اما اینكه چگونه این كار را انجام می دهند معلوم نیست. همچنن در برخی روایات آمده است که شیطان ( ابلیس) بعد از پیامبر (ص) ظاهر نمی شود . این مطلب اگر درست باشد ممکن است مربوط به شخص ابلیس باشد نه مربوط به همه ی شیاطین جنّ. همچنین در برخی روایات خلاف این ادعا آمده است.
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از ثعلبه بن زید انصارى نقل شده كه گفت : از جابر بن عبدالله انصارى شنیدم که مى گفت: « ابلیس به چهار صورت در آمده: در روز بدر بصورت سراقه بن جعشم مدلجى در آمد و بقریش گفت «كسى از مردم بر شما چیره نشود امروز و راستى من پناه شما هستم، و چون دو گروه بهم برخوردند واپس گریخت و گفت: من از شماها بیزارم 48- الانفال» و در روز عقبه بصورت منبه بن حجاج در آمد و (براى برهمزدن بیعت انصار با پیغمبر اسلام در عقبه منى) فریاد زد كه محمّد و بى‏دینان همراهش در عقبه هستند آنها را دریابید، رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله بانصار فرمود:

    نترسید كه آوازش را جز خودش نشنود.

    و در روز اجتماع قریش در دار الندوه بصورت شیخ نجدى درآمد و بآنان در باره پیغمبر رأى داد كه قرآن بدان اشارت كرده و خدا فرو فرستاد «و چون نیرنگ كردند آنان كه كافر شدند در باره تو كه تو را زندان كنند یا بكشند یا بیرون كنند، و نیرنگ بازند و خدا تدبیر كند و خدا بهتر تدبیركنانست».

    روزى كه پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلم درگذشت بصورت مغیرة بن شعبه در آمد و گفت: آیا مردم نسازیدش مانند خسروان عجم و قیصرهاى روم آن را توسعه دهید بخانواده‏ها تا توسعه یابد، آن را به زاده‏هاى هاشم برنگردانید تا براى پیشوا چشم براه زنان آبستن بمانید.



    بیان: یعنى اگر خلافت ویژه زاده‏هاى هاشم گردد كار بجائى رسد كه مردم‏ چشم‏براه زائیدن زنان آبستن آنها بمانند تا خلیفه شود و خلافت را بدیگرى ندهند.» ( بحار النوار ، ج60 ، ص 233 )

    منبع:http://www.cloob.com/club/article/li...h/wrapper/true
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابر آنچه گفته شد اوّلاً شیاطین جنّ مادی هستند وامکان ظاهر شدن آنها عقلا وجود دارد وثانیاً در تاریخ مواردی از ظهور آنها ذکر شده است . روایات نیز مؤیّد این مطلبند . اما این بدان معنا نیست که شیاطین هر گاه اراده کنند بتوانند ظاهر شوند و نظام عالم را به هم بریزند . مستحضرید که شیاطین(ابلیس و یاران او) بر دو دسته اند، گروهی، از جنّها هستند و گروهی انسانند. « وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلّ‏ِ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ اْلإِنْسِ وَ الْجِنّ‏ِ ...»(انعام/112) این دو گروه، یک کار می کنند و آن گمراه نمودن بندگان خداست و در مقابل اینها اولیاء‌ خدا هستند که عبارتند از ملائکه،‌ انبیاء،‌ اوصیاء‌، علمای ربانی و مؤمنین؛و بین این دو گروه نزاع دائمی برقرار است. در اینکه انبیاء و اوصیاء و علمای ربانی و مؤمنین با شیاطین انس نزاع فیزیکی داشته و دارند شکی نیست. همین طور از برخی روایات برمی آید که برخی انبیاء و اوصیاء با شیاطین جنّ نیز برخورد و نزاع رو در رو داشته اند، همچنین در جنگ بدر ملائکه، هم با شیاطین انس(کفار و مشرکین) برخورد مستقیم داشتند هم با شیاطین جن؛ از برخی آیات و روایات نیز استفاده می شود که ملائک از طغیان بیش از حد شیاطین انس و جن جلوگیری می کنند لذا شیاطین- به خصوص شیاطین جن- کاملا آزاد نیستند که هر کاری خواستند انجام دهند.
    جنها موجوداتی هستند متفاوت با انسانها و ظاهرشدن آنها برای انسانها برخلاف طبیعت آنهاست و انجام کاری که برخلاف طبیعت شی است برای آن موجود آسان نخواهد بود. مثلا انسان می تواند روی دستان خود راه برود ولی این کار بر خلاف طبع اوست، لذا اوّلاً امری مشکل است و ثانیا در این حالت قدرت انسان بسیار کمتر از حالتی است که روی پا راه می رود. برای جنهّا نیز ظاهرشدن، اگر چه ممکن است ولی کار راحتی نیست و شاید برخی از آنها در اثر تمرینات زیاد یا در سایه ی علومی خاصّ بتوانند متمثل شوند؛ که البته در این حالت به احتمال زیاد قدرت عملی آنها کمتر خواهد شد. شیاطین اگر متجسد شوند، نهایت امر این است که به صورت شیاطین انسان خواهند شد. لذا شیاطین جنّ از این حیث نمی توانند مشکلی جدّی برای انسانها پدید آورند . بلی اگر شیاطین بتوانند به صورت انبیاء یا اوصیاء یاعلمای ربانی متمثّل شوند می توانند راه هدایت را ببندند ؛چرا که ما به حکم عقل مؤظّفیم که از انبیا واوصیا اطاعت کنیم،‌علمای ربانّی نیز به امر معصوم(ع) در امور تقلیدی مطاعند . اما غیر اینها واجب الاطاعه نیستند. اگرما از غیر اینها سخنی شنیدیم بر ما واجب است که آن را بر عقل و شروع عرضه کنیم. بنابراین در این مورد، شخص سخنگو ، چه شیطان مجسّم باشد یا یک شخص معمولی ما مؤظفیم سخن او را بر معیار عقلی و شرعی عرضه کنیم و آن گاه بپذیریم یا نپذیریم. حال سخن در این است که آیا شیاطین جن یا انس قادرند که خود را به عنوان نبی یا وصی او یا به صورت علمای ربانی نمایان سازند. عقل حکم می کند که چنین کاری اگرچه فی حد نفسه ممکن است ولی در عالم واقع محال است؛ چرا که این کار با غرض نبوت و امامت(هدایت) در تضاد است؛ لذا اگر خدا چنین امری را اجازه دهد نقض غرض لازم می آید و ارسال انبیاء و نصب ائمه و امر به اطاعت علمای ربانی بیهوده می شود و حکم به عبث بر حکیم قبیح است پس خدای حکیم چنین اجازه ای را به شیاطین نمی دهد. در روایات نیز به این مطلب عقلی اشاره شده است
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیامبر(ص) فرمودند: « من رآنی فی منامه فقد رآنی لانّ الشیطان لایمتثّل فی صورتی و لا فی صورة احد من اوصیائی و لا فی صورة واحدة من شیعتهم ...»(من لایحضره الفقیه، ج2، ص585).( هر کس مرا در خواب دید حتما خود مرا دیده است چون شیطان به صورت من و به صورت یکی از اوصیای من و به صورت یکی از شیعیان آنها متمثل نمی شود.)
    در روایت دیگری آمده است که شیطان در بیداری نیز به صورت آنها نمی تواند متمثل شود.(ر.ک: بحارالانوار، ج3، ص132 و ج58، ص234) در برخی روایات نیز آمده است که شیطان به صورت اسماعیل ، پسر امام صادق(ع) ظاهر می شد تا مردم را گمراه کند.(ر.ک: بحارالانوار، ج47، ص269و247)
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ در ساعت ۲۲:۱۲
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از آیات قرآن استفاده می شود که راه ورود شیطان بر انسان به دست خود انسان است و شیطان بدون کمک خود انسان نمی تواند تسلّطی بر او داشته باشد، خداوند متعال می فرماید: «بی شک شیطان و گروهش شما را از آنجا یی می بینند که شما آنها را نمی بینید، ما شیاطین را دوست و سرپرست کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آوردند.»(اعراف/27) و فرمود: « هر که از یاد خدای رحمان دل بگرداند، شیطانی بر او بگماریم که همدم او گردد.»(زخرف/36) و باز فرمود: «همانا تو را بر بندگان من هرگز تسلّطی نیست مگر بر گمراهانی که از تو پیروی می کنند.»(حجر/42)
    شیطان خود نیز اعتراف کرده است که بر بندگان خالص خدا سلطه ای ندارد. «شیطان گفت پس سوگند به عزتت که همه بندگان را اغوا می کنم الا بندگان مخلص تو را.»(ص/82و83)




    اما اینکه که فرموده اید شیطان با زن لوط زنا می کرد سند درستی ندارد ؛ و از اسرائیلیات است . زن لوط اگرچه زن لایقی نبود ولی اهل فحشا به آن معنا هم نبود.

    منبع:http://www.cloob.com/club/article/li...h/wrapper/true
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  14. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود