صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال. تناقض در بیان دو آیه در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال. تناقض در بیان دو آیه در قرآن




    سوره 2 آیه 29

    هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىإِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍعَلِيمٌ

    هر چه در زمین هست یعنی موجودات روی زمین را آفرید سپس هفت آسمان را بر افراشت
    یعنی هفت آسمان بعد از موجودات روی زمین آفریده شده.
    پس قاعدتن اول زمین بعد موجودات روی زمین و بعد هفت آسمان آفریده شده.

    و در سوره ی 79 آیه 27-30 :

    أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا
    اول آسمان و پس از آن زمین را بگسترد


    زود جواب بدید عجله دارم زود زود زود سوال. تناقض در بیان دو آیه در قرآن
    ویرایش توسط جهانگیری : ۱۳۸۸/۱۲/۲۳ در ساعت ۱۷:۲۸

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    در اينكه مقصود از آسمانهاى هفتگانه چيست؟ مفسران و دانشمندان اسلامى بيانات گوناگونى دارند و تفسيرهاى مختلفى كرده‏اند:

    1- بعضى آسمانهاى هفتگانه را، همان" سيارات سبع " مى‏دانند ( عطارد زهره، مريخ، مشترى، زحل، و ماه و خورشيد ) كه به عقيده دانشمندان فلكى قديم جزء سيارات بودند «1».

    2- بعضى ديگر معتقدند كه منظور طبقات متراكم هواى اطراف زمين است و قشرهاى مختلفى كه روى هم قرار گرفته است.

    3- بعضى ديگر مى‏گويند: عدد هفت در اينجا به معنى عدد تعدادى (عدد مخصوص) نيست، بلكه عدد تكثيرى است كه به معنى تعداد زياد و فراوان مى‏باشد، و اين در كلام عرب و حتى قرآن نظائر قابل ملاحظه‏اى دارد مثلا در آيه 27 سوره لقمان مى‏خوانيم: وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ:" اگر درختان زمين قلم گردند، و دريا مركب، و هفت دريا بر آن افزوده شود، كلمات خدا را نمى‏توان با آن نوشت".
    به خوبى روشن است كه منظور از لفظ" سبعه" در اين آيه عدد مخصوص هفت نيست بلكه اگر هزاران هزار دريا نيز مركب گردد، نمى‏توان علم بى‏پايان خداوند را با آن نگاشت.

    بنا بر اين سماوات سبع اشاره به آسمانهاى متعدد و كرات فراوان عالم بالا است بى آنكه عدد خاصى از آن منظور باشد.

    4- آنچه صحيحتر به نظر مى‏رسد، اين است كه مقصود از " سماوات سبع " همان معنى واقعى آسمانهاى هفتگانه است، تكرار اين عبارت در آيات مختلف قرآن، نشان مى‏دهد كه عدد" سبع" در اينجا به معنى تكثير نيست، بلكه اشاره به همان عدد مخصوص است.

    منتها از آيات قرآن چنين استفاده مى‏شود كه تمام كرات و ثوابت و سياراتى را كه ما مى‏بينيم همه جزء آسمان اول است، و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز ما بيرون است و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مى‏دهند.

    شاهد اين سخن اينكه: قرآن مى‏گويد: وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ:
    " ما آسمان پائين را با چراغهاى ستارگان زينت داديم" (فصلت- 12).

    __________________________________________________
    (1) بعضى نيز، كرات منظومه شمسى را كه ده كره است (9 سياره معروف به اضافه سياره‏اى كه در ميان مريخ و مشترى بوده و سپس متلاشى شده و بقاياى آن هم چنان در همان مدار در گردش است) به دو گروه تقسيم كرده‏اند، گروهى كه در زير مدار زمين قرار دارند (عطارد و زهره) و گروهى كه در بيرون مدار زمين و فوق آن هستند كه هفت سياره ديگر مى‏باشد و به اين ترتيب شايد مى‏خواهند آسمانهاى هفتگانه را به كرات هفتگانه بيرونى تفسير كنند (دقت كنيد).


    **********************
    تفسير نمونه، ج‏1، ص: 166 , 167



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط جهانگیری نمایش پست
    سوره 2 آیه 29

    هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىإِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍعَلِيمٌ

    هر چه در زمین هست یعنی موجودات روی زمین را آفرید سپس هفت آسمان را بر افراشت
    یعنی هفت آسمان بعد از موجودات روی زمین آفریده شده.
    پس قاعدتن اول زمین بعد موجودات روی زمین و بعد هفت آسمان آفریده شده.
    جمله" استوى" از ماده" استواء" گرفته شده كه در لغت به معنى تسلط و احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبير است، ضمنا كلمه" ثم" در جمله" ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" الزاما به معنى تاخير زمانى نيست بلكه مى‏تواند به معنى‏ تاخير در بيان و ذكر حقايقى پشت سر هم بوده باشد.

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور شما را متوجه نمیشوم (منظورم بخش دوم هست)
    من درباره آُمان های هفت گانه سوال ندارم
    چرا در آیه اول گفته شده اول زمین خلق شده بعد آسمان. در دومی گفته شده اول آسمان و سپس زمین خلق شده

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط جهانگیری نمایش پست
    منظور شما را متوجه نمیشوم (منظورم بخش دوم هست)
    من درباره آُمان های هفت گانه سوال ندارم
    چرا در آیه اول گفته شده اول زمین خلق شده بعد آسمان. در دومی گفته شده اول آسمان و سپس زمین خلق شده
    عرض کردم خدمتتون که « ثم » در این آیه لزوما به معنی تأخیر زمانی نیست.
    ان شاء الله پاسخگوی قرآنی تشریف میارند پاسخ دقیق را خدمتتون میدند.
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۱۲/۲۳ در ساعت ۱۹:۴۹

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط جهانگیری نمایش پست
    سوره 2 آیه 29

    هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىإِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍعَلِيمٌ

    هر چه در زمین هست یعنی موجودات روی زمین را آفرید سپس هفت آسمان را بر افراشت
    یعنی هفت آسمان بعد از موجودات روی زمین آفریده شده.
    پس قاعدتن اول زمین بعد موجودات روی زمین و بعد هفت آسمان آفریده شده.

    و در سوره ی 79 آیه 27-30 :

    أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا
    اول آسمان و پس از آن زمین را بگسترد


    زود جواب بدید عجله دارم زود زود زود سوال. تناقض در بیان دو آیه در قرآن
    با سلام
    پاسخ كامل و مبسوطي در سايت پاسخگو در مورد سوال شما وجود داشت كه عينا آنرا نقل ميكنم :
    " آنچه در سوره نازعات آمده، خلقت زمین نیست، بلکه گستردن زمین است (دحاها).
    حتی کلمه «استوی» در سوره بقره به معنای خلقت نیست، بلکه به معنای استیلا و تسلط یا پرداختن به آن است. در این صورت معنای آیه چنین است: او خدایی است که برای شما آنچه در زمین است بیافرید، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت.
    حال با توجه به معنای آیه چه اشکالی دارد که آفرینش آسمان، پیش از خلق زمین باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمین صورت گرفته باشد؟!
    اگر این کلمه را به معنای خلقت بدانیم و همین طور کلمه (دحاها) در سوره نازعات به معنای خلقت باشد، چندین پاسخ از طرف قرآن‌پژوهان ارائه شده، یکی از آن پاسخ‌ها چنین است:
    کلمه «ثم» نه به معنای «ترتیب واقعی» بلکه به معنای «ترتیب ذکری» باشد، به این معنا که در مقام گزارش از آفرینش آسمان و زمین، ابتدا به خلقت زمین اشاره کرده، سپس به خلقت (پرداختِ) آسمان، پس آیه سوره بقره اصولاً در مقام گزارش به حسب وجود واقعی و تحقق خارجی نیست، بلکه در جهت بیان گزارش از واقعیاتی است که صورت گرفته، در مقام گزارش ابتدا آن را بیان کرده که برای مردم اهمیت دارد، که خلقت زمین است، یعنی اگر چه به حسب آیات سوره نازعات، خلقت آسمان‌ها پیش از زمین است اما چون روی زمین، روزی انسان‌ها و منابع آن وجود دارد که مورد توجه و نیاز مردم است، خداوند آن را در ابتدا ذکر کرده، سپس به گزارش خلقت آسمان‌ها (که پیش از آن آفریده شده بود) پرداخته است.
    برخی از مفسران کلمه «بعد ذلک»را در سوره نازعات به معنای «مع ذلک» می‌دانند، همان گونه که در آیه «عتلّ بعد ذلک» به معنای «مع ذلک» است. در این صورت، معنای آیه مورد نظر در سوره نازعات این است: زمین را با این حال (آفرینش آسمان) بگسترد، یعنی به همراه آفرینش آسمان، گسترش زمین نیز صورت گرفت.
    بر اساس این معنا، می‌توان گفت که اصولاً آفرینش آسمان‌ها و زمین کاملاً تفکیک شده از هم نیستند و آیات صریحاً از آفرینش نام نبرده، بلکه به استوار ساختن آسمان یا گستردن زمین اشاره کرده است. "
    _____________
    منبع


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط جهانگیری نمایش پست
    منظور شما را متوجه نمیشوم (منظورم بخش دوم هست)
    من درباره آُمان های هفت گانه سوال ندارم
    چرا در آیه اول گفته شده اول زمین خلق شده بعد آسمان. در دومی گفته شده اول آسمان و سپس زمین خلق شده
    میتونه زمین اول کره زمین باشه و زمین دوم عرش خدا

    قرآن: و سپس بر عرض استیلا یافت


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود بر جناب جهانگیری
    1. هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىإِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍعَلِيمٌ.
    در ترجمه هر متنی و علی الخصوص متون مقدس لازم است که اصل امانتداری رعایت شود ، اصلی که جنابعالی متاسفانه رعایت نفرموده اید و به همین جهت سوء تفاهم ایجاد شده است. ترجمه آیه فوق از ترجمه بیان السعاده به شرح زیر است :
    اوست كه آفريد براى شما آنچه را در زمين است. پس به آسمان پرداخت و آنها را هفت آسمان مقررّ ساخت و او به همه چيز آگاه است.

    ملاحظه می فرمایید که در این آیه سخنی از موجودات روی زمین به میان نیامده است. مطابق نظریه انفجار بزرگ ( Big Bang ) ، در وحله اول مواد اولیه چهان به وجود آمده و سپس بر اثر انفجاری بزرگ کرات آسمانی شکل گرفته اند و همانگونه که ملاحظه می فرمایید الله می فرمایند که آنچه در زمین است را نخست آفریده است یعنی همان مواد اولیه تشکیل کره زمین و اگر منظور این بود که موجودات و نباتات روی زمین نخست خلق شده اند در این صورت آیه به صورت زیر بیان می شد :
    هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا عَلَى‏ الأَرْضِ جَمِيعًا . . . : اوست كه آفريد براى شما آنچه را بر روی زمين است . . .
    ضمنا روشن است که واژه های " خلق " و " دحاها " دارای معانی متفاوتی هستند. اولی خلق و آفرینش است و دومی پردازش نمودن آنچه خلق شده است تا مناسب ظهور حیات باشد و می دانیم که کره زمین از اول خلقت تا حال دورانهای مختلفی را پشت سر گذاشته است و حتما جنابعالی انتظار ندارید که الله پیش از خلق کرات آسمانی دیگر به پردازش زمین می پرداخت تا مستعد ظهور موجودات زنده شود و پس از ظهور این موجودات به خلق کرات آسمانی دیگر می پرداخت تا نقیصه ما در ترجمه اشتباه و یا برداشت اشتباه از قران مرتفع می شد.
    در قران هر جا ، به استثنای یک مورد در آیه 4 سوره طه ، سخن از آفرینش هر دوی آسمانها و زمین رفته است واژه سماوات ( آسمانها ) بر ارض ( زمین ) پیشی گرفته است منتها با واژه ثم ( سپس ) از همدیگر تفکیک نشده اند تا این تصور به وجود نیاید که آفرینش آسمانها پیش از زمین بوده است و این موید این حقیقت است که آفرینش آسمانها و زمین با هم شروع شده است و علت پیشی گرفتن آسمانها بر زمین شاید بزرگی و عظمت و تعداد بسیار زیاد کرات آسمانی دیگر در مقایسه با تنها کره زمین باشد.
    ویرایش توسط Lachini : ۱۳۸۸/۱۲/۲۴ در ساعت ۱۰:۴۹ دلیل: توضیح بیشتر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    در ادامه فرمایش دوستان


    با سلام و درود


    1. بنابر نظر مشهور علما و مفسران، آفرینش و خلق زمین قبل از آسمانها بوده است.


    2. این نظریه هم مستند به آیات قرآن کریم است و هم مستند روایی دارد.


    3. اما آیه شریفه "وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا" در سوره نازعات؛


    اولا: مراد از "بعد" در این آيات ترتيب و تقديم و تأخير نيست بلكه غرض ذكر خلقت و شمارش و تعداد نعمت است.

    ثانیا: كلمۀ "دحا" كه از ریشۀ "دحو" است به معنای آفرینش نیست، بلكه به معنای گسترش دادن است. لذا اين آيات راجع به دحو الارض و گسترده شدن زمین است چنانچه در اخبار و روایات نیز وارد شده است.


    ثالثا: می تواند راجع به توسعه زمين از حيث كشت و زرع و جريان چشمه ها و رودها باشد، چنانچه در آيه بعد مي فرمايد "أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها" (از زمين آب و چراگاه آن را بيرون آورد) و متعرض اصل خلقت زمين و مقدم و مؤخر بودن آن نيست.


    بنابر این، تنافی و تناقضی در کار نیست.








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    " آنچه در سوره نازعات آمده، خلقت زمین نیست، بلکه گستردن زمین است (دحاها).
    حتی کلمه «استوی» در سوره بقره به معنای خلقت نیست، بلکه به معنای استیلا و تسلط یا پرداختن به آن است. در این صورت معنای آیه چنین است: او خدایی است که برای شما آنچه در زمین است بیافرید، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت.
    حال با توجه به معنای آیه چه اشکالی دارد که آفرینش آسمان، پیش از خلق زمین باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمین صورت گرفته باشد؟!
    اگر این کلمه را به معنای خلقت بدانیم و همین طور کلمه (دحاها) در سوره نازعات به معنای خلقت باشد، چندین پاسخ از طرف قرآن‌پژوهان ارائه شده، یکی از آن پاسخ‌ها چنین است:
    کلمه «ثم» نه به معنای «ترتیب واقعی» بلکه به معنای «ترتیب ذکری» باشد، به این معنا که در مقام گزارش از آفرینش آسمان و زمین، ابتدا به خلقت زمین اشاره کرده، سپس به خلقت (پرداختِ) آسمان، پس آیه سوره بقره اصولاً در مقام گزارش به حسب وجود واقعی و تحقق خارجی نیست، بلکه در جهت بیان گزارش از واقعیاتی است که صورت گرفته، در مقام گزارش ابتدا آن را بیان کرده که برای مردم اهمیت دارد، که خلقت زمین است، یعنی اگر چه به حسب آیات سوره نازعات، خلقت آسمان‌ها پیش از زمین است اما چون روی زمین، روزی انسان‌ها و منابع آن وجود دارد که مورد توجه و نیاز مردم است، خداوند آن را در ابتدا ذکر کرده، سپس به گزارش خلقت آسمان‌ها (که پیش از آن آفریده شده بود) پرداخته است.
    برخی از مفسران کلمه «بعد ذلک»را در سوره نازعات به معنای «مع ذلک» می‌دانند، همان گونه که در آیه «عتلّ بعد ذلک» به معنای «مع ذلک» است. در این صورت، معنای آیه مورد نظر در سوره نازعات این است: زمین را با این حال (آفرینش آسمان) بگسترد، یعنی به همراه آفرینش آسمان، گسترش زمین نیز صورت گرفت.
    بر اساس این معنا، می‌توان گفت که اصولاً آفرینش آسمان‌ها و زمین کاملاً تفکیک شده از هم نیستند و آیات صریحاً از آفرینش نام نبرده، بلکه به استوار ساختن آسمان یا گستردن زمین اشاره کرده است. "
    _____________
    منبع
    فکر می کنم سوال رو اگه به صورت زیر اگه مطرح کنیم، تناقض واضحتره:

    آسمان چه زمانی مرتب شد؟
    .. همه آنچه را در زمين وجود دارد... آفريد؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود(بقره/29)
    ... آن (آسمان) را منظم ساخت،...و از آن (زمین) آب و چراگاهش را بيرون آورد،و کوه‌ها را ثابت و محکم نمود.(نازعات/27تا32)


    از آنجا که آب و چراگاه و کوه جزیی از "آنچه بر روی زمین وجود دارد" هستند، زمان "سوا السماوات" یا مرتب کردن آسمانها در سوره های فوق بصورت متناقض ذکر شده است. مطابق (بقره/29) بعد از ایجاد موجودات روی زمین، آسمانها سوا شده اند و مطابق (نازعات/ 27تا32) قبل از ایجاد موجودات روی زمین، آسمانها را سوا کرده است.
    نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک
    غم این خفته چند
    خواب در چشم ترم می شکند...

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود