جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: @#چيستي عرفان اسلامي و جنبه‌هاي مختلف آن#@

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    @#چيستي عرفان اسلامي و جنبه‌هاي مختلف آن#@




    باسمه تعالي

    با سلام و عرض ادب خدمت تمامي دوستان عزيز

    به حول و قوه الهي در اين موضوع به بررسي عرفان اسلامي و جنبه هاي آن پرداخته خواهد شد. سعی خواهد شد در چندین پست به صورت مختصر گزارشی از آنچه به عنوان عرفان اسلامی مطرح است ذکر شود. پس از آن اگر دوستان سوالی در مورد مباحث مطرح شده دارند در خدمتشان خواهم بود.

    عرفان از ماده عرف به معنای شناختن است و در اصطلاح شناخت خاصی است از حق تعالی است که مبتنی بر کشف و شهود است. در واقع عارف کسی است که با تصفیه دل از هر چه غیر حق است، زمینه معرفت جدیدی را به روی خود باز کرده و حقایق را نه با اصطلاحات و کلمات و مفاهیم بلکه خود آن ها را مشاهده می کند. از دعاهای منسوب به پیامبر اکرم صلوات الله علیه این است که «اللهم ارنی الاشیاء کما هی». خدایا حقایق اشیاء را آن گونه که هستند بر من بنما. در این سخن شریف بحث از رؤیت مطرح است نه بحث از علم. آن هم رویت حقیقت اشیاء نه آثار و لوازم و عوارض جانبی آن.


    عرفان نوعی گرایش درونی و رجوع به باطن و فطرت اصلی انسان است و چون هیچ انسانی از داشتن ساحت باطنی و گرایش های شور انگیز معنوی خالی نبوده، پس قدمت مباحث عرفانی به قدمت انسان است و در تمام ادیان توجه خاص به این گرایش ها شده است.


    با ظهور دين اسلام علاوه بر مطرح شدن مباحث علمي ، حرکتي پرشور در راستاي عرفان و سير باطني و روحي تحقق پيوست که از آن به عرفان اسلامي تعبير مي‌کنيم و چون خاستگاه اصلی عرفان تعالیم قرآن کریم و سخنان پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام است و در فضای فرهنگی جامعه اسلامی رشد و نموه کرده، عنوان اسلامی را نیز یدک می کشد.

    رشد عرفان در همان سده هاي اوليه به گونه‌اي بود که به لحاظ علمی و مباحث نظری ، خود را در مقابل علم کلام و فلسفه ديد و با آن ها به رقابت برخاست و در مباحث عملي نيز با ظرافت هايي که مطرح کرد گوي سبقت را از علم اخلاق ربود
    .

    عرفان خواهان رسيدن به حقيقت نهايي هستي و معرفت نسبت به اوست. حقيقتي که همه از اويند و به او بر مي‌گردند. حقيقت يگانه اي که نور وجودش همه جا را فراگرفته است . آن حقيقت نهايي خداوند تبارک و تعالي است. دل مشغولي عارف چنين حقيقي است که عاشقانه مي خواهد به سمت او حرکت کند و با او به سر برد و در او فاني شده و بدو باقی شود.

    چنين سير و سلوک و معرفتي سراسر با عشق و شور و سوز و گذاز همراه است و تمام وجود عارف را فراگرفته و وي را سوخته‌اي پرشور ساخته است.


    الهی لاتکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا
    .

    ویرایش توسط حاج صالح : ۱۳۸۸/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۱:۳۴
    علیک بها صرفا و ان شئت مزجها فعدلک عن ظَلم الحبیب هو الظُلم

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    گر بشکافند سراپای من ــــ جز تو نیابند در اعضای من


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی

    علم عرفان اسلامی که در فضای فرهنگی جامعه اسلامی رشد کرده دارای جنبه ها و مولفه های متعددی است که در ذیل به صورت اختصار عرض خواهد شد و در پست های آینده برخی از آنها را به صورت مفصل تر بیان خواهم کرد.


    يک. عرفان عملي: سه اصطلاح در بین اهل معرفت وجود دارد که عبارتند از «شریعت، طریقت و حقیقت». عرفان عملی بیان طریقت است. طريقت يعني سير وسلوک. يعني تلاش عارف براساس يک خيزش معنوي روحي که در اثر اين خيزش از خودي و انائيت و تعلقات برهد و در صراط مستقيم الهي قدم بردارد و به او برسد. اين سير در درون انسان شکل مي گيرد و يک نوع معامله قلبي با حق است.

    عرفان عملي راه و رسم بندگي است که زمينه قرب الهي را فراهم مي‌کند. به تعبير ديگر: ((عرفان عملي مجموعه‌ي قواعد و دستورات و تببين هاي معطوف به اعمال قلبي و احوال باطني به صورت منازل و مقامات براي رسيدن به کمال توحيد است)).


    دو. عرفان نظري: از عرفان نظري تعبير به «حقيقت» هم کرده اند. عرفان نظري علمي است که حقايق و معارفي را که سالک در سير عمليش يافته را تبيين و تفسير مي‌کند و عمدتا ناظر به مراحل نهایی شهود عارفان است. به عبارت ديگر ((عرفان نظري توصيف و تببين حقايق و معارف توحيدي است که از راه شهود بدست آمده است)). چون بحث عرفان نظری مفصل است در پست های آینده توضیحات تکمیلی ارائه خواهد شد.


    سه. عرفان ادبي و شعري و ذوقي: حقايقي را که عارف در سير وسلوک مشاهده مي کند شاعر (که خود نیز عارف و سالک است) به زبان شعر بيان مي‌کند. ادبيات عرفاني علاوه بر آن که بيانگر حالات روحي عارفان است باعث شور و خيزش عواطف ديگران نيز مي‌شود.

    چهار. تفسيرهاي باطني عارفان از قرآن و احاديث . وقتی که انسان به مرتبه شهود حقایق رسید سخنان انبیاء و اولیاء را که حکایت از آن مقامات عالی است را بهتر از دیگران درک کرده و تفسیر می کند. بخش عظیمی از دست آوردهای عارفان همین تبین ها و شرح های ایشان بر قرآن کریم و احادیث شریف ائمه معصومین علیهم السلام است . این مجموعه با ارزش نشان خواهد داد که اولا واژه «عرفان اسلامی» معنا و مفهوم دارد و ثانیا نشان می دهد که چقدر عارفان به شريعت و حقايقي که در شريعت مطرح شده پايبند هستند و بهتر از هر گروه ديگر به تببين آن ها مي پردازند


    مباحث ديگري نيز در عرفان مطرح است: مثل بحث هاي مربوط به فلسفه عرفان که جذابیت خاصی دارد و در کل دنیا به خصوص در بین غربی ها به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. مباحث فلسفه عرفان عبارتند از : «بحث از مفهوم عرفان؛ بحث از حجيت عرفان؛ ميزان بررسی درستي و نادرستي کشف و شهوات عارفان؛ مباحث مربوط به داروهاي روان گردان و تاثیر آن در داشتن روحیات شبه عرفانی؛ بررسي گوهر عرفان» از بحث های دیگر بحث از مستحسنات صوفیه و علوم غریبه از جمله جفر و رمل و کیمیا و سیمیا و لیمیا و ... است


    .

    ویرایش توسط حاج صالح : ۱۳۸۸/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۱:۴۰
    علیک بها صرفا و ان شئت مزجها فعدلک عن ظَلم الحبیب هو الظُلم

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    گر بشکافند سراپای من ــــ جز تو نیابند در اعضای من


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود