جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نوروز در آئینه روایات 1

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نوروز در آئینه روایات 1




    عید در کلام حضرت عیسی(ع) در قرآن با چند ویژگی مطرح شده است.
    نخست آنکه از آسمان لطف و کرامت الهی، ریزشی مبارک انجام شودو مائده ای خدایی فرود آید. دیگر آنکه روز شادی و شادمانی گرددو نه تنها حاضران بلکه پیشینیان و پسینیان نیز از فیض حضورعید بهره برند.سومین اثر آن، نشانه و آیتی از عظمت خداوند باشد (و هماره جاودان بماند) و نکته دیگر رزق و روزی دنیوی در پرتو آن فراهم شود و سفره ای پر نعمت مهیا گردد:
    «قال عیسی بن مریم اللهم ربنا انزل علینا مائده من السماء، تکون لنا عیدا لاولنا وآخرنا و آیه منک، وارزقنا و انت خیر الرازقین.» سوره مائده، 114
    چنین پیش آمدمقدسی، چنان تاثیری ژرف در آئین مسیحیت نهاد که منشا عیدمسیحیان گردید و روزهای یکشبنه بدین خاطر، روز عید و تعطیل نام نهاده شد تا در آینه این روز تاثیر دعای عیسای مسیح جاودان ماند و پرتو معنویت و آثار آسمانی عید حقیقی بسان صحیفه ای از معرفت، همیشه گشوده بماند.
    حضرت موسی(ع) نیز از این روز استفاده ای شایسته نمود و ظهر عیدرا برای اثبات حق بین خود و فرعون انتخاب کرد تا میعاد قدرت نمایی حق برابر دیدگان تمامی مردم باشد و بدین وسیله غبارتردید از دل و دیده همگان زدوده شود. از این رو فرمود:
    «موعدکم یوم الزینه و ان یحشرالناس ضحی » سوره طه، 59
    «میعاد (ما) و شماروز جشن باشد که مردم پیش از ظهر گرد هم می آیند.»
    بدین سان چنین روزی «عید» گردید ودلهای بسیاری از شیفتگان، لبریز ازترنم یکتاپرستی و توحید شد تا برای همیشه در تاریخ بشریت جاودان ماند و هیچ گاه فراموش نشود.

    عید در آسمان سبز عصمت
    عید در دیدگاه معصومان(علیهم السلام) از ارزشی برتر برخورداراست، از این رو شب عید، صبح عید، ظهر و روز عید دارای اعمال ویژه ای است که در آداب عید بدان اشاره خواهیم کرد.
    سخنان بسیاری از معصوم در دست داریم که پاره ای از اعمال درغیر روز عید دارای ارزشی برابر با بیست حج معرفی شده و یا یکهزار حج دانسته شده است. این در حالی است که شبها و روزهای قدر از چنان عظمتی بر خوردارگشته و نگاه همگان بدین روایات همراه با تعجب بسیار بوده است.
    رسول اکرم(ص) می فرماید:
    خداوند از هرچه که آفرید، تعدادی را برای خود برگزید، از میان شبها، شب های جمعه، شب نیمه شعبان، شب قدر و شبهای عید فطر وقربان را برگزید و از میان روزها، روزهای جمعه و عید راانتخاب نمود.
    برخی روایات عظمتی روز افزون به عید نوروزبخشیده اند. زیرا عید غدیرخم را برابر با اول فروردین سال دهم هجری شمسی قلمداد نموده و عید نوروز را بدین مناسبت دارای رنگی الهی و عطری ولایی دانسته اند که از آن روز تاکنون بین شیعیان و ایرانیان شهرتی بیشتر و استمراری افزون تر یافته است.
    یکی از یاران امام صادق(ع) می گوید: روز عید نوروز خدمت امام صادق(ع) شرفیاب شدم. حضرت فرمود: امروز را می شناسی؟ عرض کردم:روزی است که عجمها آن را بزرگ می شمارند و در آن روز به یکدیگرهدیه می دهند.
    حضرت فرمود: «... امروز روزی است که خداوند از بندگان خودپیمان گرفت تا او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به پیامبران حجج الهی و ائمه معصومین(علیهم السلام) ایمان آورندو... در این روز قائم ما(عج) ظاهر می شود و نوروزی نمی رسد مگراینکه ما اهل بیت ظهور اسلام و گشایش آن را توقع داریم، چون نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.»
    در برخی روایات معصومان(علیهم السلام) به خاطر سنت زشت و ناپسند و یا عمل لغوو بیهوده ای که شاهد بوده اند. چون سخن از عید نوروز به میان آمده از حضور در آن مجلس روی گردان شده و یا افراد را به اعیاد مذهبی و آسمانی متوجه می کرده اند. با توجه به چهار اصل یاد شده، به خوبی اهداف پیشوایان(علیهم السلام) آشکار می شود،زیرا آنان ارزشهای والای انسانی را کم رنگ و بی رنگ دیده و یانسبت به وظیفه اصلی هریک از انسانها در آفرینش که «عبودیت »و «معرفت ناب » است غفلت و فراموشی مشاهده کرده اند، از این روبا سخنی چشمگیر و یا حرکتی تکان دهنده دل و دیده افراد را به اصول راستین خلقت جلب می کرده اند.
    روزی که رسول اکرم(ص) به مدینه رفتند مردم مدینه دو روز راعید گرفته، به جشن و تفریح می پرداختند. پیامبر(ص) فرمودند:«این دو روز چه خصوصیتی دارد؟» گفتند: «در دوران جاهلیت این دو روز را اینگونه سپری می کردیم.»
    حضرت فرمودند:«خدای سبحان بهتر از این دو روز جشن و بازی روزهای نوروز ومهرگان را برای شما آورده و آن عید فطر و قربان است.»
    روزی منصور دوانیقی از امام موسی بن جعفر(ع) در خواست کرد تا درعید نوروز به جای او دیدارکنندگان را پاسخ گوید و هدیه های نوروزی را که برای منصور می آوردند تحویل بگیرد. حضرت نمی پذیرفت.
    منصور گفت: تنها به دلیل اداره نظامیان و دلداری سربازان به این کار اقدام می کنیم. اکنون از شما خواهش می کنم و شما را به خدای بزرگ سوگند می دهم که این پیشنهاد را بپذیری و حضرت پذیرفت.

    منبع : سایت حوزه

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نوروز در آئینه روایات 2




    در روايات، اعمال و آداب مختلفى براى اين روز بيان شده كه خود حاكى از ارزش و اهميت اين روز دارد:
    1. طهارت و پاكيزگى
    اين دستورالعمل شبيه آدابى است كه در ساير اعياد اسلامى رعايت مى‏شود.
    قال الصادق عليه‏السلام «اذا كان يوم النيروز فاغتسل والبس انظف ثيابك و تطيب باطيب طيبك و تكون ذلك اليوم صائما»
    هرگاه نوروز فرا رسد غسل كرده و پاكيزه‏ترين لباسهايت را پوشيده و از معطرترين عطرهايت استفاده كن و آن روز را روزه بگير.
    2. هديه دادن
    از اميرالمؤمنين على عليه‏السلام چنين نقل شده كه فرمودند «اتى على عليه‏السلام بهدية‏النيروز فقال عليه‏السلام ما هذا؟ فقالوا يا اميرالمؤمنين اليوم النيروز! فقال عليه‏السلام اصنعوان كل يوم نيروزا»
    در روز نوروز هديه‏اى براى اميرالمؤمنين على عليه‏السلام آورده شد. حضرت فرمودند اين هديه چيست؟ آنان پاسخ دادند اميرالمؤمنين امروز نوروز است امام فرمودند: هر روز را براى ما نوروز كنيد. در هديه آنچه مهم است، ارتباط روحى و ايجاد محبت است نه مقدار و كيفيت ... و در اين زمينه نبايد به تكلف افتاد.
    امام صادق عليه‏السلام در مورد اهميت هديه مى‏فرمايد: «تهادوا تحابوا فان الهدية تذهب بالضغائن.»
    به يكديگر هديه دهيد تا بين شما محبت ايجاد شود زيرا هديه كينه‏ها را از بين مى‏برد.
    3. پيامبر اكرم در مورد ياد و ذكر خدا در اعياد چنين مى‏فرمايد: «زينوا اعيادكم بالتكبير»
    اعياد خود را با ياد و ذكر عظمت‏خدا زينت دهيد.
    4. صله رحم و ديدار با دوستان
    در اين روز ارتباط با بستگان و فاميل ار اعمال نيكو و شايسته است، در روايات، نتايج و آثار فراوانى براى صله رحم بيان شده است قال الباقر عليه‏السلام «صلة الارحام تزكى الاعمال و تنمى الاموال و تدفع البلوى و تنسى‏ء الاجل‏»
    ارتباط با خويشان، اعمال را پاكيزه مى‏كند، دارائيها را افزايش مى‏دهد و بلاهارا دور مى‏كند و مرگ آدمى را به تاخير مى‏اندازد.
    اگر افرادى از بستگان قطع ارتباط كرده باشند، مناسب است انسان مؤمن در ايجاد ارتباط پيشقدم شده و به كينه توزيها و وسوسه‏هاى شيطان پشت پا بزند، رسول گرامى اسلام مى‏فرمايد: «صل من قطعك و احسن الى من اساء اليك و قل الحق و لو عليك‏»
    با آنكه با تو قطع ارتباط كرده، ارتباط ايجاد كن و آنكس كه به تو بدى كرده به او نيكويى بنما و حق را گرچه به ضررت باشد اظهار كن.
    علاوه بر ديدار از فاميل، ديدار و زيارت برادران دينى ارزش بسيارى دارد، چنانكه در روايت آمده كه زيارت برادر دينى، زيارت خداوند محسوب مى‏شود. قال الصادق عليه‏السلام «من زار اخاه فى الله، قال الله عزوجل اياى زرت و ثوابك على و لست ارضى لك ثوابا دون الجنة‏»
    هرگاه كسى برادرش را در راه خداديدار كند، خداوند مى‏فرمايد: تو مرا زيارت كردى و پاداش تو بر من است و براى تو ثوابى كمتر از بهشت راضى نمى‏شوم.

    منبع: سایت شهید آوینی

  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود