صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وسعت رزق و روزی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش وسعت رزق و روزی




    سلام به عزیزان
    انشالله که تاپیک رو در جای مناسب زده باشم و اگر این طور نیست مدیران زحمت انتقالش رو بکشند ....
    می خواستم سوال کنم دعاها و نیایش هایی که در باب وسعت رزق و روزی حلال هستند قرار بدید. در کل چه سفارشاتی از سوی ائمه و پیامبران در این زمینه شده است ...

    خیلی ممنون
    التماس دعا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان و اساتید من همچنان منتظر جواب شما هستم ...

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,532
    مورد تشکر
    235 پست
    حضور
    22 روز 2 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    51



    با سلام

    خواندن آیه شریفه زیر بسیار جواب دهنده هست


    وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا.

    همچنین مداومت بر خواندن سوره ذاریات سبب افزایش رزق و روزی می گردد

    وسعت رزق و روزی

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    هر شب قبل از خواب بر خواندن سوره واقعه مداومت کنید چون باعث افزایش روزی میگردد

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    راه زیاد شدن روزی




    راه زیاد شدن روزی

    سلام

    قال على (علیه السلام):فى سَعَةِ الاَْخْلاقِ کُنُوزُ الاَْرْزاقِ

    اخلاق خوش کلید گنج هاى روزى است ( میزان الحکمه جلد ۳ ص ۱۵۱)

    حسن خلق، خوشرویى، ادب، برخورد مناسب با مردم، از اساسى ترین مسایل اسلام است. روایات زیاد با تعبیرات کم نظیر و تأکیدات فراوان نشان مى دهد که پیامبر (صلى الله علیه وآله)اهمیّت بسیار زیادى براى حُسن خُلق قایل بوده است. متأسّفانه در میان گروهى از مسلمانان یا به این مسأله اهمیّت داده نمى شود، یا بر خلاف آن عمل مى شود تا آن جا که بعضى خیال مى کنند که آدم خوب باید عبوس، ترشرو، خشن، خشک و بداخلاق باشد! در حالى که این اشتباه بزرگى است.در واقع آنچه در این روایت آمده یکى از فواید دنیوى اخلاق خوش است. تجربه نشان داده کسانى که اخلاق خوشى داشته اند، کار و زندگى آن ها هم رونق داشته است. چهل سال قبل آمارى از رونق کسب و کار برخى از کسبه دیدم که طبق آن آمار، کسبه خوش اخلاق ۷۰% و کسبه بداخلاق ۳۰% موفّق بودند; یعنى سهم خوش اخلافى ۴۰% است! چرا که حسن خلق مردم را به سوى خود مى کشاند و اخلاق بد دافعه دارد.


    سؤال: چرا حسن خلق باعث وسعت روزى مى شود؟

    پاسخ: در مثال فوق مشترى زمانى از یک کاسب جنس مى خرد که به او اعتماد کند. اگر نسبت به کاسب مشکوک و بدبین باشد از او فرار مى کند. بنابراین کاسب باید اعتماد مشترى را جلب کند و یکى از طرق جلب اعتماد برخورد خوب است. مشترى حسن خلق فروشنده را به حساب درستى و امانت و صداقت و اعتماد او مى گذارد.

    (با استفاده از ۱۱۰ سرمشق از سخنان حضرت علی (ع) حضرت آیت الله مکارم شیرازی )

    منبع: http://fekrejavan.ir/1089.html/comment-page-1


  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در معارف اسلامی از ائمه معصومین(ع) نقل شده است: «خوش خویی، رزق و روزی را زیاد میكند(1). هر كس بدخو باشد، روزیش تنگ می شود»(2). زیرا به صورت طبیعی و فطری انسان نیك خو و خوش اخلاق را هم? مردم دوست دارند، حتی باعث می شود كه حرب? دشمنان بی اثر شود، بلكه آنان نیز مجذوب اخلاق نیك می گردند.



    پیامبر اكرم(ص) می فرمایند: «حُسن البشر یُذهب بالسخیمه؛ گشاده رویی، دشمنی را از میان می برد»(3). اما بد اخلاقی، نزدیكان و دوستان را می رهاند و از انسان جدا می كند و باعث نفرت و رنجش بیگانگان می گردد.(4)



    انسان خوش اخلاق در قلب مردم جای دارد و پیامبر اكرم(ص) می فرمایند: «با مال خود نمی توانید دل مردم را به دست آورید، ولی با گشاده رویی و خوش اخلاقی می توانید دل آنان را به دست آورید و در قلب آنان جای گیرید».(5)

    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مردم به صورت طبیعی به فرد خوش اخلاق بیشتر تمایل دارند تا به افراد عادی یا بداخلاق، در صورتی كه امتیازهای شان برابر باشد.



    حضرت علی(ع) می فرمایند: «من حسن خلقه، كثر محبوه و انست النفوس؛ (6) هر كس نیك خو باشد، دوستانش بسیار می شوند و مردم با او انس و الفت می گیرند.



    در بیانی دیگر می فرماید: «نیك خویی رزق و روزی ها را فرو می بارد و زیاد می كند و موجب انس و الفت دوستان می شود»(7) و همین امر باعث می شود كه مركز توجه مردم قرار گیرد و مردم در كارها و نیازهای خویش به او مراجعه نمایند. انسان بدخو از یك سو، زندگانی را برخود دشوار می گرداند و باعث رنج و عذاب نفس خود می گردد،(8) از سویی دیگر سبب رنجش و نفرت غریبه ها و بیگانگان، و فرار و فاصله گرفتن دوستان و آشنایان می شود.(9). بدین ترتیب بد اخلاقی سبب كاهش رزق و روزی مردم می گردد.



    پی¬نوشت¬ها:



    1. دو آیت از امام صادق(ع)، بحار ج71، ص396.



    2. از علی(ع)، غرر الحكم، ج2، ص62.



    3. تحف العقول، كلمات النبی(ص)، ص48.



    4. غرر الحكم، ج1، ص435.



    5. كنز العمال، ج3، ص6.



    6. غرر الحكم، ج2، ص715.



    7. همان، ج1، ص379.



    8. جامع احادیث الشیعه، ج13، ص512.



    9. همان.
    http://www.cloob.com/club/article/li...h/wrapper/true
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    ما دو گونه رزق و روزي داريم.

    قسم اول ، رزقي كه همچون سايه ما را تعقيب مي‏كند چه بخواهيم و چه نخواهيم كه نام آن رزق طالب و محتوم است.

    قسم دوم روزي و رزقي است كه بايد آنرا طلب نمود و صرفا براي طالبش مقدر شده است كه نام آن رزق مطلوب است.

    روزي طالب و محتوم مانند وجود و هستي، عمر امكانات، قوي، شكل و هيئت، محيط و خانواده و از ناحيه اين قسم، قسم دوم روزي (مطلوب) آفريده مي‏شود يعني توان و نيروي لازم و دقت و هوشياري براي تلاش.

    لذا در پي روزي بخش اول اگر تلاش و كوشش همراه نباشد انسان به روزي مطلوب دست پيدا نمي‏كند.

    با توجه به اين كه همه امور به دست خداست اما منظور از روزي قسمت شده همان روزي طالب است و آن قسم روزي كه در دست انسان است همان روزي مطلوب است.

    توضیح بیشتر:........





  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    مقدمه اول:

    رزق و روزي كه خداوند آنرا بعهده گرفته و ضمانت كرده عبارتست از سهم و نصيبي كه بايد به مخلوقات برسد تا بتوانند به وجود و بقاء خود ادامه دهند.

    البته تعهد و ضمانت الهي و رزاقيت و روزي‏رساني كه بذات اقدس پروردگارنسبت مي‏دهيم با تعهدات و ضمانت‏ها و تكفل‏هاي انساني متفاوت است.

    اينكه در قرآن كريم آمده: «و ما مِن دابه في‏الارض الا علي الله رزقها؛ رزق و روزي هر جنبنده‏اي بر عهده خداونداست» (هود/ 6)

    بايد در نظر داشت كه آنكه ماجراي رزق جنبندگان را به عهده گرفته است الله است نه يك مخلوق. الله يعني آنكس كه آفريننده نظام‏هاي هستي و خالق موجودات است و لذا تعهد الهي تفاوت دارد با تعهد مخلوقي كه جزئي از همين نظام و تحت تأثير موجودات اين نظام است.

    شناختن فعل خدا و رزاقيت خدا شناخت نظامات عالم است. ما خود جزء عالميم و مانند ساير اجزاء عالم وظيفه‏اي داريم. وظايفي هم كه ما در عالم درباره ارزاق و حقوق داريم و قانون خلقت ما را موظف به آن وظايف كرده است و يا قانون شريعت ما را به آن موظف ساخته است از شؤون رزاقيت خداوند است.

    قوه جذب و تغذي كه در گياهان است همين طور جهازات تغذيه، ميل‏ها و غريزه‏هائي كه در جانداران است و آنها را بسوي مواد غذايي مي‏كشاند همه از مظاهر رزاقيت حضرت حق است. خداست كه هر جانداري را بوسيله يك سلسله ميل‏ها و رغبت‏ها مسخر كرده كه در پي مايحتاج خود برود. و براي ارضاي اين ميل‏ها هميشه در تلاش باشد. همين انديشه و تلاش و كوشش جد و جهد در اين زمينه به موجب رزّاقيت خداوند است و رزاقيت اوست كه روزي و روزي خوار، رزق و مرزوق را عاشق يكديگر قرار داده و در پي هم واداشته است.

    در متن واقع پيوستگي خاصي بين اجزاء خلقت وجود دارد كه آن‏ها را به يكديگر تطبيق مي‏دهد. تا طفل طفل است و قادر به تحصيل روزي و تهيه آن نيست، روزي او را آماده و مهيا در اختيار او قرار داده است و تدريجا كه او قدرت بيشتري پيدا مي‏كند و با كنجكاوي مي‏تواند روزي خود را به دست آورد ديگر روزي او به آسودگي در اختيارش نيست مثل اينكه روزي او را بر مي‏دارند و در نقطه‏اي دور دست مي‏گذارند تا برود و آنرا پيدا كند و استفاده نمايد. بطور كلي يك تناسبي است ميان آمادگي روزي و مقدار توانايي روزي‏خوار و مقدار هدايتي كه بسوي روزي خود شده است.

    انسان چون نسبت به گياهان و حيوانات موجودي عالي‏تر و راقي‏تر است و آنچه براي زندگي گياهان و حيوانات كافي است براي او كافي نمي‏باشد مسئله تحصيل روزي او شكل و وضع ديگري دارد. فاصله بين روزي و روزي‏خوار در عرصه زندگي انسان بيشتر است. از اين رو وسائل زيادتري در اختيار او قرار داده شده و دستگاه هدايت در وجودش تقويت گشته به او عقل و عمل و فكر داده شده. وحي و نبوت به ياري‏اش آمده و برايش وظيفه و تكليف مقرر شده و همه اينها از شئون رزاقيت خداوند است. و لذا اينكه گفته شده:

    مخور هول ابليس تا جان دهد
    هر آنكس كه دندان دهد نان دهد

    (سعدي)

    سخن درستي است اما نه به اين معني كه دندان داشتن كافي است كه نان پخته و آماده بر سر سفره انسان مهيا شود. بلكه به اين معني كه در دستگاه خلقت بين نان و دندان رابطه است. اگر نان نبود دندان نبود و اگر دندان و صاحب دندان نبود نان نبود. بين روزي و روزي‏خوار ووسائل خوردن و هضم و جذب روزي و وسائل هدايت و راهنمايي به سوي روزي در متن خلقت ارتباط است.

    آن كس كه انسان را در طبيعت آفريده و به او دندان داده نان يعني مواد غذايي قابل استفاده را هم در طبيعت آفريده و انديشه و فكر و نيروي عمل و تحصيل و حسن انجام وظيفه را هم آفريده است همه اين ها توأما مظهر رزاقيت خداوند است.

    (ر.ك: بيست گفتار، آيت‏الله مطهري، گفتار ششم، ص 127 تا 137).



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۳/۲۷ در ساعت ۲۰:۲۸


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    مقدمه دوم:

    در واقع ما دو گونه رزق و روزي داريم. رزقي كه بسراغش مي‏رويم. و رزقي كه بسراغمان مي‏آيد.

    رزق طالب:

    امام علي(علیه السلام): «اِن الرزق رزقان رزق تطلبه و رزق يطلبك فان انت لم تأته اتاك ؛ رزق طالب (كه به سراغ ما مي‏آيد) رزقي است كه همواره ما را تعقيب مي‏كند حتي اگر از آن فرار كنيم ما را رها نمي‏سازد همان طور كه رهايي از چنگال مرگ ممكن نيست»(نهج‏البلاغه، نامه 31).

    حضرت رسول اكرم: لو اَنَّ ابن آدم فَرَّ من رِزقِه كما يفِرُّمن الموتَ لادركه كما يدركه الموت (مكارم‏الاخلاق 2/377).

    اين گونه رزق ريشه در قضاي الهي دارد و هيچ گونه تغيير و تحولي در آن صورت نمي‏گيرد.

    در اين زمينه مرحوم علامه طباطبايي مي‏فرمايد: روزي و روزي‏خوار متلازم همند و معني ندارد كه روزي‏خوار در مسير زندگي طالب بقاء باشد اما رزقي برايش نباشد همين طور ممكن نيست رزقي محقق باشد و روزي‏خواري در بين نباشد و نيز رزق از مايحتاج روزي‏خوار افزون باشد و لذا رزق داخل در قضاي الهي است. (الميزان، ج 18، جزء 27، ص 377 )

    رزق مطلوب :

    قسم ديگر روزي (رزق مطلوب) رزقي است كه براي طالب آن مقدّر شده است. اگر آنرا طلب نمائيم و مشروط و علل لازم وصول به آنرا مراعات نمائيم چنين رزقي را بدست مي‏آوريم و در واقع تلاش ما در جهت رسيدن به اين‏گونه روزي، جزءالعلّة است و اگر در كنار ديگرعلل مهياي عالم غيب قرار گيرد مسلما دستيابي به آن حتمي است.

    در اين باره مولي اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) مي‏فرمايد: طلب نمائيد روزي را كه مضمون و مقدر است «اطلبوا الرّزق فانّه مضمون لطالبِه» ؛ (الارشاد، 1/303)

    همان طور كه طلب بدون ضمانت بي‏معني است تضمين رزق بدون طلب نيز در اين قسم (روزي مطلوب) ناممكن است.

    و لذا از اين دو قسم روزي كه از ناحيه خداي بزرگ براي بندگان معين گشته است قسمي از آن بدون قيد و شرط و به عبارتي رزق طالب و قسمي ديگر مشروط است و مطلوب. روزي بي‏قيد و شرط در هر حال انسان را طلب مي‏نمايد و تا پيمانه قابليت انسان از اين‏گونه رزق پر نگردد اجل و مرگ انسان فرا نمي‏رسد.

    حضرت رسول اكرم: الا و اِن الرُّوح الاَمين نَفَتَ في روعِي اَنَّه لن تَموت نَفْس حتّي تستكمل رزقها ؛ (الكافي، 2/74/2).

    اما روزي مطلوب و مشروط حتميت و ضرورتش مشروط به انجام اموري و در نظر گرفتن مسائلي است كه بدون ترتيب و انجام شرائط محقق نمي‏گردد.

    رزق در لغت به معناي چيزي است كه از آن بهره برده مي‏شود. (الرزق ما يُنْتَفع بِه ـ اقرب الموارد) حال روزي طالب و محتوم همان روزي وجود و هستي، عمر، امكانات و محيط و خانواده و استعداد... است كه از ناحيه اين قسم (روزي طالب) توان و نيروي لازم و دقت وهوشياري براي تلاش و انجام كار پديد مي‏آيد و در سايه اين امور دَرِ روزي مطلوب و مشروط گشوده مي‏گردد.

    در باب روزي مطلوب هر كس به شكلي بايد دست نياز و در عين حال جديت و تلاش را بسوي رزاق مطلق (حضرت حق) بلند كند حتي طفل شيرخوار كه تلاشش همان گريه و ناله و فرياد اوست كه در پس اين‏گونه افعال به روزي مطلوبش (شير مادر) دست پيدا مي‏كند. اما چون در بستر رشد باليد و به مقطعي بالاتر رسيد تلاش و جدّيت او شكلي ديگر پيدا مي‏كند و به صورت تفكر و انديشه و فعل و حركت اعضا و جوارح نمود مي‏يابد و كميّت وكيفيت روزي نيز تغيير مي‏كند.





صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود