جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت استفاده از ضمیر مذکر در قران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    علت استفاده از ضمیر مذکر در قران





    بسمه تعالی

    علت استفاده از ضمیر مذکر در قران


    زبان قران زبان عربي است و زبان عربي برخلاف زبان فارسي از دو نوع ضمير مذكرو مونث برخورداره عرب ها در اموري كه مخصوص زنان باشه با واژگان مونث و در امور مخصوص مردان با واژگان مذكر بيان ميكنند بجز اين دو مورد در دو مورد ديگر يكي در اموري كه بين زنان و مردان مشتركه و ديگري در اموري كه جنسيت در مورد آنها اصلا مطرح نيست مثل خدا و فرشتگان از ضماير مذكر استفاده ميكنند طبيعي است كه هر كتابي بخواهد با اين زبان نوشته بشه گرچه كتاب الهي باشه بايد از قواعد اون زبان پيروي كنه و طبق ساختار اون باشه بنابراين قرآن هم به مقتضاي اينكه به زبان عربي نازل شده با همين گفتمان سخن ميگه همگام با زبان عربي در سه حالت از ضماير مذكر و در يك مورد از الفاظ مونث بهره ميگيره
    با اين توضيح روشن ميشه كه قرآن براي خويش گفتمان ويژه مردانه يا زنانه ابداع نكرده تا در پي پاسخ به چرايي اون باشيم، بلكه زبان قران زبان محاوره‌اي عربي است و قواعد و ادبيات ودستور زبان عربي در اون بكار رفته
    .
    جالبه بدونيد در همين مورد قرآن به جهت خاصي كه اشاره ميشه برخلاف سيره متداول و محاورات عربي كه در امور مشترك بين زنان و مردان فقط به به آوردن ضمير مذكر بسنده ميشود در سوره احزاب آيه 35 از هر دو واژه مونث ومذكر آنهم بطور مكرر بهره گرفته :
    همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، و مردان با ايمان و زنان با ايمان، و مردان مطيع خدا و زنان مطيع خدا، و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان شكيبا و زنان شكيبا، و مردان فروتن و زنان فروتن، و مردان انفاق‏گر و زنان انفاق‏گر، و مردان روزه دار و زنان روزه دار، و مردان پاكدامن و زنان پاكدامن، و مردانى كه خدا را بسيار ياد مى‏كنند و زنانى كه بسيار به ياد خدا هستند، خداوند براى (همه‏ى) آنان آمرزش و پاداشى گرانقدر وبزرگ آماده كرده است. احزاب آيه 35
    مفسران در توضيح آيه مذكور نوشتند:
    اسماء بنت عميس به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم عرض كرد: چرا فضايلي كه در قرآن بصورت جمع مذكر بيان شده در مورد زنان مطرح نيست كه به دنبالش آيه مذكور نازل شد و در مورد يكايك صفات و فضايل اخلاقي با تعهد و تاكيد به صورت دو جمع مذكر و مونث بيان گرديد.

    تفسير نمونه ج17 ص 308


    http://rasekhoon.wordpress.com/2010/01/22/rasekhoon-72/
    نویسنده:
    MaSoOmI




  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود