جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صبر در برابر گناه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    صبر در برابر گناه




    هوالباقی

    صبر در برابر گناه



    ارزشمندترین نوع شکیبایی‏ها، شکیبایی در برابر گناهان است؛

    چرا که این امر در دست‏یابی به سعادت واقعی و کمال انسانی از دیگر انواع صبر مؤثرتر می‏باشد. چه بسیار انسان‏ها که با ترک یک گناه بزرگ، یک شبه ره صد ساله سلوک را پیموده‏اند.

    علی علیه‏السلام در ضمن اشاره به اقسام صبر و فضیلت آن در برابر گناهان، می‏فرماید: « شکیبایی در برابر مصیبت نیکو و زیباست، و بهتر از آنْ شکیبایی در برابر کارهایی است که خدا بر تو حرام کرده است». با توجه به این مسئله، در قرآن کریم، آنجا که زمینه گناه در برابر اولیای الهی فراهم می‏گردد، استقامت‏های شگفت‏انگیزی از ایشان به معرض دید گذاشته می‏شود. در جریان یوسف و زلیخا، وقتی درخواست گناهی از حضرت یوسف مطرح می‏شود، وی با قاطعیت آن را ردّ می‏کند و وقتی به زندان تهدید می‏شود، می‏فرماید: «پروردگار مرا رنج زندان، خوش‏تر از قبول این خواسته و گناه است».

    http://www.golbargeshabane.blogfa.com/88033.aspx


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام
    ای کاش این بحث را تکمیل میکردید و فقط شما به جنبه کلی پرداختید.هنوز هم دیر نشده و از شما درخواست میکنم این بحث را ادامه بدهید.
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    انسان مرتبا" در معرض تهدیدات خارجی وداخلی عوامل وامور منتهی به گناه است .
    وباوجود نفس اماره و سرکشی این نفس وتمایل این نفس به ارتکاب گناه در درون انسان وعوامل زمینه ساز خارجی انسان از دو جهت درونی وبیرونی تحت فشار های روانی و محیطی سخت و دشوار قرار دارد
    یکی از مصادیق این امرحدیثی از پیامبر گرامی اسلام است که نقل شده در بازگشت از جنگی فرمودند از جنگ و جهاد کوچک باز گشتیم واکنون به سوی جهاد بزرکتر میرویم پرسیدند ان کدام جهاد است فرمودند جهاد با نفس .
    کنوز الحقایق -حاشیه ی جامعه ی صغیر چاپ مصر ص 90 - سیوطی

    اما مسئله ی مهم این است که خداوند برای انسان وسهولت اداره ی زندگی اش و تقویت وپشتیبانی انسان در برابر این عوامل محرک به سوی گناه نفس لوامه را در مقابل نفس اماره قرار داده است .
    تا به عنوان سلاحی در برابر نبرد با این عوامل مورد بهره برداری انسان قرار گیرد و
    این هنر انسان است که در این رزمایش بزرگ وسخت از چه ترفندهایی استفاده کند تا بتواند پیروز این میدان باشد . که البته این راهکارها را هم در سیره وسنت بسیار زیاد داریم .

    .................................... حق یارتان .............................................



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از حقايق نفيس نفسى كه قرآن مجيد بيش از صد آيه در رابطه با آن نازل فرموده است، حقيقت صبر است. صبر به اين معنا است كه انسان خودش را در حريم حق، دين و ايمان حفظ كند و هزينه غير خدا نشود. معارف الهيه، تمام مواردى را كه لازم است انسان در آن صبر كند و خود را حفظ كند، بيان كرده ‏اند.

    از جمله صبر در برابر گناه كه تا آخر عمر هر كسى، به صورت‏هاى گوناگونى رخ نشان مى‏دهد و دلبرى آن نيز بسيار قوى است. خداوند مهربان، انبيا، ائمه طاهرين، اولياى الهى و دلسوزان، از مرد و زن خواسته ‏اند: براى تأمين سلامت و سعادت دنيا و آخرت خود، در برابر هر گناهى، خود را حفظ كنيد و نگذاريد دامن پاك، فطرت، روح، نفس، باطن، ظاهر، دنيا و آخرت شما آلوده شود، چون هر آلودگى، حجابى بين شما و رحمت و فضل و احسان پروردگار است.

    وجود مبارك حضرت زين العابدين عليه ‏السلام در يكى از دعاهاى شريف خود گناه را به گونه ‏اى ارزيابى مى‏ كنند كه اگر گناهكاران اين ارزيابى حضرت را باور كنند، يقيناً از گناه دست برمى‏ دارند، و اگر پاكدامنان به اين ارزيابى توجه داشته باشند، مى‏ كوشند تا به گناه آلوده نشوند.

    ارزيابى امام عليه ‏السلام بر اساس بصيرت و علم است. آن بصيرت و علمى كه از خدا، رسول خدا، اميرالمؤمنين و حضرت سيدالشهداء عليهم‏السلام به زين العابدين عليه ‏السلام رسيده‏

    است. امام عليه‏ السلام در اين ارزيابى، سه مسأله را در ارتباط با گناه كه از آثار گناه است،

    مطرح مى ‏كنند. تجربه تاريخ گنهكاران نيز نشان داده است كه گنهكار، به اين سه بلا دچار خواهد شد:
    «الهى! الْبَسَتْنِى الخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتِى» «1»
    امام سجّاد عليه ‏السلام مى ‏فرمايند: خدايا! گناهان، معاصى و خطاها، ما را از ارزش واقعى خواهد انداخت. شما بدون گناه، نزد پروردگار مهربان عالم ارزشى داريد كه از خود حضرت حق، در تفاسير قرآن مجيد اين روايت را آورده ‏اند كه درباره جايگاه انسان نقل شده است:
    «الانْسانُ سِرّى وَ انَا سِرُّهُ» «2»
    پروردگار مى ‏فرمايد: در اين عالم خلقت، انسان گنج پنهان من است و من نيز گنج پنهان درون انسان هستم.
    به عبارت روشن‏تر: انسان براى من است و من نيز براى انسان هستم. انسان راز من و من راز انسان هستم. گناه، اين ارزش را نابود مى‏ كند و روزگار انسان را به جايى مى ‏كشاند كه پروردگارى كه انسان سرّ او و او سرّ انسان است، مى ‏فرمايد:
    «أُوْلئِكَ كَالأْنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُ‏» «3» اين جنس دو پا مانند چهارپايان است. يعنى ديگر ارتباطى با حريم و سرّ من نخواهد داشت، با اين كه انسان سرّ من و از من مى ‏باشد و من نيز براى او مى ‏باشم.
    انسان اين ارزش را در پيشگاه مبارك خدا و انبياى خدا دارد.





    پاورقی:
    (1)- بحار الأنوار: 91/ 142، باب 32، المناجاه الاولى، حديث 21.
    (2)- منهاج النجاح فى ترجمه مفتاح الفلاح: مقدمه 2/ 91.
    (3)- اعراف 179: 7؛ «آنان مانند چهارپايانند بلكه گمراه‏ترند.»

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود