جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلائل چشم چرانی و عوامل بازدارنده آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    123
    آپلود
    0
    گالری
    2

    دلائل چشم چرانی و عوامل بازدارنده آن




    يا هو

    چشم چرانی نکن!

    دلائل چشم چرانی و عوامل بازدارنده آن



    عوامل بازدارنده و نگهدارنده برای حفظ و پاكی چشم
    در اسلام دستورهای وجوبی یا مستحبی، در این راستا داده شده، مانند پوشش اسلامی زن و مرد، حفظ حریم عفاف، ممنوعیت اختلاط زن و مرد، سفارش اكید به غیرت ورزی و حیا، ممنوعیت شركت در مجالس فسق و فجور، ترك خوردن و نوشیدن مال حرام، پرهیز از همنشین بد، اقدام به ازدواج، و محافظت جدی و متقابل زن و شوهر در حفظ عفاف همدیگر از نظرات مختلف، دوری از محیط فاسد و مسأله اجازه گرفتن در ورود و خروج به خانه و... كه هر یك از این علل و عوامل می تواند نقش سازنده و مؤثری در پاك سازی چشم داشته، و آن را از هرگونه نگاه های آلوده حفظ كنند.
    به طور كلی باید مقدمات و زمینه های انحراف چشم را شناخت، و عوامل بازدارندگی را نیز دانست، و در پرتو آنها، افسار گسیختگی چشم را مهار كرد. در میان این عوامل به عنوان مثال نظر شما را به مسأله استیذان (اجازه گرفتن) كه در قرآن آمده جلب می كنیم، در قرآن، در دو آیه می خوانیم: «ای كسانی كه ایمان آورده اید باید بردگان شما و همچنین كودكانتان كه به حد بلوغ نرسیده اند، در سه وقت از شما اجازه (ورود به خانه) بگیرند:
    1- قبل از نماز فجر (آغاز وقت نماز صبح)
    2-در نیمروز هنگامی كه لباس های (معمولی) خود را بیرون آورده اید.
    3-و بعد از نماز عشاء. این سه وقت خصوصی برای شما است، اما بعد از این سه وقت گناهی بر شما و بر آنان نیست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یكدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیت به یكدیگر خدمت نمایید) این گونه خداوند آیات را برای شما بیان می كند، و خداوند دانا و حكیم است.»(نور.95 و 85)

    توضیح این كه در دو آیه مذكور، دو حكم اسلام در مورد آداب ورود به جایگاه و خانه خصوصی پدر و مادر بیان شده است: كودكان نابالغ باید هنگامی كه به اطاق پدر و مادر وارد می شوند، در سه وقت اجازه ورود بگیرند:
    1-قبل از نماز صبح. 2-حدود ظهر 3-بعد از نماز عشاء، زیرا معمولا مردم (از جمله پدر و مادر) در این سه وقت مقید به پوشانیدن خود، همانند سایر وقت ها نیستند، و آنها در این سه وقت یك حالت خصوصی دارند. بنابراین اولیای اطفال باید كودكان نابالغ خود را به انجام این برنامه وادار كنند، و این سنت را روش همیشگی و معمولی خود قرار دهند. اطلاق آیه شامل دختر و پسر می شود: همچنین ظاهر آیه بیانگر آن است كه بردگان مرد و زن نیز باید این برنامه را اجرا كنند.
    ولی نوجوانان و جوانان بالغ در هر ساعت از ساعت های روز كه به خانه پدر و مادر وارد می شوند، لازم است قبل از ورود، به آنها اطلاع داده و اجازه ورود بگیرند، البته این حكم مخصوص مكانی است كه پدر و مادر در آنجا استراحت می كنند، وگرنه برای وارد شدن در اطاق عمومی (اگر اطاق عمومی داشته باشند) به ویژه به هنگامی كه دیگران هم در آن جا حاضرند، و هیچ گونه مانعی وجود ندارد، اجازه گرفتن لزومی ندارد.
    این دستور قرآنی حاكی از این است كه برای حفظ چشم و دامن، باید از اموری كه زمینه ساز و عوامل بازدارنده است استفاده كرد. روایت شده: مردی از رسول خدا(ص) پرسید: «آیا هنگام ورود بر مادرم، اجازه بگیرم؟ پیامبر(ص) فرمود: آیا دوست داری مادرت را برهنه بنگری؟ او عرض كرد: نه، فرمود: پس اجازه ورود بگیر.»1
    و نیز قرآن ورود به خانه مرد را بدون اجازه ممنوع نموده، چنان كه می فرماید: «ای كسانی كه ایمان آورده اید، در خانه هایی غیر از خانه خود، وارد نشوید، تا اجازه بگیرید، و بر اهل خانه سلام كنید، این برنامه برای شما بهتر است، و اگر كسی را در آن نیافتید وارد نشوید تا اجازه داده شود، و اگر گفته شد بازگردید، باز گردید، این برنامه برای پاك نگهداشتن شما برتر است».(نور.82)

    امیرمؤمنان علی(ع) درصدد بیان آن و آموزش ما می فرماید: من اكراه دارم كه بر زنان جوان سلام كنم، سپس علت آن را چنین تبیین می كند: «از آن ترس دارم كه صدای زن جوانی مرا خوش آید، و لغزشی به من دست دهد، كه گناهش از كسب پاداش سلام بیشتر باشد.»

    امام باقر(ع) فرمود؛ «من اطلع فی بیت جاره فنظر الی عوره رجل او شعر امرأه او شیء من جسدها، كان حقا علی الله ان یدخله النار مع المنافقین الذین كانوا یتبحثون عورات المسلمین...2 كسی كه به خانه همسایه اش سر بكشد و نگاه كند، آنگاه بدن ناپوشیده مردی، زنی یا قسمتی از بدن آن زن را بنگرد، بر خداوند سزاوار است كه او را همراه منافقانی كه در دنیا دنبال فاش ساختن عیب های مسلمین بودند وارد دوزخ گرداند، چنین شخصی از دنیا نمی گذرد، مگر این كه خداوند او را رسوا ساخته، و زشتی های او را در آخرت در معرض دید مردم قرار می دهد.»
    توجه به عوامل بازدارنده و زمینه ها برای كنترل چشم به قدری ظریف و دقیق است كه امیرمؤمنان علی(ع) درصدد بیان آن و آموزش ما می فرماید: من اكراه دارم كه بر زنان جوان سلام كنم، سپس علت آن را چنین تبیین می كند: «اتخوف ان تعجبنی صوتها فیدخل من الاثم علی اكثر مما اطلب من الاجر؛3 از آن ترس دارم كه صدای زن جوانی مرا خوش آید، و لغزشی به من دست دهد، كه گناهش از كسب پاداش سلام بیشتر باشد.»
    دلائل چشم چرانی و عوامل بازدارنده آن

    پیامدهای نكبت بار چشم چرانی

    چشم یكی از دریچه هایی است كه رابط بین برون و درون انسان است، آنچه را می بیند، به فكر و اندیشه و به دل منتقل می كند، هم می تواند بهترین ابزار برای شناخت و پرورش روح و نیروی عقل و صفای باطن باشد، و هم می تواند بر اثر هرزگی، عامل تیرگی باطن و ركود عقل و اندیشه و سقوط انسانیت گردد.
    چشم هرزه و بی كنترل باعث بدبختی ها و نكبت ها و تیرگی های دنیا و آخرت است. و جرقه ای برای انفجار و تخریب درون انسانیت می باشد، خوبی ها را از انسان می گیرد، و تباهی را جایگزین آن می سازد. چنان كه رسول اكرم(ص) فرمود؛ «النظر سهم من سهام ابلیس؛4 نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان برای شكار انسان است.» و در سخن امام صادق(ع) آمده كه: «نگاه به نامحرم تیر زهرآلود از تیرهای شیطان است و چه بسیار نگاهی كه موجب حسرت و غصه طولانی شده است.»5
    و از سخنان رسول خدا(ص) است: «هر چشمی در قیامت بر اثر سختی آن، گریان است، ولی چشمی كه از نگاه به حرام خدا خودداری كند خندان است.»6 امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «من اطلق طرفه كثر اسفه؛7 كسی كه چشمش را بی بند و بار بگذارد، (بر اثر پیامدهای شوم آن) اندوه و ناراحتی او بسیار خواهد شد.» رسول خدا(ص) فرمود: «خشم خداوند بسیار سخت است بر زن شوهرداری كه چشمش را از نگاه به نامحرم پر می كند.»8
    اگر چشم چرانی چنین عواقب خطرناك و عذاب الهی را به دنبال دارد، به عكس پاك نگه داشتن چشم دریچه نور به سوی خدا است، و موجب مقامات عالی خواهد شد، چنان كه رسول خدا (ص) فرمود: «غضوا ابصاركم ترون العجائب؛9چشمان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانید تا شگفتی هایی را ببینید.» چنان كه معروف است محمدابن سیرین بر اثر پاكی چشم، و دوری از انحراف جنسی به مقام بس ارجمندی رسید، كه همچون پیامبران به علم تعبیر خواب دست یافت، و محبوبیت فوق العاده ای بین مردم پیدا كرد.10
    امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «كسی كه چشمش را بی بند و بار بگذارد، (بر اثر پیامدهای شوم آن) اندوه و ناراحتی او بسیار خواهد شد.»

    برخورد پیامبر با چشم چرانان

    در اینجا برای تكمیل بحث نظر شما را به سه حادثه از برخورد شدید پیامبر (ص) با چشم چرانانی كه با چشم آلوده خود عفت جامعه را تباه می ساختند جلب می كنیم:
    1-حكم بن ابی العاص پدر مروان در عین آنكه مسلمان بود، مردی هرزه و چشم چران بود، روزی از لای درز در داخل حجره پیامبر(ص) نگاه كرد، پیامبر(ص) به قدری ناراحت شد، كه عصای خود را كه نوكی تیز داشت برداشت و او را تعقیب كرد، او فرار كرد و چون روباه گریخت. پیامبر(ص) فرمود: «اگر به او دست می یافتم چشمش را از كاسه بیرون می آوردم» سپس به دستور پیامبر(ص) او و پسرش مروان به طائف تبعید شدند، و تا عصر خلافت عثمان در تبعید بودند، سرانجام در عصر عثمان آزاد شدند و یكی از اعتراضات مسلمین به عثمان همین بود كه چرا تبعید شدگان پیامبر(ص) را به وطن بازگردانده است؟10 و طبق روایت دیگر، حكم بن ابی العاص از پشت دیوار به خانه پیامبر(ص) چشم چرانی كرد، و پیامبر(ص) خواست او را با كمان هدف تیر قرار دهد كه او گریخت.11
    دلائل چشم چرانی و عوامل بازدارنده آن
    2-طبق روایت امام صادق(ع)، به پیامبر (ص) خبر رسید كه دو نفر به نام هیت و ماتع در مدینه چشم چران و سبك سر هستند، و در میان مردان می نشینند، و با گفتن جوك های شهوت برانگیز از اوصاف زنان می گویند و خط قرمز حریم عفاف را می شكنند، پیامبر(ص) بی درنگ آنها را احضار كرد و پس از اخطار شدید، آنها را به محلی به نام العرایا كه در اطراف مدینه بود تبعید كرد، آنها فقط حق داشتند در روزهای جمعه برای خریداری غذا و لوازم زندگی به مدینه آمده، سپس به تبعیدگاه بازگردند12
    3-در مدینه چند نفر كه روح بیمار و هوس انگیز داشتند و با شایعه پراكنی، به حریم عفاف تجاوز می كردند، مورد اخطار شدید پیامبر (ص) قرار گرفتند و در صف منافقان قلمداد شدند، و این اخطار با نزول آیه ای بعد از نزول آیه حجاب (آیه 59 سوره احزاب) مسلمانان را بر ضد آنان شوراند، و آن آیه این بود: «اگر منافقین و آنها كه در دل هایشان بیماری است (و با هوس های خود می خواهند به عفت جامعه آسیب برسانند) و نیز دروغ پردازان و شایعه پراكنان، اگر از كارشان دست برندارند تو را (ای پیامبر) بر ضدشان می شورانیم، آن گاه جز زمان كوتاهی نمی توانند در این شهر بمانند.»(احزاب60)

    تخلیص: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی
    منبع: ماهنامه پاسدار اسلام شماره 729 ، محمد محمدی اشتهاردی




    1-تفسیر ابوالفتوح رازی، ج 8، ص .204
    2-بحارالانوار، ج 104، ص 37 و .38
    3-مكارم الاخلاق، ص 270، بحار، ج 104، ص .37
    4-بحار، ج 104، ص .39
    5-وسائل الشیعه، ج 14، ص .139
    6-خصال شیخ صدوق، ج 1، ص 61 (به طور اقتباس)
    7-بحار، ج 77، ص .286
    8-همان، ج 104، ص .39
    9-همان، ص .41
    10-الكنی و الالقاب، ج 1، ص .319
    11-الغدیر، ج 8، ص .243
    12-سفینه البحار، ج 1، ص 392 (واژه حكم).
    13-اقتباس از بحار، ج 22، ص 88.


    منبع: تبيان
    شايد اين جمعه بيايد ..... شايد

    لا اله الّا الله - محمد رسول الله - علي ولي الله
    و صل الله علي سيّدنا و نبيّنا و آله و سلّم

    در کوي نيکنامي ما را گذر ندادند/گر تو نمي پسندي تغيير کن قضا را


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ماهیت پدیدۀ چشم چرانی
    چشم چرانی، خیره چشمی و هرزه نگری ، نگاه از روی لذت به روی خوب کردن و نظر بازی است. (لغت نامه دهخدا ج ۵ ص ۷۱۴۷) مقصود از این تعریف، هر گونه نگاه شهوت آمیز به نامحرم و نیز نگاهی است که انسان را در معرض خطر وقوع در حرام نسبت به نامحرم قرار می دهد.

    به نظر می رسد که چشم چرانی اختصاص به مردان نداشته و ندارد، هر چند که مردان بیش از زنان در معرض این پدیده اجتماعی هستند؛ زیرا مردان برخلاف زنان، متاثر از زیبایی ها هستند و به شدت در برابر آن واکنش عاطفی واحساسی نشان می دهند. به این معنا که مردان با نگاه کردن و دیدن متاثر شده و عوامل عاطفی واحساسی در آنان برانگیخته می شود.

    از سوی دیگر گرایش به جنس مخالف هر چند که در مرد وزن و مذکر و مونث وجود دارد ولی گرایش به جنس مخالف در میان مردان قوی تر است. ازاین رو در آیات قرآن به نکته ای اشاره شده است که دوستی و محبت زن در مردان تزیین داده شده و در چشم ایشان گرایش و عشق به زنان آراسته گردیده است: «زین للناس حب الشهوات من النساء»(آل عمران. ۱۴) در این آیه مراد از ناس، تنها جنس مردان است که گرایش به شهوت جنسی وعلاقه مندی به زنان در ایشان تزیین شده است. اما این بدان معنا نیست که چشم چرانی در زنان معنا و مفهومی ندارد، بلکه آنان نیز به حکم فطرت و غریزه به این امر گرایش داشته و متمایل هستند. بنابراین زنان نیز همانند مردان، در وسوسه و الهامات نفسانی و الهامات فجوری قرار می گیرند و به گناه و فساد می افتند و در بند شهوات گرفتار می آیند.

    چشم چرانی نه ویژگی و خصیصه مردان است و نه مشکل این بخش از جامعه، بلکه مشکل انسان اجتماعی است که می بایست از منظر روان شناسی و جامعه شناسی انسانی بدان پرداخته شود و راهکارهای برونرفت از این معضل اجتماعی شناسایی و به کار گرفته شود.

    در ادبیات روان شناسی اجتماعی، پدیده چشم چرانی به جهت پیامدهای بسیار مخرب و زیانباری که در حوزه امنیت اجتماعی ایجاد می کند مورد توجه و تحلیل است.

    چشم چرانی نگاه های شهوت آمیز مردان و زنانی است که می کوشند به گونه ای وارد حریم خصوصی افراد شوند. این ورود که گاه به شکل کلامی و گاه به شکل نگاه تند و تیز انجام می شود، امنیت روحی و روانی شخص مورد تعرض را در معرض خطر قرار می دهد و گاه زمینه های فروپاشی خانواده ها و حتی خشونت های جنسی و فیزیکی و حتی قتل را به دنبال دارد.

    از این روست که برخورد علمی و فرهنگی و حتی عملی در این حوزه از ضرورت هایی است که می بایست بدان توجه خاص مبذول شود و در حوزه امنیت اجتماعی از سوی همه عوامل علمی و عملی و دست اندرکاران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زمینه های نگاه به جنس مخالف

    قرآن، مهم ترین زمینه چشم چرانی را روبه رو شدن با جنس مخالف بر می شمارد. افزایش حضور مرد و زن و تکرار این حضور و برخورد موجب می شود تا فضایی مناسب برای چشم چرانی پدید آید. اگر مرد و زنی در محیطی خلوت قرار گیرند و یا ارتباط و تماس های کلامی و حضوری ایشان افزایش یابد، گمان این می رود که شخص دچار پدیده چشم چرانی شود. این مسئله در مردان بسیار قابل تامل است. مردان به طور طبیعی گرایش و علاقه بیش تری به زنان داشته و متمایل به ایشان هستند و به زن به عنوان یکی از زیبایی های جلوه انگیز متمایل می شوند؛ زیرا زنان و عشق و دوستی به ایشان در نهاد مردان آراسته شده است و مردان به طور طبیعی گرایش به شهوت جنسی و دست کم زیبایی ها و آراستگی های آنان دارند. دیدن اندام زنان موجب انگیزش شهوت و دوستی به ایشان می شود. از این رو قرآن بیان می دارد که زنان باید خود را بپوشانند و از پس پرده از ایشان چیزی بخواهند. (احزاب آیه ۵۳)

    اگر فرض را بر این قرار دهیم که در مدینه عصر پیامبر(ص) درب های خانه ها با پرده بوده و دست کم درهای چوبی نداشت و یا اگر داشت روزها باز بوده و تنها حایل میان بیرونی و درونی، پرده ها بوده است، این آیه حکم می کند که مردان نه تنها وارد خانه نشوند بلکه در هنگامی که خواسته ای دارند و به خانه کسی مراجعه می کنند و تنها زن خانه حاضر است وارد نشده و در بیرون بمانند و حتی زنان از پس پرده با ایشان سخن گویند و نیاز ایشان را برآورده سازند و پرده را به کناری نزنند.این همه سخت گیری از آن روست تا شخص زن کم تر، دیده شود. کاهش دیدارها موجب می شود تا شناختی میان مرد و زن نامحرم پدید نیاید و مرد از اندام و هیکل زن آگاه نشود؛ زیرا آگاهی از اندام و هیکل زن خود عاملی برای گرایش شدید قلبی مردان به زنان می شود. (همان)
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیه ۳۱ سوره نور عامل بی حجابی و یا بدحجابی زنان را پدیده چشم چرانی و تبعات نابهنجار آن برمی شمارد. تاکید بر واژه «اولی الاربه» می نمایاند که مردان به طور طبیعی گرایش شدیدی به زنان دارند. واژه اربه در زبان عربی به معنای حاجت و نیاز شدید و افراطی است. شخصی که به بلوغ جنسی برسد به طور طبیعی نیاز شدیدی به جنس زن پیدا می کند و امکان رهایی جز به وصال برای او نیست. از این رو زن فقط در مقابل کسانی مجاز است که خود را نپوشاند که به بلوغ جنسی و تمایلات شدید به زن نرسیده باشند.

    البته ممکن است پسری که به بلوغ نرسیده گرایش به زنان پیدا کند و بخواهد به نوعی حاجت روحی و عاطفی خویش را از راه ایشان برآورده سازد؛ از این رو زنان باید از کسانی که به اصطلاح ممیز هستند و بد و خوب را می فهمند نیز خود را پوشیده دارند. پوشیده داشتن به معنای آن است که انگیزه های برآوردن حاجت در ایشان انگیخته نشود. زنانی که خود را در نزد پسران ممیز می آرایند و خود را نمی پوشانند قوای جنسی پسران را تحریک می کنند و این گونه است که آنان صاحبان اربه یعنی حاجت شدید به زن می شوند و در دام فساد می افتند. به هرحال بی حجابی موجب می شود که حاجت و نیاز جنسی در مردان تقویت و انگیخته شود و آنان را به فحشا و زنا سوق دهد.
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن راهکار برونرفت از این نابهنجاری اجتماعی را پوشش مردان و زنان و حفظ فروج و چشم پوشی و غض آن که به معنای عدم خیره شدن است. می داند خداوند همچنین برای مبارزه با این بهنجاری، چشم چرانان را تهدید به مجازات می کند (نور آیه ۳۰ و غافر آیه ۱۷ و ۱۹) و بیان می کند که خدا به چشم چرانی و آن چه در دل های آنان می گذرد آگاه است تا به این وسیله مومنان را از چشم چرانی بازدارد. (نور آیه ۳۰)

    به هرحال چشم چرانی مسئله و پدیده ای زشت و نابهنجار اجتماعی است که سلامت روانی و روحی فرد و جامعه را در معرض خطر قرار می دهد و می بایست از آن پرهیز کرد و زمینه های بروز و ظهور آن را از میان برد.

    منبع:به نقل از مرکز ملی پاسخگویی
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    کسی که نگاهش رها شد،افسوس هایش بیشتر شد(امام علی)
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    اعوذبالله من الشیطان الرجیم



    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    358
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    چشم پاکي و نتايج آن :


    هر يك از اعضاي بدن مؤمن نسبت به عبادت پروردگار متعال وظيفه خاصي بر عهده دارد كه اگر بدان وظيفه عمل كرد، ارزشمند است.

    چشمي كه به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب بركات زير مي گردد:

    1- ديدن شگفتيها: رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: چشمهايتان را (از نامحرم) بپوشانيد تا عجايب و شگفتيها را ببينيد. غُضُّوا

    اَبْصارَكُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ(۱)


    2- راحتي قلب: امام علي ـ عليه السلام ـ فرمود: آنكه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت كرده است. مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ

    قَلْبَهُ (۲)

    3- نيك خويي:‌ همچنين آن حضرت فرمود: كسي كه نگهاه هايش كنترل شود، صفاتش نيكو گردد. مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ (۳)

    4- پاداش الهي: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: هر كسي زني را ببيند و بلافاصله ديده اش را به آسمان بدوزد يا چشم فرو بندد،

    چشم باز نگرداند مگر اينکه خداوند حوريان بهشتي را به عقد او در آورد. مَنْ نَظَرَ اِلي امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِليَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ يَرْتَدَّ

    اِلَيْهِ بَصَرُهُ حَتّي يُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العينِِ (۴)

    5- چشيدن شيريني ايمان: پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: نگاه (به نامحرم) تير زهرآلودي از تيرهاي شيطان است و هر كس

    آن را از ترس خدا ترك كند، خداوند چنان ايماني به او عطا كند كه شيريني اش را در دل خويش احساس كند. اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ

    سِهامِ اِبْليسَ‌ فَمَنْ تَرَكَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ايماناً يَجِد حَلاوَتَهُ في قَلْبِهِِ (۵)

    6- بروز صفت شجاعت: شجاع ترين مردم كسي است كه بر خواهش نفساني اش چيره شود. اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبُ هَواهُ (۶)


    چه حالي داره اي خدا سينه زدن تو كربلا
    غسل زيارت از فرات ،نگاه به گنبد طلا
    الهي كه يه شب بياد تو حرم اعتكاف كنيم
    با پرچم هيئتمون دور ضريح طواف كنيم
    دم دماي سحر كه شد از توي بين الحرمين
    بريم تو صحن حرم عباس علمدار حسين
    با ذكر يا ام البنين پا توي صحنش ميذاريم
    ار بارگاه با صفاش سوغاتي تربت مياريم
    غصه كربلات آقام عقده توي گلوم شده
    يه عمريه زيارت حرمت آرزوم شده





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    123
    آپلود
    0
    گالری
    2



    يا هو

    نکته جالب درباره حجاب و چشم چراني اين است که در همين سوره نور نخست دستور به حفظ ديدگان داده و سپس حدود حجاب توسط خداوند تعيين شده يعني تو خيابون حتي اگه يه نفر بدون پوشش(!!) هم حاضر شد ما نبايد نگاه کنيم.
    شايد اين جمعه بيايد ..... شايد

    لا اله الّا الله - محمد رسول الله - علي ولي الله
    و صل الله علي سيّدنا و نبيّنا و آله و سلّم

    در کوي نيکنامي ما را گذر ندادند/گر تو نمي پسندي تغيير کن قضا را


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود