جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آثار متفاوت عفو و بخشش

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    آثار متفاوت عفو و بخشش




    هو الباقی

    آثار متفاوت عفو و بخشش

    سلام
    على (علیه السلام) فرمودند : اَلْعَفْوُ یُفْسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدْرِ اِصْلاحِه مِنَ الْکَریمِ
    عفو و بخشش به همان مقدار که اگر از سوى کریم باشد باعث اصلاح مى شود، اگر ازناحیه لئیم باشد باعث إفساد است (بحارالانوار، جلد ۷۴، صفحه ۴۱۹)

    این حدیث شریف را به دوصورت مى توان تفسیر نمود:

    ۱) انسان کریم هنگامى که شخص خطاکارى را می بخشد چون عفو او آمیخته با بزرگوارى وتواضع است محبّت او را جلب مى کند ، ولى عفو و گذشت انسان هاى لئیم و پست، چون آمیخته با منّت وآزار است، سبب إفساد مى شود.

    ۲) در تفسیر اوّل عفو و بخشش گاه از سوى «کریم» و گاه از سوى «لئیم» بود، که در خطاکارى که مورد عفو قرار گرفته دو عکس العمل متفاوتداشت، ولى طبق تفسیر دوم عفو و بخشش گاه در مورد شخص «کریم» و گاه نسبت بهشخص «لئیم» که مرتکب خطا شده اند و مورد عفو قرار گرفته اند، مى باشد. طبقاین تفسیر معناى روایت چنین مى شود: اگر آدم هاى کریمِ خطاکار مورد عفوقرار گیرند موجب إصلاح آنان مى گردد، ولى عفو انسان هاى پست و لئیم نهتنها موجب اصلاح آنان نمى شود، بلکه از آن سوء استفاده مى کنند و جسور وجرى شده و به فساد بیش تر مى پردازند، پس نتیجه عفو آنان إفساد است

    پیام اخلاقى این روایت : عفو و گذشت هم حساب و کتابى دارد،هنگامى که پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مکّه را فتح کرد، فرمان عفوعمومى صادر فرمود (فروغ ابدیّت، جلد دوم، صفحه ۳۳۸ )

    این عفو و گذشت اثر بسیار مطلوبى در غالب مردم مکّه گذارد، ولى چند نفر را که اصلاح پذیر نبودند استثناء کرد و فرمان دیگری نسبت به آنها صادرنمود . قرآن مجید در مورد ثمره این عفو عمومى مى فرماید:یَدْخُلُونَ فى دینِ اللهِ اَفْواجا آن ها (مردم مکّه) به صورت گروه گروه به دین اسلام مى گرویدند (سوره نصر، آیه ۲).

    این اقبال عمومى به اسلام، که بدون هرگونه اجبار و اکراهى بود، ثمره عفو وبخشش پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله)بود. این مسأله براى همه، مخصوصاًبراى رهبران جامعه، درس بزرگى است.

    (با استفاده از ۱۱۰ سرمشق از سخنان حضرت علی (ع) حضرت آیت الله مکارم شیرازی )




    منبع: http://fekrejavan.ir/954.html
    نویسنده: سخن آشنا


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود