صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اتفاقات شب اول قبر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    454
    آپلود
    381
    گالری
    95

    اتفاقات شب اول قبر




    اتفاقات شب اول قبر



    اتفاقات شب اول قبر
    ظهور کردار در قبر


    فی تفسیر القمی عن سوید بن غفلة عن أمیر المؤمنین (علیه السلام) قال : إنَّ ابنَ آدمَ إذا كان فی آخرِ یومٍ من الدنیا ، وأولِ یوم ٍمن الآخرةِ مُثِّلَ له مالُه وولُده وعملُه ، فیَلتفتُ إلى مالِه فیقولُ : واللهِ إنّی كنتُ علیك لحَریصا شَحیحا ، فما لی عندك ؟ فیقول : خُذْ مِنّی كَفَنَك ؛
    انسان هنگام مرگ مال و فرزندان و عمل خود را متمثّل می‌بیند و به مال خود می‌گوید: من برای كسب و اندوختن تو بسیار حریص و بخیل بودم. تو برای من چگونه ای؟ مال در پاسخ گوید: به مقدار كفن از من برگیر.
    ثم یَلتفتُ إلى ولدِه فیقولُ : واللهِ إنّی كنتُ لكم لَمحبّا ، وإنّی كنتُ علیكم لحامیا ، فما ذا لی عندَكم ؟ فیقولون : نؤدیك إلى حُفرتِك ونُواریك فیها ، ثم یلتفتُ إلى عملِه فیقولُ : واللهِ إنّی كنتُ فیك لزاهدا ، وإنّك كنتَ علیَّ لَثقیلا ، فما ذا عندَك ؟ فیقولُ : أنا قَرینُك فی قبرِك ، ویومِ حشرِك ، حتّى أُعرِضَ أنا وأنت على ربّك ، فإن كان للهِ ولیا أتاه أطیبَ الناس ریحا وأحسنَهم مَنظرا ، وأزینَهم ریاشا ، فیقول : بشر بروحٍ من اللهِ وریحانٍ وجنةِ نعیمٍ ، قد قَدِمْت َخیرَ مَقْدَمٍ ، فیقول : من أنت ؟ فیقول : أنا عملُك الصالحُ ، ارتحل من الدنیا إلى الجنة ، وإنّه لیعرف غاسلهُ ، ویُناشد حاملَه أن یعجله .
    سپس به فرزندان می‌گوید: به خدا سوگند من شما را بسیار دوست داشته و حفاظت می‌كردم. شما برای من چه می‌كنید؟ آنان می‌گویند: تو را به قبر رسانده، در آن دفن می‌كنیم. آنگاه به كردار خویش می‌گوید من به تو رغبتی نشان نمی‌دادم و برایم سنگین بودی. تو برای من چه می‌كنی؟ عمل انسان می‌گوید: من در قبر و قیامت و نشور با تو خواهم بود، تا به حضور پروردگارت برسیم.
    آن گاه امام فرمودند: اگر آدمى در دنیا ولى خدا باشد، عملش بصورت خوشبوترین و زیباترین، و خوش‏لباس‌ترین مرد نزدش مى‏آید و می‌گوید: تو را به روح و ریحان و بهشت نعیمى از جانب خداوند بشارت می دهم كه چه خوش آمدنى كردى. وى مى‏پرسد: تو كیستى؟ می گوید من عمل صالح توام كه از دنیا به آخرت كوچ كرده‏ام، و آدمى در آن روز غسل دهنده ی خود را می شناسد و با كسانى كه جنازه‏اش را بر میدارند سخن میگوید و سوگندشان می دهد كه عجله كنند.
    فإذا دخل قبره أتاه ملكان ، وهما فتانا القبر ، یحبران أشعارهما ، ویحبران الأرض بأنیابهما ، وأصواتهما كالرعد القاصف ، وأبصارهما كالبرق الخاطف ، فیقولان له : من ربك ، ومن نبیك ؟ وما دینك ؟ فیقول : الله ربی ، ومحمد نبیی ، والاسلام دینی ، فیقولان : ثبتك الله فیما تحب وترضى ، وهو قول الله : یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیاة الدنیاو فی الآخرة، الآیة ، فیفسحان له فی قبره مَدَ بصره ، ویفتحان له بابا إلى الجنة ، ویقولان : نَمْ قریرَ العینِ نومَ الشابِ الناعمِ ، وهو قولُه : أصحابُ الجنةِ یومئذٍ خیرٌ مستقرا وأحسنُ مَقیلا .
    اتفاقات شب اول قبر
    پس همین كه داخل قبر شد، دو فرشته نزدش مى‏آیند كه همان دو شكافنده‌ی قبرند موى بدنشان آن قدر بلند است كه روى زمین كشیده میشود و با دندان خود زمین را مى‏شكافند، صدایى دارند چون رعد قاصف، دیدگانى چون برق خاطف، برقى كه چشم را مى‏زند، از او مى‏پرسند: پروردگارت كیست؟ و پیرو كدامیك از انبیایى؟ و چه دینى دارى؟ می گوید:پروردگارم اللَّه است، و پیامبرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و دینم اسلام است، می گویند: (بخاطر اینكه در سخن حق پایدار مانده‏اى) خدایت بر آنچه دوست می دارى و بدان خوشنودى ثابت بدارد، و این دعاى خیر همان است كه خدا در قرآن فرمودهیُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا)، خداى تعالى كسانى را كه ایمان آورده‏اند بر قول حق و ثابت، هم در دنیا و هم در آخرت پایدارى‏ می دهد .اینجاست كه قبر او را تا آنجا كه چشمش كار كند وسعت می دهند و درى از بهشت به‌رویش مى‏گشایند و به‌او می‌گویند: با دیده روشن و با خرسندى خاطر بخواب، آن طور كه جوان نورس و آسوده خاطر می‌خوابد، و این دعاى خیر همان است كه خداى تعالى در باره‏اش فرموده: (أَصْحابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذٍ خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِیلًا)، بهشتیان آن روز بهترین جایگاه و زیباترین خوابگاه را دارند.
    در قبر از تو مى‏پرسند: پروردگارت كیست؟ و پیرو كدامیك از انبیایى؟ و چه دینى دارى؟ می گوید:پروردگارم اللَّه است، و پیامبرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و دینم اسلام است، می گویند: (بخاطر اینكه در سخن حق پایدار مانده‏اى) خدایت بر آنچه دوست می دارى و بدان خوشنودى ثابت بدارد

    وإذا كان لربّهِ عدوا فإنّه یأتیه أقبحَ خلقِ اللهِ ریاشا ، وأنتنَه ریحا ، فیقول له أبشِر بنُزُلٍ من حمیمٍ ، وتصلیة جحیم ، وإنّه لیعرفُ غاسلَه ، ویُناشد حاملَه أن یحبسه ، فإذا أُدخلَ قبرَه أتیا ممتحنا القبرِ ، فألفیا عنه أكفانَه ثم قالا له ، من ربُّك ؟ ومن نبیُّك ؟ وما دینُك ؟ فیقول : لا أدری فیقولان له : ما دریتَ ولا هدیتَ ، فیَضربانه بمرزبه ضربةً ، ما خلق اللهُ دابةً إلا وتَذعر لها ما خلا الثقلان ، ثم یَفتحان له بابا إلى النارِ ، ثم یقولان له : نَمْ بِشَرِّ حالٍ ، فیَبوء من الضیق مثلَ ما فیه القنا من الزج ، حتى أنَّ دماغَه یخرج من بین ظُفره ولحمه ، ویُسلط ّلله علیه حیاةَ الأرضِ وعقاربَها وهوامَها تنهشه حتى یَبعثه اللهُ من قبره ، وأنّه لیَتمنى قیامَ الساعةِ مما هو فیه من الشَرِّ.1
    و اگر دشمن پروردگارش باشد، فرشته‏اش بصورت زشت‏ترین صورت و جامه و بدترین چیز نزدش مى‏آید و به‌او می‌گوید: بشارت باد تو را به ضیافتى از حمیم دوزخ، جایگاه آتشى افروخته و او نیز غسل دهنده‌ی خود را مى‏شناسد و حامل خود را سوگند می دهد: كه مرا بطرف قبر مبر، و چون داخل قبرش مى‏كنند، دو فرشته ممتحن نزدش مى‏آیند و كفن او را از بدنش انداخته، مى‏پرسند: پروردگار تو و پیغمبرت كیست؟ و چه دینى دارى؟ می گوید: نمیدانم، مى‏گویند: هرگز ندانستى و هدایت نشدى پس او را با گرزى آن چنان مى‏زنند كه تمامى جنبنده‏هایى كه خدا آفریده، به غیر از جن و انس، همه از آن ضربت تكان می خورند.آن گاه درى از جهنم برویش باز نموده، به‌او می‌گویند: بخواب با بدترین حال، آن گاه قبرش آن قدر تنگ میشود كه بر اندامش مى‏چسبد، آن طور كه نوك نیزه به غلافش بطورى كه مغز سرش از بین ناخن و گوشتش بیرون آید و خداوند مار و عقرب زمین و حشرات آن را بر او مسلط مى‏كند تا نیشش بزنند و او بدین حال خواهد بود، تا خداوند از قبرش مبعوث كند، در این مدت آن قدر در فشار است كه دائما آرزو مى‏كند كه قیامت قیام كند. براساس برخی روایات عمل نیك انسان به صورت جوانی زیبا منظر و عمل بد او به صورت زشت و بدبو بر او متمثّل می‌شود.1
    هر كس در دنیا باطن خویش را به نور بصیرت بنگرد آن را بالقوّه پر از انواع موذی و درنده، مانند شهوت، غضب، مكر، حسد، حقد، كبر، ریا و خودخواهی خواهد دید،

    هر كس در دنیا باطن خویش را به نور بصیرت بنگرد آن را بالقوّه پر از انواع موذی و درنده، مانند شهوت، غضب، مكر، حسد، حقد، كبر، ریا و خودخواهی خواهد دید، كه اگر لحظه‌ای از آنها غفلت ورزد هر آن او را می‌درند و نیش می‌زنند، جز این كه بیشتر مردم نمی‌توانند آنها را ببینند؛ زیرا به امور دنیا و دست آوردهای حواسّ ظاهری سرگرم هستند. اما وقتی او را در قبر گذارند پرده های غفلت كنار می‌رود و همه‌ی‌ آن صفات مذموم را به شكل‌های اصلی خواهد دید؛ زیرا هر یك از صفات مزبور صورتی مناسب خود دارد؛ چنان‌كه كبر و تكبّر به شكل پلنگ نمودار می‌شود. از این رو عقرب‌ها و مارهایی را مشاهده می‌كند كه در كمین او نشسته اند. اینها در واقع همان صفات و ملكات نفسانی او هستند كه در آخرت به شكل عذاب قبر برای او ظاهر می‌شوند. همچنین ملكات پسندیده و صفات حمیده برای انسان پرهیزكار باغی از باغ‌های بهشت پدید می‌آورند؛ چنان‌كه آیات و اخبار فراوانی بر این دو قسم دلالت دارد؛ مانند: "إنّ الّذین یأكلون أموال الیتامی ظلماً إنّما یأكلون فی بطونهم ناراً"3 و در حدیث آمده است: "إنّما هى أعمالكم تردّ إلیكم"4 و "الجنّة قیعان وإنّ غراسها سبحان اللّه وبحمده" 5؛ بهشت سرزمینی است كه نهال‌های آن كه به دست بشر غرس می‌شود "سبحان اللّه"و "الحمد لله" است.
    پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به قیس فرمود: "لا بدلك یا قیس من قرین یدفن معك و هو حیّ و تدفن معه و أنت میّت؛ فإن كان كریما أكرمك، وإن كان لئیما أسلمك. ثم لا یحشر إلّا معك و لا تبعث إلّا معه، و لا تسئل إلّا عنه، فلا تجعله إلّا صالحاً، فإنّه إن صلح آنست به، و إن فسد لا تستوحش إلّا منه و هو فعلك"6 ؛ ای قیس به ناچار همراهی خواهی داشت كه با تو دفن می‌شود. او زنده است و تو در حالی كه مرده‌ای با او دفن خواهی شد. اگر نیك و گرامی باشد مایه‌ی‌ احترام تو خواهد شد و اگر پست و نفرت آور باشد به تو بدی می‌كند. سپس محشور نمی‌شود جز با تو و برانگیخته نخواهی شد جز با او. از تو نمی‌پرسند جز درباره‌ی‌ او. تو شایسته و نیك آن را به جا آور؛ زیرا اگر او شایسته شد، تو با او مأنوس خواهی شد و اگر فاسد و تباه باشد از او وحشت خواهی داشت و او جز كردار تو چیزی نیست.7


    1-علم و یقین ج 2، ص 1070 2-معاد در قرآن:ج1/ص216
    3-سوره‌ی‌ نساء: آیه‌ ی‌ 10
    4-علم الیقین: ج 2، ص 1078
    5-علم الیقین، ج 2، ص 1078
    6-بحار، ج 7، ص 228
    7-معاد در قرآن:ج1/ص218-219


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    سلام مهربان
    از این مطالبی که فرمودید استفاده کردم ولی سئوالی داشتم
    این مطالب به این شکل و وجه چرا در قرآن نیامده آیا حوادثی از این دست بر سر مرده ای می آید که جان ندارد وقالب تهی کرده ؟ خب اینطور مهم نیست که مویش را بگشند ناخنش را در بیاورند و یا اینکه با پتک بر سرش بکوبند؟!!!!
    اگر انسان در قبر زنده است بگو برویم مردگانمان را نجات دهیم.
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    سلام مهربان
    از این مطالبی که فرمودید استفاده کردم ولی سئوالی داشتم
    آیا حوادثی از این دست بر سر مرده ای می آید که جان ندارد وقالب تهی کرده ؟ خب اینطور مهم نیست که مویش را بگشند ناخنش را در بیاورند و یا اینکه با پتک بر سرش بکوبند؟!!!!
    اگر انسان در قبر زنده است بگو برویم مردگانمان را نجات دهیم.:gol::gol:

    روح انسان بعد از مرگ به عالم برزخ وارد مي شود كه اصطلاحاً به آن عالم قبر مي‌گويند.

    يكي از تفاوت هاي عالم برزخ (عالم مياني) با دنيا اين است كه حيات در آن عالم مادي است؛ البته نه به معناي تجرد محض، بلكه به اين معنا است كه "روح انسان بعد از پايان زندگي دنيا در جسم لطيفي قرار مي گيرد كه بسياري از عوارض جسم مادي را ندارد، ولي از آن نظر كه شبيه جسم مادي عنصري است ، به آن بدن مثالي يا قالب مثالي گويند كه نه كاملاً مجرد است و نه مادي محض"(1).


    انسان با مرگ، لباس مادي را از تن بيرون مي آورد و به عالم مثال مي رود. در عالم مثال هم جسم است، ولي جسم برزخي و مثالي، مانند باغي كه در خواب مي بينيد كه داراي ابعاد سه گانه (طول و عرض و عمق) است. حقيقتاً جسم است، اما نه جسم مادي و طبيعي"(2).



    بدني كه انسان در عالم رؤيا با آن به حركت و جنبش مي پردازد، بدني است داراي طول و عرض و ارتفاع، و اين ها از خواص ماده و جسم است، اما از بسياري از عوارض جسم مادي و طبيعي كه در رختخواب آرام و بي تحرك خوابيده است ، به دور مي باشد.

    علامه مجلسي در بحارالانوار تصريح مي كند كه در بسياري از روايات (3) آمده: عالم برزخ شبيه به حالت خواب و رؤيا است. همان گونه كه در خواب هاي راستين ، روح انسان با استفاده از قالب مثالي به نقاط مختلف پرواز مي كند، مناظري را مي بيند، از نعمتهايي بهره مي گيرد و لذت مي برد، و گاه مناظر هولناكي را مشاهده مي كند و سخت متألم مي گردد و فرياد مي كشد لذايذ و عذاب هاي برزخي نيز به جسم مثالي تعلّق مي گيرد.(4)

    بنابر اين روح انسان پس از مرگ به بدن مادي بر نمي‌گردد.
    آن چه در روايات به عنوان فشار و عذاب قبر بيان مي‌شود، مربوط به بدن مادي نيست، بلكه به بدن مثالي مربوط مي‌شود، يعني روح انساني در قالب بدن مثالي عذاب يا سرور دارد و روحاني (معنوي) محض نيست.



    پي نوشت ها:


    1. ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 5 ص 463.
    2. حسين علي منتظري، درس‌هايي از نهج البلاغه، ص 110 از انتشارات حزب جمهوري اسلامي.
    3. سفينةالبحار، شيخ عباسي قمي، ج 1، ص 536 ماده روح، مجمع البحرين، ج 2، ص 239، ماده روح.
    4. ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 5 ص 426.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    سلام مهربان
    از این مطالبی که فرمودید استفاده کردم ولی سئوالی داشتم
    این مطالب به این شکل و وجه چرا در قرآن نیامده :gol::gol:
    لازم نیست که همه مسائل در قرآن ذکر شود . بسیاری از موارد در قرآن فقط یکسری کلیات می آید اما توضیح آن ها را باید با استفاده از روایات به دست آورد . مثلا در قرآن آمده نماز بخوانید اما نگفته چند رکعت ؟ که پیامبر تعداد رکعات هر نماز را مشخص کرده اند.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    سلام مهربان
    از این مطالبی که فرمودید استفاده کردم ولی سئوالی داشتم
    این مطالب به این شکل و وجه چرا در قرآن نیامده آیا حوادثی از این دست بر سر مرده ای می آید که جان ندارد وقالب تهی کرده ؟ خب اینطور مهم نیست که مویش را بگشند ناخنش را در بیاورند و یا اینکه با پتک بر سرش بکوبند؟!!!!
    اگر انسان در قبر زنده است بگو برویم مردگانمان را نجات دهیم.
    سلام دوست عزیز
    شما واقعا فکر کردید این اتفاقات بر سر جسم می آید؟؟؟
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    من سوال دارم.البته من نمی خوام چیزی رو تگذیب کنم فقط دنبال جواب سوالمم.من این چیزا رو خیلی جاها خوندم ولی مگه کسی از اون دنیا برگشته که اینا رو تعریف کرده باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چه جوری میشه اینا رو باور کرد وقتی تو دنیا هیچی سر جاش نیست.آدمای خوب زیادی دیدم که خیلی بلا سرشون اومده اون وقت میگن هر که در این بزم مقربتر است جام بلایش بیشتر دهند.
    بعد اگه همین آدم خوب براش اتفاق خوبی بیافته میگن خوب چون آدم خوبیه این هم پاداش کارش است.
    بالاخره چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هر اتفاقی رو یه جور توجیح میکنیم.پس انصاف خدا کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واسه این میگم انصاف خدا کجاست چون بعضی آدما حقشون بعضی چیزا نیست.
    تفسیر این زندگی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ما باید چی کار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟باید چی رو باور کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اصلا زندگی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟زندگی بعد از مرگ یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انصاف یعنی چی؟یعنی تقدیر خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من به همه اینا اعتقاد دارم ولی می خوام برای اعتقاداتم دلیل هم داشته باشم.
    ویرایش توسط khaleghifar78 : ۱۳۸۹/۰۳/۱۷ در ساعت ۱۹:۲۳
    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    سلام
    من سوال دارم.البته من نمی خوام چیزی رو تگذیب کنم فقط دنبال جواب سوالمم.من این چیزا رو خیلی جاها خوندم ولی مگه کسی از اون دنیا برگشته که اینا رو تعریف کرده باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سلام
    اولا درست است كه تا كسي مرگ را تجربه نكند از جهان بعد از مرگ اطلاعي ندارد ، اما پيشوايان ديني با اتصالي كه به منبع غيب داشته و دارند ما را از اين جهان مطلع كرده اند.

    ثانیا عالم برزخ جزء واقعياتي است كه وقتي انسان وارد آن عرصه شود، امكان بازگشت به دنيا ندارد تا براي ديگران نقل كند. البته برخي از انسان ها در دنيا با ديد برزخي كه دارند، بعضي از حقايق آن عالم را مي بينند، بي آنكه مرگ براي آن ها حاصل شود. اين نوع ديدن را مرگ اختياري مي گويند، پس نمي توان گفت كه هيچ كس در اين عالم از اسرار برزخ مطلع نمي شوند، اما اگر مرگ براي انسان پيش آيد، بازگشت دوباره نمي تواند باشد.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    سلام
    من سوال دارم.البته من نمی خوام چیزی رو تگذیب کنم فقط دنبال جواب سوالمم.
    چه جوری میشه اینا رو باور کرد وقتی تو دنیا هیچی سر جاش نیست.آدمای خوب زیادی دیدم که خیلی بلا سرشون اومده اون وقت میگن هر که در این بزم مقربتر است جام بلایش بیشتر دهند.
    بعد اگه همین آدم خوب براش اتفاق خوبی بیافته میگن خوب چون آدم خوبیه این هم پاداش کارش است.
    بالاخره چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هر اتفاقی رو یه جور توجیح میکنیم..


    سلام

    دوست گرامی

    دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم دنیای علت و معلول است هر اتفاقی که می افتد ولو خاری به پای کسی فرو رود علتی دارد ( خواه علت مادی و خواه علت معنوی) و ما نمی توانیم به همه این علت ها آگاهی داشته باشیم زیرا ما انسان هستیم و محدودیت های بسیار زیادی داریم.


    در مورد بلایا و مشکلاتی که برای مردم پیش می آید چه در طول زندگیشان و چه در هنگام مرگشان حکمت های متعددی وجود دارد.در مورد این علل و حکت ها باید به نکات زیر توجه کرد.

    1- اصولاً عالم ماده، عالم تضاد و برخورد و تصادم است. خواه ناخواه انسان بيمار مي‏شود، زلزله مي‏شود، تصادف مي‏كند، درگيري و نزاع به وجود مي‏آيد. وجود اين گونه امور از لوازم عالم ماده است. خدا براي اين كه بشر در اين گونه امور دچار انحراف عقيده نشود، آنان را به صبر و بردباري تشويق كرده و براي آن اجر و ثواب قرار داده تا انسان بتواند در مشكلات و رنج‏ها دين و اعتقاد خود را حفظ كند.

    2- انسان در شدائد و حوادث و بلايا آبديده و آزموده مي‏شود و گوهر واقعي انسان نمود پيدا مي‏كند. سختي‏ها و ابتلائات اثر تكميل و تبديل و عوض كردن دارد. فلزي را به فلز پر ارزش‏تر تبديل مي‏كند؛ از موجودي ضعيف و پست. موجودي قوي و عالي مي‏سازد و از خام بودن به پختگي مي‏كشاند. علي (ع) در نمه‏اي كه به والي مصر (عثمان بن حنيف) نوشت، پس از آن كه او را نصيحت مي‏كند، وضع زندگي ساده و دور از تجمل و تنعم خود را ذكر مي‏كند كه چگونه به نان جو قناعت كرده است:"درخت‏هاي صحرايي و جنگلي كه نوازش باغبان را نديده، محكم‏تر است، اما درخت‏هاي سرسبز و شاداب كه مرتب تحت مراقبت باغبان مي‏باشند، نازكتر و كم طاقت‏تر از كار در مي‏آيد".
    بنابر اين مي‏توان گفت: در هر حادثه‏اي، چه تلخ و چه شيرين، چه سخت و چه آسان، انسان مورد آزمايش و امتحان قرار مي‏گيرد كه آيا شكر گزار است يا نافرمان و سركش. اگر كسي در رفاه قرار مي‏گيرد، بايد بداند در آزمايش و امتحان الهي است. آيا طغيان مي‏كند يا متواضع است؟ اگر كسي در سختي‏ها قرار گرفت، مورد امتحان الهي است. آيا صبور است يا به زمين و زمان بد مي‏گويد؟!

    3- منشأ بعضي مشكلات، انسان‏ها هستند، مثلا كسي كه بدون دقت و مشورت دست به تجارتي مي‏زند و بعد ورشكست مي‏شود، نمي‏تواند بگويد: خدايا! چرا مرا اين طور كردي! يا كسي كه بايد به موقع به پزشك مراعه كند، ولي كوتاهي مي‏كند، بعد دچار عارضه سختي مي‏شود، نمتواند تقصيرها را به گردن خدا بياندازد. انسان بايد به وظايف عقلي و شرعي خود عمل كند و در كارها با دقت و مشورت عمل نمايد و در بقيه امور توكل بر خدا نمايد و در مشكلاتي كه طبيعتا و قهرا به وجود مي‏آيد، با صب و وقار شاكر خدا و تسليم امو او باشد.

    4- در مشکلات و بلایایی که اتفاق می افتد:

    1- گاهی برای امتحان فرد است.

    2- گاهی کفاره گناهان گذشته او است.

    3- گاهی نتیجه طبیعی عملی است که انجام داده است. مثلا در هنگام رانندگی فقط یک لحظه خوابش می برد ، تصادف می شود و باید تا آخر عمر روی ویلچر بنشیند.

    4- به دلیل گناهانی که فرد انجام می دهد این بلایا برای خودش یا حتی جامعه به وجود می آید.
    و.....

    5- نعمت ها و خوشی هایی که به افراد می رسد:

    1- گاهی برای امتحان فرد است.امتحان به وسیله نعمت بسیار سخت تر از امتحان با سختی ها و مشکلات است.

    2- گاهی پاداش اعمال نیکی است که در گذشته انجام داده است.

    3- گاهی نتیجه طبیعی عملی است که انجام داده است.

    4- گاهی از باب سنت استدراج و امهال است.

    5- به دلیل عمل خیر یک فرد یا دعای او عذابی از امتی یا فردی سلب می شود و نعمت به آن ها رو می آورد.
    و......


    به این دو نکته توجه کنید:

    1- بسیاری از مواقع به حکمت و علت نعمت و عذاب ها آگاهی نداریم .

    2- یک عذاب مثلا زلزله ممکن است چندین حکمت و علت داشته باشد. برای یک نفر عذاب باشد برای یک نفر امتحان باشد و .....
    پس نباید یک حکم کلی داد که مثلا هر جایی زلزله آمد به دلیل گناهانی است که مردم آن منطقه انجام داده اند. ( دقت کنید.)




    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    واسه این میگم انصاف خدا کجاست چون بعضی آدما حقشون بعضی چیزا نیست.نمونش بابای خودم تو 50 سالگی بعد از تمام زحمتایی که برامون کشید به صورت وحشتناکی از این دنیا رفت.اون وقت همه میگن ما از حکمت خدا خبر نداریم.
    خالقی فر گرامی انشاءالله خداوند پدر شما را رحمت کند و او را غریق لطف و رحمت خودش کند.

    این که انسانی به قول شما با مرگ وحشتناک از دنیا برود دلیل بر این نیست که او آدم بدی بوده است.

    مگر کسانی که در صدر اسلام کنار پیامبر می جنگیدند به صورت وحشتناکی از دنیا نرفتند

    مگر امام حسین علیه السلام و یارانشان حتی طفل شش ماهه ایشان به صورت دلخراشی کشته نشدند

    مگر بسیاری از شهدای ما در زمان هشت سال دفاع مقدس تکه تکه نشدند روی مین نرفتند ، زیر تانک نرفتند و .....

    آیا این ها انسان های بدی بودند

    یا بالعکس بسیاری از انسان های ظالم بودن که بسیار بسیار راحت جان دادند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    تفسیر این زندگی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ما باید چی کار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟باید چی رو باور کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اصلا زندگی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟زندگی بعد از مرگ یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انصاف یعنی چی؟یعنی تقدیر خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من به همه اینا اعتقاد دارم ولی می خوام برای اعتقاداتم دلیل هم داشته باشم.
    احسنت به شما که به دنبال این هستید که برای عقایدتان دلیل داشته باشد. اصلا اصول عقاید تقلیدی نیست و باید آن ها با دلیل و استدلال قبول کرد.
    هر سوالی را در تاپیک مربوطبه خودش بپرسید تا در آن جا دوستان و کارشناسان و اساتید پاسخگو باشند.

    موفق و پیروز باشید.






  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    باعرض سلام
    فکر کنم این پست یه یک ماهی نبود ازش خبری

    ولی الان مطالب جالبی رو که اساتید فرمودند خواندم یک سئوال برایم پیش آمد

    ما چند نوع برزخ داریم؟
    در ارتباط با اون دوست من جناب روسیاه که فرمودند

    من تا الان فکر می کردم این اتفاقات بر سر جسم می آید

    باید عرض کنم که بنده هرگز چنین فکری را پس از مرگ ندارم نویسنده کتاب سیاحت غرب این فکر را می کردند.

    و در اینجا هم از فشار قبر صحبت به میان آمده خب داخل قبر که روح نیست فقط یک جسم بی جان است که در عرض 3 روز می ترکد 6 ماهه استخوانش باقی می ماند و در عرض 30 سال آن استخوان می شود مانند یک مشت آهک

    روح فانی نیست و جایگاهش قبر نیست که بخواهد فشار ببیند.

    من سئوالم این است که چند نوع برزخ داریم ؟
    این سئوال مباحثی را برای من حداقل روشن می کند.
    یاحق

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    باعرض سلام
    فکر کنم این پست یه یک ماهی نبود ازش خبری

    ولی الان مطالب جالبی رو که اساتید فرمودند خواندم یک سئوال برایم پیش آمد

    ما چند نوع برزخ داریم؟
    در ارتباط با اون دوست من جناب روسیاه که فرمودند

    من تا الان فکر می کردم این اتفاقات بر سر جسم می آید

    باید عرض کنم که بنده هرگز چنین فکری را پس از مرگ ندارم نویسنده کتاب سیاحت غرب این فکر را می کردند.

    و در اینجا هم از فشار قبر صحبت به میان آمده خب داخل قبر که روح نیست فقط یک جسم بی جان است که در عرض 3 روز می ترکد 6 ماهه استخوانش باقی می ماند و در عرض 30 سال آن استخوان می شود مانند یک مشت آهک

    روح فانی نیست و جایگاهش قبر نیست که بخواهد فشار ببیند.

    من سئوالم این است که چند نوع برزخ داریم ؟
    این سئوال مباحثی را برای من حداقل روشن می کند.
    یاحق:rose:
    سلام

    بهتر است به جای این که بپرسید چند نوع برزخ داریم بپرسید ما انسان ها چند نوع بدن داریم؟
    زیرا یک برزخ بیشتر نداریم.
    برزخ در لغت به معنای حائل و فاصل است.


    فلاسفه معتقدند انسان دارای سه بدن است:

    1- بدن مادی : همین جسمی است که ما الان در این دنیا داریم.

    2- بدن مثالی و برزخی:
    روح انسان بعد از پايان زندگي اين جهان در اجساد لطيفي قرار مي‌گيرد كه از بسياري از عوارض اين ماده كثيف بر كنار است و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن "قالب مثال يا بدن مثالي" مي‌گويند كه نه به كلي مجرد است و نه مادي محض، بلكه يك نوع مجرد برزخي دارد.

    به بيان ديگر: موجوداتي (مثل انسان) كه در عالم برزخ است، ماده ندارد (مادي نيستند). اما شكل و صورت و حد و كم و كيف دارد، يعني داراي اندازه و حدود و رنگ و بو است.

    از اين رو عالم برزخ را عالم "مثال" مي‌گويند، يعني همانند عالم رؤيا و خواب كه انسان روح خويش را در قالب جسم مادي مي‌بيند، ليكن فقط صورت و شكل ماده را دارد، ولي در حقيقت غير مادي است.


    این بدن مثالی است که فشار قبر می بیند ، عذاب می وشود ، متنعم می شود و .....

    3- بدن اخروی : هنگامی که قیامت می شود انسان وارد این بدن می شود. اما این که بدن اخروی چیست ، بحث هایی مطرح است که بیان آن ها تاپیک را از موضوع خودش خارج می کند.

    بدن مثالی و اخروی را ما خودمان با اعمال و رفتار ، نیات و علوممان می سازیم.




    اما در مورد این قسمت از گفته شما :


    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست

    و در اینجا هم از فشار قبر صحبت به میان آمده خب داخل قبر که روح نیست فقط یک جسم بی جان است که در عرض 3 روز می ترکد 6 ماهه استخوانش باقی می ماند و در عرض 30 سال آن استخوان می شود مانند یک مشت آهک

    روح فانی نیست و جایگاهش قبر نیست که بخواهد فشار ببیند.



    بله در داخل این قبر فقط جسم مادی است که این جسم فانی است و از بین می رود اما توجه کنید که :

    فشار قبر مربوط به جسم و قبر برزخي است و منظور از قبر، گودال تنگ و تاريك نيست، بلكه جايگاه روح انسان در عالم برزخ است، زيرا روح پس از فراق از بدن، زندگي برزخي خود را شروع مي كند.

    در احاديث داریم: "القبر هوالبرزخ؛ قبر همان برزخ است". كساني كه بدنشان خاكستر شده باشد یا در دریا غرق شده باشند یا خوراک حیوانات شده باشند و .... ، شب اوّل قبر دارند، ولي قبر مادي ندارند.





صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود