جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ابواب رحمت الهى

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ابواب رحمت الهى




    پروردگار عالم جهت هدايت و رشد و كمال انسان‏ها دريچه‏هاى رحمت خود را به سوى انسان‏ها باز كرده است. شفاعت نيز يكى از آن دريچه‏هاى رحمت واسعه پروردگار جهان است كه به انسان اعطاء شده است.
    لذا بحث خود را درباره ابواب رحمت الهى دنبال مى‏كنيم.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1- وعده مغفرت

    يكى از ابواب الهى وعده مغفرت است. در جاى جاى قرآن كريم اين وعده به چشم مى‏خورد.
    حتى در بسيارى از آيات خداوند خود را غفور معرفى مى‏كند تا به انسان‏ها يادآور شود كه اگر گناهى مرتكب شوند نوميد از رحمت الهى نشوند.
    «قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللَّه ان اللَّه يغفر الذنوب جميعاً انه هو الغفور الرحيم» (1)
    «اى پيامبر! به بندگانم آنهايى كه بر خود اسراف و ستم كرده‏اند بگو: از رحمت خداوند نوميد نشويد؛ چون خداوند همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.»
    در آيه فوق دو نكته مهم و ظريف وجود دارد:
    الف - در آيه خداوند نفرموده «يا ايها الناس» بلكه، فرموده است «يا عبادى»، «اى بندگان من» يعنى: شما مربوط به من هستيد. شما بندگان من هستيد و من مولاى شما. چنين تغبيرى جنبه لطف و مهربانى پروردگار را مى‏رساند.
    آن وقت عبد از مولاى خود انتظار دارد كه مهربانى و رأفت نشان دهد نه اين كه از او چشم پوشى كند.
    ب - در آيه هفت تأكيد به كار برده شده است (2) . يعنى شما خيال نكنيد كه با ارتكاب بعضى از گناهان ابواب رحمت به سوى شما بسته مى‏شود! بلكه خداوند همه گناهان شما را مى‏بخشد و حتى نقطه سياهى را در دل و قلبتان باقى نمى‏گذارد.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- توبه

    دريچه دوم كه خداوند باب رحمت خويش را از آن به مردم مى‏رساند تا انسان هرگز مأيوس نشود باب توبه است.
    «انما التوبة على اللَّه للذين يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب فاولئك يتوب اللَّه عليهم و كان اللَّه عليماً حكيماً.» (3)
    «پذيرش توبه از سوى خدا، تنها براى كسانى كه كار بدى را از روى جهالت انجام مى‏دهند سپس زود توبه مى‏كنند. خداوند، توبه چنين اشخاصى را مى‏پذيرد؛ و خدا دانا و حكيم است.»
    در آيه فوق چند نكته وجود دارد:
    الف - خداوند قبول توبه را بر خود واجب و فرض كرده است «انما التوبة على اللَّه»
    ب - توبه كسانى پذيرفته مى‏شود كه از روى جهالت و نادانى مرتكب گناه شده باشند. (للذين يعملون السوء بجهالة)
    ج - بعد از ارتكاب گناه، فوراً توبه نمايد و از گناه خود پشيمان شود. (ثم يتوبون من قريب)
    د - پذيرش توبه گناهكاران از روى علم و آگاهى و حكمت ما است. (كان اللَّه عليماً حكيماً)
    و در آيه ديگر مى‏فرمايد:
    «و يجزى الذين أحسنوا بالحسنى. الذين يجتنبون كبائر الاثم و الفواحش الا اللمم ان ربك واسع المغفرة هو اعلم بكم اذ انشأكم من الارض و اذ انتم اجنة فى بطون امهاتكم فلا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقى.» (4)
    «خداوند نيكوكاران را در برابر اعمال نيكشان پاداش مى‏دهد. آنهايى كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت دورى مى‏كنند، جز گناهان صغيره؛ آمرزش پروردگار تو گسترده است؛ او نسبت به شما از همه آگاه‏تر است از آن هنگام كه شما را از زمين آفريد و در آن موقع كه به صورت جنين هايى در شكم مادرانتان بوديد، پس تكبر و خودستايى نكنيد، او پرهيزكاران را بهتر مى‏شناسد.»

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نكات مهمى در آيه وجود دارد

    الف - «لَمَمَ» به معناى كشانده شدن است. يعنى آنهايى كه گناه و معصيت را از روى برنامه و قصد عمد انجام نمى‏دهند بلكه به سوى گناه كشانده شده‏اند ما آن گناهان را مى‏بخشيم. (5)
    عده‏اى «لَمَمَ» را به معناى «گناه صغيره» گرفته‏اند و در معناى آيه اين طور گفته‏اند: «خداوند گناهان كوچك شما را مى‏آمرزد به شرطى كه از گناهان كبيره اجتناب ورزيد. در اين صورت گناهان را به دو قسم كبيره و صغيره تقسيم مى‏كنند.
    ب - «كبائرالاثم»: اضفه در آيه اضامه بيانى است يعنى كبائرى كه اثم و گناه هستند. چون همه گناهان كبائرند. و اين كه مى‏گويند ما دو قسم گناه داريم: كبيره و صغيره اشتباه است. بلكه كبائر نسبت به يكديگر كبيره و صغيره دارند. مثلاً سيلى زدن به شخص بى گناه نسبت به مجروح كردنش صغيره است. اما خود سيلى زدن گناه كبيره محسوب مى‏شود.
    و در سوره توبه مى‏فرمايد:
    «تنزيل الكتاب من اللَّه العزيز العليم. غافر الذنب و قابل التوب» (6)
    «اين كتابى است كه از سوى خداوند قادر و دانا نازل شده است. خداوندى كه آمرزنده گناهان، پذيرنده توبه است.»

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- شفاعت

    سومين دريچه رحمت الهى شفاعت است كه انسان‏ها را پيوسته اميدوار مى‏سازد و آنها را از رحمت و لطف حضرت حق دور نمى‏سازد.
    خداوند انسان را براى اين كه به كمال برسد آفريده است. پس اگر تحت تأثير خواسته‏هاى جسمانى، انحرافاتى در زندگى او پديد آيد مانع رشد و كمال او نمى‏شود.
    لذا شفاعت همانند وعده مغفرت و وعده پذيرش توبه دريچه ديگرى است كه به سوى رحمت بى‏پايان خداوند گشوده شده است.
    و اين تعداد ابواب رحمت دليل بر گسترش رحمت الهى است. همان گونه كه علم الهى محيط بر همه كائنات است رحمت الهى نيز بر همه موجودات احاطه دارد.
    «و يستغفرون للذين امنوا ربنا وسعت كل شى‏ء رحمة و علماً. فاغفر للذين تابوا و اتبعوا سبيلك و قهم عذاب الجحيم.» (7)
    «فرشتگان براى مؤمنان استغفار مى‏كنند و مى‏گويند: پروردگارا! رحمت و دانش تو همه چيز را فرا گرفته است ؛ پس كسانى را كه توبه كرده و به سوى تو آمده‏اند و راه تو را پيروى نموده‏اند. بيامرز و آنان را از عذاب دوزخ حفظ فرما.»
    كلام فوق از ملائكه است. آنها از جمله شفعايى هستند كه براى انسان طلب مغفرت مى‏كنند. البته انسان‏هايى كه ايمان آورده‏اند و در اثر غفلت و جهل مرتكب گناهانى شده باشند.
    در دنباله آيه مى‏فرمايد:
    «ربنا و ادخلهم جنات عدن التى وعدتهم و من صلح من ابائهم و ازواجهم و ذرياتهم انك انت العزيز الحكيم و قهم السيئات و من تق السيئات يومئذ فقد رحمته و ذالك هو الفوز العظيم.» (8)
    «پروردگارا! آنها را در باغ‏هاى جاويدان بهشت كه به آنها وعده فرموده‏اى وارد كن. همچنين از پدران و همسران و فرزندانشان هر كدام كه صالح بودند. تو دانا و حكيمى!. و آنان را از بدى‏ها نگاه دار، و هر كس را در آن روز از بدى‏ها و زشتى‏ها حفظ نمايى، مشمول رحمت ساخته‏اى؛ و اين است همان رستگارى عظيم.»
    با اين كه خداوند خودش وعده مغفرت داده، اما دعاى ملائكه را هم در اينجا مطرح مى‏كند.
    و اين دليل بر نامحدود بودن رحمت خدا است كه حتى فرشتگان و ملائكه‏ها از خداوند خواستار رحمت براى انسان‏ها هستند.
    علاوه، يك عنايت ويژه خاصى است كه پروردگار عالم به انسان‏هاى صالح و مؤمن دارد.
    چون عنايت بر دو گونه است:
    1- عنايت خاص: و آن اين است كه به انسان آگاهى بدهد تا انسان از روى آگاهى خود را به گناه آلوده نسازد.
    چنين مقامى اولين مرتبه عصمت است. چون عصمت يعنى بازداشتن از گناه، و خدا بر اثر بصيرت و آگاهى كه به بعضى‏ها عنايت مى‏كند. به مقام عصمت مى‏رسند يعنى قُبح قبيح را لمس مى‏كنند و حُسن حَسن را درك مى‏كنند. و با بصيرت و آگاهى و عمل خويش متعهدانه در زندگى رفتار مى‏كنند و خود را آلوده به گناه و قبائح نمى‏سازند. (9)
    2- عنايت عام: آن است كه براى همه موجودات وجود دارد و همه از آن نعمت و عنايت بهره‏مند هستند، و يك پديده استثنايى نيست بلكه همه موجودات را در حد امكان و قابليت آنها فرا مى‏گيرد.
    اين مرحله از عنايت نيز در رسيدن به سعادت و نجات از عذاب مؤثر است. لذا قرآن مى‏فرمايد:
    «من يصرف عنه يومئذ فقد رحمه.» (10)
    «هر كس در آن روز از عذاب خدا نجات يابد مشمول رحمت خدا قرار گرفته است.»
    پيامبر اكرم(ص) در آخرين خطبه خود بيان داشت:
    «ايها الناس! انه ليس بين اللَّه و بين احد نسب و لا امر يؤتيه به خيراً او يصرف عنه شراً الا العمل، الا يدعين مدع و لا يتمنين متمن. و الذى بعثنى بالحق لا ينجى الا عمل مع رحمة و لو عصيت لهويت. اللهم هل بلغت.» (11)
    «اى مردم! خداوند با هيچ كس خويشاوندى ندارد و هيچ رابطه‏اى براى جلب منفعت و دفع ضرر وجود ندارد مگر عمل، آگاه باشيد كه ادعاى گزاف نكنيد و آرزوى بى جهت نداشته باشيد. قسم به آن كسى كه مرا به حق و حقيقت فرستاد آنچه كه موجب نجات انسان مى‏شود عمل توأم با رحمت الهى است، و من كه پيامبر هستم اگر عصيان مى‏كردم سقوط كرده بودم، خدايا آيا تبليغ كردم؟»

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيا شفاعت موجب جرأت بر معصيت نمى‏شود؟

    آيا اميد به شفاعت مايه جرأت انسان به گناه و معصيت نمى‏شود؟ آيا شفاعت تشويق به گناه نيست؟ آيا شفاعت باعث نمى‏شود كه انسان به اميد پشتوانه قوى مانند ائمه و اولياء الهى مرتكب انواع گناهان شود؟ و خلاصه آيا شفاعت موجب تجرى بر گناه نخواهد شد؟
    جواب

    اولاً: كسى كه اميد به شفاعت دارد جرأت معصيت نمى‏تواند بكند. چون مى‏ترسد شرط شفاعت را از دست بدهد.
    مثلاً؛ با قطع رحم، غيبت كردن و دروغ گفتن تمام اعمال خيرى كه باعث زمينه شفاعت شده بودند باطل كند.
    پس شفاعت نه تنها مايه جرأت بر گناه نمى‏شود بلكه در انسان اميدوارى ايجاد مى‏كند و مايه اين مى‏شود كه انسان هيچ گاه از رحمت خدا مأيوس نگردد.
    ثانياً: همان گونه كه در بحث‏هاى گذشته اشاره شد، انسان با عمل صالح خودش كه در اختيار دارد به مقامى مى‏رسد كه مورد توجه ائمه و اولياء الهى قرار بگيرد تا آن مقدار از لغزش هايى كه از هر انسانى سر مى‏زند پاك و منزه گردد و از عذاب روز قيامت نجات يابد.
    لذا قرآن كريم مى‏فرمايد:
    «و لا يشفعون الا لمن ارتضى» (12)
    «آنها كسى را شفاعت مى‏كنند كه خداوند از آنها رضايت داشته باشد.»
    و هم چنين پيامبر گرامى اسلام در آخرين خطبه‏اش به عمل توأم با رحمت اشاره داشت كه دو عامل و ركن اساسى رستگارى و نجات انسان هستند.
    ثالثاً: هيچ گونه تضمينى در آيات و روايات ديده نمى‏شود كه هر گنهكارى به شفاعت برسد اولياء الهى آنها را مورد شفاعت خودشان قرار بدهند. بلكه به صورت يك عامل احتمالى مطرح شده است كه با شرايط خاصى نصيب انسان‏ها مى‏گردد.

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1. زمر 53:39.
    2. انّ - الف و لام در كلمه الذنوب - كلمه ذنوب كه به صورت جمع آورده شده است - كلمه «جميعاً» - ان دوم - «هو» كه ضمير فصل است و كلمه «الغفور» كه آخرين تأكيد است.
    3. نساء 17:4.
    4. نجم 32-31:53.
    5. از امام صادق(ع) از معناى «لَمَمَ» سئوال شد آن حضرت در پاسخ فرمود: «هو الذنب يلم به الرجل فيمكث ما شاء اللَّه ثم يلم به بعد» يعنى «لمم» گناهى است كه شخص بدان دست زند سپس تا مدتى كه خدا خواهد از ارتكاب آن خوددارى كند و باز دوباره مرتكب آن شود.» (كافى، كتاب ايمان و كفر باب لمم)
    باز از امام صادق در حديث ديگرى روايت شده كه آن حضرت در معناى «لمم» فرموده: «اللمام: العبد الذى يلم الذنب بعد الذنب ليس من سليقته، اى من طبيعته.»، لَمّام آن بنده‏اى است كه به گناهى پس از گناهى دست زند كه موافق سليقه و طبيعت او نيست (يعنى بدون قصد به آن گناه دوباره كشانده شود). (كافى، كتاب ايمان و كفر، باب لمم، ح‏5.)
    6. مؤمن 3-2:40.
    7. مؤمن 7:40.
    8. مؤمن 9-8:40.
    9. رجوع شود به كتاب تنزيه انبياء (محمد هادى معرفت)، ص 17-118.
    10. انعام 16:6.
    11. شرح نهج البلاغه (ابن ابى الحديد)، ج‏10، صص 184-183.
    12. انبياء 28:21.

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابواب رحمت الهی گشوده است ( هدیه ی روز عید فطر )

    * ایها الناس، ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحه فاسئلوا ربکم ان لایغلقها علیکم؛ ای مردم بدانید در این ماه درهای بهشت باز است، پس از پروردگار بخواهید آن را بر شما مسدود نسازد.
    ابواب رحمت الهى
    ابواب رحمت الهى
    یکی از موانع عظیم در بهره گیری از عبادات و کتاب الهی همانطور که اشاره به آن گذشت، حجاب معاصی و گناهان است که روح انسان را سرد و بی رغبت به خدا و آخرت می کند چندانکه ابواب رحمت الهی بسته شده و جهنم بر روی او گشوده است و اگر بر همین حال باقی بماند هرگز امیدی به نجات او نیست. اما خداوند مهربان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان با رحمت خود این حجاب را می درد، درهای بهشت را می گشاید و بر جهنم خود قفل می زند تا شاید ما گنهکاران رها از ظلمت و تباهی اعمال گذشته خود، در پرتو انوار رحمت ماه رمضان از اصرار خود در پیمودن راه شقاوت و هلاکت دست برداریم و گذشته ها را جبران کنیم؛ آن هم با سرعتی که بتوانیم خرمن گناه یک عمر را در یک ماه بسوزانیم و راه آینده را روشن سازیم و در این میان خداوند رئوف، شیطان حیله گر را نیز به غل و زنجیر کشیده، شیطانی که از دامهای بزرگ او این است که: « در ابتدا بنده را به غرور کشاند، و او را به این وسیله، افسار گسیخته کند، و از معاصی کوچک به بزرگ .از آن به کبائر و موبقات کشد. و چون مدتی بدین منوال با او بازی کرد و او را به خیال رجاء به رحمت به وادی غرور کشاند، در آخر کار، اگر در او نورانیتی دید که احتمال توبه و رجوع داد، او را به یأس از رحمت و قنوط کشاند و به او گوید: از تو گذشته و کار تو اصلاح شدنی نیست و این دام بزرگی است که بنده را از در خانه خدا روگردان کند، و دست او را از دامن رحمت الهی کوتاه نماید. و این منشاء خرابیهای عجیب و مفاسد بیشمار است؛ که ضرر این اشخاص به خود و به دیگران، از هر کس بیشتر است و این از غایت جهل و نهایت شقاوت است. پس انسان باید در صدد علاج برای این کبیره ی مهلکه برآید، و تفکر در رحمت های واسعه ی حق و لطف های خفی و جلی آن ذات مقدس کند.1» « پس غرور شیطان انسان را از عمل صالح باز دارد و انسان را یا بی ایمان، یا با بارهای سنگین از دنیا ببرد و به شقاوت و بدبختی گرفتار کند. و گاهی با وعده ی رحمت واسعه ی ارحم الراحمین دست انسان را از دامن رحمت کوتاه کند؛ غافل از آنکه این همه بعث رسل و ارسال کتب و فرو فرستادن فرشتگان و وحی و الهام به پیغمبران و راهنمایی طریق حق، از رحمت ارحم الراحمین است. عالم را رحمت واسعه حق فرو گرفته و ما در لب چشمه حَیَوان از تشنگی به هلاکت می رسیم... بالجمله این نیز از غرور شیطان است که دست انسان را با طمع رحمت از رحمت کوتاه کند.»2 در بهره گیری از نعمات الهی: « ای عزیز! اکنون که فرصت است و سرمایه عمر عزیز در دست است و طریق سلوک الی الله مفتوح است و درهای رحمت حق باز است و سلامتی و قوت اعضاء و قوا بر قرار است و دار الزَّرع عالم ملک برپاست، همتی کن و قدر این نعم الهیه را بفهم و از آنها استفاده نما و کمالات روحانیه و سعادات ازلیّه ابدیّه را تحصیل کن، و از این همه معارف که قرآن شریف آسمانی و اهل بیت عصمت، علیه السلام، در بسط ارض طبیعت مظلمه بسط دادند و عالم را به انوار ساطعه الهیه روشن فرمودند، تو نیز بهره ای بردار و ارض طبیعت مظلمه خود را به نور الهی روشن کن و چشم و گوش و لسان و دیگر قوای ظاهره و باطنه را به نور حق تعالی منور کن و تبدیل این ارض ظلمانی را به ارض نورانی بلکه آسمان عقلانی کن. یوم تبدل الارض غیر الارض3 ، و اشرقت الارض بنور ربها4،ارض تو غیر ارض نشده باشد و به نور رب نورانی نگردیده باشد، و در آن روز اگر ارض تو غیر ارض نشده باشد و به نور رب نورانی نگردیده باشد، ظلمت ها و سختی ها و وحشت ها و فشارها و ذلت ها و عذاب ها داری.»4 در این فرصت مغتنم خویش را با هر رنج و زحمتی که شده داخل ابواب رحمت بکشانیم و از خدا بخواهیم که اثار حیات طیبه و یقین و معرفتش را که ظهور بهره مندی از آن بهشت است؛ نصیبمان بنماید.
    ویرایش توسط جنات : ۱۳۹۱/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۸:۱۱

  17. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود