صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه حج - استطاعت برای حج

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    فلسفه حج - استطاعت برای حج




    هو الباقی

    فلسفه حج

    یكى دیگر از عبادتهاى بزرگ اسلامى «حج» است. حج یك عبادت دسته جمعى است كه هر سال در روزهاى معینى در سرزمینى تاریخى و باشكوه انجام مى‏گیرد. این نوع عبادت علاوه بر این كه پیوند استوارى میان بنده و خدا به وجود مى‏آورد، مى‏تواند از جهات گوناگونى مبدأ اثرات سودمند و ارزنده‏اى در اجتماع اسلامى باشد؛ زیرا:

    اولا: یك چنین عبادت دسته جمعى كه با تجرد كامل و وارستگى مطلق، تنها با پوشیدن دو قطعه پارچه ساده آغاز مى‏گردد، نشانه مساوات بندگان الهى در پیشگاه اوست و این یكى از آمال بزرگ انسانى است كه روزى انسانهاى جهان عوامل برتریهاى موهوم را مانند نژاد، رنگ و ثروت را كنار گذارده، همگى خود را در برابر خدا مساوى و برابر بدانند. عمل حج از عبادتهایى است كه به این هدف تحقق مى‏بخشد و موجب مى‏شود كه افراد با ایمان امتیازات اجتماعى را وسیله برترى خود ندانند.

    ثانیا: چنین اجتماع عظیمى كه اعضاى آن را نمایندگان واقعى ملتهاى مسلمان جهان تشكیل مى‏دهد، كنگره بزرگ سالانه مسلمانان دنیا محسوب مى‏گردد كه در هر سال در این سرزمین مقدس برگزار مى‏شود.

    آیین اسلام یك مشت قوانین اخلاقى و سنن تربیتى كه هدفى جز اصلاح روح و روان مردم نداشته باشد نیست تا خود را از تاسیس كنگره سالانه و اجتماعات هفتگى و روزانه كه مخصوص احزاب سیاسى و اجتماعات متحرك وزنده است دور بگیرد، بلكه یك آیین جهانى و جامعى است كه به همه شؤون زندگى بشر - اعم از اخلاقى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و نظامى - نظر دارد.

    از این نظر آورنده اسلام با وضع قوانین سیاسى و دعوت به تشكیل كنگره سالانه در سرزمین مكه، بقا و ابدیت و مصونیت آیین خود را تضمین نموده است و طبعا این كنگره اثراتى بالاتر از اثرات كنگره‏هاى سالانه احزاب سیاسى و زنده جهان در بر خواهد داشت.
    منتها، سران سیاسى، در این اعصار به اهمیت چنین موضوعاتى توجه پیدا كرده‏اند در حالى كه اسلام از چهارده قرن پیش طرح آن را ریخته و اثرات مطلوبى از آن گرفته است. متفكران اسلام كه طبعا در اجتماع مزبور شركت خواهند داشت، مى‏توانند آخرین تحولات اوضاع جهان اسلام را مورد بررسى قرار دهند و پس از گرد آورى اطلاعات دقیق و تبادل نظر، در بهبود وضع مسلمانان بكوشند و سرزمین اسلام را از عوامل ضد آزادى و استقلال پاك سازند و به پیشرفت همه جانبه مسلمانان جهان كمك كنند.
    چه اجتماعى سودمندتر از این كه مى‏تواند بزرگترین حلقه اتصال میان مسلمانان جهان باشد و سران اسلام را از اوضاع یكدیگر آگاه سازد.

    این كنگره مى‏تواند به وضع اقتصادى و فرهنگى مسلمانان كمكهاى شایانى بنماید؛ زیرا متفكران و صاحبنظران - پس از اداى فریضه حج - مى‏توانند در محیطى آرام و پر از فضا و معنویت به تبادل افكار بپردازند و در زمینه فرهنگ و اقتصاد اسلام طرحهایى بریزند.
    كنگره سالانه حج همواره الهامبخش بسیارى از جنبشهاى آزادى خواهى و نهضتهاى عظیم براى گسستن زنجیره‏هاى ظلم و ستم و تعدى بوده است و این نكته با مراجعه به تاریخ اسلامى و انقلابهاى فرزندان اسلام روشن مى‏شود؛ زیرا نطفه بسیارى از نهضتهاى اسلامى كه براى برانداختن حكومتهاى جور و ستم صورت مى‏گرفت در ایام حج بسته مى‏شد و این سرزمین الهام بخش چنین آزادیهایى بود.

    منبع:http://www.ahkam.mihanblog.com/post/archive/1388/11





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    حالا یه سوال داشتم در مورد حج رفتن

    بنده شنیدم که باید به حج بروی حتی اگر نداشته باشی .... تا اخر عمرت توی گردنت هستش که بری ....

    من که مخالفم ..لطفا شما بگید که درسته یا خیر؟

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    121
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حکمتی فرد نمایش پست
    حالا یه سوال داشتم در مورد حج رفتن

    بنده شنیدم که باید به حج بروی حتی اگر نداشته باشی .... تا اخر عمرت توی گردنت هستش که بری ....

    من که مخالفم ..لطفا شما بگید که درسته یا خیر؟
    سلام

    این حرف درست نیست .

    یعنی حج جزو واجبات مشروط هست . یعنی اگر کسی توانایی انجام اون رو داشت ، بر این شخص واجب می شه .

    و در غیر این صورت اصلا واجب نمی شه .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.
    سوره ال عمران آیه 19 -85
    دین نزد خدا اسلام است
    ال عمران 85
    کسی که جز اسلام را بعنوان دین بپذیرد از او پذیرفته نمی شود
    بنابر این حج در فلسفه اسلام.

    جمع شدن مذاهب اسلامی ( یهودیت - مسیحت - محمدی) در یک کانون بمدت 10 شبانروز (والفجر 2-وشبهای دهگانه)
    عید درخشان بمدت 10شب در خانه خدا[دارالسلام(اورشلیم)] از هر نقطعه جهان برای یگپارچه نمودن فرهنگ جهانی زیر پرچم صلح و دوستی در شهر سلام ( شهر عشق) این است فلسفه حج محمدی(حج ابراهیمی) !!!
    آینده جهان اسلام. کدام اسلام؟ در همین سایت
    با تشکر م-مهدی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط حکمتی فرد نمایش پست
    حالا یه سوال داشتم در مورد حج رفتن

    بنده شنیدم که باید به حج بروی حتی اگر نداشته باشی .... تا اخر عمرت توی گردنت هستش که بری ....

    من که مخالفم ..لطفا شما بگید که درسته یا خیر؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    تشکر از متنی که در مورد فلسفه حج نوشتید.

    در پاسخ این سوال همانطوری که دوستمون هم اشاره کردند، استطاعت شرط وجوب حج هست. و کسی که استطاعت نداشته باشد، اصلا حج بر او متعیّن و لازم نمی شود.


    معناي «استطاعت» در قرآن:

    خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران آیه 97 چنین می فرماید:

    وَ لِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً
    «از جانب خداوند سبحان، حج بر کسي واجب است که توانايي براي حج کردن داشته باشد.»


    معناي «استطاعت» در روايات:

       


    1 - آقا امام رضا علیه السلام در حدیث شریفی لزوم شرط استطاعت را اینطور بیان می کنند: (1)


    «ای مکلف به تکلیف حج، خدایت مورد رحمت قرار دهد، به تو هشدار می دهم که حج فریضه ای از فرایض خداوند جلیل و عزیز است و بر آن که دارای استطاعت می باشد واجب است. و این وجوب در تمام عمر انسان یکبار است...»


    2 ـ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(عليه السلام) قَالَ: قَالَ اللَّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ } وَ لِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً{ قَالَ: هَذِهِ لِمَنْ کَانَ عِنْدَهُ مَالٌ وَ صِحَّةٌ...».(2)

    امام صادق(عليه السلام) در تفسير آيه استطاعت حج فرمود: وجوب حج براي کسي است که دارايي و سلامتي را داشته باشد.


    3 ـ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّار قَالَ: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(عليه السلام) عَنْ رَجُل لَهُ مَالٌ وَ لَمْ يَحُجَّ قَطُّ قَالَ هُوَ مِمَّنْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَي } وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمي{ .(3)

    راوي مي گويد: از امام صادق(عليه السلام) از حال مردي که امکان مالي دارد ولي هرگز به حج نرفته است پرسيدم، فرمود: آن کس، مصداق اين سخن خداوند است که مي فرمايد: «روز قيامت نابينا ظاهر مي شود».


    4 ـ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِم قَالَ: قُلْتُ لاَِبِي جَعْفَر(عليهما السلام) قَوْلُهُ تَعَالَي } وَ لِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا{ قَالَ: يَکُونُ لَهُ مَا يَحُجُّ بِهِ».(4)

    محمد بن مسلم مي گويد: از امام محمد باقر(عليه السلام) از معناي آيه «استطاعت حج» پرسيدم; فرمود: هرچه حج بدان بستگي دارد، ]استطاعت[ را شامل مي شود.

    کسي که از لحاظ مادي و معنوي يا جسمي و روحي قادر به انجام کاري بوده و ابزار کار برايش فراهم باشد، او «مستطيع» است; در غير اين صورت «عاجز» است و معذور.


    5 ـ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَي الْخَثْعَمِيِّ; قَالَ: سَأَلَ حَفْصٌ الْکُنَاسِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(عليه السلام) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ } وَ لِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا{ مَا يَعْنِي بِذَلِکَ؟ قَالَ: مَنْ کَانَ صَحِيحاً فِي بَدَنِهِ مُخَلًّي سَرْبُهُ لَهُ زَادٌ وَ رَاحِلَةٌ فَهُوَ مِمَّنْ يَسْتَطِيعُ الْحَجَّ أَوْ قَالَ مِمَّنْ کَانَ لَهُ مَالٌ فَقَالَ لَهُ حَفْصٌ الْکُنَاسِيُّ: فَإِذَا کَانَ صَحِيحاً فِي بَدَنِهِ مُخَلًّي سَرْبُهُ لَهُ زَادٌ وَ رَاحِلَةٌ فَلَمْ يَحُجَّ فَهُوَ مِمَّنْ يَسْتَطِيعُ الْحَجَّ؟ قَالَ نَعَمْ».(5)

    راوي مي گويد که حفص کناسي آن گاه که من هم حضور داشتم، از امام صادق(عليه السلام) از تفسير آيه «استطاعت حج» پرسيد. حضرت فرمود: آيا کسي که از لحاظ جسمي سالم است راه حج امنيت لازم را دارد، توشه راه و مرکب برايش فراهم است، يا اين که دارايي لازم را داشته باشد، او مستطيع نمي شود؟ کناسي گفت: يعني کسي که داراي اين ويژگي ها باشد مستطيع است؟ حضرت فرمود: آري!


    6 ـ عَنِ الرِّضَا(عليه السلام) فِي کِتَابِهِ إِلَي الْمَأْمُونِ قَالَ: «وَ حِجُّ الْبَيْتِ فَرِيضَةٌ عَلَي مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً، وَ السَّبِيلُ الزَّادُ وَ الرَّاحِلَةُ مَعَ الصِّحَّةِ».(6)

    امام رضا(عليه السلام) در نامه اي به مأمون نوشت: حج براي هر مستطيعي واجب است و منظور از راه داشتن: توشه و مرکب و سلامتي بدن است.


    7 ـ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ، قَالَ: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(عليه السلام) عَنْ قَوْلِهِ } وَ لِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً{ قَالَ: الصِّحَّةُ فِي بَدَنِهِ وَ الْقُدْرَةُ فِي مَالِهِ».(7)

    راوي گويد از امام صادق(عليه السلام) از تفسير آيه «استطاعت حج» پرسيده، فرموده است: سلامتي در جسم و توانايي در مال است.


    8 ـ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد(عليهما السلام) ... قَالَ: وَ حِجُّ الْبَيْتِ وَاجِبٌ لِمَنْ (عَلَي مَنِ) اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَ هُوَ الزَّادُ وَ الرَّاحِلَةُ مَعَ صِحَّةِ الْبَدَنِ وَ أَنْ يَکُونَ لِلْإِنْسَانِ مَا يُخَلِّفُهُ عَلَي عِيَالِهِ وَ مَا يَرْجِعُ إِلَيْهِ بَعْدَ حَجِّهِ».(8)

    امام صادق(عليه السلام) فرمود: رفتن به خانه خدا بر هر کسي که استطاعت رفتن داشته باشد واجب است و استطاعت آن است که: توشه راه، مرکب سواري، تندرستي، و مخارج اهل و عيال خود را تا هنگام بازگشت از مکه داشته باشد.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

    - پی نوشت:

    1. بحارالانوار/ ج96/ص11
    2 . وسائل الشيعة، ج8، ص16
    3 . همان، ص17
    4 . همان، ص22
    5 . استبصار، شيخ طوسي، 1390هـ . ق تهران، دارالکتب الاسلامية، ج2، ص139 و کافي، ج4، ص267
    6 . وسائل الشيعه، ج8، ص23
    7 . همان، ج8، ص24
    8 . خصال، شيخ صدوق، ترجمه سيد احمد فهري زنجاني، انتشارات علميه اسلاميه، ج2، ص733




    اين ها نمونه رواياتي بود که از کتاب هاي حديثي، در اين جا آورديم.

    روايات ديگري هم وجود دارد که به دليل يکسان بودن مضمون آن ها و پرهيز از طولاني شدن مطلب، از بيان همگي خودداري کرديم.

    چنانکه ملاحظه کرديد، چه در قرآن و چه در روايات، مفهوم فقهي استطاعت، داشتن توانايي انجام حج با تمام امکانات لازم براي سفر به خانه خدا است.

    همان گونه که براي رفتن به يک سفري و انجام مأموريتي، داشتن پول، ابزار کار، وسيله سفر، صحّت بدن و تأمين نيازمندي هاي خانواده اي که در خانه بي سرپناه خواهند ماند لازم است و عقل و عرف چنين برنامه ريزي را لازمه سفر مي شمارد، شرع نيز، عقل و عرف بشري را همراهي کرده و دريافت آن ها را براي عملي شدن اين سفر مهم الهي پسنديده و امضا کرده است.

    اما بديهي است که امروزه ابزار سفر، زمان سفر، ميزان نقدينگي و... با توجه به شرايط روز و روابط بين المللي، به مراتب با گذشته فرق کرده و به روز کردن تکاليف وارده، از ضروريات زماني و مکاني در فقه اسلامي تبعيّت خواهد کرد.


    --------------------------------------------------------------
    منبع روایات: کتابخانه تخصصی حج
    http://hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewLibraryList.aspx





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    با توجه به مباحث پیشین:


    تعریف استطاعت


    استطاعت، به معنای توانایی و قدرت بر انجام دادن کاری از سوی انسان است. (که البته متکلمان درباره ماهیت آن و همچنین نسبتش با فعل اختلاف نظر دارند که وارد آن بحث نمی شویم.)


    هشام بن حکم (متکلم امامی) با بهره گیری از سخنان معصومین (علیهم السلام)، بر این باور است که استطاعت دو جنبه دارد:

    - یک جنبه آن، توفیقی است که کار مخلوق نیست و این جنبه همراه با فعل است.
    - اما جنبه دیگر آن، استطاعتی است که از جهت تندرستی، وسع، توانایی و سلامت اعضاست. این جنبه، پیش از فعل است و خطاب تکلیف کننده نیز به آن تعلّق می گیرد. (3)


    آن چه در مفهوم استطاعت از آیات و روایات بدست می آید، همین هست که هشام بن حکم اشاره کرده است.

    یعنی: «یعنی استطاعت پیش از فعل و همراه با آن»

    برای رفتن به حج ابتدا عقل، ایمان، نیت و پول لازم است، اما این ها همه کافی نیست. تا در بدن توانایی حرکت و اجرای مناسک حج نباشد، اعمال حج امکان برگزاری نخواهد داشت.


    البته استطاعت خود بر چند معناست:


    1- استطاعت و توانایی مالی برای حج. که در اینصورت بر هر مسلمانی واجب است که در صورت استطاعت مالی به حج برود.

    2- استطاعت و توانایی جسمی انجام اعمال و مناسک حج

    3- استطاعت اجتماعی. یعنی از نظر شرایط اجتماعی و سیاسی روز نیز زمینه برگزاری حج و رفتن مکلف به این سفر روحانی و معنوی فراهم باشد.

    .



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    و اما در مورد فلسفه حج، در ادامه فرمایش جناب حکمتی فرد:


    علت وجوب حج

    اهمیت این عبادت الهی در آن جاست که آیات متعددی از قرآن کریم وجوب و فلسفه حج را برای مسلمین تبیین کرده و روایات فراوانی از پیشوایان معصوم علیهم السلام در تثبیت این اندیشه قرآنی وارد شده است.


    خداوند در سوره مبارکه آل عمران می فرماید:

    «و بر مردم، حج و زیارت آن خانه واجب است، بر هر کسی که توانایی یافته و بر آن راه یابد و هر که کافر شود تنها در خود زیان رسانده است»(1)


    روایات:

    پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله درباره مقصود از وجوب حج فرموده اند:

    «منظور از وجوب حج و طواف و دیگر مناسک به پا داشتن ذکر و یاد خداست» (2)


    آقا امام رضا علیه السلام نیز در این باره می فرمایند:

    «ای مکلف به تکلیف حج، خدایت مورد رحمت قرار دهد، به تو هشدار می دهم که حج فریضه ای از فرایض خداوند جلیل و عزیز است و بر آن که دارای استطاعت می باشد واجب است. و این وجوب در تمام عمر انسان یکباراست و خداوند بر انجام دهنده آن وعده بهشت و گذشت از گناهان داده است و در قرآن مجید که سند تمام حقایق است، روی گردان از این واجب عظیم و فریضه بزرگ را کافر نامیده و به تارک آن وعده آتش قیامت داده، پس ما از آن آتش به حق پناه می بریم» (3)


    از پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله پرسيدند:

    يك بار حج برتر است يا آزاد كردن بنده؟
    فرمودند: حج افضل است.
    گفتند: دو تا؟
    فرمود: حج.
    تا رسيدند به سى بنده، باز فرمودند: حج افضل است.
    (4)


    در اهمیت حجّ و در مذمّت ترک آن آقا امام صادق علیه السلام می فرمایند:

    «مَن ماتَ ولم یحجّ حجّة الاسلام و لم یَمْنعه من ذلک حاجةٌ تجحف به أو مرضٌ لایطیق فیه الحج، او سلطان یمنعه، فلیمت یهودیاً او نصرانیاً»(5)

    «کسی که بمیرد و حال آنکه حجةالاسلام را به جا نیاورده باشد در حالی که مانعی از بجا آوردن حج بوجود نیامده باشد از قبیل حاجتی که مانع انجام حج شود یا مرضی که در آن تحمل اعمال حج را نداشته باشد یا سلطان ظالمی مانع از حج شود، پس بمیرد یهودی یا نصرانی»


    - روایت دیگری در این زمینه از آقا امام صادق علیه السلام:


    هشام بن حکم می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: چرا خداوند مردم را به انجام حج و طواف خانه خود فرمان داده است؟

    فرمود: خداوند انسانها را آفرید، و آنان را به عملی (حج) دستور داد که اطاعت دین و مصالح دنیای آنان را در بردارد.
    در موسم حج مسلمان از مشرق و مغرب گرد هم جمع می شوند تا با یکدیگر آشنا گردند و برای اینکه هر ملتی از تجارتها و فرآورده های اقتصادی ملتهای دیگر استفاده کند.
    و بخاطر اینکه مسافران و حمل و نقل کنندگان در این سفر با کرایه دادن وسیله های نقلیه خود بهره ببرند.
    و برای اینکه با آثار و اخبار پیغمبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) آشنا گردند و این آثار همچنان زنده بماند و بدست فراموشی سپرده نشود.
    و اگر بنا باشد هر ملتی فقط درباره محیط خود سخن بگویند هلاک می گردند و شهرها ویران می شود.
    و استفاده ها و منافع تجارتی از بین می رود و اخبار و آثار پیغمبر نابود می گردد.
    این است فلسفه حج (6)



    --------------------------------------

    پی نوشت ها:

    1- آل عمران/97
    2- جامع العادات/ ج2/ص322
    3- بحارالانوار/ ج96/ص11
    4- تهذيب، ج 5، ص 21، ح 60
    5- وسایل الشیعه، ج 8، ص 20
    6- وسائل الشیعه، جلد 8، کتاب الحج، ابواب وجوب الحج، باب1، حدیث 18





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    حکمت های وجوب حج:

    حج نیز همانند سایر عبادات اسلامی دارای حکمت های سودمندی است که سود آن عید فرد و جامعه می شود. که به اختصار به برخی از این حکمت ها می پردازیم:


    1- مهم ترین و سودمندترین حکمت حج، اظهار عبودیت و بندگی به پیشگاه خداوند متعال است که این امر در تمام اعمال حج نظیر احرام و طواف و سعی و قربانی و.... مشهود و مشخص است.

    2- علاوه بر این، منافع روحی و روانی و اخلاقی بسیاری به شخص حاجی و به جامعه اسلامی می رسد از جمله:

    الف: شخص با احرام و قطع وابستگی خود از تعلقات مادی و دنیوی، از تمام قیود و وابستگی های خسران آور رها گشته و آماده عروج و پرواز در فضاهای معنوی و عرفانی می گردد.

    ب: مسلمانان از اقصی نقاط کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در ایام مشخص در کنگره عظیم حج جمع می گردند و با اتحاد و همفکری راه حل مشکلات مسلمانان جهان را بررسی کرده و در رفع مشکلات از نیروی عظیم مسلمانان کمک می گیرند. و اتحاد اسلامی را بین همه مسلمانان جهان برقرار می سازند انشاء الله.

    ج: تحرک بازار و اقتصاد مسلمانان. موسم حج از قدیم الایام فرصت خوبی برای رونق خرید و فروش بازرگانان مسلمان و گردش سرمایه در دست کسبه و مستمندان از شرق تا غرب عالم می شود.

    د: آشنایی با آثار و اخبار پیغمبر اکرم
    (صلوات الله علیه و آله) و زنده نگه داشتن این آثار.

    .



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - سوال:

    آيا بهتر نيست به جاى آمدن به مكه و مدينه، كارهاى خير و عام المنفعه انجام دهيم؟


    - پاسخ:

    اولا: هر كار نيكى در جاى خود، مفيد و لازم است. روح انسان در اثر زنگارها و غبارهاى زندگى مادى، نياز به پالايش و تصفيه دارد و حج و عمره، تأثير فراوانى در اين زمينه دارد كه عبادات ديگر تا آن اندازه مؤثر نيستند.


    از پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله پرسيدند: يك بار حج برتر است يا آزاد كردن بنده؟ فرمودند: حج افضل است. گفتند: دو تا؟ فرمود: حج تا رسيدند به سى بنده، باز فرمودند: حج افضل است (تهذيب، ج 5، ص 21، ح 60).


    ثانيا: اگر ما مردم را نسبت به حج و عمره بى علاقه كنيم، معلوم نيست هزينه آن را خرج كارهاى خوب ديگر كنند در نتيجه از همه خيرات محروم شده اند! بله اگر شخصى واقعا به نيازهاى مؤمنين رسيدگى كند در برخى از شرايط از حج ثوابش بيشتر است.


    ثالثا: مدينه شهر پيامبر ما و مكه ام القراى جهان اسلام است. كسى كه به اين دو شهر سفر مى كند، عملا به مطالعه تاريخ و جغرافياى دين خود مى پردازد.


    .




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - سوال:

    ثواب حج رفتن بیشتر است، یا ثواب مصرف پول حج در برگزاری کلاس های آموزشی و کمک به اشتغال جوانان؟

    - پاسخ:

    بین این دو مسائله (حج و صدقه دادن یا باقیات الصالحات) نباید خلط کرد و هر کدام را باید در جای خود در نظر گرفت.

    همانطور که عرض شد، برای کسی که توانایی مالی دارد، حج واجب است. یعنی او مستطیع شده و مکلف است به حج برود.

    قرآن کریم می فرماید: ((ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا" و من کفر فان الله غنی عن العالمین ; و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانه او کنند آنان که توانایی رفتن به سوی آن را دارند و هر کس کفر بورزد (حج را ترک کند به خود زیان رسانیده ) خداوند از همه جهانیان بی نیاز است ))

    در این آیه حج به همه مردم دستور داده شده و از آن تعبیر که حج به جای آورند دین الهی شده است که بر عهده عموم مردم باقی است. تنها شرطی که در آیه برای وجوب حج ذکر شده، استطاعت است. (البته در رابطه با مسائل حج باید به کتاب های فقهی مراجعه کرد)

    از طرف دیگر در این آیه به کسی که حج را ترک کند در حالی که مستطیع است نسبت کفر داده شده است.


    مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) نقل می کند که آن حضرت به امام علی (علیه السلام) فرمود:

    ای علی کسی که حج را ترک کند با این که توانایی دارد کافر محسوب می شود زیرا خداوند می فرماید: بر مردمی که استطاعت دارند به سوی خدا بروند لازم است حج به جا آورند و کسی که کفر بورزد (آن را ترک کند) به خود زیان رسانده است و خداوند از آن بی نیاز است. ای علی کسی که حج را به تائخیر اندازد تا این که از دنیا برود، خداوند او را در قیامت یهودی یا نصرانی محشور می کند.
    (تفسیر نمونه , ج 3, ص 19)


    حدیره می گوید: از امام صادق (
    علیه السلام) سوال کردم:

    فدایت شوم حج افضل است یا صدقه آن؟
    حضرت فرمود: این مسائله ای است که در آن دو مطلب وجود دارد.

    امام (
    علیه السلام) فرمود:

    آیا مال تو آن قدر است که صاحبش را به حج برساند؟
    گفتم نه.
    امام فرمود: اگر مالی بتواند به حج برساند صدقه با آن برابر نیست و حج افضل است و اگر مال کم باشد، (یعنی استطاعت نمی آورد) صدقه افضل است.

    با توجه به این روایت روشن می شود که در صورت داشتن استطاعت مالی حج رفتن ثوابش بیشتر است. (بحارالانوار ج 99, باب 1 ح 28).

    .



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود