صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اخلاق و معارف اسلامی از دیدگاه حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي تهرانی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506

    اخلاق و معارف اسلامی از دیدگاه حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي تهرانی




    اخلاق و معارف اسلامی از دیدگاه حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي تهرانی

    تمامی مطالبی را که در این تاپیک مطالعه خواهید کرد از بیانات ایشان است .


    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۹/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۴:۳۳
    *** الهی العفو ***


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    اگر بخواهی گفتار تو اثر داشته باشد، باید مسبوق به کردار تو باشد. گفتاری مؤثر است که مسبوق به کردار باشد و الّا بی­فایده است. بلکه اگر منافات داشته باشد اثر عکس دارد. بچه کوچک با خود می­گوید: به من می­گوید این کار را بکن، خود او آن کار را نمی­کند!!!
    اگر می­خواهی بچه­ات درست بشود باید اینگونه عمل کنی. موعظه اگر بخواهد مؤثر باشد، واعظ باید عامل باشد.

    علی(علیه السلام) می­گوید من شما را موعظه می­کنم چون خودم قبلاً به آنها عمل کردم.

    موعظه کار هرکسی نیست. آن کسی که عامل است باید موعظه کند. آن وقت مؤثر واقع می­شود. اول می­فرماید «إِعمَلُوا الخَیر» و بعد می­گوید «وَ ذَکِّروا بِهِ أَهلیکُم» خودت کار انسانی و الهی بکن، بعد به فرزندان و خانواده­ات بگو و تذکّر بده.
    *** الهی العفو ***


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    غیرت؛ سلاحی برّنده برای برداشتن موانع



    غیرت ناشی از محبّت است . گفتیم غیرت در اصطلاح اهل معرفت، آن حالت قلبیّه نشأت گرفته از محبّت است و نقش آن این است که بُرّا است.

    یک وسیله­ایست که هرچه مانع بر سر حضور و شهود است را بر می­دارد.

    آن غیرت محبّ موجب میشود که دیگر

    نه به اعمال صالحه­اش توجّه می­کند،

    نه به مقامات معنویه­اش توجّه می­کند،

    نه به بهشتش،

    نه به درجات بهشتش.

    حتی نسبت به تجلّی صفات. خودش را می­خواهد.

    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۹/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۲:۳۸
    *** الهی العفو ***


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    قیام برای اصلاحِ امت، نه اصلاحِ دین!


    در يک جمله‌ای که من شنیده‌ام _که إن‌شاءالله اشتباه کرده‌اند_ که می‌گویند حسين(عليه‌السلام) قيامش برای اصلاح دين جدش بود. _نعوذ بالله_

    این را یک کسی برای من نقل کرد، گفت در نوشته‌ها هست. کسی که این حرف را زده است باید استغفار کند.

    البته من خودم نديده‌ام، برای من نقل کردند. من آن جمله‌ای را که در تاريخ نوشته‌اند که خود حضرت در وصيتنامه‌اش به برادرش محمد بن حنفيه در مدينه هنگام حرکت به سوی مکه مي‌نويسد، اين جمله را می‌خوانم تا ببينيد چه اشتباهی می‌کنند؛

    اين جملات را خيلی شما شنيده‌ايد:

    «وانّی لم اخرج اشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالما»؛

    من بیرون نيامدم به قصد فساد و تکبر و داعيه سلطنت و امثال اين حرف‌ها؛

    «و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی اُمة جدی، اُريد اَن آمر بالمعروف و اَنهی عن المنکر و اَسير بسيرة جدّی و ابی».

    بله، امام حسين برای اصلاح قیام کرد، اما نه اصلاح دين جدش! می‌گويد «لطلب الاصلاح فی امة جدّی» نه «فی دين جدّی»!

    یعنی هدفش را متمرکز می‌کند روی اينکه جامعه مسلمين را می‌خواهم اصلاح کنم، نه دين اسلام را. من اين را بگويم؛ چون من اخیراً این را شنیدم، گفتم این را عرض کنم که نخیر، یک چنین چیزی نیست.

    .

    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۹/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۳:۴۶
    *** الهی العفو ***


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    مراد از «غیرت» در مباحث اخلاقی



    در باب مباحث اخلاقی غيرت را که معنا می‌کنند می‌گويند

    سعی و کوشش در حفاظت از چيزی که بايد از او حفاظت شود.

    اگر کسی سعی کرد، کوشش کرد در حفظ چيزی که بايد از او حفاظت شود، مي‌گويند او غيرتمند است و غيور است. گاهی هم وقتی می‌خواهند به اصطلاح رابطه‌اش را با صفات انسان مطرح کنند می‌گويند غیرت از نتايج شجاعت است. يعنی اگر انسان آن چيزی را که شرعاً و عقلاً بر او لازم است که او را حفظ کند، در حفظ او زبونی به خرج ندهد به او می‌گویند این غيرتمند است.

    (مانند حسین علیه السلام که نهایت غیرت دینی را به خرج داد)
    *** الهی العفو ***


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    من حالا يک نکته‌ای را عرض کنم خيلی اين ظريف است؛

    در تاریخ هست که امام حسين(عليه‌السلام) وقتی از مدينه خارج می‌شود يک آيه را می‌خواند؛ وقتی وارد مکه می‌شود يک آيه دیگر را می‌خواند؛ من دقت کردم، ديدم هر دو آيه مربوط به حضرت موسی است و هر دو هم مربوط به حرکت حضرت موسی است.

    وقتی از مصر می‌آيد بيرون، «فخرج منها خائفا يترقب قال رب نجنی من القوم الظالمين».
    وقتی می‌رسد مدین، آنجا این آیه است: «و لما توجه تلقاء مدين قال عسی ربی ان يهدينی سواء السبيل».

    حسین(علیه السلام) وقتی وارد مکه می‌شود این آیه را می‌خواند. عرض کردم دقت بايد کرد؛ خيلی ظرافت به خرج می‌دهد.

    در بين انبيا شما نگاه کنيد، آن پيغمبری که از نظر بروز و ظهور صفتش که خيلی صفت بارزی داشت و به تعبير ما خيلی در چشم بود، _و الّا همه انبیاء این صفت را دارند_ غيرتمندی حضرت موسی بود.

    یعنی حضرت موسی غيرتمندي‌اش در چشم بود. ديده‌ايد که چه برخوردهايي که می‌کند؛ حتی می‌گويند خيلی حضرت موسی تند بود _نعوذ بالله_ اینهايي که يک مقداری پياده هستند می‌گويند حضرت موسی خيلی تند بود در بين پيغمبرها؛

    من اينها را می‌گويم برای اينکه خوب جا بيندازم مطلب را بفهميد.

    تند نبود؛ آدم با غيرتی بود؛ بی‌غيرت نبود.

    بر او واجب بود و لازم بود که کوشش کند در حفاظت از چيزی که حفاظتش لازم بود. و آن این مسئله بود که شرک را از جامعه دور کند و اصلاح کند جامعه را.

    حسين(عليه‌السلام) تند نيست؛ خیال نکنید. او هم راه افتاد، اين هم راه افتاد. هر دوتا راه افتادند؛

    منشأ راه افتادن حضرت موسی و امام حسین(عليه‌السلام) چه بود؟

    غيرت اين دو بود. منشأ حرکتشان این بود که بي‌تفاوت نبودند.

    ما باید بنشينیم تماشاگر باشیم نسبت به جامعه!؟ اصلا و ابدا! «لطلب الاصلاح فی امة جدّی» برای اين راه افتادم من. من فرار نکرده ام؟! اصلا و ابدا!


    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۹/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۴:۱۳
    *** الهی العفو ***

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ:

    بادِروُا بِعَمَل ِالْخَيْرِ قَبْلَ اَنْ تُشْغَلْوا عَنْهُ وَ احْذَرُوا الذُّنُوبَ فَاِنَّ العَبْدَ يَذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُحْبَسُ عَنْهُ الرِّزْقُ

    حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه واله و سلّم فرمودند:
    به کارهاي نيک (حسنات، مستحبات) مبادرت بورزيد قبل از آن که دستتان از انجام عمل خير کوتاه شود و از عمل خير بازداشته شويد،

    و از گناهان بپرهيزيد و دوري کنيد، چون هنگامي که بنده­اي مرتکب گناه مي شود، تمام روزي يا قسمتي از آن حبس مي شود و به او داده نمي شود و محروم مي گردد.


    توضیحات :

    مبادرت در اعمال خير يعني انسان کارهايي را که توشه آخرت او مي باشد به تأخير نيندازد و به سرعت انجام دهد. زيرا ممکن است تأخير در انجام عمل خير باعث شود توفيق از او سلب شده و نتواند آن را انجام دهد. بعد هم انسان بايد مراقبت کند عمل خيري که انجام داده از بين نرفته و براي او حفظ گردد.

    ديگر اين که انسان بداند خداوند، ربّ يعني پرورش دهنده اوست و او عبد و بنده خداوند است؛ اگر آنچه را خداوند براي انسان نهي نموده است، مانند انجام گناهان -نعوذبالله- انجام دهد، اثر وضعي گناه اين است که براي او گرفتاري و مشکل درست مي کند.


    بسياري از گرفتاري­ها و گره هاي زندگي انسان منشأ و باعث آن گناهان مي­باشد.

    کار خداوند بي­حساب نيست و انسان نبايد دستورات خدا را زير سؤال ببرد. بلکه اعمال، اعتقادات، نيّات و... خود را زير سؤال ببرد.

    يکي از آثار گناه روي روزي انسان است، رزق و روزي خداوند وسيع و بي­انتهاست که شامل روزي­هاي دنيوي، اخروي، مادّي و معنوي فراوان است که رزق­هاي مادي و دنيوي قسمتي از آن است که با انجام اعمال خير و ترک گناهان نصيب انسان مي شود

    و...

    *** الهی العفو ***


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    تقوا نقش زيربنايي دارد براي جميع فضايل انساني، مقامات معنويه، منتهاي رضاي الهي است، آخرين درخواست خداوندي از انسان و بالاخره اثرگذاري بر جميع ابعاد وجودي انسان در تمام نشئات.
    (08/07/1388)

    *** الهی العفو ***

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    انسان هيچ وقت ذلت نمي خواهد،

    عزت مي خواهد،

    شرافت مي خواهد،

    فضيلت مي خواهد،

    برتري مي خواهد؛

    اين جزء فطريات انسان است. خوب اين را مي خواهي ، برو فضيلت تقوا را بدست بياور ، به اين چيزي را كه از درون طالب او هستي مي رسي؛ او به تو مي رساند،
    تقوا؛
    (08/07/1388)

    *** الهی العفو ***


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    کم رنگ شدن غیرت؛ منشاء بسیاری از مفاسد جامعه


    این بحثی است که شدیداً مورد احتیاج است، خصوصاً برای جامعه متدیّنین و نقشی اساسی دارد که می­توان گفت :

    بسیاری از مفاسد بر محور کم­رنگ شدن همین غیرت است.

    در باب غیرت عرض کردم، غیرت حالتی است مربوط به روح که نشأت گرفته از حبّ به شیء است و این موجب می­شود که انسان کوشش کند، آن شیء را که حفظ او عقلاً و شرعاً لازم است، حفظ کند. این تعریف علمای اخلاق از غیرت بود.


    انواع غیرت­ها از نظر ریشه­ی حبّ

    1- حبّ حیوانی
    2- حبّ انسانی
    3- حب مربوط به بعُد معنوی انسان

    .

    *** الهی العفو ***

  14. تشکر


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود