صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سلوك الي الله

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    سلوك الي الله




    بسم الله الرحمن الرحيم .هر كه را در سر بود سوداي تو..........ميكند دل عاقبت شيداي تو.يحيي ابن ذكريا فرمودان هنگام كه به هدايت خداوندي بر طريقت من ميرويداز علائم آسماني وآفات فلكي پروا نكنيد.روشنان فلكي را اثري در مانيست....كاخ دل در خور اورنگ شهي بايد كرد.در كتاب فردوس از پيامبر اكرم (ص)نقل است كه فرمود:عليكم بلباس الصوف تجدون حلاوت الايمان وقله الاكل تعرفون في الاخره وان النظر بلباس الصوف يورث التفكر والتفكر يورث الحكمه والحكمه تجري في اجوافكم مثل الدم.يعني بر شما باد كه لباس پشمينه در بر كشيدتا حلاوت ايمانرا در ذائقه جان خود احساس كنيد.بر شماباد كه كم خوريد.تادر اخرت ممتاز باشيد.همانا كه نگاه كردن بر(لباسي از)پشم در ادمي موجب تفكر. و فكر شيريني حكمت ايجاد كرده وحكمت همانند خون در درونتان جريان مي يابد.حضرت علي(ع)مي فرمايند فتنه هاي دنيا بر سه گونه اند.زن بارگي كه همانا شمشير شيطان ونوشيدن خمر كه مانند دام ابليس وپول دوستي كه چونان تير ان ملعون است.هر انكس دل به زن بارگي بندد از زندگي خودبهره مند نخواهد شد. شارب خمر ازبهشت محروم شده و انسان پول پرست درحقيقت بنده دنيا خواهد بود.ما در مطالب قصد دفاع از لباس ظاهري را نداريم .انچه مسلم است اولين گام پس از شناخت ذات پاك الهي ودر پيش گرفتن سلوك مراقبت از نفس است.ومراقبت از نفس پشت پازدن به جلو هاي گذراي دنيوي را لازم دارد.(برخي ازمطالب بر گرفته از كتاب نشاني از بي نشانهاست).باشد تا در فرصت هاي آينده بحث را ادامه دهيم. انشاءالله
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    6



    با سلام .كتاب نشان از بي نشانها تاليف چه كسيه؟

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    521
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    سلام،

    شرط سیروسلوک ترک گناهان ، ابتدا کبیره و بعد حتی باید لبخند زدن به صورت گناه کار در حال انجام گناه (مثل غیبت) رو هم ترک کرد و نیازی به جامه پشمینه پوشیدن نیست. هر وقت از این مرحله گذشتید برید به ادامه اش ... آخر رو از اوّل شروع نکنید.

    وبلاگ جدیدم: http://security-defense.blogfa.com


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    در مورد سلوک الی الله دوستان را دعوت به خواندن تاپیکهای تحقیقی لقاء الله فی قلوب المطهرین . دعوای همیشگی استحسانات در عرفان - چیستی عرفان اسلامیو جنبه های مختلف ان -مشارطه - مراقبه محاسبه - و عرفان امامیه تحلیلی یا؟ که در بخش انجمن عرفان در جریان است ارجاع میدهم. مطالب بالا خالی از اشکال نیست و موجب بحثی کم ثمر که قبلا" در باره ی ان زیاد بحث شده میشود . گرچه اگر دوستان تمایل داشته باشند در این زمینه نیز پیگیری انجام میگیرد وپاسخ دوستان به ایرادات داده خواهد شد.


    کتاب فوق (نشان از بی نشانها) نوشته ی علی مقدادی اصفهانی است که با دیدگاه خود (صوفی گرایانه)شرح حال حاج شیخ حسن علی اصفهانی را نوشته .
    ........................................... حق یارتان ...........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۲:۲۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    با سلام

    در مورد سلوک الی الله دوستان را دعوت به خواندن تاپیکهای تحقیقی لقاء الله فی قلوب المطهرین . دعوای همیشگی استحسانات در عرفان - چیستی عرفان اسلامیو جنبه های مختلف ان -مشارطه - مراقبه محاسبه - و عرفان امامیه تحلیلی یا؟ که در بخش انجمن عرفان در جریان است ارجاع میدهم. مطالب بالا خالی از اشکال نیست و موجب بحثی کم ثمر که قبلا" در باره ی ان زیاد بحث شده میشود . گرچه اگر دوستان تمایل داشته باشند در این زمینه نیز پیگیری انجام میگیرد وپاسخ دوستان به ایرادات داده خواهد شد.


    کتاب فوق (نشان از بی نشانها) نوشته ی علی مقدادی اصفهانی است که با دیدگاه خود (صوفی گرایانه)شرح حال حاج شیخ حسن علی اصفهانی را نوشته .
    ........................................... حق یارتان ...........................................
    بنام حضرت دوست. ماجراكم كن وباز ا كه مرا مردم چشم....خرقه از تن بدر اورد وبشكرانه بسوخت
    .سپاس ازحضرت ostad كه التفاتي نمودند.ودر اين بخش ادرس كرامات خود را ارائه كردند.هر چند جويندگان عاشق.انقدر در رسيدن به معارف در تلاشندكه رنج هزاران خار مغيلان رابه هواي شيريني حرم عشق سالهاست بجان خريده اند.در مورد كتاب نشان از بي نشانها كه دوست گرامي قراني پرسيده اند.بنده با جنابostadموافق نيستم.اين كتاب در قسمتهاي ابتدائي سخن از كرامات عارف كامل شيخ حسينعلي اصفهاني معروف به نخودكي(ره)واثاري از كشف شهودوي دارد .كه اكثرا توسط فرزندش ويا ديگر دوستانشان مطرح شده است.در مورد تصوف در دو جلد از ان كتاب شايد ده صفحه هم نوشته نشده است .حال جناب ostad چگونه ديدگاه صوفي گرايانه بر ان نهاده اند؟الله اعلم.واما بعد.انچه كه در مطالب ادرس هاي ارائه شده مطرح است از قبيل خرقه وخانقاه و...ان را قبل از فراخواني به مطالعه .خواندم .اما اين را هم ميدانم كه بقول حضرت حافظ:ما ابروي زهدوقناعت نمي بريم.....با پادشه بگوي كه روزي مقدر است.حافظ اگر چه باعرفان ژرفي كه دارد . رندانه ظاهر فريبي را نمي پسندد اما هم او ميگويدكه:خمها همه در جوش وخروشند زمستي.....وان مي كه در انجاست حقيقت نه مجاز است. امااگر در درياي مطالب حضرت مولانااز دور هم نظاره كنيم .كوهيست ازفلسفه وعر فان. ليكن مطالب ارزنده تري ميتوان ازداستان خربرفت وخر....وامثالهم ديد علامه شهير محمد تقي جعفري نيز اشاره دارد كه در سخنان مولوي بايد سعي شود بهترين هاي ان را جست.(ما زياران چشم ياري داشتيم ....)باتشكر از توجه تمام عزيزان در عين حال باز هم دوستان را به خواندن كتاب نشان از بن نشانها توصيه ميكنم.
    ویرایش توسط belher2 : ۱۳۸۹/۰۱/۱۸ در ساعت ۰۸:۳۸
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام حضرت دوست. ماجراكم كن وباز ا كه مرا مردم چشم....خرقه از تن بدر اورد وبشكرانه بسوخت
    .سپاس ازحضرت ostad كه التفاتي نمودند.ودر اين بخش ادرس كرامات خود را ارائه كردند.هر چند جويندگان عاشق.انقدر در رسيدن به معارف در تلاشندكه رنج هزاران خار مغيلان رابه هواي شيريني حرم عشق سالهاست بجان خريده اند.در مورد كتاب نشان از بي نشانها كه دوست گرامي قراني پرسيده اند.بنده با جنابostadموافق نيستم.اين كتاب در قسمتهاي ابتدائي سخن از كرامات عارف كامل شيخ حسينعلي اصفهاني معروف به نخودكي(ره)واثاري از كشف شهودوي دارد .كه اكثرا توسط فرزندش ويا ديگر دوستانشان مطرح شده است.در مورد تصوف در دو جلد از ان كتاب شايد ده صفحه هم نوشته نشده است .حال جناب ostad چگونه ديدگاه صوفي گرايانه بر ان نهاده اند؟الله اعلم.واما بعد.انچه كه در مطالب ادرس هاي ارائه شده مطرح است از قبيل خرقه وخانقاه و...ان را قبل از فراخواني به مطالعه .خواندم .اما اين را هم ميدانم كه بقول حضرت حافظ:ما ابروي زهدوقناعت نمي بريم.....با پادشه بگوي كه روزي مقدر است.حافظ اگر چه باعرفان ژرفي كه دارد . رندانه ظاهر فريبي را نمي پسندد اما هم او ميگويدكه:خمها همه در جوش وخروشند زمستي.....وان مي كه در انجاست حقيقت نه مجاز است. امااگر در درياي مطالب حضرت مولانااز دور هم نظاره كنيم .كوهيست ازفلسفه وعر فان. ليكن مطالب ارزنده تري ميتوان ازداستان خربرفت وخر....وامثالهم ديد علامه شهير محمد تقي جعفري نيز اشاره دارد كه در سخنان مولوي بايد سعي شود بهترين هاي ان را جست.(ما زياران چشم ياري داشتيم ....)باتشكر از توجه تمام عزيزان در عين حال باز هم دوستان را به خواندن كتاب نشان از بن نشانها توصيه ميكنم.

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    با سلام
    دوست عزیز هدف از سير وسلوک نزديک شدن به کمال مطلق و قرب الهي است . نخستين نکته اي که بايد در آن تأمّل و تعمّق کرد، اين است که قرب الهي مقصدي نيست که بتوان آن را يک شب ويا در يک مدت کوتاه و معين با هر بضاعت و معرفتي طي کرد ،زيرا در همه هستي هدفي والاتر،رفيع تر، مهم تر وارزشمند تر از آن وجود ندارد .پس هدفي چنين سترگ، نيازمند رياضت ،سير وسلوک وحرکت تدريجي ،مداوم وپيوسته است،وکساني به مقصد خواهند رسيد که "ثبات قدم" داشته باشند . کليد نيل به هدف نهايي معرفه الله است. بدون شناخت خداوند تقرب به او امکان پذير نيست . از اين رو امام علي(ع) مي‌فرمايد: « اوّل الدّين معرفته؛ معرفت خدا سرآغاز دين داري است».(1)
    تهذيب نفس و خودسازي تنها راه رستگاري ‌است.قرآن کريم مي فرمايد: «‌قد افلح من تزکي؛(2) هر کس خود را تزکيه کرد، رستگار شد» و در آيه ديگر مي فرمايد: «‌قد أفلح من زکّاها و قد خاب من دسّاها؛(3) ‌رستگار شد کسي که خود را تزکيه کرد . زيانکار است کسي که فريب نفس خود را خورد».
    در خودسازي و جهاد با نفس به چند نکته اساسي بايد توجه نمود:
    1 - همان گونه که در تربيت و سلامت بدن، رياضت و ورزش لازم است، در خود سازي و تهذيب نفس نيز رياضت و مبارزه و جهاد با نفس ضرورت دارد.
    2 - همان گونه که در پرورش اندام، از نرمش و فعاليت‏هاي ساده و اندک آغاز مي‏شود و به تدريج به ورزش‏هاي سنگين‏تر وارد مي‏شوند، در تربيت روح نيز بايد از اندک شروع کرد و به تدريج به مراحل بالاتر رسيد.
    3 - همان طور که در ورزش بدني، تداوم و استمرار لازم است، در رياضت نفساني نيز تداوم وحرکت تدريجي ، شرط رسيدن به مقصد است. قرآن مي‏فرمايد: «به يقين کساني که گفتند: پروردگار ما خداوند يگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مي‏شوند که نترسيد و غمگين مباشيد».(4)
    علي(ع) مي‏فرمايد: «قليلٌ مدوم عليه خير من کثير مملول منه؛(5) عمل اندکي که پيوسته باشد، بهتر است از بسياري که تو را خسته و وامانده سازد».
    در حديث ديگري امام باقر(ع) مي‏فرمايد: «أحبّ الأعمال إلي اللَّه عزّ وجل ما داوم عليه العبد وإن قل؛(6) محبوب‏ترين کار نزد خدا، آن است که انسان بر آن مداومت کند ، هر چند اندک و ناچيز باشد».
    4 - چنان که در سلامت جسم، فعل و ترک (داروخوردن و پرهيزنمودن از بعضي غذاها) هر دو با هم مؤثر است، در سلامت و تهذيب روح نيز فعل و ترک هر دو لازم است، مانند اداي واجبات و ترک گناهان و محرمات و تولي و تبري.
    5 - مهم‏ترين چيزي که در جميع مراحل بايد رعايت شود، اخلاص و داشتن نيت خالصانه براي خداوند در همه اموراست. قرآن بر اين نکته تأکيد دارد که در مسير دين و پرستش بايستي اخلاص داشته باشيد: «به آنها دستوري داده نشده بود جز اين که خدا را با کمال اخلاص پرستش کنند».(7)
    ‌عالمان علم اخلاق مي‌گويند: براي خودسازي ابتدا بايد«تخليه»صورت بگيرد ،يعني نخست رذائل اخلاقي و اخلاق بد را بايد از خود دور کرد، سپس‌درخت پاکي نشاند.«ديو چو بيرون رود ،فرشته درآيد» .
    با وجود صفاتي مانند حسد و کبر و خودپسندي و خودخواهي و هوس گرايي، ‌دسترسي به صفات پسنديده و انجام اعمال خير بسيار مشکل و بلکه نا ممکن خواهد بود.
    ‌اخلاق بد در وجود انسان به منزله بيماريي است که مفاسدي به دنبال دارد. استاد اخلاق ،محقق نراقي مي‌گويد:
    «‌زنهار اي جان برادر! تا حديث بيماري روح را سهل نگيري و معالجه آن را بازيچه ‌نشماري و مفاسد اخلاق را اندک نداني... ‌مسامحه در معالجه آنها آدمي را به هلاکت دائم و شقاوت ابدي‌ مي‌رساند . صحت روح و اتصاف آن به محاسن اخلاق باعث زندگاني ابدي و حيات حقيقي مي‌شود . بعد از آن ‌که ساحت نفس از اخلاق ناپسند پاک و آراسته گردد، مستعد قبول فيض‌هاي الهي مي‌گردد».(8)
    پيامبر(ص) فرمود: «انّ‌الملائکه لا تدخل بيتاً فيه کلب؛(9) ‌خانه‌اي که در آن سگ باشد ،ملائکه وارد ‌نمي‌شوند».
    در خانه دلي که پر از سگ هاي درنده است، چگونه فرشته رحمت داخل شود پس ابتدا لازم است سگ هاي هار را از درون خانه دل بيرون کرد، آن گاه به «تحليه»و آرايش و زيبا سازي درون پرداخت و به انتظار فرشته رحمت نشست.
    ‌ عادت دادن نفس به کارهاي خوب و پسنديده، و باز داشتن آن از عادات زشت و ناپسند.
    عادات خوب مانند: خواندن نماز در اول وقت و حتي المقدور با جماعت، مناجات و راز و نياز با ‌خدا، قرائت قرآن، خواندن نماز شب، کمک و دلسوزي نسبت به مستضعفان و بينوايان ،احترام به بزرگان، امر به ‌معروف و نهي از منکر با حفظ آداب و شرايط و مقدمات آن .
    ‌تصميم و اراده بر ترک عادات زشت و گناه، نشانه بزرگي و ‌شجاعت نفس و جهاد در راه خدا است. جهادي که مشکل‌تر از جنگيدن با کفّار است. پيامبر فرمود: «‌أشجع الناس من غلب هواه؛(10) شجاع‌ترين و‌ قدرتمندترين مردم کسي است که بر هواهاي نفساني‌اش غالب آيد».
    ‌با توجه به اين مقدمات مي گوييم که رسيدن به کمال و حقيقت بندگي(علاوه برسه شرطي که در کتاب معارف پيش دانشگاهي آمده و آن را در مقدمه ذکر کرده ايم) نيازمند مبارزه و جهاد با هواي نفس و تهذيب است . دانشمندان اخلاق براي تحقق آن برداشتن گام ها ي اساسي واجراي دستور عمل‏هايي را ضروري مي دانند كه به مهم ترين آن اشاره مي‏كنيم:
    1-.مشارطه :
    مشارطه يعني انسان با خود عهد و پيمان ببندد كه در انجام تكاليف و اداي وظايف و ايفاي مسئوليت‏ها به هيچ وجه كوتاهي نكرده و از دستورهاي شرع تجاوز ننمايد. متعهد شود كه در كارهاي خير كوشا باشد و از كارهاي ناپسند خودداري ورزد. او هر روز با نفس خويش جهت اطاعت فرمان خدا و پرهيز از گناه، شرط و عهد و پيمان مي بندد و نفس خويش را مخاطب قرارمي دهد، و مي گويد:
    جز سرمايه ي گران بهاي عمر، كالايي ندارم. اگر از دستم برود، تمام هستيم از دست رفته است.
    به نفس خود يادآوري مي نمايد كه (ان الانسان لفي خسر الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات...);(11)انسان‏ها همه در زيانند؛ مگر كساني كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند. عهد و پيمان ، كه بهترين وقت آن اول روز و بعد از نماز صبح است، در صورتي مؤثر است كه هر روز تجديد شود تا اين كه به صورت ملكه، در نفس و روح انسان رسوخ يابد.
    2- مراقبت:
    بعد از مشارطه ، لازم است در طول روز مراقب و مواظب نفس خود باشد، چرا كه اگر غفلت كند، ممكن است تمام شرط و پيمان‏ها به هم بريزد. زيرا از يک سو نفس آدمي« امّاره بالسوء» است. "وانّ النفس لأمّارةبالسوء"(12) واز سوي ديگر دشمني دارد به نام شيطان که سوگند ياد کرده که تا زنده است ،از فريب دادن و وسوسه گري وگمراه کردن انسان دست بر ندارد. «فبعزّتک لأغوينّهم اجمعين »(13)
    3- محاسبه:
    كساني كه در صدد تهذيب نفس هستند، ساعتي را براي محاسبه و بازنگري در اعمال روزانه خود در نظر مي‏گيرند، مرحوم نراقي مي‏نويسد: سزاوار است انسان خردمند براي خود چهار زمان، معين كند كه يكي از آن‏ها زمان حساب و بازنگري در اعمال روزانه است. البته مناسب است زمان محاسبه شامگاهان پيش از خواب باشد تا انسان كاملا از سود و زيان و دخل و خرج( ثواب وگناه) روزانه آگاه گردد.(14)

    امام صادق (ع) فرمود: "ألا فحاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا فان في القيامة خمسين موقفا؛کل موقف مثل الف سنة(15) پيش از آن كه شما را مورد محاسبه قرار دهند ،خودتان به حسابتان رسيدگي كنيد ، زيرا در روز قيامت پنجاه موقف است كه هر موقفي هزار سال طول مي‏كشد".
    رسول خدا(ص) در يكي از وصاياي خود به ابوذر غفاري فرمود:
    "اي اباذر پيش از آن كه مورد محاسبه قرار گيري، به حساب نفس خود رسيدگي كن؛ زيرا اين كار حساب قيامت تو را آسان‏تر مي‏كند. قبل از آن كه تو را ارزيابي كنند، خود را ارزيابي كن . خويش را براي روز قيامت آماده كن. اي اباذر! هيچ كس از پرهيزكاران محسوب نمي‏شود جز اين كه نفس خود را محاسبه كند، سخت‏تر از حسابرسي شريك از شريك خود، تا در نتيجه محاسبه بداند كه خوردني‏ها و نوشيدني‏ها و پوشيدني‏هايش از كجا است؟ آيا از حلال به دست آورده است يا از حرام؟ كسي كه به مقررات الهي اعتنا نكند و پروا نداشته باشد كه از چه راهي مال كسب مي‏كند ،خدا هم باك ندارد كه از چه راهي او را وارد جهنم گرداند".(16)
    4- معاتبه و معاقبه:
    پس از محاسبه و بازنگري در اعمال روزانه ، در محكمه وجدان از خود ،دادخواهي كند و در برابر خطاها و خلاف‏هايي كه از او سر زده ،خود را مقصر بشناسد و از خويش انتقاد كند. زيرا اگر انسان حساب‏رسي بكند، ولي در مقابل كارهاي خلاف، هيچ واكنشي نشان ندهد، اين كار باعث جرأت و جسارت نفس سركش مي‏شود. حضرت علي(ع) مي‏فرمايد:
    «هنگامي كه نفس بر تو سخت گرفت (و در برابر فرمان حق تسليم نشد)، تو هم بر او سخت بگير (و خواسته‏هايش را از او دريغ‏دار) تا در برابر تو تسليم گردد».(17)
    البته معاتبه دو مرحله دارد: مرحله اول، انتقاد از خود . مرحله دوم، توبه و جبران آن چه از دست داده است.
    در مرحله اول بايد از نفس لوّامه الهام گرفت . خود را توبيخ و سرزنش كرد. اين مرحله، مرحله خشم و تنبيه است. اولياي خدا به منظور تنبيه و تأديب خويش تكاليفي را بر خود الزام مي‏كردند از قبيل شب زنده داري و گرسنگي و روزه داري، كم گويي و گزيده گويي و گفتن به وقت نياز ، اشتغال به ذكرخدا، خدمت به بندگان خدا و اطعام فقرا به قدر توان ، تا بدين وسيله نفس سركش را رام سازند كه اميرالمؤمنين(ع) فرمود: "مَنْ لَمْ يَسس نفسه أضاعها؛(18) هر كه نفس خود را سياست و تأديب نكند، آن را تباه كرده است.
    اما مرحله دوم كه توبه و استغفار است، بايد با گريه و زاري به درگاه خدا و پشيماني جدي از آلودگي‏ها، گناهان را شسته و خود را پاكيزه كنيم.
    اميرالمؤمنين(ع) مي‏فرمايد : اي بندگان خدا بر حذر باشيد از روزي كه اعمالمان مورد بررسي قرار مي‏گيرد و لرزش‏ها و تنش ها فراوان وبسيار سخت است به اندازه اي که كودكان ازشدّت ناراحتي وسختي آن فورا پير مي‏شوند .اي بندگان خدا بدانيد كه مراقب هايي از خودتان بر شما گماشته شده و ديده باناني از اعضاي پيكرتان ناظر شما هستند . نيز بدانيد كه حسابگران راستگو اعمال شما را ثبت مي‏كنند حتي شمار نفَس هايتان را نگه مي‏دارند. نه ظلمت شب تاريك شما را از آن‏ها پنهان مي‏دارد و نه درهاي محكم و بسته " (19)
    روزگاري در پيش داريم كه انگشت حسرت به دندان گرفته و مي‏گوئيم: "يا حسرتي علي ما فرّطتُ في جَنْبِ اللَّه؛ اي واي بر من كه در انجام وظيفه كوتاهي كرده و جانب خدا را رها كردم".(20)
    كتاب هاي اخلاقي بسياري وجود دارد كه مي توانيد از آنها بهره گيريد ، از جمله :
    1. اخلاق عملي از آيت­الله مهدوي کني
    2. جهاد با نفس، آيت­الله مظاهري
    3. مبارزه با نفس، آيت­الله اميني
    4. مقالات محمد شجاعي
    5. چهل حديث، امام خميني
    6. اخلاق در قرآن، آيت­الله مکارم
    7. قلب سليم، آيت­الله دستغيب


    پي‌نوشت‏ها:
    1. بحار ،ج4،ص247 ونهج البلاغه،خ1.
    2. اعلي(87)،آيه 14.
    3. الشمس (91) آيه 9.
    4. فصلت (41) آيه 30.
    5. وسايل الشيعه ،ج1،ص118و صبحي الصالح، نهج البلاغه، حکمت 444.
    6 . الکافي ،ج 2،ص82 ووسايل الشيعه ،ج1 ،ص94.
    7 . بيّنه (98)،آيه 5 .
    8 . معراج الساده، ص 13.
    9 . الفقيه ،ج1،ص246و بحارالانوار، ج 62، ص 54.
    10 . همان ،ج4،ص394.
    11 . والعصر،آيه 2-3.
    12 . يوسف،آيه 53.
    13 . ص،آيه82.
    14.جامع السعادات، ج 3، ص 99.
    15 . بحار الانوار، ج 7، ص 126.
    16 . وسائل الشيعه، ج 11، ص 379.
    17 . غررالحكم، عبدالواحد بن محمد تميمي آمري، ص 239، حديث 4820، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.
    18. غررالحکم ،ص 238.
    19 . نهج البلاغه، خطبه 156.
    20 . زمر (39) آيه 56

    التماس دعا



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    با سلام به استاد پاسخگو .مطالب بسيارمفيدي ارائه فرموده ايد .ليكن برخي موارد به نظرم ثقيل است.تمام مراحلي كه فرموديد باز هم بستگي به لطف وفيض الهي دارد.زيرا ....واخرالدين تفويض امر اليه..اگر چه معرفت جبار لازم است ولي در نهايت تا يار كرا خواهد وميلش به كه باشد.فيض روح القدس ار باز مدد فر مايد ...ديگران هم بكنند انچه مسيحا مي كرد.اگر راه رسيدن به قرب الهي را شما اينچنين دشوار مي دانيد كه راه هزار شب رايك شبه نميتوان طي كرد.اما به چشم خود ديدم افرادي را كه راه هزارشبه را حتي كمتر از يك شب طي كردند ومصداق السابقون السابقون بودند.( روحاني را ديدم كه فقط شب عمليات به منطقه جنگي امدوپرچمي بردوشش بود) گر چه كه ما راه يك شبه انان را حتي با بينهايت هم طي نخواهيم كرد.اگر چه فهم حضرت موسي كليم الله كه از پرتو طور اتش افروخته بوددر مواجهه با چوپاني بي سواد به چالش كشيده ميشود.به خاطر اينست كه راه رسيدن به لطف ازلي را از روزنه اي با ديدگاه خود مينگرد.او در ابتداچشمه فيض ازلي را در نيافته بودكه مورد عتاب حق قرارگرفت.كه بر او وحي شد:بنده مارا چراكردي جدا.او كه خدارادر ماهيتي جداي از ديدگاه موسي(ع) ميديد.حتي آرزوي شانه كردن موي سر خداي درون قياس خودرامي كرد. وعجب فكر كوتاهي داشت(به نظر ما) ولي انچنان در اقيانوس بيكران الهي سير ميكردكه حتي موسي(ع)از واقعيت ايمان او غافل بود. به نظر من تمام مراحل مشارطه ومراقبه و....اينها همه برنامه هائي ايست تابهانه اي باشد براي نزديك شدن به قرب الهي ولي اگرچه شرطي لازم است ولي كافي نيست.در دور ترين مناطق عشاير نشين دراقصانقاط كوير هستند افرادي كه معني تحت الفظي مراقبه راهم نمي دانند .ولي خيلي بيشتر ازما مراقب اعمال ورفتار خود هستند وبه بركت انهاست كه ما هم طفيلي مانده دركره خاكين هستيم .ما هر چه ازخدا اميد داشته باشيم كم است.راه سلوك به سوي خدا را هر كس به ميزان ارادت و شناخت خود طي مي كند واگر وظيفه شناس باشد انقدر هم دشوار نيست.وقتي پيرزني چرخ ريس مواجه با سوال پيامبر اكرم(ص)قرار ميگيرد كه چگونه خدا رااثباط ميكني؟دست از چرخاندن چرخ نخريسي ميكشد وپس از مكثي عرضه ميدارد:يا رسول الله!وقتي چرخي به اين كوچكي بدون دليل نميچرخد چگونه فلك با اين عظمت بدون علت خواهد چرخيد؟.راهي كه اوطي كرده بسيار سريعتر است از راهي كه باهزار قياس ووسواس است.در اين مسئله كه چراغ راهمان را بايد در ثقلين جستجوكنيم شكي نيست.از علماي عظام كمك بگيريم وظيفه است. طي اين مرحله بي همرهي خضر مكن ...ظلمات است بترس از خطر گمراهي.ليكن انچه از همه مهمتر است داشتن چشم اميد به فضل الهي است.وديگر دعاي خيري كه اهل نظر برايمان كنند.در خاتمه از شما خادم قران متشكرم واميدوارم خداوند متعال همه ما را مورد فضل خود قرار دهد.
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراحل سير و سلوك

    يكم. سير و سلوك عبد به سوى خدا، سيرى عمودى است، نه افقى و مقصود از عمودى، عمودى در هندسه الهى است، نه در هندسه طبيعى يعنى، راه يافتن به مكانت برتر است، نه رفتن به مكانى برتر.

    دوّم. اين سير باطنى و عمودى، مسافت و مسيرى دارد و مسافت و مسير را مى‏توان به درجات گوناگون تقسيم كرد. سالكان اين راه، سفرنامه خود را به صورت «رساله سير و سلوك» بازگو كرده‏اند.

    سوّم. كسى كه براى نخستين بار اين راه را طى مى‏كند، آن را بدون نام و نشان مى‏پيمايد و علايم آن را در خود مى‏بيند و آنچه را كه يافت، به عنوان علامت و منزلگاه ذكر مى‏كند تا براى ديگران، پيمودن آن راه آسان باشد. اوليا و انبيا (ع)، بدون تعليم بشرى، مبتكران سير و سلوك‏اند و اين راه را بدون معلم بشرى، با دشوارى پيموده و راه‏هاى بسته را باز و علامت‏گذارى كرده‏اند و همه سالكان عارف، شاگردان آنان هستند.

    چهارم. «يقين» در حد اعلاى خود و در برترين رتبه خويش، بر اساس مراحل سير و سلوك عارفان- كه منطبق با آيات و روايات و مبتنى بر برهان‏هاى عقلى است- يكى از مراحل است و نه تنها و آخرين مرحله.

    با توجّه به مطالب ياد شده، افرادى كه به مرحله «يقين» بلكه بالاتر از آن رسيده‏اند بنابر اطلاعات و آگاهى ما، انگشت شمار بوده‏اند و حالات و درجات بسيارى از آنان، پس از مرگشان آشكار شده است چرا كه كتمان و نگه داشتن سرّ، شرط تداوم و تكامل راه است. آنچه كه مى‏توان در زمان حاضر گفت، عارفانى چون سيدعلى قاضى، انصارى همدانى، الهى (برادر علامه طباطبايى)، امام خمينى، شيخ جواد ملكى تبريزى، علامه طباطبايى، آيت‏اللّه بهجت و به مرحله يقين بلكه بالاتر از آن رسيده‏اند.

    در پايان پاسخ، حديث ذيل را هديه كرده و به انديشه در آن توصيه مى‏كنيم:

    امام صادق (ع) مى‏فرمايد: «خداوند عزّ و جل ايمان را بر اساس هفت بخش نهاده است:

    احسان و نيكوكارى، 2. صدق و راستى، 3. يقين، 4. رضا، 5. وفا، 6. علم، 7. بردبارى.

    سپس اين بخش‏ها و سهم‏ها را در ميان مردم تقسيم فرمود. آن كه خداوند متعال اين هفت سهم را در او برقرار ساخت، فردى است كه داراى ايمان كامل مى‏باشد. پروردگار عالم، به برخى از مردم يك سهم و به برخى ديگر دو سهم و به عده‏اى سه سهم را اعطا فرموده است. اين عطا تا آنجا پيش مى‏رود كه گروهى، از تمام هفت سهم ايمان برخوردار مى‏گردند. كسى كه واجد يك سهم از ايمان است و بيش از آن توانايى ندارد، دو سهم را به او تحميل نكنيد و كسى كه داراى دو سهم است، به اندازه سه سهم تحميل ننماييد و زيرا با اين كار بارشان را سنگين مى‏سازيد. از اين رو بايد به تدريج، بر هفت سهم ايمان (ايمان كامل) دست يابند».( اصول كافى، ج 3، صص 83- 85)

    اى خداى با عطاى با وفا رحم كن بر عمر رفته در جفا

    (مثنوى، دفتر اول، بيت 2189)

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۸:۴۷


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    يارب العارفين با سپاس فراوان از كارشناس محترم.اميد واريم اثري از رد پاي انان كه راه سير وسلوك را طي كرده اند سرمه اي بر ديدگان مشتاقان گردد.وكيميائي شود بر دلهاي زنگار گرفته مان .بدرگاهت پناه اورده اينك شرمگين عبدي گنه الود....خداوندا ببخشا بنده الوده دامن را!....خداوندا گنه كارم نفهميدم خطا كردم....كنون سرمايه شرمندگي دارم بكف پروردگارمن....
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  13. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود