صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا توسل به ائمه(ع) و اولیای الهی شرکه؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    آیا توسل به ائمه(ع) و اولیای الهی شرکه؟




    هو المحبوب

    آیا توسل به ائمه(ع) و اولیای الهی شرکه؟

    نویــــــسنده: سخن آشنا

    ضمن تشکر از تهیه کننده این مقاله که واقعا لطف نموده و درخواست بنده رو اجابت کرده و این مقاله رو تهیه نمودند
    به نام خدا
    آیا توسل به ائمه(ع) و اولیای الهی شرکه؟

    خیر. به دلایل زیر:

    ۱- دلایل عقلی

    شرک یعنی کسی رو به غیر از خدا ( و یا علاوه بر خدای یگانه ) پرستیدن و یا کسی رو معادل و همطراز با خدا دونستن. آیا توسل به ائمه(ع) و ارواح طبیه با آگاهی از این مسئله که اونها به اذن خدا میتونند کمک ما کنند و مستقلا چنین قدرتی رو ندارند شرکه؟ و یا اگر از اونها بخوایم که برامون دعا کنند یعنی مرتکب عمل شرک آمیز شدیم؟ منطقا نه! چون نه اونها رو پرستیدیم و نه اینکه اونها رو همطراز با خدا دونستیم.

    عده ای اینطور استدلال میکنند که توسل به زنده ها ایرادی نداره ولی توسل به افرادی که در قید حیات نیستند شرکه چون اونها قادر به شنیدن صدای زنده ها نیستند!

    چنین استدلالی اصلا منطقی نیست. اگه توسل شرک باشه دیگه فرقی نمیکنه که به انسان زنده توسل کنیم یا به کسی که در قید حیات نیست. در واقع نمیشه گفت توسل به زنده ها شرک نیست (چون اونها میشنوند) ولی توسل به ارواحی که در عالم برزخند شرکه چون اونها صدای ما رو نمیشنوند!
    اگر ارواح طیبه قادر به شنیدن صدای ما نباشند پس توسل به اونها کاری “بیهوده” است ولی “شرک” نیست. با این وجود اونطور که از آیات قرآن و روایات برمیاد ارواح در عالم برزخ میتونند صدای زنده ها رو بشنوند(رجوع شود به قسمت دلایل قرآنی).

    ذکر این نکته هم لازمه که توسل لزوما به معنای مخاطب قرار دادن نیست…بلکه میتونیم از خداوند بخوایم به خاطر بندگان پاک و نیکوکارش دعا و حاجاتمون رو برآورده کنه.
    نتیجه اینکه هیچ دلیل منطقی وجود نداره که ثابت کنه توسل شرکه مگر اینکه معنای توسل و شرک رو تغییر بدیم.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    ۲- دلایل قرآنی

    الف) شنیدن صدای زندگان

    ۱-گفتگوی حضرت صالح-ع- با ارواح قوم خویش ( سوره اعراف- آیه ۷۹)

    ۲- گفتگوی حضرت شعیب(ع) با ارواح گذشتگان ( سوره اعراف-آیه ۹۳)

    ۳- سوره زخرف-آیه ۴۵: از رسولانى که قبل از تو فرستادیم بپرس ، آیا غیر از خداوند رحمان معبودانى براى پرستش آنها قرار دادیم

    اگر انبیای پیشین در عالم برزخ قادر به شنیدن نبودند دلیلی نداشت که خدا به پیغمبر اکرم(ص) دستور بده که از اونها سوالی بپرسه.

    ب) کمک خواستن و یا طلب دعا و شفاعت از غیر خدا و …

    * سوره محمد-آیه ۱۹: برای گناه خود و افراد باایمان طلب آمرزش نما.

    اگر پیغمبر اکرم(ص) میتونند برای مسلمانان دعا کنند پس مسلمانان هم میتونند از ایشون درخواست دعا یا شفاعت کنند.

    * سوره توبه-آیه ۱۰۳: در حق آنان دعا کن. دعای تو مایه آرامش آنهاست.

    *سوره نسا-آیه ۶۴: اگر آنان هنگامی که بر خویش ستم کردند پیش تو می آمدند و از خداوند طلب آمرزش میکردند و پیغمبر نیز برای آنان طلب آمرزش میکرد، خداوند رو توبه پذیر و رحیم میافتند.

    * سوره یوسف-آیه ۹۶: (فرزندان یعقوب) گفتند: پدر جان! در حق ما طلب آمرزش کن. ما خطاکار بودیم. او (یعقوب) گفت : به زودی برای شما طلب آمرزش میکنم.

    *سوره آل عمران-آیه ۴۹: (مسیح به آنان گفت) من از گل مجسمه مرغ میسازم و بر آن میدمم تا به فرمان خدا مرغ گردد و کور مادرزاد و مبتلا به بیماری پیسی را به امر خدا شفا میبخشم و مردگان را به امر خدا زنده میکنم. شما را از آنچه خوردید و در خانه های خود ذخیره میکنید خبر میدهم. در این کارها برای شما حجت و نشانه حقانیت من هست اگر اهل ایمان باشید.

    اگر حضرت مسیح-ع- به اذن خدا قادر به زنده کردن و شفا دادن و ….است چه ایرادی داره که ائمه-ع- هم (به اذن الهی) قادر به انجام این امور باشند؟

    خداوند در قرآن از گروهی از ملائکه با تعابیری مثل “شدید القوی”، ”
    والمدبرات امرا” و …یاد کرده. این عبارات نشون میدند که بعضی از فرشتگان به اراده الهی قدرتهای خارق العاده و سلطه غیبی دارند. آیا مقام ائمه-ع- از ملائکه کمتره که نتونند صاحب چنین توانایی هایی بشند؟

    * کمک خواستن حضرت سلیمان از حاضران در مجلس خود برای جابجایی تخت بلقیس (سوره نمل-آیه ۴۸۸)

    * سوره کهف آیه ۹۵:”با نیرویی که در اختیار دارید مرا کمک کنید تا میان شما و آنان سدی قرار دهم”

    بنابر این آیه ذوالقرنین برگزیده خدا به جای اینکه مستقیما از خود خدا کمک بخواد از بندگانش کمک خواسته.




  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    ۳-دلایل از روایات:

    الف) شنیدن صدای زندگان

    رسول خدا در جنگ بدر پس از فتح مسلمین و کشته شدن گروهى از سران قریش و انداختن اجساد آنها در یک چاه حوالى بدر، بالای چاه رفته فرمود: ما آنچه را خداوند به ما وعده داده بود محقق یافتیم، آیا شما نیز وعده ‏هاى راست ‏خدا را به درستى دریافتید؟بعضى از اصحاب گفتند: یا رسول الله! شما با کشته شدگان و مردگان سخن مى‏گویید!مگر اینها سخن شما را درک مى‏کنند؟! فرمود: آنها اکنون از شما شنواترند.
    مسلمانان در تشهد نماز شخص پیغمبر(ص) رو مخاطب قرار داده و به ایشون سلام میفرستند. اگر پیغمبر(ص) صدای ما رو نمیشنوند پس چرا در نماز به ایشون سلام میفرستیم؟

    ب) استمداد و طلب شفاعت از غیر خدا، واسطه قرار دادن اولیای الهی به هنگام دعا
    *حضرت علی(ع) پس از تکفین پیغمبر(ص) فرمود: پدر و مادرم به فدایت. ما را در پیشگاه پروردگارت یاد کن ( خطبه ۲۳۵)



  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    *صحیفه سجادیه- دعای ۴۷:

    پروردگارا، رحمت فرست بر پاکیزه‏تران از اهل بیت او که ایشان را براى – قیام به امر خود برگزیده‏اى، و خزانه داران علم، و نگهداران دین، و جانشینان خویش در زمین، و حجتهاى خویش بر بندگان خود قرار داده‏اى، و ایشان را به خواست خود از پلیدى و آلودگى یکباره پاک کرده‏اى، و وسیله توسل به خود و راه بهشت خود ساخته‏اى .

    …. ترا قسم مى‏دهم بحق آنکه او را از خلق خود برگزیده‏اى، و او را براى خود پسندیده‏اى بحق آنکه او را از آفریدگانت اختیار کرده‏اى، و براى انجام کار خود گزیده خویش ساخته‏اى، بحق آنکه طاعتش را به طاعت خود پیوسته‏اى، و نافرمانیش را مانند نافرمانى خود کرده‏اى، بحق آنکه دوستیش را به دوستى خود مقرون و دشمنیش را به دشمنى خود منضم ساخته‏اى….

    * “و درود بفرست بر محمد و آل محمد و توسل مرا به آن بزرگوار شفیع من قرار ده و سودمند برای آخرتم گردان”(دعای روز پنجشنبه امام سجاد(ع))



  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    چرا توسل کنیم؟


    توسل در اسلام یک امر واجب نیست. انسان میتونه مستقیما و بدون واسطه حاجاتش رو از خداوند بخواد ولی اگر هم کسی رو واسطه قرار بده کار اشتباهی نکرده. ما میتونیم هم مستقیما از خدا حاجت بخوایم و هم در کنارش از اولیای الهی بخوایم که برامون دعا کنند.

    طبق روایات دعای مسلمان در حق برادر دینیش از جمله دعاهایی است که زود برآورده میشه.

    شکی نیست که انسانهای باایمان و نیکوکار نزد خداوند مقام بالاتری نسبت به سایرین دارند(”همانا گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست”) و بنابراین احتمال اجابت دعای چنین افرادی بیشتره. علاوه بر این توسل به ائمه (ع) میتونه باعث ایجاد پیوندی معنوی بین اونها و پیروانشون بشه.

    دلایل قرآنی مبنی بر شرک یا بدعت نبودن تبرک، ساختن مسجد در کنار قبور و جشن گرفتن به مناسبت میلاد ائمه(ع):

    *سوره یوسف آیه ۹۲ :”پیراهن مرا ببرید و بر دیدگان پدرم بیفکنید.او بینایی خود را باز میابد”

    طبق این آیه پیراهن حضرت یوسف تبرک داشت و باعث بهبودی چشمان حضرت یعقوب شد.اگر تبرک خرافه است پس وقوع این ماجرا-عمل به اون توسط دو پیغمبر و ذکر اون در قرآن رو چطور میشه توجیه کرد؟

    *در سوره کهف آیه ۲۱ از زبان مومنین نقل شده:”ما مدفن آنان(اصحاب کهف) را مسجد قرار میدهیم”

    عده ای معتقدند که مسجد ساختن بر روی قبور حرامه.در این صورت چرا خدا عمل شرک آمیز گروه مومنان(ساختن مسجد بر روی مدفن اصحاب کهف) رو نقل کرده بدون اینکه این کار رو خطا بشماره و ازش ایرادی بگیره؟

    * سوره بقره-آیه ۱۲۵: از مقام ابراهیم برای خود نمازگاهی اتخاذ کنید.
    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۲:۰۸

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    اگر قیام حضرت ابراهیم یا عبادت ایشون در مکانی باعث فضیلت اون مکان میشه طوری که خداوند دستور ساخت مسجد رو در اون مکان میده چرا دفن اجساد شهدا و بخصوص ائمه-ع- باعث چنین فضیلتی نشه؟

    *آیه ۱۱۴ سوره مائده:”پروردگارا مائده ای از آسمان بر ما بفرست تا عیدی برای اول و آخر ما و نشانه ای از تو باشد…”

    طبق این آیه حضرت مسیح روز نزول مائده آسمانی رو عید اعلام میکنه.آیا ولادت یک پیغمبر یا یک امام ارزشش کمتر از نزول مائده آسمانیه که روز نزول مائده عید باشه ولی روز ولادت پیغمبر و امامان خیر؟

    *آیه ۹۶ سوره طه:سامری (در جواب موسی) گفت من چیزی از اثر قدم رسول(جبرئیل) را دیدم که قوم ندیدند آن را برگرفته در گوساله ریختم…

    این آیه اشاره داره به این ماجرا که سامری مقداری از خاکی رو که زیر پای جبرئیل بود برداشت و به مجسمه گوساله پاشید و به این ترتیب مجسمه زنده شد(هرچند حیاتی ظاهری داشت).

    اگر تبرک داشتن و تبرک جستن خرافه است پس چطور این خاک برکت داشت و تونست به یک مجسمه قدرتی غیر عادی بده؟

    و چرا خدا در قرآن این امر خرافاتی رو بدون تکذیبش مطرح میکنه؟در حالیکه هر جا در قرآن از امری شرک آمیز یا خرافی یاد شده در کنارش خدا مخالفت خودش رو اعلام کرده.

    البته مسلمه که خاک یا پیراهن حضرت یوسف به خودی خود تبرک و خاصیت خارق العاده ای نداشتند بلکه خدا بنا بر مصلحت این قابلیت رو در اونها قرار داد

    منبع:http://fekrejavan.ir/605.html
    نویسنده: سخن آشنا

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فلسفه ی توسل به امام زمان علیه السلام چیست؟

    توسل، وسیله و واسطه قرار دادن چیزی بین خود و مطلوب است. وسیله بر دو نوع است: گاهی از امور مادی است، مثل آب و غذا که وسیله ی رفع تشنگی و گرسنگی است. و زمانی نیز از امور معنوی است، مثل گناه کاری که خدا را به مقام و جاه یا حقیقت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قسم می دهد تا از گناهش بگذرد. در هر دو صورت وسیله لازم است؛ زیرا خدوند متعال جهان آفرینش را به بهترین صورت آفریده است، آنجا که می فرماید: (الذی أحسن کل شیء خلقه)(1)؛ «آن خدایی که همه چیز را به بهترین صورت آفرید».
    جهان بر اساس نظم علت و معلول و اسباب و مسببات، برای هدایت و رشد و تکامل انسانها آفریده شده است و نیازمندی های طبیعی بشر با عوامل و اسباب عادی برآورده می گردد. فیوضات معنوی خداوند همچون هدایت، مغفرت و آمرزش نیز بر اساس نظامی خاص بر انسانها نازل می شود و اراده ی حکیمانه ی خداوند بر این تعلق گرفته که امور از طریق اسباب خاص و علل معین به انسانها برسد.
    بنابراین، همان گونه که در عالم ماده نمی توان پرسید: چرا خداوند متعال زمین را با خورشید نورانی کرده و خود بی واسطه به چنین کاری دست نزده است؟ در عالم معنا نیز نمی توان گفت: چرا خداوند مغفرت خویش را به واسطه ی اولیای الهی شامل حال بندگان می کند.
    شهید مطهری رحمه الله می فرماید: «فعل خداوند دارای نظام است. اگر کسی بخواهد به نظام آفرینش اعتنا نداشته باشد گمراه است. به همین جهت است که خدای متعال گناه کاران را ارشاد فرموده است که در خانه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بروند و علاوه بر این که خود طلب مغفرت کنند، از آن بزرگوار بخواهند که برای ایشان طلب مغفرت کند. قرآن کریم می فرماید: (ولو أنهم اذا ظلموا أنفسهم جآؤوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله تواباً رحیماً)(2)؛ «اگر ایشان هنگامی که [با ارتکاب گناه] به خود ستم کردند، نزد تو می آمدند و از خدا آمرزش می خواستند و پیامبر هم برای ایشان طلب مغفرت می کرد، خدا را توبه پذیر مهربان می یافتند.»(3)

    از همین رو می بینیم که در قرآن و سنت تأکید فراوانی بر وسیله و توسل شده است. خداوند متعال می فرماید: (یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله)(4)؛ «ای مؤمنین! تقوا پیشه کنید و برای رسیدن به او وسیله طلب نمایید.»
    اثر و فایده ی دیگری که در توسل به اولیای الهی خصوصاً ذوات مقدسه ی اهل بیت علیهم السلام است که این مردم به جهت دریافت فیوضات الهی به واسطه ی آنان، نه تنها به مقام شامخ آنها از نبوت یا امامت یقین حاصل می کنند، بلکه از باب این که «الانسان عبید الاحسان» فرمان بردار دستورات آن ها که همان دستورات خداوند است می شوند.

    پی نوشت:

    1-سوره ی سجده، آیه ی 7.
    2-سوره ی نساء، آیه ی 64.
    3- مجموعه ی آثار، ج1، ص264.
    4- سوره ی مائده، آیه ی 35.
    منبع: کتاب بررسی دعای ندبه
    به نقل از مركز ملي پاسخگويي
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    فالق الصباح عزیز و حکمتی فرد گرامی

    من در سایت اسک دین این موضوع را در بخش احکام مطرح کردم و دوستی بنام شفا توضیحاتی مختصر هم ذکر کردند
    در این آدرس
    http://www.askdin.com/showthread.php...aded#post30601
    اسرای گرامی همکار بخش کلام سایت به من پیشنهاد دادند این مبحث را از بخش احکام خارج به بخش کلام انتقال دهم به نظر ایشان بجز بحث توسل جایز و توسل غیر جائز مابقی مربوط به بخش کلام می شود
    این بدان معنی بود که احکام شرعی ای هنوز از کلام استنتاج و استخراج نگردیده و ما هنوز شکل مشخصی از احکام توسل را نداریم و من این مبحث را به این بخش انتقال دادم
    تعریف توسل و تحلیل و تشخیص ابعاد و چگونگی توسل در تشیع

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=6104

    اگر مطلوبتان باشد کتابی را تدوین کردم از مجموعه مقالات و پایان نامه هائی که در این بحث موجود بود که آنرا در کتابخانه با نام علم کلام و توسل قرار داده ام با حجم 380 کیلو بایت هم پی دی اف است هم تکست

    در جمع می خواستم این را عرض کنم هنوز توسل حائز و غیرجائز خط فرقانی ندارد و مشخص نگردیده
    توکل به خدا


    یاحق







    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب و با تشکر از توضیحات جناب فالق الاصباح

    نکته ای که جهت یاد آوری ضروری است خدمت دوستان عرض شود این است که توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) زمانی شرک محسوب می شود که وجود ایشان را مستقل از وجود خداوند بدانیم و برای آنها وجود و اراده استقلالی فرض کنیم ، در صورتی که ائمه (علیهم السلام) را در طول خداوند سبحان می دانیم نه در عرض آن ، به عبارتی دیگر اراده و مشیت ایشان در طول اراده خداوند سبحان است نه عرض اراده خداوند.
    همچنانکه خود ایشان فرمودند ما اراده نمی کنیم مگر باذن خداوند در حقیقت مشیت آنها همان مشیت خداوند بوده و اراده الهی نیز همان اراده ائمه (علیهم السلام) می باشد .

    یا علی

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    آدرس مجموعه مقالات در ارتباط با علم کلام و توسل
    5 مقاله و پایان نامه از سایت حوزه با فرمت pdf & word text

    http://www.box.net/shared/dd4n1o2cva

    همانطوریکه پاسخگوی مباحث دینی فرمودند به هر شکلی نمی شود توسل کرد و توسل دارای قوائدی ظریف است


    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود