جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سؤال از اسناد شيعه در كتب حديث سنت (كتاب المراجعات)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سؤال از اسناد شيعه در كتب حديث سنت (كتاب المراجعات)




    بسم الله الرحمن الرحيم

    الهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم يا كريم

    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

    سئوالي براي حقير پيش امد كه اميد است دوستان و كارشناسان همكاري لازم را بعمل آورند

    در كتاب المراجعات سيد شرف الدين عاملي رضوان الله تعالي عليه 100 راوي شيعي در كتب اهل سنت در احتجاج به سليم البشري در عدم اخذ از مصادر شيعه صد راوي شيعه در كتب سنت نقل شد

    از كساني كه اطلاع از موضوع دارند سئوال ميكنم آيا راوي ثقه از نظر امام سنت بخاري نقل شده است ؟؟ چون با مراجعه اين كتاب و مناظره 16 تعدادي از شيوخ بخاري را در آن ديدم كه بدون واسطه از آنها نقل كرده است

    آيا شيخ بودن اين روات شيعه و نقل بدون واسطه از آنها نشان وثاقت آنها نزد بخاري است؟؟؟

    نسألكم الدعاء


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    با سلام
    دوست عزیز سوال شما وضوح کافي ندارد . شايد جواب بدان جهت، ناقص باشد. در اين صورت تقاضا دارم با وضوح بيش تر سوال را مطرح کنيد تا جواب دهيم.
    در کتاب المراجعات، سيد به آياتي که در شان اهل بيت(ع) نازل شده، اشاره مي کند . شيخ سليم مطرح مي کند که اهل سنت راويان روايات شان نزول آيات مذکور را شيعه شمرده ، از نظر آنان اين راويان موثق و مورد اعتماد نيستند . به روايات آنان بها داده نمي شود.
    سيد در جواب اعلام مي کند که بله، راويان اين روايات شيعه هستند ، ولي در چنان درجه اي از تقوا و خداترسي و راستگويي و دوري جويي از دروغ و جعل و تحريف هستند که عالمان اهل سنت هم ضمن اعتراف به شيعه بودن آن ها، آنان را موثق شمرده و به روايات آنان اعتماد کرده و روايات شان را در کتب خود از جمله در صحاح شش گانه که مهم ترين آن ها صحيح بخاري است، آورده اند.
    بعد ايشان نام صد نفر از راويان شيعه را آورده که عالمان رجالي و حديثي اهل سنت آنان را موثق شمرده و از آن ها روايت نقل کرده اند . تعدادي از اين صد نفر را بخاري موثق دانسته و در کتاب صحيح خود از آن ها روايت نقل کرده است.
    بخاري تصريح کرده که در کتابش فقط روايات صحيح را جمع کرده است، يعني رواياتي که از طريق راويان مورد اطمينان و ثقه نقل شده اند؛ بنا بر اين وقتي از شخصي روايت نقل کرده، با توجه به اعلام اين که از غير موثق حديث نقل نکرده، معلوم مي شود که آن فرد را موثق مي دانسته ، اگر چه به صراحت موثق بودن شخص او را ذکر نکرده باشد.
    همين که نام شخصي در سلسله سند روايتي از روايات صحيح بخاري باشد، معلوم مي شود آن شخص از نظر بخاري موثق و مورد اطمينان بوده و حديثش معتبر مي باشد.
    التماس دعا



  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحيم

    الهم صل علي محمد وآل محمد وعجل فرجهم يا كريم يا رب

    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

    با تشكر از شما عزيز گرامي

    درحقيقت با خواندن كتاب پر محتوا و ارزشمند ((المراجعات)) علامه بزرگوار سيد شرف الدين و ملاحظه صد راوي شيعه در كتب معتبر سني مانند صحاح سته و ديگر كتب آنها و از آنجايي كه حقير كم و بيش در سايتهاي عربي وهابي به رد شبهه مي پردازم و دائما ملاحظه ميكردم كه اگر كسي به كتب شيعه مانند الكافي و .... استناد ميكرد تهمت عدم صحت اين كتب و عدم حجيت آنها بر مذاهب سني مطرح ميشد و نيز نسبت دروغ و ... به دليل اينكه روات انها به تعبيرشان روافض و غلاة و كافر و ....

    سئوالي براي حقير پيش آمد كه اگر شيعيان اين چنين هستند چرا بزرگترين محدقثين اهل سنت از روات شيعه حديث نقل مي كنند و ايا بزرگترين محدثين اهل سنت از كفار و زنادقه حديث نقل ميكنند پس به اين ترتيب دين اهل سنت نيز دين كفر و زندقه خواهد بود (با ترتيبي كه نقل شد)

    از اين رو موضوعي در يك سايت وهابي با عنوان

    آيا در بخاري (بزرگترين كتاب معتبر بعد از قرآن) روات شيعه وجود دارد؟

    چندي نگذشت كه كل موضع حذف شد!!!! دوباره در موقعي كه سايت پر از كاربر بود موضوع را مطرح كردم و ديگر راه فراري مديران سايت نداشتند و جوابها ي كاربران وهابي جالب بود گذشت از توهينها و تهمتها موضوع اينكه شما شيعيان ر علم حديث وارد نيستيد و شرط بخاري از نقل كردن حديث از راوت را نمي دانيد و بخاري خود را ملزم به رد تمامي روات ضعيف نكرده و فقط متن صحيح حديث را مد نظر دارد مثلا يك حديث متشابه از نظر متن را در دو جا از دو سلسله سندي نقل ميكند در يكي از انها روات ان عدول و در سلسله ديگري راوي شيعي يا مدلس است اينجا دو حديث از نظر متن يكي است و تعارضي در آن نيست و از من خواستند كه حديثي را نام ببرم كه بخاري منردا از آن نقل كرده باشد يا اينكه به شخصه آنرا توثيق كرده باشد

    البته اين يك ادعايي بيش نبود چگونه ممكن است به حديثي صحيح بگوييم در حالي كه روات آن مجهول الحال يا مدلس يا ضعيف يا .... باشد و نيز اينچنين ادعايي مخالف گفتار علماي بزرگ شارح صحيح بخاري چون (ابن حجر العسقلاني ) است و ابن حجر عسقلاني در مقدمه كتاب شرح خود ج1 / 381

    وقبل الخوض فيه ينبغي لكل مصنف أن يعلم أن تخريج صاحب الصحيح لأي راو كان مقتضٍ لعدالته عنده وصحة ضبطه وعدم غفلته ولا سيما ما انضاف إلى ذلك من إطباق جمهور الأئمة على تسمية الكتابين بالصحيحين

    و قبل از ورد در آن هر منصفي مد نظر قرار دهد و بداند نقل حديث از روات مشروط به عدالت آنهاست و صحت ضبط حديث و غفلت نكردن آن و اين از دلايل نهادن همه علماي اهل سنت اسم صحيحين (بخاري ومسلم ) است

    وقد كان الشيخ أبو الحسن المقدسي يقول في الرجل الذي يخرج عنه في الصحيح : هذا جاز القنطرة ، يعني بذلك أنه لا يلتفت إلى ما قيل فيه .

    ابو الحسن مقدسي درباره كسي كه بخاري از آن روايت نقل كرده مي گويد : اين از پل گذشته بدين معني كه به چيزي كه درباره آن گفته اند نبايد توجه كرد

    و در كتاب مراجعات تعدادي راوي از بخاري نام برده شده كه جزء شيوخ بخاري است يعني افرادي معتمد نزد بخاري و ايشان مستقيما از آنها نقل حديث كرده اند مانند

    خالد بن مخلد -القطواني ابو الهيثم الكوفي ---- عباد ابن يعقوب الأسدي الرواجني الكوفي --------- عبيد الله بن موسي العبسي الكوفي ------- علي ابن الجعد ابو الحسن الجوهري البغدادي ----- الفضل بن دكين ------ مالك بن اسماعيل ------- هشامابن عمار ------- اسماعيل ابن ابان و.....

    و بسياري بحثهاي ديگر كه جاي مطرح كردن آن در اين موضوع نيست

    نتيجه اي كه در اين بحث دستگيرم شد اينكه اين تفرقه و تهمات ساخته وهابيت است و بزرگترين علماي سني بر علماي شيعه صحه گذاشته و انها را صاحب رأي و برهان ميدانستند و به اعتقاد حقير و طبق نظريه كه دكتر احمد الوائلي (كتابخانه متنقل اهل بيت با اعتراف حضرت امام خميني قدس سره) بيشتر اختلاف بين ايندو در فهم دليل است يعني اختلاف شيعه و سني اختلافي است در فهم و استدلال به آيات قرآن و سنت پيامبر است و هر دو ميك مصدر دارند با دو ديدگاه

    و نيز ديدگاه اهل سنت نسبت به كتب و روات شيعه بسيار متفاوت است نسبت به ديدگاه وهابيت

    با تشكر و پوزش از اطاله

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    موضوع بسیار خوبی است.

    فکر می کنم کتاب جامع و مستندی که جناب استاد "غیب غلامی هرساوی" استاد علوم حدیث تحت عنوان "الامام البخاری و صحیحه" تألیف کرده اند منبع بسیار مناسبی برای اینگونه مباحث باشد.

    ناشر: دلیل ما
    قم
    تلفن: 6614695


    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود