جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ثمرات بازار بدون ربا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    ثمرات بازار بدون ربا




    هو المحبوب

    ثمرات بازار بدون ربا

    1. شركت مردم در فعالیتهای اقتصادی و تولیدی

    از جمله حكمت هاى تحریم ربا در اسلام, شركت عینى مردم در فعالیت هاى بازرگانى و تولیدى با حضور محسوس در اقتصاد واقعى است. (1) در بینش اسلام, اقتصاد ربوى, عامل گرایش به سودپرستى (2) و فراموشى كمك هاى انسان دوستانه به دیگران است, و به شكاف روزافزون زندگى ها و شكل گیرى فاصله طبقاتى و ثروت هاى افسانه اى نزد گروهى از افراد مى انجامد, و اسباب تباهى انسان ها را فراهم مىآورد, و كسان بسیارى را به تحمل ستمى فرساینده و جانكاه وامى دارد; ستمى كه جسم و روان آدمى را مىآزارد, و او را از مسیر تكامل و تعالى و زندگى درست و سازنده باز مى دارد.

    2. هدایت سرمایه ها به سمت فعالیت هاى مفید

    با حاكمیت فرهنگ ربا, انجام كارهاى نیك و اساسى براى پایدارى حیات اجتماعى رنگ مى بازد و به استوارسازى زیربناهاى اقتصادى توجه نمى شود. انسان, رسالت و مسوولیت مهم و بزرگ خود را در این زمینه ها از یاد مى برد و سرمایه گذارى و گردش درست دارایى ها در گردونه انحرافى و ویرانگر مى افتد و جایگاه بایسته خود را نمى یابد. آن چه سود آنى و سرشار دارد, به جاى آن چه مورد نیاز واقعى است, تولید مى شود و در نتیجه, نظام اقتصادى روندى ویرانگر مى یابد. چنین است كه قرآن, پدیده ربا را جنون سرمایه دارى مى شناساند كه حالتى نامتعادل پدید مىآورد; حالتى كه در آن, اهداف, تابع امیال نفسانى فزونخواهى است, و حركت ها سمت و سوى هدفمند (به معناى درست دینى و انسانى آن) ندارد.

    3. هدایت انسان ها به سمت تعادل روحى و روانى

    در آموزه هاى اسلامى, یكى از مهم ترین ویژگى هاى نظام اقتصادى ربوى, به صورت تمثیلى لطیف و پرمعنا, نمایانده شده است. رباخوار در قالب انسانى تمثل یافته كه بزرگى شكمش چون خانه و نامتناسب با دیگر اندام ها است, و توان تحرك و حیات قوامى خود را بر اثر حجم بزرگ و سنگینى شكم از دست داده است. این تمثیل بیانگر عینیت نمادین و بازگوكننده چهره واقعى جامعه اى به شمار مى رود كه در آن, ربا محور و اساس حركت هاى اقتصادى قرار گرفته است.


    بزرگی گناه ربا

    دین اسلام, ربا را همتاى بزرگ ترین گناهان دانسته, و آن را به شدت نكوهیده است و نظریه پردازان, مدیران, برنامه ریزان و همه دست اندركاران آن لعنت شده اند. در آموزه هاى دین, از دین باوران خواسته شده تا در برابر این پدیده شوم بایستند, و رواج دهندگان آن را ـ به ویژه كسانى كه آن را مایه حیات و رشد اقتصادى مى دانند ـ نابود كنند; زیرا در جامعه اسلامى, اعتقاد به كارایى نظام ربوى در سلامت زیست مردم و سعادت آن ها, مانند شرك و گرایش به بى دینى است.





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38




    روشن است كه در اندیشه دینى, توانمندى اقتصادى, اساس دیگر توانایى ها و اقدام ها است, و ركود سرمایه و اندوخته ها نیز امرى نابایست به شمار مىآید و به فقر و درماندگى مى انجامد. مال همچون خون, مایه حیات است و باید به گردش افتد و همچون خون كه به میلیاردها سلول انسان به طور منظم و حساب شده, قوام متناسب مى دهد و هر یك از سلول ها را براى انجام وظایف لازم آماده مى سازد, یكایك افراد جامعه را از توان اقتصادى بایسته براى فعالیت هاى درست و سازنده برخوردار سازد تا استعدادها و توانمندىهاى بالقوه مردم شكوفا شوند, و حاصل كوشش هر كس برگ زرینى در تاریخ زیست آدمى و اندوخته اى ارزشمند براى حیات جاودانى اش شود. دین در این جهت, رهنمودهاى فراوانى دارد كه به تناسب مقاله, به معرفى برخى از آن ها مى پردازیم:


    پرداخت وام بدون بهره (قرض الحسنه) به نیازمندان و كسانى كه مشكلات مالى دارند و نیز آنان كه مى خواهند دستاوردهاى ثمربخش و ارزنده اى را عاید جامعه كنند, و همچنین پرداخت ها و كمك هاى بلاعوض, از آن جمله است. انجام فعالیت هاى اقتصادى از طریق قراردادهاى گوناگونى چون شركت, مضاربه, مزارعه, مساقات, جعاله, مصالحه, و بیع در آموزه هاى دین, قلمرو گسترده اقتصاد اسلامى را در فعالیت هاى تولیدى و بازرگانى و خدماتى مى نمایاند.

    ----------------------------------------------------------------------------------------
    پى‏نوشت‏ها

    [10]. امام صادق(ع): ((فحرم الله الربا, لتفر الناس عن الحرام الى التجارات, و الى البیع و الشرإ ... خداوند ربا را حرام كرد تا مردم از حرام به كسب و كار روى آورند و به خرید و فروش بپردازند)). (ترجمه الحیاه, ج 5, ص 610)
    [11]. امام رضا(ع): ((عله تحریم الربا ... رغبه الناس فى الربح; علت تحریم ربا ... تمایل یافتن مردم به سودخوارى است)). (همان, ص 610 و 611)

    منبع:http://www.ahkam.mihanblog.com/post/archive/1388/12
    نویسنده: محمد حسین زاده


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود