صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتي چند درمورد زندگي بهشتي و سرانجام آدمي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتي چند درمورد زندگي بهشتي و سرانجام آدمي




    سلام عليكم...
    سوالاتي در خصوص بهشت برايمم پيش آمده كه ممنون مي شوم جواب دهيد:

    1. آن بهشتي كه در قرآن بيان مي شود براي انسانها ( باغ ، ميوه ، غذا ، زنان زيبا و....) نوعي توهين به انسان است ، چرا كه اگر انسان به آن بهشت نائل شود ، كار مهمي نكرده است چرا كه روحش به حيواني مسخ مي شود كه داخل اصطبلي از غذا و جفت و ساير امكانات برايش مهيا است ، قرار داده اند!
    يعني اينكه خداوند با دادن اين بهشت مادي انسانها را مسخ مي كند و قدرت تفكر ، شكوفايي و خلاقيت آنها را مي گيرد و در عوض يه مشت لذائذ مادي پست به انسان مي دهد؟

    2. اگر نظر بنده در مورد سوال فوق غلط است ، بفرماييد كه پس بهشت چگونه مكاني است ، آيا در آنجا مي توان حركت و تغيير و تحول داشت و يا حتي ابتكار و فكر ، و اينكه اگر اين امكانات باشد ، پس چه فرقي با دنياي الان دارد؟

    3. مطلب بعدي اينكه اگر بر فرض در آنجا حركت و رشد باشد ، تا كجا ادامه دارد و تا چه زماني و در آخر سرنوشت ما چه مي شود و ايتكه آيا آن حركت و رشد براي همه مهياست؟
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    خواهش که دارم عنوان تاپیک خود رو عوض کنید.
    اگر سوال دارید پس نام تاپیک شما نشان پیش تفسیری از ایات داره.
    سوال رو می شه طوری پرسید که حداقل به خودتون توهین نکنید ،لفظ اصطبل برای انسان کاربرد نداره .
    نهایتا" طرح سوال ها محترمانه باشه.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط penitent نمایش پست
    سلام عليكم...
    سوالاتي در خصوص بهشت برايمم پيش آمده كه ممنون مي شوم جواب دهيد:

    1. آن بهشتي كه در قرآن بيان مي شود براي انسانها ( باغ ، ميوه ، غذا ، زنان زيبا و....) نوعي توهين به انسان است ، چرا كه اگر انسان به آن بهشت نائل شود ، كار مهمي نكرده است چرا كه روحش به حيواني مسخ مي شود كه داخل اصطبلي از غذا و جفت و ساير امكانات برايش مهيا است ، قرار داده اند!
    شما اول متن سوال خودتون را تصحیح کنید بعد پرسش نمایید !!!! مگر الان خدا شما را در این دنیا داخل اصطبل قرار داده که اینجوری سوال میکنی ؟؟؟؟

    نحوه سوال کردن شما با متن امضای شما کاملا متفاوت است ....
    در ضمن به یاد داشته باش اونجا کسانی هستند که من و شما لنگ کفش پاره انها هم نمیشویم پس متوجه باشیم که به چه نحوی صحبت میکنیم و چگونه سوال نماییم .
    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط penitent نمایش پست
    سلام عليكم...
    سوالاتي در خصوص بهشت برايمم پيش آمده كه ممنون مي شوم جواب دهيد:

    1. آن بهشتي كه در قرآن بيان مي شود براي انسانها ( باغ ، ميوه ، غذا ، زنان زيبا و....) نوعي توهين به انسان است ، چرا كه اگر انسان به آن بهشت نائل شود ، كار مهمي نكرده است چرا كه روحش به حيواني مسخ مي شود كه داخل اصطبلي از غذا و جفت و ساير امكانات برايش مهيا است ، قرار داده اند!
    يعني اينكه خداوند با دادن اين بهشت مادي انسانها را مسخ مي كند و قدرت تفكر ، شكوفايي و خلاقيت آنها را مي گيرد و در عوض يه مشت لذائذ مادي پست به انسان مي دهد؟

    2. اگر نظر بنده در مورد سوال فوق غلط است ، بفرماييد كه پس بهشت چگونه مكاني است ، آيا در آنجا مي توان حركت و تغيير و تحول داشت و يا حتي ابتكار و فكر ، و اينكه اگر اين امكانات باشد ، پس چه فرقي با دنياي الان دارد؟

    3. مطلب بعدي اينكه اگر بر فرض در آنجا حركت و رشد باشد ، تا كجا ادامه دارد و تا چه زماني و در آخر سرنوشت ما چه مي شود و ايتكه آيا آن حركت و رشد براي همه مهياست؟
    یکی از ویژگی های بهشت

    در آنجا بهشتیان در کنار هم در مورد حوادث زمین بحث می کنند
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام
    من جواب شما را در حد فهم خودمم دادم که متاسفانه براتون نیامده
    بازم میگم
    اول باید بگم که این جوابی که من میدم شاید خیلی درست نباشه اما قابل تامل هست.
    شما میگین بهشت مادی است؟این را روی چه اصلی میگین؟در صورتی که مادیات از بین میره با توجه به اصولی که توی حوزه درس میدند و من نمیدونم.
    خوب پس نگویید بهشت مادی است بلکه بهشت فرای از مادیات است.در بحث مادیات ما حضور زمان را حس میکنم و این در مورد بهشت صدق نمیکنه یعنی نیستی در اون راه نداره مگر به اراده خداوند.
    اصلا از این بحثا خارج بشویم
    من یه مثال برای شما میزنم
    شما اگر در یک خانه بسیار کثیف زندگی نمایید و به شما بگویند اگر چنین کار نیکی را انجام بدهی شما را از این همه کثیفی به خانه ای که در آن غذای رایگان و آب و ... که خدا میدونه و توی قرآن بیان شده می فرستیم.شما کدامیک را انتخاب می کنید؟در ضمن شما از حیوان بودن انسان گفتید و مسخ شدن.این مسخ شدن نیست.در گوشه ذهنتان بگردید و کلمه ای مناسب را قرار دهید.در مورد حیوان بودن انسان هم من قبول دارم ولی به عنوان حیوان ناطق.
    در مورد بهشت که میگید لذایذ مادی پست.آیا به نظر شما این واژگان درسته که استفاده نموده اید.؟مادی لذایذ و پست
    حالا من اینطور واژگان را تغییر می دهم ماندگار پاداش و عالی
    مورد بعدی اینکه شما می دونید انسانها در بهشت درجه بندی شده اند یعنی اولیاء الله و بعد درجات بعدی تا میرسه به پایین پایین ها که من نمیدونم و شاید احتمال میدم که امکان تغییر دادن این مراحل بسیار زیاده .البته در دنیا که به راحتی امکان پذیره در مورد آخرت هم میپرسم میگم خدمتتون.
    و در مورد سوال آخرتون که شبیه سوال دومه باید بگم که این حرکت ادامه داشتنش که ادامه داره یعنی تا کجا را فقط خدا میدونه.در مورد مابقی اشکالاتی که به نوشته های این حقیر وارده باید به کتاب خدا و سخنان بزرگواران دین و پاسخگویان سایت دقت نمود
    امیدوارم این حقیر را ببخشید
    در پناه حق
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    خیر اینطور نیست، تمام آیات قرآن مفاهیم باطنی دارند (هرچند مفاهیم ظاهرشان هم درست است) برای نمونه در قرآن سخن از شراب آمده، همانطور که حافظ صحبت از شراب کرده، بنظر شما از شراب چه برداشتی می‌شود کرد؟

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط al-taïr نمایش پست
    سلام علیکم
    خیر اینطور نیست، تمام آیات قرآن مفاهیم باطنی دارند (هرچند مفاهیم ظاهرشان هم درست است) برای نمونه در قرآن سخن از شراب آمده، همانطور که حافظ صحبت از شراب کرده، بنظر شما از شراب چه برداشتی می‌شود کرد؟
    با سلام
    منظورتون چیه؟
    میشه بیشتر توضیح بدهید و این در جواب کدامیک از مطالب دوستان بوده؟
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام
    در مورد عوض کردن جایگاه هم به این مطلب که از یکی از سایتهای پسخگو گرفته ام توجه نمایید
    پاسخ به این سؤال باید گفت: آری، قطعاً در آنجا تکامل وجود دارد و بهشتیان هرگز درجا نمی زنند، بلکه در پرتو عنایات الهی و الطاف ربانی، روز به روز به ساحت قدسش نزدیک تر می شوند و در مسیر قرب الی الله به پیشروی خود ادامه می دهند.

    البته مفهومش این نیست که در آنجا طاعات و عبادات و اعمالی وجود دارد، زیرا که بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیۀ تکلیف در آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو لطف و عنایت الهی و اعمالی که در این جهان انجام داده اند، همچنان به سیر تکاملی خود ادامه می دهند.

    درست همانند بعضی درختان پرباری که انسان یکبار آن را غرس می کند، ولی مرتباً جوانه می زند و ریشه می دواند و از نقاط دیگر سر بر می آورد و دشت و صحرا را فرا می گیرد.

    یا همانند سفینه های فضائی که برای آغاز حرکت و خارج شدن از محیط جاذبۀ زمین نیاز به نیروی عظیمی دارد. ولی بعد از خروج از این محیط، چنانچه به مانعی برخورد نکند بدون احتیاج به نیروی محرک جدید، تا ابد به سیر خود ادامه می دهد.

    در بعضی از آیات قرآن نیز اشاره ای به این مسأله شده است:

    در جائی می فرماید: "و لهم رزقهم فیها بکرةً و عشیاً؛ (1)هر صبح و شام روزیِ آنها (مواهب بهشتی) در بهشت مقرر است."

    مسلماً این مواهبِ جدید و تازۀ بهشتی، اعم از مادی و معنوی است که در این دو وقت به آنها داده می شود و طبعاً بواسطۀ این مواهب، به مقامات بالاتری سوق داده خواهند شد.

    در این زمینه حدیث پر معنائی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که مطلب را بوضوح روشن می سازد، می فرماید: "و تأتیهم طُرَفُ الهدایا من الله تعالی لمواقیت الصلاة التی کانوا یصلون فیها فی الدنیا، تُسَلِّمُ علیهم الملائکة؛(2) هدایای ویژه و جالبی از سوی خداوند بزرگ، در عوض اوقاتی که در دنیا نماز می خواندند به آنها می رسد و فرشتگان به آنها سلام و درود می فرستند."(3)

    پاورقی__________________________________

    1. سورۀ مریم، 62.
    2. تفسیر روح المعانی، ج 16، ص 103؛ قرطبی، ج 6، ص 4166 (ذیل آیۀ مورد بحث).
    3. ر.ک: کتاب دیدار یار، اثر دانشمند محقق آیت الله مکارم شیرازی، صص 212 و 213.


    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    يقينا نعمت هاي بهشتي در لذات مادي خلاصه نمي شودبلكه نعمت های روحی فراوانی نیز در بهشت وجود دارد که ما برای نمونه نعمت های زیر را به یادآور می شویم :

    1) لذت رضا و خشنودی خداوند از آنها که قرآن کریم آن را بزرگترین نعمت های بهشت می شمرد :

    وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ( سوره توبه آیه 72 )
    که یعنی :
    خداوند به مردان و زنان با ايمان باغهايى وعده داده است كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و [نيز] سراهايى پاكيزه در بهشتهاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگتر است اين است همان كاميابى بزرگ
    بطوریکه ملاحظه می فرمایید خداوند بعد از آنکه نعمتهای مادی بهشت را از قبیل باغستانها نهرهای جاری و خانه های عالی می شمرد ، خشنودی خداوند را بزرگتر و رستگاری بزرگ می شمارد .

    2) آرامش خاطر و خشنودی آنها از خداوند .

    يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ؛ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ؛ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ؛ وَادْخُلِي جَنَّتِي :
    که یعنی :
    اى نفس مطمئنه ؛ خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد ؛ و در ميان بندگان من درآى ؛ و در بهشت من داخل شو .

    3) لذتی که به آنها از راه تسبیح و تحمید ، دست می دهد :


    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (سوره یونس آیه 9 و 10)
    که یعنی :
    كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند پروردگارشان به پاس ايمانشان آنان را هدايت مى‏كند به باغهاى [پر ناز و] نعمت كه از زير [پاى] آنان نهرها روان خواهد بود [در خواهند آمد] نيايش آنان در آنجا سبحانك اللهم [=خدايا تو پاك و منزهى] و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان اين است كه الحمد لله رب العالمين [=ستايش ويژه پروردگار جهانيان است]

    4) درودیکه ملائکه با گفتن سلام علیکم ، به آنها می فرستند و همچنین بشارت به خلود و باقیماندن همیشگی آنان در بهشت که ملائکه به آنها می دهند ، از اینها لذتی روحانی و معنوی برای اهل بهشت حاصل می شود :

    جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالمَلاَئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ ؛ سَلاَمٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ( سوره رعد آیه 23 و 24 )
    که یعنی :
    [همان] بهشتهاى عدن كه آنان با پدرانشان و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند در آن داخل مى‏شوند و فرشتگان از هر درى بر آنان درمى‏آيند [و به آنان مى‏گويند] درود بر شما به [پاداش] آنچه صبر كرديد راستى چه نيكوست فرجام آن سراى
    و همچنین آیه 46 از سوره حجر « ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِينَ » و آیه 34 از سوره ق « ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ » که یعنی با سلامتی داخل بهشت شوید ، این همان روز جاودانگی است .

    5) بطور کلی بهشت محل امن و آسایش و آرامش وجدان است که در دنیا برای کمتر کسی چنین نعمت روحی و معنوی میسر است .

    « لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ » (بخشی از آیه 127سوره انعام) که یعنی : برای آنان نزد پروردگارشان خانه آرامش و آسایش خاطر است .

    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط penitent نمایش پست
    1. آن بهشتي كه در قرآن بيان مي شود براي انسانها ( باغ ، ميوه ، غذا ، زنان زيبا و....) نوعي توهين به انسان است ، چرا كه اگر انسان به آن بهشت نائل شود ، كار مهمي نكرده است چرا كه روحش به حيواني مسخ مي شود كه داخل اصطبلي از غذا و جفت و ساير امكانات برايش مهيا است ، قرار داده اند! يعني اينكه خداوند با دادن اين بهشت مادي انسانها را مسخ مي كند و قدرت تفكر ، شكوفايي و خلاقيت آنها را مي گيرد و در عوض يه مشت لذائذ مادي پست به انسان مي دهد؟
    با سلام
    در پاسخ به سوال شما كاربر گرامي بايد گفت كه بحث تناسب اعمال و نعمتها و عذابهاي اخروي ، بحثي گسترده ، عميق و قابل عنايت است اما در اينجا با توجه به فراخور بحث و سوالي كه مطرح نموديد تا حد لزوم به اين بحث اشاره خواهيم داشت .
    در بهشت درجات با هم متفاوتند در روايتي از امام علي (ع) وارد شده است كه :
    «ان قوما عبدوا الله رغبة فتلک عبادة التجار، وان قوما عبدوا اللهرهبة فتلک عبادةالعبید،وان قوما عبدوا الله شکرا فتلک عبادة الاحرار(1) ; گروهی خدا را بهامید [رفتن به بهشت] پرستش کردند، که این پرستش تجار وبازرگانان است، و گروهی او را از روی ترس [از جهنم] عبادت کردند، که اینعبادت بردگان است، و گروهی خدا را از رویسپاسگزاری پرستیدند و این پرستش آزادگان است
    لذا عمل هر فردي ، اقتضاي هرنوع پاداشي را داشته باشد به او عطا مي شود مثلا شما در سوره مباركه دهر - كه در حق اهل بيت (ع) نازل شده است - شاهد بيان نعمي هستيد كه در جاي ديگري شاهد آن نيستيد : و سقيهم ربهم شرابا طهورا
    سقايت رب ، مقامي بسيار بالاست و نعمتي است كه نصيب هر كسي نمي شود و بوفور مقامات لقا و فنا كه همگي از مقامات بالاي بهشت است .
    اينگونه نيست كه نعمتهاي بهشت مسخ انسان باشد ، برخي از اهل بهشت علاوه بر دسترسي به بهشتي كه در رتبه و درجه اوست به بهشتهاي مراتب نازل تر نيز دسترسي دارد ولي توجهي به نعم آن ندارد و اين صرفا ناشي از درجه و مرتبه معرفتي آن فرد بهشتي است مثلا وارد شده كه شهيد نظر ميكند به وجه الله و در عين حال به حوريان بهشتي هم دسترسي دارد اما نظاره وجه الله او را چنان مجذوب خويش مي سازد كه مدهوش مي شود و در حالي كه حورالعين اطراف او را گرفته اند هيچ توجهي به آنان ندارد و اين ناشي از تعالي معرفت اوست بنابراين در بهشت كسي مسخ نمي شود يا مثلا در سوره دهر از حورالعين نامي برده نشده به عنوان نعمت بهشتي براي ابرار ، - هر چند گفته مي شود براي ارج نهادن به مقام مشامخ حضرت زهراي بتول (س) است - اما بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه تناسب عمل و نعمت در بهشت براي اين افراد در جه سقايت رب - و سقيهم ربهم شرابا طهورا - را در پي دارد و ابرار عليرغم اينكه به نعمت ساير درجات بهشت دسترسي دارند هيچگونه توجهي به آن ندارند .
    لذا نه تنها مسخ و حيوانيتي در كار نيست بلكه سراسر علم و معرفت و انسانيت و ارتقا از مقامات داني به عالي است . حيوانيت اقتضاي معرفت را ندارد در حالي كه نعمتهاي بهشت معرفت اهل بهشت را مي افزايد و چگونه نيافزايد در حالي كه بهشتياني كه در مراتب ادني قرار دارند بر حال بهشتيان مراتب اعلي غبطه ميخورند ، اگر معرفت و علمي در آن بهشت در كار نباشد و سراسر حيوانيت باشد هيچ بهشتي نبايد بر مقام قرب - كه و لذت قرب كه قطعا نعمتي روحاني است - غطبه برد .
    پیامبر گرامی اسلام درباره توصیف کلّی بهشت از جانب خدا بیان فرموده است: «برای بندگانم در بهشت، چیزهایی را آماده کرده ام که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و حتّی به قلب کسی هم خطور نکرده است.» 2 و اين نشان از ناشناخته بودن بسياري از نعمتها در بهشت براي ما دارد و علتي وجود ندارد كه آن را به لذات و نعم حيواني تعبير نماييم .
    ادامه دارد
    _______________
    1-
    نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت 237
    2-
    کنز العمال، ج 14، ص 455؛ بحارالانوار، ج 8، ص 191


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود