صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرآن کتب آسمانی پیشین رو تأیید میکند، پس چرا ...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    قرآن کتب آسمانی پیشین رو تأیید میکند، پس چرا ...




    با سلام .
    قبل از اینکه سوالم رو مطرح کنم باید بگم که بنده خواستم که این سوال رو در تاپیک :
    آقایان پاسخگو ... ، پاسخگو باشید در رابطه با این آیات قرآن

    مطرح کنم ولی به دلیل اهمیت زیادی که داره این موضوع صلاح دیدم که تاپیکی جدا برای اون گذاشته بشه .

    ----------
    سوال بسیار مهم این است که وقتی قرآن کتب آسمانی پیشین را تایید میکند و به صراحت اسم کتاب را میاورد و اسم قوم و ... را می آورد ، پس ما به چه مجوزی این کتاب رو قبول نداریم ؟ به چه مجوزی میگیم تحریف شده ؟ به چه مجوزی پیروان و معتقدان فعلی این کتب آسمانی رو گمراه میدونیم ؟ تاکید میکنم ، به چه مجوزی میگوییم تحریف شده ؟
    قرآن در چندین آیه این رو گفته و کتاب های آسمانی نظیر ( تورات و انجیل ) در چندین آیه تصدیق و تایید کرده : ( فقط بعضی آیات رو اشاره میکنم )

    1 .
    وَمُصَدِّقًا لِمَا بَينَ يدَي مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيكُمْ وَجِئْتُكُمْ بِآيةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ(آل عمران/50)

    و آنچه را پيش از من از تورات بوده، تصديق مي‌کنم؛
    و (آمده‌ام) تا پاره‌اي از چيزهايي را که (بر اثر ظلم و گناه،) بر شما حرام شده، (مانند گوشت بعضي از چهارپايان و ماهيها،) حلال کنم؛ و نشانه‌اي از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‌ام؛ پس از خدا بترسيد، و مرا اطاعت کنيد!



    2.
    وَأَنْزَلْنَا إِلَيكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَينَ يدَيهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيمِنًا عَلَيهِ فَاحْكُمْ بَينَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَينَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (المائدة/48)
    و اين کتاب [= قرآن‌] را به حق بر تو نازل کرديم، در حالي که کتب پيشين را تصديق مي‌کند، و حافظ و نگاهبان آنهاست؛ پس بر طبق احکامي که خدا نازل کرده، در ميان آنها حکم کن! از هوي و هوسهاي آنان پيروي نکن! و از احکام الهي، روي مگردان! ما براي هر کدام از شما، آيين و طريقه روشني قرار داديم؛ و اگر خدا مي‌خواست، همه شما را امت واحدي قرارمي‌داد؛ ولي خدا مي‌خواهد شما را در آنچه به شما بخشيده بيازمايد؛ (و استعدادهاي مختلف شما را پرورش دهد). پس در نيکيها بر يکديگر سبقت جوييد! بازگشت همه شما، به سوي خداست؛ سپس از آنچه در آن اختلاف مي‌کرديد؛ به شما خبر خواهد داد.


    3.
    وَمَا كَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَنْ يفْتَرَى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَينَ يدَيهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَابِ لَا رَيبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ(يونس/37)
    شايسته نبود (و امکان نداشت) که اين قرآن، بدون وحي الهي به خدا نسبت داده شود؛ ولي تصديقي است براي آنچه پيش از آن است (از کتب آسماني)، و شرح و تفصيلي بر آنها است؛ شکي در آن نيست، و از طرف پروردگار جهانيان است.



    4.
    وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيمَ يا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَينَ يدَي مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَينَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ (الصف/6)


    و (به ياد آوريد) هنگامي را که عيسي بن مريم گفت: «اي بني اسرائيل! من فرستاده خدا به سوي شما هستم در حالي که تصديق‌کننده کتابي که قبل از من فرستاده شده [= تورات‌] مي‌باشم،
    و بشارت‌دهنده به رسولي که بعد از من مي‌آيد و نام او احمد است!» هنگامي که او [= احمد] با معجزات و دلايل روشن به سراغ آنان آمد، گفتند: «اين سحري است آشکار»!


    5.
    وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِياي فَاتَّقُونِ(البقرة/41)

    و به آنچه نازل کرده‌ام [= قرآن‌] ايمان بياوريد! که نشانه‌هاي آن، با آنچه در کتابهاي شماست، مطابقت دارد؛
    و نخستين کافر به آن نباشيد! و آيات مرا به بهاي ناچيزي نفروشيد! (و به خاطر درآمد مختصري، نشانه‌هاي قرآن و پيامبر اسلام را، که در کتب شما موجود است، پنهان نکنيد!) و تنها از من (و مخالفت دستورهايم) بترسيد (نه از مردم)!



    6.وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَينَا وَيكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِياءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (البقرة/91)

    و هنگامي که به آنها گفته شود: «به آنچه خداوند نازل فرموده، ايمان بياوريد!»مي‌گويند: «ما به چيزي ايمان مي‌آوريم که بر خود ما نازل شده است.» و به غير آن، کافر مي‌شوند؛ در حالي که حق است؛ و آياتي را که بر آنها نازل شده، تصديق مي‌کند. بگو: «اگر (راست مي‌گوييد، و به آياتي که بر خودتان نازل شده) ايمان داريد، پس چرا پيامبران خدا را پيش از اين، به قتل مي‌رسانديد؟!»



    7. قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَينَ يدَيهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (البقرة/97)

    (آنها مي‌گويند: «چون فرشته‌اي که وحي را بر تو نازل مي‌کند، جبرئيل است، و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمي‌آوريم!») بگو: «کسي که دشمن جبرئيل باشد (در حقيقت دشمن خداست) چرا که او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل کرده است؛ در حالي که کتب آسماني پيشين را تصديق مي‌کند؛ و هدايت و بشارت است براي مؤمنان.»



    اگر هم می خواهید بگویید که این حرف قرآن مال آن زمان بوده و الان اوضاع فرق میکنه پس به چه مجوزی میگیم که قرآن همیشه به روزه ... ؟ ! !
    مگر در آیه 41 سوره بقره قرآن نمیگه که با کتب آسمانی پیشین مطابقت دارد ؟ (
    و به آنچه نازل کرده‌ام [= قرآن‌] ايمان بياوريد! که نشانه‌هاي آن، با آنچه در کتابهاي شماست، مطابقت دارد؛)
    خوب وقتی در همین آیه میگوید با هم مطابقت دارند یعنی همین الان هم که من درام این کتب را می خونم با هم مطابقت دارن ...

    ما از یک آیه قرآن (که به صورت پوشیده و مبهم ) گفته الَّذِينَ يقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ( همانها که نماز را برپا مي‌دارند، و در حال رکوع، زکات مي‌دهند. ) میگیم منظور خدا امام علی بوده ، ولی در عوض در مقابل این همه آیه که بصورت واضح و شفاف ( آن هم چندین بار ) یک مسئله مهم رو تایید کرده راحت از کنارش رد میشیم ...



    بنده از همه دوستان خواهش میکنم که نظراتشون رو بیان کنند .... من منتظرم .
    تشکر
    ویرایش توسط حقجو : ۱۳۸۹/۰۱/۲۳ در ساعت ۲۳:۵۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    80
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شما به چه دلیل قرآن وانجیل وتورات را از طرف خدا می دانید ؟
    Dear Mother , Dear Father

    مادر عزیزم ، پدر عزیزم

    What Is This Hell You Have Put Me Through ?

    این چه جهنمی است که مرا به آن دچار کرده اید ؟

    Believer , Deceiver

    این جهنم فریبنده و قابل باور

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام خدمت همه دوستان
    جناب شیرفرهاد عزیز لطفا این سؤال را در تاپیکی مناسب مطرح کنید، یا بعنوان تاپیکی مستقل.
    فعلا سؤال در فرض حقانیت کتب آسمانی می باشد.
    موفق باشید

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    319
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حقجو نمایش پست
    وقتی قرآن کتب آسمانی پیشین را تایید میکند و به صراحت اسم کتاب را میاورد و اسم قوم و ... را می آورد ، پس ما به چه مجوزی این کتاب رو قبول نداریم ؟
    با سلام خدمت دوست عزیز و همه دوستان

    اولا، کی گفته ما شرایع گذشته رو قبول نداریم. اعتقاد به شرایع گذشته، پیامبران گذشته و کتبشان، جزء ضروریات دین اسلام است، یعنی هرکس انها را انکار کند، از اسلام خارج است.
    ثانیا، هر شریعتی که میاید، ناسخ شریعت قبلی است، و اگر قرار است اموری از شرایع قبلی در دین جدید بیاید، حتما باید در این دین جدید از انها نام برده شود و اگر عیناً میاید، باید عیناً به آن معتقد باشیم و اگر با تغییرات امده، با تغییرات به آن معتقد میشویم. وقتی دین جدید میاید، مثل اسلام نسبت به مسیحیت و مسیحیت نسبت به یهودیت، همه باید به این دین جدید بگرایند. هیچ دینی منکر دینهای قبل از خود نیست.
    ثالثا، این که ما قائل به تحریف کتب ادیان قدیم هستیم، این به معنی انکار دین قبلی نیست. این مشکلی در فرایند برخی اموری است که در ان دین رخ داده است.
    چهارم این که، تایید و تصدیقی که قران در باب ادیان الاهی گذشته و کتبشان میاورد، مانند اوردن نام پیامبران گذشته و اشاره به کتب پیامبران اولو العزم صاحب شریعت، و اصول اعتقادیشون هستش. قران همه ادیان الاهی را دارای یک هدف معرفی میکند و اون دعوت به حق و خدا، امور عبادی، اعمال صالح و ... هستش. هر شریعتی که ظهور میکند به عنوان تکمیل کننده شریعت قبلی است تا دین خاتم، که کامل کننده همه شرایع و هدایت اکمل هستش و همه، یعنی چه اونایی که قبلا متدین به شرایع قبلی بودن و چه اونایی که هنوز دینی رو انتخاب نکردن، همه باید به این دین خاتم روی بیارن. اون تصدیقها همان تصدیق راه الاهی اون ادیان گذشته هستش، نه شریعت معتبری در عرض شریعت جدید. قرآن وقتی اونا رو تصدیق میکنه، اون راه الاهی ای که در همه اونا بودش رو تایید میکنه و پیامبرانش رو که فرستاده همون خدا بودن. اما با اوردن دین جدید، از همه میخواد که در ادامه زندگی الاهیشون به دین جدید روی بیارن و دین جدید معیار راه الاهی هستش.

    اعتقاد به شرایع گذشته و حقانیت اونا، جزئی از اعتقادات الاهی ما هستش، ما این به این معنا نیستش که ما مختار بین چند شریعت هستیم و میتونیم هرکدوم رو بخوایم انتخاب کنیم. نه. در هر زمان فقط یک شریعت هستش که معتبره. وقتی شریعت جدید میاد، خود همین شریعت جدید، ناسخ اون شریعت قبلیه، در عین حال وجود و پیام الاهی اونا رو هرگز نفی نمیکنه،چون همون پیام الاهی هستش که در شریعت جدید تکمیل و ابلاغ میشه. قبل از ا سلام این مسیحیت بود که دین حق بود و قبل از اون هم یهودیت و قبل از اون هم شریعت قبلی. با ظهور هر شریعت، همه بایستی به اون چنگ بزنن.
    اما قصه تحریف، یه مسئله دیگه هستش. بخشی مربوط به اصول دین خدا هستش. مثلا وحدانیت خدا، اصل اساسی همه شرایع الاهی بوده و حالا که با تحریف اعتقادی، تبدیل به تثلیث، یعنی سه گانه پرستی میشه ، این یعنی انحرافی به دست برخی متدینین در اون شریعت به وجود اومده.
    پس اعتقاد به حقانیت شرایع گذشته یه چیز، و انجام وظیفه همه در قبول و پیروی از شریعت جدید، یه چیز دیگه هستش. در حقیقت، قرآن میخواد بگه گه همه اون شرایع گذشته، الاهی بودن و اگر تابعین اونا در اعتقاداتشون تحریف صورت نمیدادن الان همه اسلام را به عنوان دین خاتم میپذیرفتن چون هر شریعتی نسبت به ظهور شریعت بعد از اون و پیامبری که خواهد اومد شهادت میده تا میرسه به دین خاتم.
    قبول نداشتن ما، انکار اونا نیستش، به معنی عدم اعتبارشون به عنوان شریعتی در عرض شریعت اسلام، که دین خاتمه، هستش.
    ویرایش توسط roshani : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۸:۳۱
    عشق،چشم بسته ما به روی هرچه غیر معشوق است.

    عشق تنهای عملی است که بی اجازه، رواست.


    دفتر عشق را تنها خداست که ورق می زند.


    خدایا،
    تو آنی که آنی،
    برایم همان باش،
    برای دلم یاوری مهربان باش

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    از هیچ یک از آیات آورده شده مستفاد نمی‌شود که کتب نازل شده به پیامبران پیشین (که قرآن و مسلمانان نازل شدن آن کتب را تصدیق می‌کند) الان الزاماً تحریف نشده‌اند. بلکه قرآن فقط آن چه که نازل شده را قبول دارد نه چیزی که هست، نمونه آیه «وما أوتي به موسی وعيسی» یعنی آن چه داده شد نه تورات و انجیل که اون زمان بوده.

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    قران بی هیچ پنهان گویی موسی را کلیم الله یعنی هم سخن خدا میخواند و همچنین تاکید میکند که صحف و نوشته هایی برای موسی نازل شده است.
    توراتی که بر موسی نازل شد از دید قران بزودی دستانی الوده بدان دست درازی میکنند و دگرگونی ها و تحریف هایی در ان روا می دارند و انرا چنان که خود میخواستند هماهنگ با اندیشه هاو نقشه های خویش بازسازی و باز نویسی کردند.

    ازاینرو خداوند میفرماید
    « بس گراف و گران است سخنی که از دهانشان بیرون می اید جز دروغ و دغل چیزی نمی گویند»کهف5
    «پس واى بر آنهايى كه كتاب را خود به دست خود مى‏نويسند، و تا سودى اندك برند، مى‏گويند كه از جانب خدا نازل شده. پس واى بر آنها بدانچه نوشتند و واى بر آنها از سودى كه مى‏برند. (79)بقره‏
    «لعنت كرديم، و دل‏هايشان را بسيار سخت گردانيديم، [تا جايى كه‏] كلمات خدا را از جايگاه اصلى‏اش و معناى حقيقى‏اش تغيير مى‏دهند، و بخشى از آنچه را [از معارف و احكام تورات واقعى‏] كه به وسيله آن پند داده شدند، از ياد بردند [و ناديده گرفتند]، و همواره از اعمال خائنانه آنان جز اندكى از ايشان [كه وفادار به پيمان خدايند] آگاه مى‏شوى پس [تا نزول حكم جهاد] از آنان درگذر و [از مجازاتشان‏] روى گردان زيرا خدا نيكوكاران را دوست دارد.» نسا 13

    «برخى از كسانى كه يهودى‏اند، حقايق [كتاب آسمانى‏] را [با تفسيرهاى نابجا و تحليل‏هاى غلط و ناصواب‏] از جايگاه‏هاى اصلى و معانى حقيقى‏اش تغيير مى‏دهند.» نسا46،

    «بگو چه کسی فرو فرستاد کتابی را که موسی اورد تا روسنی و هدایتگر مردمان باشد، بخشی از ان را در برگ نوشته هایی اشکار می کنید و بیشتر انرا پنهان میدارید. » انعام 91

    « و از كسانى كه گفتند: ما نصرانى هستيم، [بر لزوم اطاعت از خود و پيروى از عيسى‏] پيمان گرفتيم، پس بخشى از آنچه را [از معارف و احكام انجيل واقعى‏] كه به وسيله آن پند داده شدند، از ياد بردند [و ناديده گرفتند]، بر اين اساس ميان آنان تا روز قيامت كينه و دشمنى انداختيم، و به زودى خدا آنان را از آنچه همواره انجام مى‏دادند، آگاه مى‏كند. » (14)مائده


    «نزديك است آسمان‏ها از اين [ادعاى بى‏اصل و سخن ناروا] پاره پاره شوند، و زمين بشكافد، و كوه‏ها به شدت در هم بشكنند و فرو ريزند!! * به خاطر آنكه براى [خداى‏] رحمان فرزندى ادعا كرده‏اند. » 90-91 مریم

    همچنین قران خود را فرقان می نامد یعنی جدا کننده ی حق از باطل ،بعبارتی دیگر هرکلامی مغایر با قران باطل است.

    به این ترتیب چنانکه از ایات و روایات برمی اید حکم اسلام درباره دیگر کتب چنین است که تورات و انجیل ، پرتوهایی از تورات و انجیل موسی را در خود دارند از این رو که انان ، بخش هایی از تورات را نگه داشته بودند و بخش هایی را به فراموشی سپرده بودند یعنی همه ان را پاس نداشتند ، همانگونه که همه ان را نابود نکردند بلکه ان را دستکاری و دگرگون کردند و تحریف های لفظی و معنوی در ان روا داشتند .
    بارخدایا! به من توفیق تلاش در شکست، صبر در نومیدی، رفتن بی همراه ، جهاد بی سلاح، کار بی پاداش ،فداکاری در سکوت، دین بی دنیا، مذهب بی عوام، عظمت بی نام، خدمت بی نان، ایمان بی ریا، خوبی بی نمود، گستاخی بی خامی، مناعت بی غرور،عشق بی هوس ،تنهایی در انبوه جمعیت،دوست داشتن بی آنکه دوستت بدارند،روزی کن

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط شیرفرهاد نمایش پست
    شما به چه دلیل قرآن وانجیل وتورات را از طرف خدا می دانید ؟
    این چه سوالیه جناب شیرفرهاد.
    به این سوالات که هزاران بار توضیح داده شده.
    در مورد قرآن 1400 و چندی ساله که داره به این سوال پاسخ داده میشه!!!
    شما الان از خواب بیدار شدید

    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote=حقجو;265416]با سلام .
    قبل از اینکه سوالم رو مطرح کنم باید بگم که بنده خواستم که این سوال رو در تاپیک :
    آقایان پاسخگو ... ، پاسخگو باشید در رابطه با این آیات قرآن

    مطرح کنم ولی به دلیل اهمیت زیادی که داره این موضوع صلاح دیدم که تاپیکی جدا برای اون گذاشته بشه .

    ----------
    سوال بسیار مهم این است که وقتی قرآن کتب آسمانی پیشین را تایید میکند و به صراحت اسم کتاب را میاورد و اسم قوم و ... را می آورد ، پس ما به چه مجوزی این کتاب رو قبول نداریم ؟ به چه مجوزی میگیم تحریف شده ؟ به چه مجوزی پیروان و معتقدان فعلی این کتب آسمانی رو گمراه میدونیم ؟ تاکید میکنم ، به چه مجوزی میگوییم تحریف شده ؟
    قرآن در چندین آیه این رو گفته و کتاب های آسمانی نظیر ( تورات و انجیل ) در چندین آیه تصدیق و تایید کرده : ( فقط بعضی آیات رو اشاره میکنم )

    پاسخ:
    با سلام خدمت شما جناب حقجو،در پاسخ به مطالبی که فرمودید مطالبی خدمت شما عرض می کنم،امیدوارم مفید واقع گردد:
    درآغاز به دیدگاه قرآن در مورد دیگرکتب آسمانی اشاره می کنم:
    1. بي‌ترديد شريعت‌هاي الهي پيشين و به دنبال آن‌، كتب مربوط به آن‌ها، از آن‌رو كه كلام خدا و وحي اوست‌; ارزش و جايگاه خاص خود را دارد. بدين جهت‌، هر گونه توهين‌، بي‌حرمتي و برخوردهاي مشابه آن را بر نمي‌تابد. هر چند به دليل آن كه‌، شريعت الهي سيري تكاملي را پيموده و در نهايت به اسلام پايان يافته است‌; از اين رو، تنها آيين معتبر و قابل قبول در پيشگاه خداوند، دين اسلام است‌.
    2. هر چند به دليل خاتميّت اسلام‌، پيروي از كتب قبلي‌، مجوّزي ندارد، امّا قرآن كريم ايمان به اين كه آن كتب نيز از سوي خداوند بوده است را لازم و نيز كفر ورزيدن به آن‌ها را گمراهي مي‌داند:
    "يَـََّأَيُّهَا الَّذِين‌َ ءَامَنُوَّاْ ءَامِنُواْ بِاللَّه‌ِ وَرَسُولِه‌ِي وَالْكِتَـَب‌ِ الَّذِي نَزَّل‌َ عَلَي‌َ رَسُولِه‌ِي وَالْكِتَـَب‌ِ الَّذِي‌َّ أَنزَل‌َ مِن قَبْل‌ُ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّه‌ِ وَمَلَغ‌كَتِه‌ِي وَكُتُبِه‌ِي وَرُسُلِه‌ِي وَالْيَوْم‌ِ الاْ خِرِ فَقَدْ ضَل‌َّ ضَلَـَلاَ بَعِيدًا; اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبرش‌، و كتابي كه بر او نازل كرده‌، و كتب ]آسماني‌[ كه پيش از اين فرستاده است‌، ايمان ]واقعي‌[ بياوريد. كسي كه خدا و فرشتگان او و كتابها و پيامبرانش و روز واپسين را انكار كند، در گمراهي دور و درازي افتاده است‌."(نسأ / 136.)
    خاستگاه اين جهت‌گيري آن است كه معارف الهي مجموعة به هم پيوسته‌اي است كه ايمان به آن بايد يكپارچه باشد; ازاين رو، چنانچه مؤمن مسيري را برگزيند كه به انكار بخشي از اين مجموعة به هم بسته منجر گردد، خود گونه‌اي نفاق خواهد بود.(الميزان‌، ج 5، ص 112، جامعه مدرسين‌.) مجموع كتب آسماني‌; البته كتب آسماني تحريف نشده و واقعي‌، مسير واحدي را تعقيب مي‌كنند كه در راستاي حركت تكاملي خود به اسلام منتهي شده است‌. آن‌ها كلام خدا مي‌باشند. بنابراين ايمان به آن‌ها نيز لازم است‌.
    3. در آيات قرآن نيز به تحريف كتب آسماني قبلي‌، اشاره شده است كه نمونه‌اي از آن ذكر مي‌گردد.
    مائده‌، آية 13: "...يُحَرِّفُون‌َ الْكَلِم‌َ عَن مَّوَاضِعِه‌ِي وَنَسُواْ حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِه‌...; بني‌اسرائيل سخنان خدا را از موردش تحريف مي‌كنند، و بخشي از آنچه را به آن‌ها گوشزد شده بود، فراموش كردند...

    بنابراین انسان مسلمان بايد در مقابل دستوراهاي تمامي پيامبران، مطيع و فرمانبردار باشد و ميان هيچ يك از آنان،و نيز كتاب‏هاي‏شان فرقي نگذارد، زيرا همه آن‏ها از جانب خدا است. اگر كسي تسليم خدا باشد، هر چه را نازل فرموده، بايد بپذيرد. اين مطلب در قرآن كريم به اين صورت بيان شده كه: خدا از پيامبران ميثاق گرفت كه پيامبران ديگر را تاييد كنند و هر پيامبري بايد به پيامبر قبلي ايمان داشته باشد. مؤمنان هم بايد نسبت به پيامبران گذشته و كتاب‏هاي آن‏ها ايمان داشته باشند.{ آل عمران (3) 82 – 18}
    معناي ايمان به تورات و انجيل و كتاب‏هاي ديگر پيامبران گذشته، اين نيست كه در اين زمان هم به آن‏ها عمل كنيم، بلكه معنايش اين است كه آنچه را براي مردم آن عصر بوده و در كتب تحريف نشده آمده، صحيح و حق بدانيم اما در مورد عمل به دستورهاي الهي، بايد ببينيم در دوران كنوني، خدا از ما چه خواسته است؟
    هم چنان كه در مقام توحيد بايد همه مراتب توحيدي را پذيرفت (مانند توحيد در خلقت، توحيد در ربوبيت و...) در نبوت هم بايد تمامي كتب آسماني را پذيرفت، زيرا انكار بعضي، به منزله انكار جميع است و كساني كه تمام احكام خدا را نپذيرفته‏اند، مورد سرزنش الهي واقع شده‏اند{ مائده (5) آيه 59}.
    حتي قرآن كساني را به جدايي در دين و بين كتاب‏ها و پيامبران الهي معتقد هستند، در شمار مشركان به حساب مي‏آورد.{ روم (30) آيه 31}.
    علت اینکه ما می گوییم پیروان ادیان گذشته باید به دین اسلام ایمان بیاورند این است که:
    اديان وقتي يكي يكي عرضه شد و عقول مردم بالا رفت حق آن است كه مردم بعد از دينداري نسبت به دين خود و خدا وقتي دين كامل تر عرضه شد با عقل و تدبير خود بعلاوه نشانه هايي که درمورد دین و نبوت پيامبر بعدي در کتابهای آنها آمده است به دين بعدي گرايش يابند.
    همين كه بر دين خود باقي ماندند گويا نيمي از مباحث موجود در دين خود را قائل نيستند چرا كه نبوت پيامبر بعدي در دين قبلي تصريح شده است و پيامبر قبلي بشارت پيامبر بعدي را داده است و لزوم متابعت از پيامبر بعدي را گوشزد كرده است ولي در عين حال كسي كه اين دين بعدي را نمي پذيرد گويا دين قبلي خود را هم كامل نپذيرفته. و اين به معني عدم قبول دين خدا است چرا كه نمي شود يومنون ببعض الكتاب بود و تكفرون ببعض.
    علاوه بر آن در تمامي اديان موجود تحريف هاي كلي صورت گرفته است كه اين سخن با دلايل يقيني به اثبات رسيده است و همين كه انسان به دين تعبد جويد كه دستبرد زده شده اين هم به معني عدم قبول دين قبلي است.
    دوست عزیز قطعاً آن کتابهایی که قرآن کریم به پیروی ازآن امرکرده کتب تحریف نشده ادیان الهی دیگر است،که همان دستورات اساسی الهی را بیان می کرده اند نه این کتب تحریف شده فعلی،هرچند درهمین کتب تحریف شده هم برخی از مطالب الهی بدون تحریف وجود دارد.قبل ازبیان دلیل ما براینکه می گوییم کتب ادیان دیگرتحریف شده اند،مناسب دیدم به فرق بین اسلام ودیگرادیان اشاره ای داشته باشم.

    فرق دین اسلام با دیگرادیان در چیست؟
    دين كه برنامة ‌سعادت انسان و روش زندگي وي مي باشد از نخستين روز پيدايش بشر همراه او بود. زيرا حضرت آدم(ع) كه پدر نسل بشر است، خود پيامبر و صاحب دين مي باشد. تمام شرايع آسماني هدفي واحد داشته و آن عبارت از دعوت به توحيد و يگانه پرستي و اطاعت از دستورهاي الهي يم باشد. ديگر سخن اديان الهي، مردم را به تسليم شدن در برابر خدا و قوانين او دعوت نموده اند. قرآن
    مي فرمايد: "دين خدا دين اسلام است{ آل عمران(3) آية‌ 17}
    نه تنها توحيد و معاد اصل مشترك تمام اديان توحيدي است، بلكه مجموعة دين الهي از نظر اساس و ريشه همه جا يكي است، هر چند تكامل جامعه ايجاب مي كند كه تشريفات و قوانين فرعي هماهنگ با تكامل انسان ها رو به تكامل رود تا به حد نهايي و خاتم اديان رسد. از اين رو دين اسلام به عنوان آخرين و كامل ترين دين الهي با بعثت حضرت محمد(ص) به همه جهانيان ابلاغ گرديده، و با آمدن اسلام اديان پيشين منسوخ شده است، زيرا با وجود كامل نيازي به ناقص نمي باشد؛{ علامه طباطبايي، ‌خلاصه تعاليم اسلام، ص 7 - 10 و 21؛ تفسير نمونه،‌ ج 2، ص 377.}
    بنابراين پس از دين اسلام هيچ ديني از هيچ كس پذيرفته نيست. قرآن مي فرمايد: "هر كس ديني غير از اسلام براي خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد".{ آل عمران(3) آية 85}.
    اسلام با اديان قبلي تفاوت هايي دارد از جمله:
    1_ اسلام جهاني است و به قوم و منطقه ويژه اي اختصاص ندارد. قرآن
    مي فرمايد: "ما تو را بشارت دهنده و ترساننده براي عموم مردم فرستاديم".{ سبأ(24) آية‌ 28}.
    2_ اسلام دين خاتم است يعني پس از اسلام دين و شريعت جديدي نخواهد آمد. قرآن مي فرمايد: "محمد پدر هيچ يك از شم انبوده بلكه وي رسول خدا و خاتم پيامبران است{ احزاب(33) آية 40}.
    رسول خدا(ص) زماني كه در جريان جنگ تبوك، علي(ع) را جانشين خود در مدينه قرارداد به وي فرمود: "آيا خشنود نيستي كه منزلتِ تو نسبت به من همانند منزلت هارون نسبت به موسي باشد، جز اين كه پس از من پيامبري نخواهد آمد{ جعفر سبحاني، منشور عقايد اماميه، ص 136 (صحيح بخاري، ج 3، ص 58).
    3_ كتاب آسماني اسلام (قرآن) به هيچ وجه تحريف نشده است. با كمال تأسف كتاب هاي آسماني پيامبران پيشين از جمله تورات و انجيل، بر اثر غرض ورزي خود كامگان دستخوش تحريف گرديده، ولي در قرآن مجيد هرگز تحريف راه نيافته و راه نخواهد يافت. خدا مي فرمايد: "ما قرآن را فرو فرستاديم و خود نيز نگهبان آن هستيم"{ حجر(15) آية‌ 9} و فرمود: "باطل از هيچ سو به ساحت قرآن راه ندارد{ فصلت (41) آية 44}.
    4_ معجزه اسلام (قرآن) با وجود گذشت 15 قرن از نزول آن، و با وجود دشمنان سر سخت هنوز به صورت يك معجزه باقي است و تا ابد نيز باقي خواهد ماند و احدي را ياراي مقابله با قرآن نمي باشد. قرآن با كمال صراحت تحدّي (دعوت به مبارزه) را اعلان كرده و فرمود: "اگر جن وانس دور هم گرد آيند كه كتابي مانند قرآن بياورند نمي توانند نظير آن را بياورند".{ اسرا (17) آية‌88}
    نيز فرمود: "اگر مي توانيد يك سوره مثل قرآن بياوريد".{ بقره (2) آية 23}. قرآن كريم به عنوان معجزه جاويدان در تمامي ادوار مي درخشد در حالي كه از معجزه هاي اديان ديگري خبري نيست.
    5_ اجتماعي بودن اسلام. اسلام در ميان همة‌اديان تنها ديني است كه صد در صد اجتماعي است. تعليمات اسلام نه مانند كشيش كنوني مسيحيان است كه تنها سعادت اخروي مردم را در نظر گرفته و دربارة سعادت دنيوي آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلي يهود است كه تنها تعليم و تربيت يك ملتي را وجهة همت خود قرار دهد.
    تعليمات اسلام مانند دستورهاي بهدنيان مجوس و بعضي مذاهب ديگر، به چند موضوع محدود از اخلاق و اعمال نپرداخته است. در اسلام، تعليم و تربيت و سعادت دو جهاني همة مردم آن براي هميشه و در هر زمان و مكان در نظر گرفته شده است.{ علامه طباطبايي، خلاصة تعاليم اسلام، ص 24.}
    امام باقر(ع) فرمود: "از ما نيست كسي كه دنيا را به خاطر آخرتش ترك كند و يا آخرتش را براي دنيايش رها كند{ وسايل الشيعه، ج12، ص 49}.

    درمورد تحریف شدن کتب آسمانی گذشته باید عرض کنم:
    اعتبار كتاب مقدس را از سه ديدگاه مي‏توان بررسي كرد:
    1- ديدگاه كليسا: ساروخاچيكي در كتاب [كتاب مقدس را بهتر بشناسيم، ص 14 ]مي‏گويد «به اعتقاد مسيحيت كليسايي كتاب مقدس كتابي است مصون از خطا و كاملاً قابل اعتماد، زيرا به وسيله روح‏القدس الهام شده است... البته بي‏خطايي فقط شامل نسخه‏هاي اصلي كتاب مقدس است... و ما هيچ يك از نسخه‏هاي كتاب مقدس را در اختيار نداريم»، (نقل از درآمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت، محمدرضا زيبايي‏نژاد، انتشارات اشراق).
    ديگر اين كه همه مسيحيان هميشه و همه جا معتقد بوده و هستند كه اناجيل كنوني زندگي‏نامه و سخنان حضرت عيسي است كه متي و مرقس، لوقا و يوحنا آنها را نوشته‏اند. تا آنجا كه تاريخ نشان مي‏دهد مسيحيان هرگز براي حضرت عيسي (ع) به كتابي قائل نبوده‏اند و اناجيل را صرفا بيانگر زندگي و سخنان وي مي‏دانسته‏اند.
    توماس ميشل در اين باب مي‏گويد: «پس از نوشته شدن اناجيل يك سنت شفاهي وجود داشت عيسي به عقيده مسيحيان در حدود سال 30 وفات يافت و كساني كه از او پيروي كرده وي را شناخته، كارهايش را ديده و سخنانش را شنيده بودند خاطرات خويش از او را در حافظه نگه مي‏داشتند هنگامي كه مسيحيان نخستين براي عبادت گرد مي‏آمدند آن خاطرات نقل مي‏شد اندك اندك اين منقولات شكل مشخصي يافت و بر حجم آنها افزوده شد»، (كلام مسيحي، ص 43 و 44، توماس ميشل، ترجمه: حسين توفيقي).
    2- ديدگاه دانشمندان بي‏طرف: دانشمندان كتاب مقدس را صرفا نوشته‏اي قديمي مي‏دانند كه به دست انسان‏ها پديد آمده است و... دانشمندان بي‏طرف براي عهد عتيق (تورات 2500 سال قدمت قائلند و براي عهد جديد - اناجيل - تاريخي نزديك به تاريخ سنتي كليسا يعني 1900 سال را معتقدند»، (آشنايي با اديان بزرگ، ص 136، حسين توفيقي، انتشارات سمت).
    3- ديدگاه مسلمانان: مسلمانان از ديرباز معتقد بوده‏اند تورات و انجيل كه خدا نازل كرده است دستخوش تحريف قرار گرفته است و مسائلي مانند بشارت حضرت محمد(ص) از آنها حذف شده است.
    قرآن مجيد در ده‏ها آيه به نازل شدن تورات و انجيل (و نه اناجيل) تصريح مي‏كند. «... وانزل التوراة والانجيل من قبل...»، (آل عمران، آيه 3 - 4).
    مسأله تحريف تورات و انجيل در قرآن آمده است:به آياتي كه براي اثبات تحريف تورات و انجيل مورد استفاده قرار گرفته انداشاره مي‏شود.
    1- «آيا انتظار داريد شما را باور كنند با اين كه عده‏اي از آنان سخنان خدا را مي‏شنيدند و پس از فهميدن، آن را تحريف مي‏كردند، در حالي كه علم و اطلاع داشتند؟»، (بقره، آيه 75).
    2- آل عمران، آيه 78 - نساء، آيه 46 - بقره، آيه 79 - مائده، آيه 41 و...

    در مطالعه آيات قرآني و روايات متعدد در مسأله تحريف به چند نتيجه خواهيم رسيد:
    1- قطعا برخي مضامين موجود درعهد عتيق مضاميني است كه از كتب اصيل الهي برجا مانده است. بسياري احكام تورات همان احكامي است كه در تعاليم پيامبر اسلام(ص) هم مشاهده مي‏شود. مثلاً در آيه 45 سوره مائده به احكامي از تورات اشاره شده كه در متن كنوني هم موجود است.
    2- موارد بسياري از كتاب مقدس مورد تحريف واقع شده است اين تحريف گاه در قالب تحريف لفظي يعني حذف عبارات و اضافه نمودن برخي مضامين و گاه در قالب تحريف معنوي يعني تفسير غلط آيات كتاب مقدس صورت گرفته است. تعدادي از كتب موجود هم اصلاً مجعول است يعني نويسندگاني مطالب خود را به عنوان كتاب مقدس و مورد تأييد الهي به مردم ارائه كرده‏اند.
    3- صرف‏نظر از آيات و روايات در مورد تحريف، با دقت در مضامين مختلف كتاب مقدس به موارد بسياري از تناقضات واضح و آشكار مي‏رسيم كه نشانگر وجود دست‏هاي جاعليني بوده كه ناشيانه اقدام به اين عمل فسادانگيز نموده‏اند.
    اناجيل اربعه و عهد جديد مورد قبول همه مسيحيان است. به دليل اختلاف انجيل يوحنا با اناجيل سه‏گانه ديگر - متي، مرقس، لوقا - كه مطلب الوهيت مسيح را با صراحت بيان نموده اما از ذكر اموري چون حكايت ميلاد و صعود مسيح و عشاي رباني و مسائل ديگر خودداري نموده، اناجيل سه‏گانه (مرقص، متي، لوقا) همگون و انجيل چهارم يوحنا را غيرهمگون نام نهاده‏اند.
    در قرن هفدهم نسخه‏اي از انجيل برنابا كشف شد در اين انجيل به پيامبر اسلام بشارت داده است برنابا از مبلغان اوليه مسيحيت است و در كتاب مقدس به عظمت ياد شده است ولكن دليل محكمي بر اين كه انجيل موجود همان انجيل برنابا است اقامه نشده است و نمي‏توان به اين كتاب استناد جست.
    {براي آگاهي بيشتر ر.ك:
    1- درآمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت محمدرضا زيبايي‏نژاد
    2- آشنايي با اديان بزرگ حسين توفيقي}
    با رويكرد تاريخي و محتوايي به مضامين كتاب مقدس (تورات و انجيل) مي‏توان تحريف آن را اثبات نمود. مثلاً بر اساس گزارشات موثق و معتبر و مستند تاريخي، كتاب مقدس در طول 1500 سال تأليف و گردآوري شده است، از همين روست كه علاوه بر برخورداري از شيوه‏هاي متنوع ادبي با گذشت زمان تحول آرام و كندي را تجربه كرده است. صرف نظر از اقليتي نا چيز از مسيحيان كه مي‏پندارند كتاب‏هاي مقدس با همين الفاظ الهام شده و خدا پيام خود را كلمه به كلمه به كاتب بشري منتقل و وي چيزهايي را كه خدا املا نموده، با امانت ثبت كرده است، اكثر مسيحيان معتقدند كه خداوند كتاب‏هاي مقدس را به وسيله مؤلفاني بشري نوشته است و بر اين اساس، اعتقاد دارند كه كتاب‏هاي مقدس يك مؤلف الهي و يك مؤلف بشري دارد، (نگا: تاريخ تمدن، ويل دورانت، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامي، چاپ پنجم، 1370 ش، ج 3، ص 695 ـ 721).
    جالب است بدانيد كه تعداد كتابهاي مقدس (در مجموع 46 يا به روايتي 39 كتاب عهد عتيق يهود يعني تورات و 27 كتاب عهد جديد يعني انجيل) بر اساس نوعي توافق اجماعي حاصل شده است، (كلام مسيحي، همان، ص 51) و در اين صورت پر واضح است كه بشر مصون از خطا نيست.
    طرح مؤلف بشري در كنار مؤلف الهي در تدوين كتاب مقدس و در نتيجه تحريف آن باعث گرديد پيامدهاي ناگواري براي كتاب مقدس به وجود آيد كه گزارش آن در اين مجال اندك ممكن نيست (فرهنگ و مسيحيت در غرب، محمدرضا كاشفي، فصل دوّم، مبحث كتاب مقدس).
    اما با توجه به نگرش محتوايي به مضامين كتاب مقدس نيز روشن مي‏گردد كه برخي از كتب اديان آسماني دچار تحريف گشته‏اند؛ زيرا، اگر اين كتاب دچار زياده و نقصان و تغيير در لفظ و مفاهيم نشود هيچ گاه مطالب متناقض و خرد ستيز نخواهد داشت و حال آن كه با مراجعه به اين كتب مسائل منافي با يكديگر و غير عقلاني فراوان يافت مي‏شود و اين خود دليل بر تحريف كتاب مقدس است، (در اين باب نگا: كلام مسيحي، صص 66 ـ 80 و تورات، انجيل، قرآن و علم، موريس بوكاي، ترجمه مهندس ذبيح الله دبير، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ چهارم، 1374 ش، مجموع كتاب).


  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط حقجو نمایش پست
    با سلام .
    قبل از اینکه سوالم رو مطرح کنم باید بگم که بنده خواستم که این سوال رو در تاپیک :
    آقایان پاسخگو ... ، پاسخگو باشید در رابطه با این آیات قرآن

    مطرح کنم ولی به دلیل اهمیت زیادی که داره این موضوع صلاح دیدم که تاپیکی جدا برای اون گذاشته بشه .

    ----------
    سوال بسیار مهم این است که وقتی قرآن کتب آسمانی پیشین را تایید میکند و به صراحت اسم کتاب را میاورد و اسم قوم و ... را می آورد ، پس ما به چه مجوزی این کتاب رو قبول نداریم ؟ به چه مجوزی میگیم تحریف شده ؟ به چه مجوزی پیروان و معتقدان فعلی این کتب آسمانی رو گمراه میدونیم ؟ تاکید میکنم ، به چه مجوزی میگوییم تحریف شده ؟
    قرآن در چندین آیه این رو گفته و کتاب های آسمانی نظیر ( تورات و انجیل ) در چندین آیه تصدیق و تایید کرده : ( فقط بعضی آیات رو اشاره میکنم )

    1 .
    وَمُصَدِّقًا لِمَا بَينَ يدَي مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيكُمْ وَجِئْتُكُمْ بِآيةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ(آل عمران/50)

    و آنچه را پيش از من از تورات بوده، تصديق مي‌کنم؛
    و (آمده‌ام) تا پاره‌اي از چيزهايي را که (بر اثر ظلم و گناه،) بر شما حرام شده، (مانند گوشت بعضي از چهارپايان و ماهيها،) حلال کنم؛ و نشانه‌اي از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‌ام؛ پس از خدا بترسيد، و مرا اطاعت کنيد!

    تشکر
    با سلام

    جمله" مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ ..." بر اينكه عيسى (ع) تورات موجود در روزگار خود را قبول داشته است، دلالت نمى‏ كند.
    آيه مورد بحث صريحا مى ‏گويد: عيسى (ع) تورات را تصديق داشته، معلوم مى‏شود تورات تا زمان آن جناب تحريف نشده بود، با اينكه تقريبا شش قرن قبل از ميلاد، بنى اسرائيل و توراتش به دست بخت النصر منقرض شد، به گفته تاريخ يهود يك قرن قبل از ميلاد نيز مورد حمله" طوطوز" وزير اسپيانوس قرار گرفت . در اين دو حادثه اثرى از تورات نماند . آنچه فعلا در دست است، يادداشت‏هايى است كه افراد از تورات به خاطر داشته و نوشته‏اند"
    آيه مورد بحث توراتى را مى‏گويد كه در دو آيه قبل در خطاب به مريم(س) ‏فرمود: به عيسى(ع) تعليم مى‏دهد، نه توراتى كه در عصر بعثت آن جناب در بين يهوديان بوده، پس آيه مورد بحث هيچ دلالتى ندارد بر اينكه عيسى (ع ) تورات متداول در بين مردم آن روز را قبول داشته و تا آن روز تورات تحريف نشده، تا با جريان بخت النصر و طوطوز منافات داشته باشد، هم چنان كه آياتى كه مى‏گويد: پيامبر اسلام(ص) تورات و انجيل را قبول دارد، منظورش تورات و انجيل متداول در عصر نزول قرآن نيست، بلكه تورات و انجيلى است كه وحى به آن جناب تعليم داده است.(ترجمه تفسير الميزان ، ج3، ص 315)

    التماس دعا


  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط حقجو نمایش پست
    2.
    وَأَنْزَلْنَا إِلَيكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَينَ يدَيهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيمِنًا عَلَيهِ فَاحْكُمْ بَينَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَينَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (المائدة/48)
    و اين کتاب [= قرآن‌] را به حق بر تو نازل کرديم، در حالي که کتب پيشين را تصديق مي‌کند، و حافظ و نگاهبان آنهاست؛ پس بر طبق احکامي که خدا نازل کرده، در ميان آنها حکم کن! از هوي و هوسهاي آنان پيروي نکن! و از احکام الهي، روي مگردان! ما براي هر کدام از شما، آيين و طريقه روشني قرار داديم؛ و اگر خدا مي‌خواست، همه شما را امت واحدي قرارمي‌داد؛ ولي خدا مي‌خواهد شما را در آنچه به شما بخشيده بيازمايد؛ (و استعدادهاي مختلف شما را پرورش دهد). پس در نيکيها بر يکديگر سبقت جوييد! بازگشت همه شما، به سوي خداست؛ سپس از آنچه در آن اختلاف مي‌کرديد؛ به شما خبر خواهد داد.

    نسخ شدن يا تغيير و دگرگوني کتب آسماني به وسيله قرآن هم مورد قبول آن ها نيست که علماي ما مثل علامه طباطبايي بر آن تاکيد دارند.
    مهيمن بودن قرآن مجيد بر كتب آسمانى‏ :
    كلمه" مهيمن" از ماده" هيمنه" گرفته شده ، به طورى كه از موارد استعمال آن بر مى‏آيد، معناى هيمنه چيزى بر چيز ديگر اين است كه آن شى‏ء مهيمن بر آن شى‏ء ديگر تسلط داشته باشد، البته هر تسلطى را هيمنه نمى‏گويند، بلكه هيمنه ، تسلط در حفظ و مراقبت آن شى‏ء و تسلط در انواع تصرف در آن است، حال قرآن كه خدا در اين آيه در مقام توصيف آن است، نسبت به ساير كتب آسمانى همين حال است، چون خدا در جاى ديگر قرآن فرموده كه قرآن" تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ"- بيانگر هر چيزى مى‏باشد" است،
    آرى قرآن از كتب آسمانى آنچه كه جنبه زير بنا و ريشه دارد و قابل تغيير نيست گرفته ، آنچه از فروع كه قابل نسخ بوده و مى‏بايد نسخ شود ،نسخ كرده، چون اگر نسخ نمى‏كرد ،آن احكام احكامى بود كه در مرور زمان دست تحول، خود به خود آن را از بين مى‏برد .به شكلى كه متناسب با حال بشر و كمك كار او در صراط ترقى و تكامل باشد در مى‏آورد.
    تصديق تورات و انجيل با اعتقاد به منسوخ گشتن و تكميل آن ها با قرآن، منافات ندارد:
    پس جمله مورد بحث كه مى‏فرمايد:" وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ" متمم جمله قبل است كه مى‏فرمايد:" مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ" متممى است كه آن را توضيح هم مى‏دهد، چون اگر اين جمله نبود ،ممكن بود كسى توهم كند كه لازمه تصديق تورات و انجيل اين است كه قرآن احكام و شرايع آن دو را نيز تصديق كرده باشد، به اين معنا كه حكم كرده باشد شرايع تورات و انجيل اكنون نيز باقى است، قرآن هيچ تغيير و تبديلى در آن نداده، همين كه فرمود: قرآن در عين اينكه تورات و انجيل را تصديق دارد، مهيمن بر آن دو نيز هست، ديگر جاى اين توهم باقى نمى‏ماند، مى‏فهماند كه تصديق قرآن به اين معنا است قرآن قبول دارد كه اين دو كتاب از ناحيه خدا نازل شده، خدا مى‏تواند هر گونه تصرفى در آن ها بنمايد، پاره‏اى احكام آن دو را نسخ، و پاره‏اى ديگر را تكميل كند، هم چنان كه جمله بعدى كه در ذيل آيه است، به اين نكته اشاره نموده :" وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً، وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ".
    بنا بر اين معناى جمله:" مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ" اين است كه قرآن قبول دارد كه تورات و انجيل و معارف و احكامش از ناحيه خدا نازل شده بود . مناسب با حال انسان هاى قبل از اين بود، پس منافات ندارد در عين اينكه از ناحيه خدا بوده ،امروز نسخ و تكميل شود، چيزى از آن ها حذف و چيز ديگرى اضافه شود، همان طور كه مسيح (ع) و يا انجيل مسيح (ع) مصدق تورات بود، در عين حال بعضى از محرمات تورات را حذف نموده، آن ها را حلال كرد و قرآن كريم اين معنا را از آن جناب حكايت نموده :" وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ"


  17. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟
    توسط ساحل نجات در انجمن دلایل عدم تحریف قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۷, ۱۸:۰۸
  2. بگویید روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند (مرحمت)
    توسط مقاومت در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, ۱۵:۳۶
  3. فرهنگ اموی را بیان فرمایید چه بود و اصلاحات علوی چگونه صورت گرفت؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, ۲۳:۳۸
  4. *¸ღ¸ღ¸* بیایید از کودکان بیاموزیم *¸ღ¸ღ¸*
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۱۰:۴۸
  5. آیا آموختن هنر قرآن از نظر پیامبر و ائمه تایید شده است؟
    توسط رضوانه در انجمن آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۲۱:۴۸

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود