جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عثمان.عمر و قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عثمان.عمر و قرآن




    سلام.
    جایی خوانده ام که آیات زیر وصف الحال عمر یا عثمان است.چه اندازه این سخن صحت دارد؟
    فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾/وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾/ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى ﴿۳۳﴾ /أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۴﴾/ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۵﴾














    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    سلام.
    جایی خوانده ام که آیات زیر وصف الحال عمر یا عثمان است.چه اندازه این سخن صحت دارد؟
    فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾/وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾/ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى ﴿۳۳﴾ /أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۴﴾/ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۵﴾














    پاسخ:
    آیات مورد سوال آیات31-35 از سورۀ مبارکۀ قیامت می باشد،که قبل از هرچیز ترجمه این ایات را بیان می کنم:
    فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّىدر آن روز گفته مي‌شود او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند،
    وَلَكِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى:بلکه تکذيب کرد و روي‌گردان شد،
    ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يتَمَطَّى:سپس بسوي خانواده خود بازگشت در حالي که متکبرانه قدم برمي‌داشت!
    أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَىبا اين اعمال) عذاب الهي براي تو شايسته‌تر است، شايسته‌تر!
    ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى:سپس عذاب الهي براي تو شايسته‌تر است، شايسته‌تر!
    در این مورد که این آیات درباره چه کسی یا کسانی نازل شده است باید عرض کنم:
    در روايات آمده است که رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) دست ابوجهل را گرفت (و طبق بعضى از روايات گريبان او را گرفت ) و فرمود: أ ولى لک فاولى ثم أ ولى لک فاولى ابوجهل گفت : (مرا به چه چيز تهديد مى کنى ، نه تو مى توانى و نه پروردگارت مى تواند به من زيانى برساند، من قدرتمندترين افراد اين سرزمين هستم ،)! اينجا بود که همين جمله ها بر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به صورت آيات قرآنى نازل شد.{تفسیرنمونه،آیت الله مکارم شیرازی،ج25،ص318،تفسیرالمیزا ،علامه طباطبایی،ج20ص188؛هر دو تفسیربه نقل از:مجمع البیان،ج10ص401}.
    «قيل نزلت في أبي جهل أَوْلى‏ لَكَ فَأَوْلى‏ أي وليك المكروه و الشرّ يا أبا جهل»‏
    {إرشاد الأذهان إلى تفسير القرآن، ص: 583}


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام خدمت همه دوستان
    تا بحال چنین چیزی را نشنیدم، مقداری نیز تفحص کردم ولی چیزی نیافتم.
    جناب angel1943 محبت کنند اگر مدرکی دارند ارائه کنند تا بررسی شود.
    موفق باشید
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۰:۱۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اندکی این مثنوی تاخیر شد!




    سلام.
    با عرض پوزش به خاطر وقفه ای که در ارسال پاسخ پیش آمد.
    اما بعد...
    (علی (ع) فرمود:عمر بود در روز غدیر وقتی که پیامبر مرا به ولایت منصوب کرد و رفیقش با هم گفتگو میکردند.
    عمر گفت:در این که کار پسر عمویش را بالا ببرد هیچ کوتاهی نمی کند.آن یکی(ابوبکر)گفت:در این که بازوی پسرعمویش را بلند کند هیچ کوتاهی نمیکند.و آن هنگام که منصوب شده بودم به رفیقش گفت:این واقعا کرامت بزرگی است.رفیقش با ترشرویی گفت:نه بخداقسم!نه گوش میکنم و نه اطاعت مینمایم!. سپس به رفیقش تکیه کرد و با تکبر رفتند وخداوند هم به عنوان وعیددرباره اش این آیه را نازل کرد:فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾/وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾/ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى ﴿۳۳﴾ /أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۴﴾/ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۵﴾


    (اسرارآل محمد/سلیم بن قیس هلالی/مسلمی زاده/انتشارات بارش/صفحه 133)
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    سوره قيامت - كه آيات فوق متعلق به آن است - مكي مي باشد و در سال پنجم بعثت در مكه نازل شد در حالي كه واقعه غدير در سال دهم هجري اتفاق افتاد .
    يعني قبل از غدير اين آيات در مكه نازل شده بود .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۳:۲۶


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    (علی (ع) فرمود:عمر بود در روز غدیر وقتی که پیامبر مرا به ولایت منصوب کرد و رفیقش با هم گفتگو میکردند.... وخداوند هم به عنوان وعیددرباره اش این آیه را نازل کرد:فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾/وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾/ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى ﴿۳۳﴾ /أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۴﴾/ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۵﴾


    (اسرارآل محمد/سلیم بن قیس هلالی/مسلمی زاده/انتشارات بارش/صفحه 133)

    فراموش كردم اين نكته را هم عرض كنم كه در روز غدير فقط آيه تبليغ : (يا إيها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس)( مائده 67 )و اكمال دين اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا)( مائده / 3) نازل شد و نزول آيه ديگري در تاريخ قران و شان نزولها گزارش نشده است .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۴:۳۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    سلام.
    جایی خوانده ام که آیات زیر وصف الحال عمر یا عثمان است.چه اندازه این سخن صحت دارد؟

    فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾/وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾/ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى ﴿۳۳﴾ /أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۴﴾/ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى ﴿۳۵﴾



    با سلام و درود


    در تفاسیر متعددی در ذیل این آیات در سوره "قیامة"، شأن نزول این آیات در مورد معاویه بن ابی سفیان دانسته، که در غدیر خم پس از معرفی امام علی علیه السلام توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به عنوان جانشین و خلیفه پس از خود، معاویه رو به اهلش کرده و گفته که اقرار به ولایت علی بن ابیطالب نمی کند و این گفته پیامبر را نیز تصدیق نمی کند.



    قوله «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى» فإنه كان سبب نزولها أن رسول الله ص دعا إلى بيعة علي يوم غدير خم فلما بلغ الناس و أخبرهم في علي ما أراد الله أن يخبر، رجعوا الناس، فاتكأ معاوية على المغيرة بن شعبة و أبي موسى الأشعري ثم أقبل يتمطى نحو أهله و يقول ما نقر لعلي بالولاية [بالخلافة] أبدا و لا نصدق محمدا مقالته فيه فأنزل الله جل ذكره فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى وَ لكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى ثُمَّ ذَهَبَ إِلى‏ أَهْلِهِ يَتَمَطَّى أَوْلى‏ لَكَ فَأَوْلى‏ عبد الفاسق [وعيد الفاسق‏] فصعد رسول الله ص المنبر و هو يريد البراءة منه فأنزل الله لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ‏ فسكت رسول الله ص و لم يسمه.‏


    ______________
    تفسير القمي، ج‏2، ص: 397
    تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 464
    البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 541
    شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 391
    تفسير فرات الكوفي، ص: 515








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    با سلام و درود


    در تفاسیر متعددی در ذیل این آیات در سوره "قیامة"، شأن نزول این آیات در مورد معاویه بن ابی سفیان دانسته، که در غدیر خم پس از معرفی امام علی علیه السلام توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به عنوان جانشین و خلیفه پس از خود، معاویه رو به اهلش کرده و گفته که اقرار به ولایت علی بن ابیطالب نمی کند و این گفته پیامبر را نیز تصدیق نمی کند.



    قوله «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى» فإنه كان سبب نزولها أن رسول الله ص دعا إلى بيعة علي يوم غدير خم فلما بلغ الناس و أخبرهم في علي ما أراد الله أن يخبر، رجعوا الناس، فاتكأ معاوية على المغيرة بن شعبة و أبي موسى الأشعري ثم أقبل يتمطى نحو أهله و يقول ما نقر لعلي بالولاية [بالخلافة] أبدا و لا نصدق محمدا مقالته فيه فأنزل الله جل ذكره فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى وَ لكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى ثُمَّ ذَهَبَ إِلى‏ أَهْلِهِ يَتَمَطَّى أَوْلى‏ لَكَ فَأَوْلى‏ عبد الفاسق [وعيد الفاسق‏] فصعد رسول الله ص المنبر و هو يريد البراءة منه فأنزل الله لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ‏ فسكت رسول الله ص و لم يسمه.‏


    ______________
    تفسير القمي، ج‏2، ص: 397
    تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 464
    البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 541
    شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 391
    تفسير فرات الكوفي، ص: 515







    به نام خدا
    ظاهرا اين شان نزولها تاويلي است نه تنزيلي به دليل اينكه سوره قيامت تماما در مكه نازل شده است و اختلافي در آياتش نيست .
    ممكن است تفاسير فوق ، اين شان نزول را از باب مصداق و بيان عناوين و مصاديق بيان نموده باشد و الا همانطور كه عرض شد سوره قيامت مكي مي باشد و در سال پنجم بعثت نازل شده است .




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود


    در تأیید فرمایشات کارشناس محترم پاسخگوی مباحث زنان:


    توضیح و تبیین:


    شأن نزول تنزیلی اشاره به همان واقعه و ماجرای خاصی دارد که آیه در آن مورد نازل شده است؛ یعنی اشاره به زمان نزول آیه.


    ولی شأن نزول تاویلی، درصدد ذکر بیان مصادیق و عناوین برای آن آیه است؛ به همین خاطر می توان روایاتی از اهل بیت(ع) بیان نمود که برای آیات نازل شده، مصادیق و عناوینی بیان فرموده اند، که این از همان جهت تاویل و تطبیق است، نه نزول.


    با این بیان، مواردی مثل معاویه بن ابی سفیان در واقعه غدیر، یا ...؛ که در زمانی بعد از نزول آیه شریفه به عنوان مورد برای این آیه شمرده می شوند؛ بیان تاویل و تطبیق است، نه شأن نزول مربوط به زمان نزول.








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    جایی خوانده ام که آیات زیر وصف الحال عمر یا عثمان است. چه اندازه این سخن صحت دارد؟
    فَلَا صَدَّقَ وَ لَا صَلَّى* وَ لَكِن كَذَّبَ وَ تَوَلَّى * ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى * أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى * ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى. (قیامت/ 31 _ 35)

    پاسخ:

    سوره قيامت _كه آيات فوق متعلق به آن است_ مكی می باشد و در سال پنجم بعثت در مكه نازل شد در حالی كه واقعه غدير در سال دهم هجری اتفاق افتاد.
    يعنی قبل از غدير اين آيات در مكه نازل شده بود.

    نکته دیگر اینکه در روز غدير فقط آيه تبليغ: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»(1)؛ و آیه اكمال دين، «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»(2) نازل شد و نزول آيه ديگری در تاريخ قرآن و شان نزول ها گزارش نشده است.

    ________
    (1) مائده/ 67.
    (2) مائده/ 3.

    کلید واژه ها ، سوره قیامت ،مکی، عمر و عثمان، روز غدیر .


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ در ساعت ۱۰:۵۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود