جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قيام متصل به ركوع

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قيام متصل به ركوع




    سلام عليكم
    قيام متصل به ركوع از اركان نماز است كه بايد رعايت شود...
    سوال :
    آيا در ركعت دوم بعد از قنوت مي توان در همان حال كه دستانمان در حالت قنوت هست به ركوع رفت ؟ يا اينكه بايد ابتدا درستها را پايين آورده و بعد از لحظه اي مكث به ركوع رفت؟

    ممنون مي شوم نظرات و استفتائات مراجع مطرح را بيان نماييد
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    223
    تشکر:
    1
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    0
    گالری
    6



    من رساله ام نبود که جوابش را بنویسم اماتشکر از سوال خوبتون ان شاالله دوستان جوابتون را میدهند.
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    واحفظ سیدنا و قائدنا سید علی خامنه ای


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما و دیگر دوستان

    قیام موقع تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع (قبل از رکوع)، جزء ارکان نماز هست. یعنی چه عمدا و چه سهوا ترک شود، نماز باطل هست.

    مراد از قیام متصل به رکوع این هست که نمازگزار از حالت ایستاده به رکوع برود و در این زمان، بدن آرام باشد. حرکت دست ها اگر موجب حرکت بدن نشود، مبطل نیست. گرچه بهتر هست تمام بدن آرام بوده و سپس به رکوع برود.

    (در پرسش از دفتر مقام معظم رهبری. اگر مرجع تقلید دیگری نیز مد نظرتان هست بفرمایید تا مراجعه شود. گرچه تا جایی که بنده اطلاع دارم در این مساله اختلاف فتوایی وجود ندارد.)

    ------------

    ضمنا، تنها موردی که ممکن است قیام متصل به رکوع فراموش شود، جایی هست که فرد رکوع را فراموش کرده و مستقیم به سجده برود.

    اگر به سجده رفت و پیشانی روی مهر قرار گرفت، نمازش باطل هست. چون دو رکن از ارکان نماز (قیام متصل به رکوع و خود رکوع) را ترک کرده است.

    اما اگر هنوز پیشانی روی مهر نرسیده یادش آمد که رکوع نرفته، باید بایستد و قیام قبل از رکوع را بجا آورده و آنوقت از همان حالت قیام به رکوع برود و ادامه نماز... . اما اگر از همان حالت سجده برگردد و بدون قیام به حالت رکوع خم شود، باز هم نمازش باطل هست، چون قیام متصل به رکوع را ترک نموده است.

    .



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام عليكم
    لطفا نظرات ساير مراجع را نيز بنويسيد
    ممنون مي شوم

    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    با سلام مجدد

    مطلبی که در خصوص تعریف قیام متصل به رکوع عرض شد:
    مراد از قیام متصل به رکوع این هست که نمازگزار از حالت ایستاده به رکوع برود و در این زمان، بدن آرام باشد.
    مورد اتفاق همه فقها هست. فقط ممکن است تعابیر متفاوت باشد.

    به عبارت دیگر:

    همین که نمازگزار قبل از رکوع قیام داشته باشد و بدن در حالت استقرار و آرامش باشد، برای تحقق این رکن کافی هست.


    .



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام ...
    برادر گرامي به سوال من جواب بدهيد نه آن چيزي كه خود مي داني ؟
    سوال را دوباره مي نويسم كه بهتر متوجه شوي:
    آيا در ركعت دوم بعد از قنوت مي توان در همان حال كه دستانمان در حالت قنوت هست به ركوع رفت ؟ يا اينكه بايد ابتدا درستها را پايين آورده و بعد از لحظه اي مكث به ركوع رفت؟
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    با سلام مجدد

    بنده مطلبی از پیش خودم بیان نکردم بزرگوار. مسائلی که عرض شد را می توانید در توضیح المسائل مراجع، جلد اول، صفحه 559 به بعد ببینید. بر اساس این ملاک کلی، حرکت دست ها مبطل قیام نیست. گرچه احتیاط مستحب هست که تمام اجزای بدن در آرامش و سکون باشد.

    در پست قبلی هم عرض کردم که اگر نظر مرجع یا مراجع تقلید خاصی دقیقا مد نظرتون هست، بفرمایید تا از دفترشان استفتاء شود. البته سعی میکنم در حد امکان نظرات مراجع مشهور را در این خصوص جویا بشم.

    .



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود