صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آزادی از منظر قانون حاکم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آزادی از منظر قانون حاکم




    راستش اين مطلب را در پاسخ به جناب طارق نوشتم ولي به دلايلي که فعلا بر من معلوم نيست جناب طارق هنوز به مطلب ذيل پاسخ نداده است. از اين گذشته چون احساس مي کردم اين مطلب اگر بصورت مستقل مطرح شود بهتر است خصوصا اين که همه ي کاربران مي توانند بدان پاسخ دهند و در بحث شرکت کنند آن را در اين تالار و به صورت مستقل مطرح کردم:

    اگر فرد مدعي آگاهانه قصد داشته باشد طي يک سوال و يا ارائه مطلب تغييري در نگرش فعلي فرد مخاطب خود ايجاد کند باز اطلاق نام شبهه برآن جايز نيست. زيرا شبهه بخاطر بار منفي که دارد و شبيه کردن خود به حق!! عملا فرد مدعي را منفور و طرد شده و واجد رذايل اخلاقي مي پندارد.
    آن سوالي که در پست مربوطه پرسيدم و تاکنون بدون پاسخ مانده است اين که شما(ي نوعي) چگونه و طبق چه معيار و سنجه اي به بر حق بودن خودتان به اعتقاد تام دست يافته اي؟؟ چگونه و طبق چه ضابطه اي فکر مي کني شما واجد تمامي حقيقت هستي و ديگراني که به گونه اي ديگر مي انديشند به ازاي دور بودن از طرز تلقي شما به همان اندازه از حقيقت دور افتاده اند؟؟؟ چگونه؟
    از اين گذشته تفکر مخالف شما کجا اجازه ي بروز و ظهوردارد؟؟
    روزنامه هاي مخالف تعطيل شده اند.
    کتابهاي انگ ممنوعه خورده يا چاپ نمي شوند و در صورت چاپ برون مرزي جمع آوري شده و امحا ميگردند.
    وبسايتهايي که فکر مخالف شما دارند براحتي فيلتر شده اند.

    هيچ کانال تلويزيوني و راديويي اجازه پخش کوچکترين فکر مخالفي راندارد.
    کانالهاي ماهواره اي فارسي زبان به علت پخش پارازيت غير قابل دريافت شده اند.
    و البته بازار انگ و انگ زني به نويسندگان گرفته تا فيلمسازان و تا ديگراني که به گونه اي ديگر مي انديشند سکه رايج است. و البته يکي از اين حربه هاي انگ زني اطلاق نام شبهه است بر فکر مخالف. صرف چنين عنواني تحقيرآميز و موهن است.
    و در يک کلام همگان بايد مانند يک نفر و طبق نگرش و قرائت او از جهان هستي بينديشند. به اين حالت احتمالا بايد گفت (Super imposed meaning)!!!
    همه ي اين موارد نشان از آن دارد که حاکمان و تئوريسين هاي پشت پرده براين عقيده اند که تمامي حقيت در نزد آنهاست و ديگران حتي تمامي دنيا اگر فکر مخالفي دارند به اندازه درجه ي مخالفت با فکر جاري در کشور از حقيقت بدورند!!
    آيا اين روند درستي است؟؟؟!!!

    آن چه از آن تعبير به اسلام ميشود منظومه اي فکري شامل حوزه هاي مختلف و در مجموع نوعي جهانبيني و يک طرز تلقي ازکائنات.
    اين طرز تلقي در تلويزيون سراسري روزانه ترويج مي شود در راديو همچنين. در روزنامه ها. در وبسايت ها. درکتابهاي درسي و ...
    آيا مخاطب برنامه هاي تلويزيوني و راديويي و کتابهاي درسي صرفا عالمان و فيلسوفان هستند يااکثريت قريب به اتفاق آنها بي اطلاع از مباني عقيدتي و کلامي و فلسفي و کم اطلاع از تاريخ انديشه ها و در يک کلام افراد عامي؟؟؟!!
    شما به کدامين حق اين امتياز را براي خويشتن قائليد که طرز تلقي خود رابه همه اقشار جامعه اعلام کنيد و در مدارس در اذهان کودکان و نوجواناني که هنوز قدرت نقد و نقادي ندارند تزريق کنيد و کساني را نيز که نداي مخالفتشان بلند مي شودبشدت سرکوب کنيد و هزار و يک انگ به آنها بزنيد؟؟؟؟
    به کدام حق؟؟؟
    شعار ابتداي پيروزي انقلاب اين بود:
    استقلال آزادي جمهوري اسلامي
    و در اين بين آزادي به تدريج به فراموشي سپردهشد.
    شما اگر در جهت بر حق بودن طرز تلقي خود به دلايل و براهين استناد مي کنيد. طرف مقابل نيز چنين مي کند. اگرشما فکر مي کنيد ترويج فکر مخالف باعث انحراف مردم از حقيقت مي شود. تفکر مخالف شمانيز درست مانند شما فکر مي کند. و اطمينان دارد که شما ميلونها نفر را به تمامي تجهيزات منحرف مي کنيد.
    چرا فکرشما بايد شاهد بازاري باشد و فکر مخالف شما پرده نشين؟؟؟
    چرا فکر شما بوسيله رسانه ها و آزادانه و روزانه در سراسرايران بايد تبليغ شود ولي فکر مخالف بايد به اشد مجازات برسد و نام شبهه افکن برخود بگيرد؟؟؟
    چرا ايران بايد بر ماهواره هاي فارسي زبان خارج از کشور پارازيت ارسال مي کند و مانع از دريافت آنهامي شود ولي خود از طريق شبکه Press TV براحتي براي افراد سراسر جهان برنامه ها وديدگاه ها و جهانبيني خود را ارسال مي کند؟
    چرا مردم نبايد حق داشته باشند تحليل هاي ديگري را از شبکه هاي برونمرزي دريافت کنند و صرفا و منحصرا بايد به تحليل هاي بسته بندي شده و قالب بندي شده رسانه هاي داخلي گوش دهند؟؟؟
    اينکجا و حرف مطهري کجا که مي گفت:
    1- اگر بنا شود حکومت جمهوری اسلامی، زمینه اختناق رابوجود بیاورد قطعاً شکست خواهد خورد. اسلام دین آزادی است، دینی که مروج آزادی برایهمه افراد جامعه است. اسلام می گوید دینداری اگر از روی اجبار باشد دیگر دیندارینیست. می توان مردم را مجبور کرد که چیزی نگویند و کاری نکنند، اما نمی توان مردمرا مجبور کرد که این گونه یا آنگونه فکر کنند.( (استاد شهید مرتضی مطهری/ پیرامون انقلاب اسلامی/ صفحه 62/ چاپ 1373/انتشارات صدرا )

    2- هرکس میباید فکر و بیان و قلمش آزاد باشد و تنها در چنین صورتی است که انقلاب اسلامی ما،راه صحیح پیروزی را ادامه خواهد داد. ( همان/ صفحه 63 )

    3- اگر بخواهیم جلوی فکر را بگیریم، اسلام و جمهوری اسلامی را شکست داده ایم.( همان/ صفحه 64 )

    اطلاق نام شبهه شده است ابزاري جهت سرکوب فکر مخالف. کسي که سالها تحقيق کرده چرا بايد بر ماحصل تحقيقاتش نام شبهه گذارده شود؟؟
    از برخورد انديشه هاست که حقيقت بيرون مي تراود. در نهج البلاغه است که علي ابن ابي طالب مي گويد انديشه ها را به هم بزنيد تا حقيقت از آنها بيرونبيايد.
    هيچ طرز فکري نبايد و نميتواند مدعي شود تمامي حق و حقيقيت در نزد وي است. زيرا اگر چنين شد هيچ گونه رفتار انساني و عادلانه اي با فکر مخالف نخواهد داشت. درست همانگونه که اکنون ميبينيم.
    خصوصا اگر زماني که قدرت وثروت و امکانات تامه ي کشور را در اختيار داشته باشد يعني زماني که اين طرز تلقي خاص تبديل شود به فکر حاکم بر کشور. در اين هنگام است که فکر مخالف يا بايد محو و نابود شود و يا وادار به سکوت!!! و يا در صورتي که بيش از اين زورش نرسد انگ شبهه افکني و ارسال پارازيت و ديگر امکانات به خدمت گرفته ميشوند!
    اما اين که مي گوييد چنين سوالاتي ( شبهاتي!!!) بايددر محيطي آکادميک مطرح شود خواب و خيالي بيش نيست و نشان از آن دارد که از تصفيه اساتيد در دانشگاه ها بي خبريد.
    فرض بگيريد يکي از اساتيد الهيات و معارف اسلامي در کلاس کارشناسي ارشداين رشته ( يعني هم فضا کاملا مناسب است. هم استاد اين کاره است و هم دانشجويان درسطحي بالا قرار دارند) حاصل مطالعاتش را در باب علم غيب امام مطرح کند و با استدلال و دليل اثبات کند که امامان فاقد هر گونه علم غيبي بوده اند.
    فکر مي کنيد بعد از اين که رياست دانشگاه و اطلاعات عزيز از اين جريان بو بردند چه بر سر اين استاد نگون بختخواهد آمد؟
    و يا يکي از اساتيد علوم سياسي در مقطع کارشناسي ارشد و يا دکترا براي دانشجويان همين رشته استدلال کند که سيستم ولايت فقيه در عمل از نظر سياسي در دنياي امروز فاقد کارايي است و منجر به نوعي ديکتاتوري مي شود.
    آيا اين استاد مي تواند جان سالم بدر برد؟؟
    ویرایش توسط Masoomi : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۲۳:۳۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    سلام بر آزاده عزیز و سائر دوستان
    با تشکر مجدد از طرح سؤال

    سؤال شما دو بُعدی است:

    1- حدود آزادی در اسلام و قانون.
    2- نحوه إجراء آن در جامعه.

    بُعد دوم آن به مسائل إجرائی بر می‏گردد، و ربطی به محیط علمی کانون گفتمان ندارد.


    اما بعد اول این طور خلاصه می شود:


    چرا باید تفکری که حاکم شده فکر کند او بر حق است و دیگران را محدود به رعایت تفکرات خودش نماید.
    طبق این فرض بحث را شروع می‏کنیم.
    اگر موافقید یا علی.
    (برای جلوگیری از انحراف تاپیک پیشنهاد می کنم آن قسمت از مطالب که جنبه اجرائی دارد را خودتان ویرایش کنید)

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۱/۲۵ در ساعت ۲۲:۳۴

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من منتظر نظرات حضرتعالي هستم. فقط خواهشمندم نه تنها دقيقا در محوري که خود گفته ايد بحث را پيش ببريد بلکه به مسئله ي آزادي بيان نيز پرداخته شود.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سركار خانم آزاده

    هر دولتي بنا بر مباني فلسفي خود و تعريفي كه از منافع ملي خود دارد، محتواي سيستم آموزشي و رسانه هاي خود را تدوين و تنظيم مي كند. البته در مورد جمهوري اسلامي سيستم آموزشي ورسانه ي ما تا ايده آل شدن بسيار فاصله دارد. متاسفانه اين دو نهاد در جمهوري اسلامي ما تا اسلامي و انقلابي شدن بسيار فاصله دارند و به مورد تاييد بسياري از نيروهاي فرهنگي انقلاب نيستند.

    ما به هيچ وجه از آزادي بيان واهمه نداريم. منتها تحقق كامل آزادي بيان نيازمند يك سري لوازم است. از جمله پايبندي به اخلاق و مسئوليت پذيري در برابراظهارات. اما در فضاي رسانه اي فعلي كشور كه عملا پايبندي به اخلاق و حقيقت جاي خود را به هوچي گري و دروغ پراكني و دعواهاي حزبي داده است نمي توان افكار عمومي را دربست در اختيار ژورناليست هاي حقه باز و بي اخلاق قرار داد.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۳/۰۹ در ساعت ۲۱:۰۸

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تبليغ عليه اركان قانون اساسي در همه جاي دنيا جرم است
    آن استاد علوم سياسي اگر واقعا بر عقايد خود مصر است مي تواند تقاضاي مناظره دهد؟

    انشاءالله با گسترش كرسي هاي آزادي و اثبات حقانيت تئوري جمهوري اسلامي ادعاهاي دهن پر كن اساتيد ليبرال مسلك حاكم بر فضاي دانشگاهي ما نيز ديگر خريدار نخواهد داشت.


    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام و تشکر از جناب Divine Love لطف کنید محور بحث را از مسیری که عرض کردم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    چرا باید تفکری که حاکم شده فکر کند او بر حق است و دیگران را محدود به رعایت تفکرات خودش نماید.

    خارج نکنید، البته همانطور که پیش بینی کرده بودم، بیان مسائل اجرائی قضیه زمینه انحراف تاپیک را فراهم می کند، چه خوب بود جناب آزاده به پیشنهاد من:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    (برای جلوگیری از انحراف تاپیک پیشنهاد می کنم آن قسمت از مطالب که جنبه اجرائی دارد را خودتان ویرایش کنید)

    توجه می کردند.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من هم با کرسی های ازاد مشکلی ندارم ولی باید این کرسی ها در چارچوب قانون اساسی و به خصوص در چارچوب اسلام باشد!!! اینکه یک عده ای با نماد رنگین در خیابان ها به راه افتاده و خواهان ازاد کردن رسانه ها و روزنامه ها برای هر شخصی و هر نهادی و هر مکتب حتی پیروان ادیان دروغین مانند بهاییت هستند را باطل میدانم و باید ریشه ی این خواسته ها خشکیده شود!!
    ضمن اینکه رسانه را نباید در اختیار اشخاصی هم گذاشت که یک سال است از خواسته های باطل این حضراتی که با نماد رنگین خیابان ها را پر کرده اند حمایت کردند گذاشت!!!!
    همه باید پیروی اسلام باشیم و هدفمان کسب رضای خدا باشد،چیزی که مینویسیم و چیزی که در رسانه ها اعلام میکنیم!!!
    آزادی باید در چار چوب اسلام باشد

    السلام علیک یا ابا عبدالله


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بدون آزادي انسان رشد نمي كند. ما بنا بر خلقت خود آزاد هستيم و هيچ كس نمي تواند آن را محدود كند مگر با استدلال عقلي
    آزادي داراي سه حوزه مي باشد و در هر يك از اين سه حوزه داراي يك حد است
    آزادي در حوزه ي انديشه كه با منطق محدود مي شود
    آزادي در حوزه ي بيان كه با اخلاق محدود مي شود.
    آزادي در حوزه ي عمل كه با عدالت محدود مي شود.
    اين سه حد براي آزادي كاملا مطابق عقل و شرع است و اصلا اسلام چنين آزادي را تقديس و ترويج مي كند.اين آزادي به نفع اسلام و به نفع جمهوري اسلامي است. اين آزادي تن مستكبرين را به لرزه خواهد انداخت چرا كه آن ها دنيا را با سلب آزادي هاي حقيقي انسان در اين سه حوزه تحت سلطه ي خود در آورده اند.
    پس زنده با آزادي

    ویرایش توسط Divine Love : ۱۳۸۹/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۲:۳۳

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    تماميت خواهي و خود را عين حق و حقيت دانستن و ديگران دگر انديش را عين باطل فرض کردن به اضافه قدرت به چنين خشونتي خواهد انجاميد:
    ببخشید دوست عزیز
    اگر یک شخص بهایی در سیاست مملکت ما بر حسب دین دروغین خود دخالتی کند شما به عنوان یک مسلمان به غیرتتان بر نمیخورد؟؟؟؟؟
    یا یک یهودی بر حسب اعتقادش مساجد را تعطیل کند چطور؟؟؟؟
    السلام علیک یا ابا عبدالله


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب آزاده
    منظور از حقانيت ما حقانيت ايده آل ها، آرمان ها و اهداف ماست و اثبات اين از طريق بحث و گفت و گو امكان پذير است

    دگر انديش تا موقعي كه دگرانديش است حق اظهار نظر دارد اما وقتي كه وارد فاز براندازي مي شود با آن بايد به شديد ترين وجه برخورد كرد.
    اين كه كدام روايت از اسلام صحيح است نيز از طريق بحث و گفت و گو قابل تببين است.
    ...
    موارد اختلاف ما بي شمار است و بهتر است شما از طريق مطالعه ي شخصي بدون پيش داوري و پيش فرض در مورد تاريخ انقلاب اسلامي حقايق را كشف كنيد.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۳/۱۰ در ساعت ۰۸:۲۰

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود