جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدا در قرآن از حیض به عنوان رنجی برای زن یاد می‌کند، مگر این نیست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,130
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خدا در قرآن از حیض به عنوان رنجی برای زن یاد می‌کند، مگر این نیست




    قرآن زمان حیض و قاعدگی را "اَذی(1) چیز آلوده و زیان‌آور" معرفی کرده، البته آنچه که عرف از واژة "اذی" می‌فهمد آلودگیِ محل حیض در ایام عادت است(2) مربوط به کل وجود نیست، بلکه به این معنا که در این حالت، دستگاه تناسلی زن به علت آلودگی، ضرر رسان است(3) و در حقیقت این جمله، فلسفة حکم خودداری از آمیزش جنسی را در حالت قاعدگی بیان می‌کند، زیرا آمیزش در چنین حالتی علاوه بر این که سخت و تنفّرآور است، ضررهای بسیار دارد که دانش پزشکی امروز آن را ثابت کرده، چون طبیعت زن در حال حیض، سرگرم پاک کردن رَحِم و آماده کردن آن برای حامله شدن است و آمیزش در این در حالت، این عمل را مختل می‌سازد(4)؛‌ نیز احتمال عقیم شدن مرد و زن را در پی دارد؛‌ هم‌چنین ایجاد یک محیط مساعد برای پرورش میکرب و بیماری‌های آمیزشی مانند سفلیس و سوزاک؛ نیز التهاب اعضای تناسلی زن و وارد شدن خونِ آلوده به داخل عضو تناسلی مرد و... که درعلم پزشکی آمده است. پزشکان، آمیزش را در این حالت ممنوع کرده‌اند.(5)
    در آیین و سنت‌های جاهلیت، زن حائض را نجس دانسته، او را تنها می‌گذاشتند و از عذا خوردن و همنشینی با او پرهیز می‌کردند. قرآن برای برداشتن این بینش جاهلی، با توضیح این که حیض یک دوران خاص کسالت برای زن بوده، مراعات حال زن را در این حال از حیث کار سنگین، همبستری و امور دیگر بیان کرده، مطرود نمودن او را مردود دانسته است.
    بنابر این اوّلاً مردان را از همبستری با آنان در ایام حیض منع کرده است؛ دوم: تکالیفی مانند نماز و روزه را از آنان برداشته است. اگر چه حیض شدن برای زن مانند برخی امور دارای رنج و سختی است، اما فایده‌ای بر آن مترتب است که ارزش تحمل را دارد. این امر یک تغییر طبیعی در بدن می‌باشد که تخمک را ایجاد کرده، آمادگی پذیرش برای قبول نطفه و در نتیجه بقای نسل بشر و تازگی برای بدن زن را به همراه دارد.
    هر امری ازراه علل و اسباب خود ایجاد می‌شود که وجود این مسئله هم در زن از این قاعده استثنا نیست و افزون بر این، در برابر تحمل سختی‌ها خدا اجر و پاداش قرار داده است.
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    پی‌نوشت‌ها:
    1ـ بقره (2) آیه 222.
    2ـ امام خمینی، کتاب الطهاره، ج 1، ص 129.
    3ـ فقه الصادق، محمدصادق الروحانی، ج 2، ص 151.
    4ـ تفسیر المیزان، ج 2، ص 312.
    5ـ تفسیر نمونه، ج 2، ص 138.

    هر جا که سفرکردم ، تو همسفرم بودي
    وز هر طرفي رفتم ، تو راهبرم بودي
    با هر که سخن گفتم ، پاسخ زتو بشنيدم
    بر هر که نظر کردم ، تو درنظرم بودي
    هرگز دل من بر تو ، يار دگري نگزيد
    گر خواست که بگزيند ، يار دگرم بودي


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    بررسي كتب لغت و تفسير گوياي اين مساله است كه اين كلمه به معني رنج و زجر نيست و نيز جمله " هو اذي" در مقام تبيين مساله اي ديگر است .
    كلمه "اذي " را برخي به معني ضرر گرفته اند اما مرحوم علامه در الميزان علاوه بر اينكه آن را در اين معنا قابل خدشه مي دانند زيرا اين معنا در كاربردهاي قراني ديگر اين كلمه سازگاري ندارد ، به وجهي نيز آن را منطبق با ضرر معرفي ميكنند :

    "پس ظاهر اين است كه كلمه (اذى ) به معناى هر عارضه اى باشد براى چيزى كه ملايم با طبع آن نباشد، كه اين معنا به وجهى منطبق با معناى ضرر نيز هست ."1
    پس تا اينجا مشخص شد كه كلمه" اذي" به معني زجر و رنج نيست . و اما اينكه چرا خداوند در اين آيه حيض را " اذي " ناميده است :
    "چون خون حيض كه به عادت زنان مربوط است ، از عمل خاصى حاصل مى شود كه طبيعت زن در مزاج خون طبيعى زن انجام مى دهد، و مقدارى از خون طبيعى او را فاسد، و از حال طبيعى خارج نموده ، و به داخل رحم مى فرستد، تا بدين وسيله رحم را پاك كند "2
    "در حقيقت اين جمله ، فلسفه حكم اجتناب از آميزش جنسى زنان را در حالت قاعدگى كه در جمله بعد آمده است بيان مى كند "3
    ______________

    1- الميزان ج ، 2 ،ص312
    2- همان
    3- نمونه ، ج 2،ص138




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود