جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایلی که قرآن برای اثبات وجود خدا اقامه کرده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    209
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلایلی که قرآن برای اثبات وجود خدا اقامه کرده




    میدانیم قرآن کتابی فلسفی نیست، انتظار برهان فلسفی یا علمی و... داشتن از کتابی که نکات اخلاقی را بیان می کند، شاید کار صحیحی نباشد؛ ولی میبینیم رویکردی که اکنون نسبت به قرآن و پیامبر و امامان و... وجود دارد، با آنچه قبلا بوده متفاوت است. برای مثال آیت الله جوادی املی اعتقاد دارد از قرآن میتوان فنون صنعت و کشاوری و... را هم بیرون کشید. طبیعتا انتظارات و توقعات از قرآن هم بالا میرود.
    در این تاپیک قصد دارم دلایلی که قرآن برای اثبات وجود خدا می آورد را بیان کنیم و روی آنها بحث کنیم. طبیعتا براهین امکان و وجوب و علیت و... برساخته ی فیلسوفان و متکلمان است.
    تا جایی که من میدانم قرآن فقط به برهان نظم اشاره می کند. در زمین گردش کنید و به خالق آن پی ببرید...
    دوستان دیگر براهین قرآن را ذکر کنند.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    209
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کسی جوابی برای این پست ارسال نکرد، ولی من طبق همان پیش فرض خودم(تنها برهان قرآن برهان نظم است) نتایج زیر را میگیرم:
    1-تحدی قرآن شکست خورده است
    2-دلایلی که قرآن برای اثبات خدا می اورد، رد شده اند
    درباره نتیجه اول، به این دلیل که اگر تحدی قرآن را در همه ی زمینه ها فرض کنیم، در زمینه اثبات وجود خدا، تحدی قرآن توسط مسلمین شکست خورده است. برای این موضوع دو دلیل وجود دارد، 1-تحدی قرآن نمیتواند فقط در زمینه ی لفظ قرآن باشد، چرا که در این حالت به اعراب محدود میشود. حتی با توجه به اینکه گویشها در طول زمان تغییر میکنند، این تحدی به اعراب زمان پیامبر محدودتر میشود. 2-طبق گفته ی خود مسلمین، برهان علیت بهترین برهان برای اثبات وجود خداست و بهتر از برهان نظم است، در واقع برهانی که مسلمین آورده اند، بهتر از برهان قرآن است.
    اما درباره نتیجه دوم، برهان نظم برهان رد شده ای است. چرا که دارای پیش فرضهای اشتباهی است. اگر کسی تمایل داشت در همین تاپیک بیشتر این موضوع را باز کنیم.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادي خدمت دوستان محترم
    جناب ريچارد در قرآن كريم آيات فراواني هست كه وجود خداي خالق يكتا را به صورت برهان اثبات مي كند حقير يكي از اين آيات را همراه با توضيح آن خدمت جنابعالي و ساير دوستان به عرض مي رسانم.
    «أَ فىِ اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» (ابراهيم آيه 10)
    آيا در خدا- آن آفريننده آسمانها و زمين- شكى هست؟
    اما برهاني كه اين آيه شريفه بدان اشاره دارد :
    در اولين تعقل و دركى كه از اين عالم مشهود مى‏كنيم كه از موجودات تاليف شده و هر يك از آن موجودات، در حد خود، محدود و جداى از غير خود هستند، و هيچ يك از موجودات و اجزاى آنها وجودشان از خودشان و قائم به ذات خودشان نيست، چون اگر قائم به ذات خود بودند نه دستخوش دگرگونى مى‏شدند، و نه نابود مى‏گشتند، مى‏فهميم كه اين موجودات و اجزاى آنها و هر صفت و آثارى كه جنبه هستى و وجود دارد، از ديگرى و مال ديگرى است، و اين ديگرى همان كسى است كه ما خدايش مى‏ناميم، و او است كه اين عالم و اجزاى آن را ايجاد كرده، و براى هر يك حد و مرزى جداى از ديگرى قرار داده است، پس بايد خود او، موجودى بدون حد باشد، و گرنه خود او هم محتاج به ما فوقى است كه او را محدود كرده باشد، و نيز مى‏فهميم كه او واحدى است كه كثرت نمى‏پذيرد، چون كسى كه در حد نمى‏گنجد، متعدد هم نمى‏شود و باز مى‏فهميم كه او با اينكه يكتا است، تمامى امور را همانطور كه ايجاد كرده تدبير هم مى‏كند، زيرا او مالك وجود آنها و همه امور مربوط به آنها است، و كسى در هيچ چيز شريك او نيست- زيرا هيچ موجودى غير او، مالك خودش و غير خودش نيست- پس او رب هر چيزى است، و غير او هيچ ربى نيست، هم چنان كه او ايجاد كننده هر چيزى است و هيچ موجودى غير او نيست.
    اين برهان برهانى است تمام عيار، و در عين حال ساده و همه كس فهم، و هر انسانى كه با فطرت و و جدان خود بفهمد كه اين عالم مشهود و محسوس، حقيقت و واقعيتى داشته، و آن طور كه سوفسطائيان پنداشته‏اند صرف وهم و خيال نيست،، با اين برهان، توحيد الوهيت و ربوبيت را به آسانى اثبات مى‏كند، و به همين جهت قرآن كريم در آيات مورد بحث كه در مقام بحث با بت‏پرستان است، اين برهان را ايراد كرده است.



  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    یکی ديگر از براهینی که در قرآن به آن اشاره شده است، برهان صدیقین است:


    مانند آیه شریفه: « خداوند (با ایجاد نظام واحد جهان هستی) گواهی میدهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش (هرکدام بهگونهای) گواهی میدهند در حالیکه (خداوند) قیام به عدالت (در عالم هستی) دارد معبودی جز او نیست که هم توانا است و هم حکیم».[. آل عمران، 18؛ دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534]


    اساس این دلیل با الهام از قرآن و روایات بر این مبناست که به جای مطالعه و تفکر در مخلوقات از مطالعه ذات پاک خدا پی به وجودش ببریم؛ «یا مَن دلّ علی ذاته بذاته»[ بحارالانوار، ج 84، ص 339] برهان صدیقین دلیلی است کمی پیچیده، ولی ظریف و روحپرور، برهان صدیقین برهانی است که برای اثبات حق تعالی از خود ذات حق به ذات حق استدلال می شود؛[ الاهیات فلسفی، ص 239؛ دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534] زیرا در حقیقت خدای سبحان برتر و آشکارتر از آن است که چیزی از مخلوقات و مصنوعاتش دلالت کننده بر او و آشکار کننده او باشد، بلکه او هستی بخش و خارج کننده اشیا از قوه به فعل و از ظلمت عدم به نور وجود است، پس او مقدم بر هر چیزی در وجود و ظهور است و او برهان بر ذات خود و برهان بر هر چیزی است.[ دائرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 534] این برهان به اشکال متفاوتی از سوی «ابن سینا»، «شیخ اشراق»، «ملاصدرا» و «علامه طباطبایی» تقریر شده است.


    در اینجا دو تقریر ذکر می شود:

    صدر المتألهین بر مبنای مقدماتی چون اصالت وجود، بساطت و وحدت تشکیکی وجود و تقسیم وجود به مستغنی به ذات و وابسته به غیر ثابت می کند که در سلسله مراتب تشکیکی وجود، مرتبه ای هست که کامل تر و تمام تر از آن مرتبه ای نیست و آن مرتبه، وجودی است که در ذات خویش مستغنی است و هیچ نیاز و نقصی در آن راه ندارد، قائم به ذات است. و این تقریر را در ذیل آیه شریفه فوق بیان کرده اند.


    تقریری که علامه طباطبایی در آیه 53 از سوره فصلت فرموده اند، عبارت است از این که: خدای متعال برای هر چیزی مشهود خواهدبود، چون موجودی نیست مگر این که از هر جهت فقیر و وابسته به او است و او برپا دارنده آن موجود و قاهر بر او است، پس او برای هر چیزی معلوم و شناخته شده است، اگرچه برخی از معرفتش غافل باشند.


    در آیات قرآن به این برهان اشاره شده است: سوره های فصلت آیه53، آل عمران آیه18، بروج آیه 20، حدید آیه3 و نور آیه 35.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    میدانیم قرآن کتابی فلسفی نیست، انتظار برهان فلسفی یا علمی و... داشتن از کتابی که نکات اخلاقی را بیان می کند، شاید کار صحیحی نباشد؛ ولی میبینیم رویکردی که اکنون نسبت به قرآن و پیامبر و امامان و... وجود دارد، با آنچه قبلا بوده متفاوت است. برای مثال آیت الله جوادی املی اعتقاد دارد از قرآن میتوان فنون صنعت و کشاوری و... را هم بیرون کشید. طبیعتا انتظارات و توقعات از قرآن هم بالا میرود.
    قرآن کتابی است که پیرامون همه‌ی مسائل ضروری فرد بحث می‌کند.
    تا جایی که من میدانم قرآن فقط به برهان نظم اشاره می کند. در زمین گردش کنید و به خالق آن پی ببرید...
    پس کاملاً در اشتباهید. اتفاقاً تنها برهان معروفی که به باور خیلی‌ها قرآن درموردش بحث نمی‌کند و به باور برخی با استناد به برخی آیات می‌گویند این برهان در قرآن هم مطرح شده همین برهان نظم است. این برهان فقط در کتاب عهد جدید مورد توجه است که با توجه به اینکه به باور ما مسیحیت محدود به همان زمان بوده طبیعتاً برای مردمان آن زمان بهترین برهان همین نظم بوده.
    ضمناً منابع اسلامی فقط قرآن نیست (چندین برهان در خطبه‌های علی علیه‌السلام وجود دارد[۱])، به‌هرحال در قرآن به برهان‌های فطرت[آیه فطرت]، هدایت[۳]، امکان و وجوب[۴] و... اشاره شده.
    و برهانی که بیشترین بار به‌آن اشاره شده اگر اشتباه نکنم همان فطرت است. (ر.ک. فطرت در قرآن، عبدالله جوادی آملی)
    [اطلاعات بیشتر]
    ویرایش توسط Al-taïr : ۱۳۸۹/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۸:۲۹

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    37
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلا و احترام

    آیه 35 و 36 سوره طور می تواند بیانگر علیت باشد به زیباترین و دقیقترین شکل:

    أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ

    آيا از هيچ خلق شده‏اند، يا آنكه خودشان خالق [خود] هستند؟

    و

    أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ

    آيا آسمانها و زمين را [آنان] خلق كرده‏اند؟
    [نه] بلكه يقين ندارند.


    در واقع همین که ما وجود داریم و یقین داریم که وجودمان از خودمان نیست و وابسته ایم و قائم به ذات نیستیم پس به این نتیجه قطعی می رسیم که وجودمان از آفریدگاری است که قائم به ذات و واجب الوجود و مستقل است.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود