صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردن - خوابيدن ## تفاوت - شباهت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب مردن - خوابيدن ## تفاوت - شباهت




    سلام عليكم .....
    در قرآن سوره زمر آيه42 اي به شرح ذيل مي باشد
    :

    الله يتوفي الانفس حين موتها و التي تمت في منامها * فيمسك التي قضي عليها الموت * و يرسل الاخري الي اجل مسمي
    *

    در اين آيه اشاره به اين دارد كه خداوند خواب را با مردن در يك رديف مي شمارد و مي فرمايد : " خدا نفْسها را در وقت مردن و آنها را كه هنوز نمرده اند در وقت خوابيدن مي گيرد ، آن كه مُرد ديگر نفسش بر نمي گردد و آن را كه خوابيده است دو مرتبه مي فرستد
    .

    (
    توفي) از ماده ( وَفَيَ ) است به معني گرفتن يا قبض كردن *

    سوال
    :
    حال سوال بنده اين است كه خدا مردن را در رديف خوابيدن قرار داده است و مي فرمايد كه روح را ( يا نفْس را ) مي گيرد و آنكه موقع مرگش باشد نزد خود نگه و آنكه كه مهلت دارد را بر مي گرداند
    .
    ما مي دانيم اشخاصي كه مرده اند ديگر اجزا و اعضاي بدنشان حركت و رشدي ندارند ، و به اصطلاح مي گوييم روحشان ( يا نفْسشان) از بدنشان خارج شده است ، امّا چرا در انساني كه مي خوابد ، اينگونه نيست و او قادر به تنفس و رشد و ... است؟


    خوابيدن كه در اين آيه همانند مردن است ، پس چرا در هنگام خوابيدن اعضاي بدن كار مي كنند ولي در موقع مرگ نه؟



    ویرایش توسط penitent : ۱۳۸۹/۰۱/۲۹ در ساعت ۰۷:۳۴
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همان طور که انسان در خواب متوجه چيزهايى است، در مرگ و پس از مرگ نيز متوجه چيزهاى بيشترى مى شود.

    همانطورکه مرگ و خواب، شباهت بسيارى با هم دارند، ولى يک تفاوت عمده و اساسى ميانشان هست که آنها را از هم جدا مى سازد و آن اين که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند،

    امّا
    در مرگ ديگر روح به بدن باز نمى گردد و دستگاه مغز انسان تعطيل مى شود، ولى در خواب، فقط بخشى از دستگاه مغز تعطيل مى شود و روح دوباره به بدن باز گردانده مى شود:

    (اللَّهُ يَتَوَفَّى الاَْنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَيُمْسِکُ الَّتِى قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاُْخْرَى إِلَى أَجَل مُّسَمًّى)

    خداوند ارواح را به هنگام مرگ به تمامى باز مى ستاند و ارواحى را که نمرده اند نيز به هنگام خواب مى گيرد; سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آنها را صادر کرده، نگه مى دارد و ارواح ديگرى را [که بايد زنده بمانند]تا سرآمد [وقت]معيّنى باز مى گرداند.

    پس خواب برادر مرگ و شکل ضعيفى از آن است.

    از امام جواد(ع) سؤال شد مرگ چيست؟

    فرمود:
    مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين که مدّتش طولانى است و انسان از آن بيدار نمى شود تا روز قيامت.

    اما:
    چنان که انسان در خواب چيزهايى را متوجه مى شود، پس از مرگ نيز در مقياس وسيع تر مسائل را مى فهمد.

    وقتى انسان مى ميرد، پرده از مقابل چشمان او کنار مى رود و عالَمى فراتر از عالم دنيا را مشاهده مى کند.
    در آن عالَم، محدوديت هاى اين عالم وجود ندارد و زمان و مکان در آن جا مطرح نيست.

    زندگى آخرتى در مقايسه با زندگى دنيايى، بسيار عميق تر و پر دامنه تر است

    (وجاءَت سَکرَةُ المَوتِ بِالحَقِّ ذلِکَ ما کُنتَ مِنهُ تَحيد * ونُفِخَ فِى الصّورِ ذلِکَ يَومُ الوَعيد * وجاءَت کُلُّ نَفس مَعَها سائِقٌ وشَهيد * لَقَد کُنتَ فى غَفلَة مِن هـذا فَکَشَفنا عَنکَ غِطَـاءَکَ فَبَصَرُکَ اليَومَ حَديد)
    سوره ق آيه 19 تا 22

    و سرانجام سکرات [و بى خودى در آستانه] مرگ، حقيقت را[ پيش چشم او] مى آورد[ و به انسان گفته مى شود] اين همان چيزى است که تو از آن مى گريختى و در صور دميده مى شود; آن روز، روز تحقق وعده وحشتناک است. هر انسانى وارد محشر مى گردد در حالى که همراه او حرکت دهنده و گواهى است. [به او خطاب مى شود] تو از اين صحنه [و دادگاه بزرگ] غافل بودى و ما پرده را از چشم تو کنار زديم و امروز چشمت کاملا تيزبين است.

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام....
    آقاي عزيز لطفا به سوال جواب دهيد نه اينكه آن چيزهايي را كه مي دانيد را بنويسيد...

    شما خودتان مي گوييد در خواب نيمي از مغز تعطيله و موقع موردن تمام مغز تعطيله...
    خوب عزيز جان بفرماييد چرا در اين آيه خواب و مردن در رديف هم آمده ، يعني اينكه در مردن خدا مي فرمايد كه نفس را مي گيرد در خواب هم همينطور...
    پس چرا در يكي به قول شما مغز تعطيله و در ديگري نيمه تعطيله! ( يعني اينكه بايد در خواب هم مغز تعطيل بشه و بعد چون موقع مرگش نرسيده دوباره مغزش كار بكنه؟)
    دقت نماييد...
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست محترم بنا به عقيده حكماي اسلامي روح بعد از مفارقت از بدن مادي ، حتي بعد از مرگ نيز علاقه بسيار ضعيفي به بدن مادي خود دارد ، اينطور نيست كه روح كاملا قطع علاقه كرده باشد ، فلذا اجساد برخي بزرگان بعد از مدت ها ي مديد كه زير خاك مدفون شدند سالم مي مانند . نقطه اشتراك خواب و مرگ اين است كه در هر دو روح از بدن قطع علاقه مي كند اما وجه تفاوت در اين است كه قطع علاقه روح در مرگ بسيار شديد است به حدي كه نمي تواند دوباره به بدن مادي علاقه پيدا كند ، اما در خواب اين قطع علاقه بسيار ضعيف بوده و بعد از مدتي مجددا به بدن علاقه پيدا مي كند فلذا بعد از مدتي دوباره روح علاقه پيدا كرده و فرد بيدار مي شود .

    با تشكر

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام....
    ممنون از جوابتون امّا مي شود گفت كه موقع خواب فرشتگان روح را از انسان مي گيرند يا كه نه خواب حقيقت ديگري ما سواي تصورات ماست ؟ اگر بيشتر شرح دهيد ( و از مطالب علمي روز هم بيان كنيد) ممنون مي شوم...؟
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب

    در میان دانشمندان، این بحث وجود دارد که چه فعل و انفعالاتی در بدن انسان رخ می دهد که در زمانی غیر ارادی، بخشی از فعالیت های مغز و بدن او تعطیل می گردد و تحولی در سرتاسر روح و جسمش ظاهر می گردد. بعضی، عامل اصلی خواب را شیمیایی می دانند و معتقدند که خواب حیوانات و انسان ها ناشی از مسمومیت مغز است که به وسیله مواد مختلفِ مشتق از سوخت وساز حاصل می گردد. برخی دیگر معتقد به فرضیه عروقی هستند. آنها بر این باورند که هرگاه خون کمی به مغز برسد انسان را خواب فرا می گیرد. بر خلاف فرضیه عروقی، گروهی دیگر، خواب را معلول تشدید جریان خون در مغز می دانند و معتقد به فرضیه آوندی هستند. آنها می گویند که جمع شدن خون در سر موجب سنگینی آن و بروز خواب می گردد.

    اما فرضیه مورد قبول اسلام این است که خواب فراغتی است برای بازسازی. در سوره نبأ، خداوند متعال ضمن برشمردن زمینه ها و ابزارهایی که برای تکامل انسان در دنیا آفریده شده و تذکر این که انسان در خصوصِ چگونگی بهره برداری از آن ها در قیامت مسئول است، به خواب اشاره می کند و آن را «سبات» معرفی می نماید.( رؤیا از نظر دین و روانشناسی، محمد رضا رضوان طلب)

    قرآن مجید در سوره زمر، آیات 41 تا 44 ، دقیق ترین تفسیرها را برای مسئله خواب بیان کرده است. زیرا می گوید که خواب یک نوع «قبض روح» و جدایی روح از جسم است البته نه جدایی کامل.

    خواب تنها دفع سموم و یا عارضه ای ناشی از هجوم آن نیست بلکه جذب نیرو و ذخیره قوا برای فعالیت آینده است. مسلما اگر خواب نبود روح و جسم انسان بسیار زود پژمرده و فرسوده می شد. به همین دلیل، خواب متناسب و آرام، راز سلامت، طول عمر و دوام نشاط جوانی است.

    شگفتی های عالم خواب

    از شگفتی های عالم خواب که اخیرا دانشمندان از آن پرده برداشته اند این است که به هنگام خواب و از کار افتادن موقتِ بخش عظیمی از مغز، بعضی سلول ها که آن ها را سلول های نگهبان نامیده اند همچنان بیدار می مانند و آن چه را که انسان، قبل از خواب در مورد لحظه بیداری به آن ها توصیه می کند هرگز فراموش نمی کنند تا به هنگام لزوم تمام مغز را بیدار کرده و به حرکت درآورند. مثالی که می توان آورد بیدار شدن مادر با صدای ضعیف گریه بچه است در حالی که آن مادر حتی ممکن است با صدای غرش رعد و برق هم از خواب بیدار نشود.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    براي اينكه بهتر بتوانيم ماهيت مرگ و يا خواب را درك كنيم ، لازم است با مباحث نفس و چيستي آن و چگونگي ارتباط نفس با بدن و ... را فرا بگيريم ، نظراتي حكمت متعاليه در اين رابطه ارائه داده است بسيار عالي است ، حقير سعي مي كنم شمه اي از نظريات حكماي الهي را در رابطه با اين موضوع خدمت شما ارائه دهم .


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    63
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    انسان روح است و نه بدن.
    به نظر من انسان فوق بدن است و در خواب و مرگ روح کاملا جدا می شود اما در مرگ بدن نابود می شود و امکان بازگشت نیست ولی در خواب روح می تواند برگردد.
    بدن خودش روح دارد و می توان نام آن را روح حیوانی و یا نفس گذاشت و اغلب ما آدم ها خود را فراموش کرده ایم یعنی روح خدایی و از این منظر همه ی انسان ها می میرند الا مومنان حقیقی که روح خدایی را یافته اند و روح شده اند چنین کسانی حیوه طیبه دارند و چه بدن باشد و چه نباشد زنده هستند زندگی جاویدان و روح خدایی در قالب زمان نمی گنجد و فرا زمانی است.
    لذا در خواب روح خدایی بسوی خدا می رود و در مرگ هم روح خدایی بسوی خدا می رود و لی در خواب روح حیوانی باقی می ماند و بدن زنده است اما در مرگ روح بدن که همان روح حیوانی است هم بسوی خدا می رود.

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اخلاقی نمایش پست
    براي اينكه بهتر بتوانيم ماهيت مرگ و يا خواب را درك كنيم ، لازم است با مباحث نفس و چيستي آن و چگونگي ارتباط نفس با بدن و ... را فرا بگيريم ، نظراتي حكمت متعاليه در اين رابطه ارائه داده است بسيار عالي است ، حقير سعي مي كنم شمه اي از نظريات حكماي الهي را در رابطه با اين موضوع خدمت شما ارائه دهم .
    با سلام و عرض ادب

    وعده كرده بودم تا مباحثي پيرامون نفس انسان داشته باشيم فلذا اجمالا به اين موضوع مي پردازيم :

    نفس انسان از ديدگاه ملاصدرا
    ملاصدرا تعريف ارسطو را درباره نفس پذيرفت که مي گويد: نفس کمال اول است براي جسم و تن براي اينکه او را به انجام و فعليت دادن به امکانات و قوه هايش توانا سازد. ملاصدرا بر خلاف فلاسفه ديگر، نفس انسان را ايستا و داراي فقط يک درجه از وجود نمي داند که بي حرکت و غير قابل تغيير باشد بلکه آن را داراي رشد و حرکتي در جوهر و ذات خود مي داند که روز به روز کامل تر مي شود. بيشتر اهميت و تازگي نظريه ملاصدرا در چگونگي پيدايش نفس است و بيان مي کند "چون نفس انساني براي حدوث و محتاج شدن خود به ماده احتياج دارد و از قابليت و استعدادي که در بدن نهفته است استفاده مي کند همچون يکي از اعضاي بدن در کنار آن بوجود مي آيد و اثبات مي کند که لازم نيست براي نفس وجودي جداي از وجود بدن اثبات شود." وي با تکيه بر اصل ديگري بنام اصل حرکت جوهري ماده ثابت کرد که حتي براي يک پديده مادي که استعداد مجرد شدن را داشته باشد ممکن است به کمک حرکت جوهري، ماده کم کم صورت غير مادي به خود گيرد.
    ملاصدرا در ادامه نتيجه مي گيرد که ماده يا هيولاي نفس، همان ماده و هيولاي بدن است و بيان مي کند که نفس حقيقتي مادي است که به سوي ملکوتي شدن مي رود. مراحل تکميل نفس بدين گونه است که نفس در دوره جنيني در رتبه نفس نباتي است و در ابتداي تولد نفس حيواني بالفعل و انساني بالقوه است چنانکه مسير حيات را با تفکر و تعقل طي نمود، در حدود چهل سالگي انسان بالفعل مي شود همچنانکه نفس در عين اينکه ذات واحدي است هم شنواست و هم بينا و هم تعقل مي کند و هم حس مي کند همه وجودها و اعمال نيز در عين اينکه مربوط به خداست و هيچ استقلالي ندارد هر کدام خاصيت خود را دارند. ملاصدرا حرکت و سير تکاملي نفس را نه چيزي جداي از جهان آفرينش و ديگر پديده هاي فيزيکي بلکه هماهنگ و همراه با روند عمومي حرکت جهاني جوهر ماده مي داند حرکتي که از ماده آغاز ولي به غير ماده و فراتر از آن مي انجامد. نفس وجود خير است و سعادت، لذا هرجا وجود بيشتر است سعادت بيشتر است و آنجا که وجود ناقص است شقاوت مطرح است و چون وجودات عقلي وجود شديدتر دارند لذت بيشتر دارند و در همين راستاست که بيشترين لذت از آن خداوند است و پس از او وجودات عقلي. همچنين شقاوت حقيقي مربوط به نفوسي است که استعداد درک معارف عاليه را داشته اند ولي نفوس خود را مشغول سفسطه و جدل و زنجير هاي دنيا کرده اند.

    ادامه دارد ...


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط درگاه محبوب نمایش پست
    فرمود:
    مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين که مدّتش طولانى است و انسان از آن بيدار نمى شود تا روز قيامت.

    امیدوارم به همون نسبت هم باعث آرامش و نشاط و رفع خستگی یک عمرمون بشه انشالله


    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود