جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکلیف جامعه با تبرّج یا خودنمایی چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تکلیف جامعه با تبرّج یا خودنمایی چیست؟




    جهان: کلمه «تبرّج» که در قرآن آمده، از کلمه «برج» به معنای ظاهر شدن در برابر مردم ریشه گرفته است و یکی از ویژگی‏های مهم زنان، برّج و خودنمایی است که به صورت غریزی و طبیعی در آنان وجود دارد.

    قرآن در دو آیه از آیات حجاب، از تبرّج و خودنمایی زنان صحبت کرده و آن را محدود به محیط خانواده کرده است. در یک جا می‏فرماید: (وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی) (احزاب: ۳۳) ای زنان (در برابر نامحرم) ظاهر نشوید و خودنمایی نکنید؛ مانند خودنمایی دوران جاهلیت نخستین؛ در آیه دیگر می‏فرماید: (غَیْرَ مُتَبَرِجاتٍ بِزینَهٍ) (نور:۶۰) زنان، (در برابر نامحرمان) با زینت‏هاوآرایش‏هایشان‏خو نمایی‏نکنند.

    قرآن در این آیات فقط زنان را از تبرّج و خودنمایی و به نمایش گذاشتن جاذبه‏های جنسی خود در برابر نامحرم نهی کرده و از تبرّج مردان سخنی نگفته است. از ظاهر این مطلب فهمیده می‏شود که غریزه خودنمایی و تبرّج از ویژگی‏های خاص زنان است و در مردان وجود ندارد.
    در روایات نیز از وجود غریزه خودنمایی یا تبرّج در زن سخن گفته شده است. برای مثال امام علی(علیه‌السلام) می‏فرماید: «خداوند زنان را از سرشت مردان آفریده، از این‏رو، تمام همّت خود را در جذب مردان و نزدیک شدن به آن‏ها صرف می‏کند».(وسائل الشیعه)

    در مورد کارکرد این غریزه در زنان، می‏توان گفت: وجود این غریزه برای متمایل کردن مرد ـ جنس مذکر ـ به زن ـ جنس مؤنث ـ است تا بدین‏وسیله، مقدّمات ازدواج و زندگی مشترک را بین آنان فراهم کند.

    غریزه خودنمایی و خودآرایی مانند سایر غرایز آدمی، نیازمند قانونمندی و کنترل است؛ یعنی باید از افراط و تفریط در آن پرهیز شود؛ زیرا عدم کنترل این غریزه، چه از لحاظ افراط و چه از لحاظ تفریط، برای زن زیانبخش است و سلامتی او را به خطر می‏اندازد. از این‏رو، در دین اسلام برای این غریزه حد و حدود ویژه‏ای تعیین شده است و همان‏گونه که آزادی بی‏حد و حصر آن ممنوع گردیده و برای کنترل آن حجاب واجب شده، بی‏توجهی به آن نیز مذموم شمرده شده است.

    در حدیثی از
    پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در مورد ویژگی‏های بهترین زنان نقل شده است که فرمودند: «بهترین زنان شما زنی است که بسیار با محبت باشد، عفیف و پاک‏دامن باشد، نزد اقوامش عزیز و محترم باشد، با شوهرش متواضع و فروتن باشد، برای او خودآرایی و تبرّج داشته باشد و در برابر نامحرم عفیف باشد.» (اصول کافی) در این حدیث، دقیقا به همان تبرّجی که قرآن آن را برای زن در مقابل نامحرم ممنوع کرده، نسبت به شوهرش سفارش شده است.

    همان‏گونه که بی‏توجهی به غریزه خودنمایی و تبرّج برای زن زیان‏بخش است، خودنمایی و تبرّج بیش از اندازه و خارج از چهارچوبه حجاب نیز زیان‏بخش خواهد بود و سلامت روانی زن را به مخاطره می‏اندازد. این مطلب دقیقا مانند این است که بگوییم: غذا خوردن برای سلامتی ضرورت دارد، اما زیاده‏روی و عدم رعایت قانون غذا خوردن مضر است. در ارضای نیازهای روانی نیز باید جانب اعتدال رعایت شود، زیرا هرگونه زیاده‏روی در آن موجب از دست رفتن انرژی روانی انسان می‏شود و سلامت روانی او را مختل می‏سازد.

    البته تفاوتی که در ارضای نیازهای روانی، مثل نیاز به خودنمایی و تبرّج در زن، با نیازهای جسمانی مثل نیاز به غذا خوردن وجود دارد این است که این‏گونه نیازها سیری‏ناپذیرند و اگر انسان در ارضای آن‏ها حد افراط را در پیش بگیرد، نه تنها نیاز او برطرف نمی‏شود، بلکه روز به روز تشنه‏تر شده، تمام فکر و ذهن او را به خود مشغول می‏کند. در ارضای نیاز به خودآرایی و خودنمایی نیز همین مطلب وجود دارد؛ یعنی اگر زن در توجه به زیبایی ظاهری و خودآرایی افراط کند، کم‏کم به حدّی می‏رسد که بیمارگونه به تجمّل و آرایش می‏پردازد و هیچ‏گاه احساس ارضا و سیری نمی‏کند.

    شهید مطهّری در این‏باره در کتاب مسئله حجاب می‏نویسد: «روح بشر فوق‏العاده تحریک‏پذیر است. اشتباه است که گمان کنیم تحریک‏پذیری روح بشر محدود به حد خاصّی است و از آن پس آرام می‏گیرد. همان‏گونه که بشر ـ اعم از مرد و زن ـ در ناحیه ثروت و مقام، از تصاحب ثروت و تملّک جاه و مقام سیر نمی‏شود و اشباع نمی‏گردد، در ناحیه جنسی نیز چنین است. هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هیچ دلی از هوس سیر نمی‏شود. و از طرفی، تقاضای نامحدود، خواه ناخواه، انجام ناشدنی است و همیشه مقرون است به نوعی احساس محرومیت، دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود، منجر به اختلالات روحی و بیماری‏های روانی می‏گردد».

    با توجه به موارد مطرح شده و آنچه این روزها در جامعه با نگاه آسیب شناسانه اخلاقی می گذرد نشان میدهد حفظ و تاکید بر اصول اسلامی به جهت احاطه عقلی و فطری کامل بر انسان موضوعی است که اگر به آن توجه شود جامعه از بسیاری از بلایا مصون خواهد بود و این موضوعی است که تک تک افراد جامعه اسلامی نسبت به آن مسئول هستند
    و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بیگانگان می‏كوشند تا زنان و دختران را از حریم عفاف و جاده سلامت به در آورده و مورد سوء استفاده قرار دهند.
    در مقابل، مسلمانان نیز وظایفی دارند و سكوت و بی‏تفاوتی در برابر این توطئه خانمان‏سوز، پسندیده نیست.
    قرآن مجید به مؤمنان می‏آموزد:

    «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُٔ عَلَیْها مَلائِكَهٌٔ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُوءْمَرُونَ»(۴)

    یعنی: ای كسانی كه به خدا و رسولش ایمان آورده‏اید!
    خود و خانواده‏تان را از آتش دوزخی كه خود مردم و سنگها، هیزم و آتش آن است، حفظ كنید
    كه مأموران آتش، فرشتگانی بسیار سخت دل می‏باشند كه هرگز نافرمانی خدا نمی‏كنند
    و آنچه به آنها گفته می‏شود، فورا انجام می‏دهند.

    همچنین در آیه شریفه دیگری آمده است كه :
    در روز قیامت وقتی انسانهای ظالم را به طرف جهنم می‏برند، آنها با حالت ترس و ذلّت با گوشه چشم بر آتش دوزخ می‏نگرند
    و در آن حال، مؤمنان خطاب به ظالمان می‏گویند:

    «إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِٔ»(۵)
    آری زیانكاران كسانی هستند كه خود و خانواده‏شان در امروز كه قیامت است ضرر كرده‏اند.

    این آیات و توصیه‏های معصومین به ما گوشزد می‏كند كه
    انسان علاوه بر آن كه مسؤول اعمال خویش است، باید در همه حال
    از كسانی كه وابسته به او هستند (همچون زن، دختر، خواهر، فرزند، برادر و...) نیز مواظبت كند تا آنان را از كجروی و گناه باز دارد.
    در این راه، باید آنان را مورد كنترل قرار داده و از برآوردن خواسته‏های نابجای آنان پرهیز كند.


    امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید:
    «قال رسول الله صلی‏الله‏علیه‏و‏آله :
    من اطاع امرأته اكبّه الله علی وجهه فی النار. قیل
    و ما تلك الطاعهٔ؟ قال: تطلبُ الیه الذَّهاب الی الحمّامات و العرسات و العیدات و النّایحات و الثیاب الرّقاق.»(۶)
    یعنی: رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:
    كسی كه از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش می‏اندازد.
    پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟
    فرمود: این كه زن درخواست رفتن به حمامها و عروسیها و مراسم عید و جشنها و نوحه‏سرایی‏ها
    و یا پوشیدن لباسهای نازك و بدن‏نما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت كند.

    در نتیجه این سهل‏انگاریها و بی‏تفاوتیها در مهمانیها، جشنها و صحنه‏های اجتماعی
    با آشكار شدن زینت و زیبایی زنان، نگاه‏های شهوت‏انگیز متوجه آنان می‏شود و حوادث ناگواری رخ می‏نماید.

    ۴ـ تحریم / ۶.
    ۵ـ شوری / ۴۵.
    ۶ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص .
    ۳۶


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***


  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود