جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بخت و اقبال

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بخت و اقبال




    آیا چیزی به نام بخت و اقبال واقعیت دارد؟
    در عالم هستی چیزی به نام بخت و شانس و از این قبیل مفاهیم وجود ندارد ، چیزى كه شانس و اقبال و بخت و طالع مى‏گویندش، حقیقت ندارد. علّت هر حادثه خوب یا بدى، كه براى انسان پیش مى‏آید، یك دسته علل و عوامل واقعى است.
    توصیه می كنیم نزد چنین اشخاصی كه موجب ترویج خرافات شده و از این طریق اخاذی می كنند نرفته و سعی كنید به توصیه هایی كه در این جا به حضور شما ارائه می شود عمل نمایید .
    اندیشه و رفتار و كوشش خود انسان و محیط نشو نما و اوضاع و شرایط زندگى ، در سرنوشت انسان تأثیر دارد. در واقع، علّت روى دادن بسیارى از رویدادها، همین عوامل است. ولى گاهى ما از علل واقعى حوادث آگاهى نداریم و از این رو، منشأ آنها را شانس و اتّفاق و بخت مى‏پنداریم، در صورتى كه اگر دقّت كنیم، آشكار مى‏شود كه آن حادثه، بى‏ علّت نبوده است.

    با این همه به چند نكته باید توجّه داشت:

    اوّل- هر حادثه‏اى از گذر مشیّت و اراده الهى پدید مى‏آید و خداوند پیش از پدید آمدنش كاملا از آن آگاه است. این نیز كه تما رویدادهاى جهان بر اساس علل و عوامل طبیعى تحقق مى‏یابند، مشیّت الهى است.

    دوم- بى‏ گمان از عواملى كه در حوادث زندگى مؤثّرند، اراده خود انسان است. اراده، نقشى چشمگیر در این جا دارد و چون انسان موجودى داراى اراده و اختیار است، چگونگى اراده و خواست و تصمیم‏گیرى‏اش در چگونگى رویدادها مؤثّر است. ولى چنین نیست كه هر چه بخواهد، روى دهد.

    سوم- بر اساس آنچه از قرآن مجید و احادیث بر مى‏آید، ایمان و عمل صالح- به ویژه دعا- در سرنوشت انسان مؤثّر است. چه بسا دعا و برخى دیگر از كارهاى نیك- مانند صله رحم و صدقه كه سرنوشت را عوض كنند و موجب فراخى رزق شوند. اگر رابطه انسان با خداوند استوار باشد و در دعا و نیایش پاى فشارد، سرنوشتى خوش در انتظار اوست.

    چهارم- اگر انسان در زندگى خویش كوتاهى نكند و وظایفش را انجام دهد، هر چه خداوند برایش مقدّر كند و در زندگى برایش پیش آید، خیر است گرچه همراه با تلخى و رنج باشد. انسان همواره باید از خداوند راضى باشد. رضا به قضاى الهى و شكیبایى در رویدادهاى ناگوار، از ارزشهاى بزرگ و موجب نیل به كمال معنوى و ثواب بزرگ است.

    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote=فالق الاصباح;271414]آیا چیزی به نام بخت و اقبال واقعیت دارد؟

    با سلام

    اصل واژه «شانس» فرانسوي و به معناي فرصت است و در فارسي قديم اين واژه وجود نداشته است.
    اما آيا شانس به معناي رايج آن حقيقت دارد يا نه؟ در توضيح آن بايد گفت: هيچ چيز در عالم از روي تصادف و اتفاق رخ نمي‏دهد. همه چيز در نظامي متقن، متكي بر سلسله علل خويش هستند. ولي ما از آن جايي كه علل را نمي‏شناسيم، نامش را تصادف و شانس مي‏گذاريم.اگر پرده از روي سلسله علل كنار رود، خواهيم ديد كه هيچ چيز اتفاقي وجود ندارد، گرچه برخي از اين علل از اختيار و علم ما خارج باشد. بنابراين بايد كوشيد تا با فراهم كردن اسباب و عوامل در هر زمينه‏اي، به ايجاد بخت و شانس پرداخت؟!
    خوش شانسي و بد شانسي، بيشتر از آن كه معلول علت‏هاي ناشناخته باشد، دستاورد تفكر و انديشه هر شخص درباره خويشتن است. كسي كه به هر دليلي، خود را همواره بدشانس مي‏داند، طبيعتا عملي متناسب با آن بروز مي‏دهد و زمينه‏ساز بدشانسي خويش مي‏شود.
    نكته ديگر آن كه ممكن است رفتارهايي از ما سر بزند - كه عواقب آن مدت‏ها بعد ظاهر مي‏گردد - ولي آدمي نتواند ريشه آن را دريابد. و قرآن قاعده‏اي كلي در اين گونه موارد به دست مي‏دهد و آن اين كه: «ما اصابك من سيئه فمن نفسك : آنچه از بدي‏ها به تو مي‏رسد، دستاورد عمل خودت مي‏باشد» (نساء، آيه 79).
    البته گاهي در ميان مردم، شانس به مقدرات الهي اطلاق مي‏گردد. مثلاً به شخصي كه روزيش زياد است و معمولاً در كارهاي اقتصادي سود مي‏كند مي‏گويند فلاني خوش‏شانس است كه براي تحليل اين مطلب بايد با نگاهي گسترده‏تر به عوامل پديده‏ها نگريست و علاوه برفعاليت‏هاي ظاهري شخص، به شرايط روحي و معنوي فرد و حتي تأثير نسل‏هاي گذشته و تأثير دعا يا نفرين ديگران در زندگي فرد و ديگر عوامل آشكار و پنهان در همواري يا ناهمواري زندگي توجه نمود كه اگر منظور از شانس اين معنا باشد ريشه در روايات و آيات دارد. زيرا از نظردين نيز اين مسأله مورد قبول است. «والله فضّل بعضكم علي بعض في الرزق....» (نحل، آيه 71).
    امام علي(ع) مي‏فرمايد: خداوند روزي‏ها را مقدر فرمود و آن گاه آنها را زياد و كم و به تنگي و فراخي عادلانه تقسيم كرد تا هر كه را بخواهد به وسعت روزي و يا تنگي آن بيازمايد و از اين طريق سپاسگزاري و شكيبايي توانگر و تهيدست را به آزمايش گذارد،(نهج‏البلاغه، خطبه 91).
    بنابراين همه اشخاص با توجه به فاكتورهاي ياد شده در بالا، در شرايط يكسان آفريده نشده‏اند و مقدرات آنها نيز يكسان نيست. اما در نگاه عموم مردم كه بسياري از علل و عوامل پنهان است و تنها به فعاليت ظاهري شخص توجه مي‏كنند از سودهاي كلان او تعبير به خوش‏شانسي مي‏كنند، پس شانس به معناي تصادف در سنت پيامبر(ص) و مكتب اسلام جايگاه ندارد و درست نمي‏باشد چرا كه با اصل عليّت منافات دارد. چون اصل عليت عمومي و نظام اسباب و مسببات بر جهان و جميع وقايع و حوادث جهان حكمفرماست و هر حادثي ضرورت و قطعيت وجود خود را و هم‏چنين شكل و خصوصيت زماني و مكاني و ساير خصوصيات وجودي خود را از علل متقدمه خود كسب كرده است و يك پيوند ناگسستني ميان گذشته و حال و استقبال ميان هر موجودي و علل متقدمه اوهست. اما بايد ديدگاه ما نسبت به علت‏ها گسترشيابد و علاوه بر علت‏هاي مادي و ظاهري به علت‏هاي روحي و معنوي نيز توجه كنيم و حتي تأثير نسل‏هاي گذشته در نسل آينده را ناديده نگيريم، (شهيد مطهري، انسان و سرنوشت، ص 55).




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود