جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همت مضاعف و کار مضاعف با نگاه به قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب همت مضاعف و کار مضاعف با نگاه به قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام




    بسم الله الرحمن الرحیم



    همت مضاعف و کار مضاعف با توجه به آموزه های قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام


    با سلام

    میدانیم که رفاه و پیشرفت و ترقی یک فرد و نیز یک جامعه بدون تلاش و کوشش آن فرد وجامعه حاصل نمی شود و این حقیقت را درمتن قرآن وسنت به تعابیر مختلف می توان یافت.
    فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای چیزی جز تاکید بر این آموزه های دینی و قرآنی نیست.
    با توجه به اینکه قرآن کریم راه رسیدن به خواسته ها را سعی و تلاش عنوان می کند (وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏) و آرزو و امید را به تنهایی برای رسیدن به مقاصد اخروی (و دنیوی) کافی نمی داند (أَمْ لِلْإِنْسانِ ما تَمَنَّى ‏؟) ، می توان به این سنت الهی علم یافت که خداوند متعال کلید سعادت همه ی انسانها را در دست خودشان قرار داده است و هرجامعه ای که به این واقعیت پی برده و به آن عمل کند قطعا نتیجه ی خوب آن را خواهد دید.

    دراین زمینه جای بحث زیاد است که برخی مدعیات خود را در این زمینه عنوان می کنم:

    _ الگوی کار و تلاش در قرآن و سنت فراتر از الگوی ژاپنی است.

    _ در آموزه های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به کسب روزی و تلاش در راه آن بسیار تشویق شده است.

    _ کار و تلاش مضاعف ، بندگی خداست و تضادی با عبودیت خداوند متعال ندارد .

    _ خمودگی و سستی در کار محصول افکار و اندیشه های غلطی است که در طول سالها به مسلمین القا شده است و ربطی به آموزه های اسلامی ندارد.

    _ ایران اسلامی در مسیری قرار گرفته است که تمامی تلاشها و کوششها علاوه بر شکوفایی و توسعه ی کشور ، به تقویت مبانی دینی اسلام و مذهب حقه ی شیعه منتهی می شود.

    _ همت و کار مضاعف تنها در زمینه ی کار بدنی نیست و شامل زمینه های فکری و ... هم میشود.

    _ به تعبیر مقام معظم رهبری همت وکار مضاعف در کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی ، در تامین سلامت ، در سرمایه گذاری و در کارآفرینی و سایر موارد و همچنین مبارزه با فقر و فساد و بی عدالتی نیز لازم و ضروری است.


    در اصل موضوع همت و کار می توان مطالب و مقالات متعددی را یافت و مطالعه نمود ولی با بحث دقیقتر درباره ی همت وکار مضاعف با توجه به آیات قرآنی و روایات، می توانیم به افق های روشنتری در این زمینه دست یابیم .

    ****

    از دوستان محترم تقاضا دارم مطالب خود را (با حفظ احترام علمی) جهت بحث مطرح بفرمایند تا موردبحث و استفاده قرار گیرد.

    ویرایش توسط سراج منیر : ۱۳۸۹/۰۲/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۵
    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (45)
    وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً (46)


    ****

    سوره مبارکه احزاب



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    کار و تلاش در قرآن و سیره معصومین (ع)

    کار در قرآن
    اسلام، مردم را برای برطرف کردن نیازهای زندگی، به کار و کوشش امر کرده، از بیکاری، تنبلی و سربار دیگران شدن به شدت منع نموده است.
    قرآن کریم می فرماید:
    به تحقیق شما را در زمین مسلط کردیم و برای شما در آن وسایل و مایه های زندگی قرار دادیم (تا شما به کوشش خود از زمین و آنچه در آن است، استفاده برید و شکرگزارید، ولی) شما اندک شکر می کنید.[1]
    پس چون نماز به پایان رسید، در زمین پراکنده شوید و از فضل و احسان خدا یاری جویید.[2]
    و (خداوند) از رحمت خود، برای شما شب و روز را قرار داد تا در شب بیارامید و (در روز) از فضل او بجویید؛ شاید شکرگزار باشید.[3]

    کار در حدیث

    پیامبر اعظم افراد تنبل و بیکار را که تن به کار نمی دهند و می خواهند از دست‌رنج دیگران استفاده کنند، مورد نکوهش و سرزنش شدید قرار داده، می فرمایند: «از رحمت خدا دور است کسی که با زندگی خود را به گردن دیگری بیندازد. ملعون است، ملعون، کسی که اعضای خانواده اش را در اثر ندادن نفقه تباه کند».[4]
    امام باقر(علیه السلام) یارانش را به کار و کسب تشویق می کرد، از شغل آنها می پرسید و اگر بیکار بودند، سفارش می کرد به کاری مشغول شوند و می فرمودند: «من کسی را که کار و کاسبی را رها کرده و به پشت بخوابد و بگوید: خدایا! روزی‌ام ده، دشمن دارم».
    ایشان به یکی از یارانش که بیکار بود، فرمودند: «مغازه ای بگیر و جلویش را جاروب کن و آب بپاش و بساطی در آن بگستر. چون چنین کنی، وظیفه ات را انجام داده ای».
    آن گرامی تنها سفارش به کار نمی کرد، بلکه خود نیز به باغ و مزرعه خویش می رفت و حتی در هوای گرم تابستان، عرق ریزان کار می کرد.[5]
    امام صادق‌(علیه السلام) فرموده اند: «کسی که برای تأمین معاش خانواده اش تلاش می کند، همانند مجاهد در راه خداست».[6]

    بزرگان هم کار می کردند!
    پیامبر اکرم
    نه تنها با راهنمایی ها و زمینه سازی های خود، موجب هدایت افراد به سوی میدان های کاری می‌شد، بلکه خود نیز عملاً وارد صحنه شده، هم‌دوش با دیگران کار می کرد.
    هنگامی که مسجد قبا و مسجدالنبی ساخته می شد، ایشان هم دوش دیگر مسلمانان کار می کرد. آن حضرت سنگ‌های کوچک و بزرگ را برمی داشت و آنها را به محل ساختن مسجد می برد. گاهی هم که مردی از اصحاب نزدش می آمد و التماس می کرد که یا رسول الله! پدر و مادرم فدای تو باد! اجازه بده سنگ و خاک را من ببرم و به جای شما کار کنم، حضرت می فرمودند: «نه، تو هم سنگ دیگری بردار».[7]
    این عمرو می گوید:
    روزی امام صادق(علیه السلام) را در یکی از باغ ها ملاقات کردم. آن حضرت لباس مخصوص کار پوشیده بود و بیل به دست گرفته، در باغ خویش مشغول کشاورزی بود. چنان فعالیت می کرد که عرق از پیشانی مبارکش می ریخت. گفتم: فدایت شوم! بیل را بدهید تا من کار کنم. فرمودند: «دوست دارم آدمی برای کسب روزی حلال در برابر آفتاب آزرده شود».[8]

    کار، قبیح نیست!
    روزی رسول خدا
    با جمعی از اصحاب در محلی حضور داشتند. در آن میان، چشمان آنان به جوانی نیرومند و زیبا اندام افتاد که در اول صبح به کار اشتغال داشت. یاران پیامبر گفتند: اگر این جوان نیرومند، نیرو و انرژی خود را در راه خدا مصرف می کرد، چقدر شایسته ستایش بود. حضرت فرمودند:
    این سخن را مگویید. اگر این جوان برای تأمین معاش می کوشد و انگیزه او بی نیازی از دیگران است، در راه خدا قدم برداشته. اگر هدف او پذیرایی از پدر و مادر ناتوان خود باشد، باز هم در راه خدا کار می کند. اگر هم مقصود او سر و سامان دادن به خانواده و فرزندانش باشد، او به راه خدا رفته و انگیزه مقدسی دارد.[9]

    بوسه بر دست کارگر
    هنگامی که پیامبر خدا
    از جنگ تبوک برمی گشت، سعد انصاری، یکی از کارگران مدینه به استقبال آن حضرت آمد. وقتی رسول خدا با او دست داد، لمس دست های زبر و خشن مرد انصاری، حضرت را تحت تأثیر قرار داد و برای همین از او پرسید: چرا دستان تو این‌طور کوفته و خشن شده، آیا ناراحتی خاصی به تو رسیده؟ عرضه داشت: یا رسول‌الله! خشونت و زبری دستان من، بر اثر کار با بیل و طناب است که به وسیله آنها زحمت می کشم و مخارج خود و خانواده ام را تأمین می کنم. در این هنگام، پیامبر اکرم دست او را بوسید و فرمودند: «این دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد».[10]

    احترام به همه شغل ها
    حضرت خاتم الانبیاء
    و دیگر معصومان، مسلمانان را به کار و تلاش توصیه می کردند و برای مشاغل تولیدی، صنعتی، تجاری و دیگر شغل ها، اهمیت خاصی قائل بودند. در اینجا به نقل برخی گفتارهای آنان راجع به بعضی مشاغل می پردازیم:

    خانه‌سازی:
    امام صادق(علیه السلام) به فردی که در اثر جهل و غرور تن به کار نمی داد و خود را نیازمند دیگران نموده بود، فرمودند: «برو کار کن و در بالای سرت بار حمل کن و از مردم بی نیاز باش. همانا رسول خدا
    سنگ ها را به‌دوش خود حمل می کرد و دیوار خانه اش را می ساخت».[11]

    باغ‌داری:
    امام علی (علیه السلام) به سلمان فرمودند: «باغی را که پیامبر با دستان خویش آن را ساخته و درخت هایش را کاشته است، برای فروش به مشتریان عرضه کن» و سلمان هم باغ پیامبر را فروخت.[12] همچنین پیامبر اعظم
    فرمودند: «هر مسلمانی که نهال درختی بنشاند و آن درخت به ثمر برسد، خداوند متعال در مقابل آن درختی در بهشت قرار می دهد».[13]

    دامداری:

    روزی پیامبر اعظم
    فرمودند: «تمام پیامبران الهی پیش از آنکه به مقام نبوت برسند، مدتی چوپانی کردند.» از ایشان سؤال شد: آیا شما هم چوپانی کرده اید؟ فرمودند: «بلی، من مدتی گوسفندان اهل مکه را به چراگاه برده ام».[14]

    راه سازی:
    امام صادق(علیه السلام) به نقل از پدر بزرگوارش امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «پیامبر اعظم
    ، یکی از راه های عمومی را که آب، آن را خراب کرده بود، با چیدن سنگ تعمیر کرد. به خدا سوگند! انسان ها و چهارپایان تا این لحظه از آن استفاده می کنند».[15]

    کشاورزی:

    حضرت امام صادق‌(علیه السلام) فرمودند: آن روز که آدم ابوالبشر از بهشت به زمین رانده شد و نیاز به غذا و آب پیدا کرد، با حضرت جبرئیل به مشورت پرداخت و از او یاری طلبید. جبرئیل آدم را چنین راهنمایی کرد: «ای آدم! اگر می-خواهی نیازمندی های خود را برطرف کنی، کشاورز باش و به زراعت بپرداز»[16] و این‌گونه بود که پدر انسان ها، نخستین کشاورز روی زمین شد.
    روزی یکی از یاران امام صادق(علیه السلام) از ارزش کار دهقانان پرسید، امام پاسخ فرمودند: «همه پیامبران الهی جز حضرت ادریس(ع)، از راه کشاورزی امرار معاش می کردند، ولی حضرت ادریس به کار خیاطی مشغول بود».[17]

    صنعت:
    امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «ساختن، آموختن و کار کردن با انواع و اقسام آلات و ادواتی که بندگان خدا به آنها نیاز دارند و منافع ایشان در آنها و قوام زندگی شان به آنهاست، حلال است».[18]

    تجارت:
    امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «تجارت را وامگذارید که خوار می شوید. تجارت کنید تا خداوند به شما برکت دهد.»[19] همچنین امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «تجارت کنید که در تجارت برای شما بی نیازی است از آنچه مردم دارند، و خداوند عزّوجل، پیشه ور امین را دوست دارد».[20]

    پرستاری:
    امام صادق(علیه السلام) می فرمایند که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «کسی که برای برآوردن نیاز بیماری تلاش کند، خواه نیاز او برآورده شود یا نه، همانند روزی که از مادر متولد شده است، از گناهان پاک می-شود».[21]
    امام صادق(علیه السلام) نیز فرمودند: «یکی از عواملی که موجب شد یوسف را فردی نیکوکار بدانند، این بود که در زندان به پرستاری از بیماران اهتمام می ورزید و از آنان مراقبت می کرد».[22]

    چند شغله بودن
    از روایات ائمه(علیه السلام) به دست می آید که چند شغل داشتن، در نظر اسلام چندان پسندیده نیست.
    امام صادق (علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: «کسی که توان و همتش را در یک شغل به کار گیرد، خداوند در آن کار یاری اش می کند و هرکس توان و همتش را در چند شغل به کار گیرد، خداوند او را رها خواهد کرد».[23]
    از قدیم هم ضرب المثل جالبی داریم که می گوید: با یک دست چند هندوانه نمی توان برداشت.

    پی نوشت ها :

    [1] . اعراف: 9.
    [2] . جمعه: 10.
    [3] . قصص: 73.
    [4] . تحف العقول، ص37.
    [5] . الکافی، ج4، ص12.
    [6] . همان، ج5، ص88.
    [7] . طبرانی، معجم الکبیر، ج24، ص318.
    [8] . مستدرک الوسائل، ج2، ص417.
    [9] . المحجه البیضاء، ج3، ص145.
    [10] . اسدالغابه، ج2، ص72.
    [11] . وسائل الشیعه، ج17، ص38.
    [12] . حلیة الابرار، ج1، ص331.
    [13] . کنزالعمال، ج3، ص896.
    [14] . میزان الاعتدال، ج3، ص293.
    [15] . حلیة الابرار، ج1، ص329.
    [16] . وسائل الشیعه، ج19، ص37.
    [17] . تهذیب، ج2، ص115.
    [18] . وسائل الشیعه، ج2، ص536.
    [19] . همان، ص528.
    [20] . همان.
    [21] . بحارالانوار، ج81، ص217.
    [22] . همان، ج12، ص230.
    [23] . کافی، ج2، ص246.
    منبع: ماهنامه گلبرگ ، شماره 105
    (نويسنده: عطیه کاملی)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب کار مضاعف ؛ کیفیت یا کمیت؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام
    در زمانهای نه چندان دور معروف بود که ساعت کار مفید ایرانیان ، زمانی بسیار کم در حد نیم ساعت یا 45 دقیقه است!{1} که این امر در صورت حقیقت داشتن ، به معنی فاجعه ای بود که برای موجودیت ایران ؛ ام القرای اسلامی ،خطری بزرگ بود.
    کم کاری وکم همتی واژه هایی بود که با شنیدن این اخبار ،در ذهن انسان مجسم می شد و از آنجا که نابرده رنج ، گنج میسر نمی شود بلافاصله آین آیه شریفه "لیس للانسان الا ما سعی"{2} در ذهن تداعی می گشت.

    کاری نداریم به این که ریشه ی این عامل به چه چیزی بر میگردد و اینکه چرا هنوز احساس خود کم بینی و "ما نمی توانیم " -این سوغات استعمار غربی ها - در روحیه ی مردم ایران باقی مانده بود؟
    البته باید گفت افراد نمونه و پرتلاش به حدی زیادبوده و هستند که ما میتوانیم با اطمینان بگوییم بزرگان علمی و دانشمندان فنی ما در حدی بسیار بالاتر ازحد میانگین جهانی قرار دارند اما اینکه چرا بدنه ی جامعه و عموم مردم ،هنوز نتوانسته بودند آثار استعمار و مصرف گرایی ناشی از آنرا از خود دور کنند؛خودش مسئله ای بود.

    به قاطعیت می توانیم بگوییم در سالیان اخیر خیزش محسوسی در تمامی زمینه های علمی وفناوری و نظری و عملی ایجاد شده است به طوری که سرعت فوق العاده علمی جوانان ایران در حد 11 برابر سطح جهانی{3} و نیز رسیدن به توانمندی های بالای علمی ، فنی و صنعتی در سالهای اخیر ، چشم اندازی بسیار زیبا برای کشور عزیزمان ترسیم میکند.

    ارزش این عمل و توسعه به شکل تصاعدی، زمانی آشکار می شود که می بینیم تمامی این توانمندی ها در زمانی بدست آمده است که مردم ایران در محاصره اقتصادی وعلمی وفنی بوده اند و این نشانگر پتانسیل بسیار بالا و هوش سرشاری است که موجب می شود ایرانیان در شرایط سخت این چنینی نیز خود را به قله های علم و پیشرفت برسانند.
    چه اتفاقی افتاده است ؟ ساعت کار مفید این مردم که از 0.5 ساعت یکدفعه به 5 ساعت نرسیده است! ، ولی این موفقیتها نشان دهنده ی این است که وضعیت کم کاری سابق جای خود را به وضعیت بهتری از کار وتلاش داده است.
    البته باورمان این نیست که وضعیت کنونی ،مطلوب است و هنوز راه بسیاری داریم تا به آن وضعیت آرمانی برسیم.
    پس مانیاز نداریم که ساعت کاری خودمان را افزایش دهیم بلکه اگر بهره وری همان ساعت کاری راکمی بالا ببریم و باور داشته باشیم که خداوند ما را یاری خواهد نمود{4} ، به یاری او به قله هایی خواهیم رسید که شاید اکنون حتی تصور آن هم برایمان مشکل باشد.

    بنابراین:

    کار مضاعف لزوما به معنای افزایش ساعت کاری نیست بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری ، به معنای افزایش بهره وری و مفید بودن آن است ، که آن هم ممکن نیست مگر با همت مضاعف.



    --------------
    پی نوشت:
    {1} طبق بررسی های انجام شده از سوی جامعه جهانی کار، کار مفید در دستگاههای دولتی ایران 22 دقیقه است. این در حالی است که ساعت کاری در دستگاههای دولتی 8 ساعت در روز است (یادداشت روز)
    {2}سوره نجم / 39
    {3}نتیجه تحقیقات موسسه Science Matrix یکی از بزرگترین موسسات مستقل جهان : ایران دارای بالاترین رشدتولید علم در دنیاست . نتیجه این تحقیق نشان میدهد که : ایران و ترکیه با شاخص رشد به ترتیب 11 و 5.47 برابر سطح جهانی در منطقه پیشرو هستند.(سایت رجا نیوز)
    {4} "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ " سوره محمد /7
    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (45)
    وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً (46)


    ****

    سوره مبارکه احزاب



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود