صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل تفاوت آهنگ سوره حمد با دیگر سوره های قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلیل تفاوت آهنگ سوره حمد با دیگر سوره های قرآن




    سلام خدمت کلیه دوستان عزیز بالخص مدیران خوب این سایت که بدون تعصب غلط اجازه به بحث درباره نادانسته ها میدهند متشکرم

    چند وقتی بود که یک سئوال فکر منو خیلی مشغول کرده بود برای همین تصمیم گرفتم با شما دوستان اونو باشتراک بزارم بلکه به نتیجه برسم

    برای بازگو کردن سئوال مجبور به مقداری کوتاه مقدمه هستم که زیاد به بیراهه نریم

    سئوال من درباره آیات قران است درباره بخشی از این آیات
    اگر اشتباه نکنم همه معتقدیم که قرآن بوسیله جبرئیل از طرف خداوند به پیامبر نازل شده است
    یعنی از طرف معبود به بنده خود

    حالا سئوال اینجاست که چرا در بعضی از آیات قرآن این قضیه برعکس میشه یعنی انگار بنده داره با خدا صحبت میکنه مثال بارز این آیات هم سوره حمد است که تماما در ستایش معبوده از این دست آیات در قرآن بسیار یافت میشه که باعث بوجود آمدن شبهه زیر میشود

    حالا این سئوال بیشتر قوت میگیره که بعضی از آیات توسط شخص پیامبر به قرآن اضافه شده است که البته از نظر من هیچ ایرادی نیست و باید اینو بگم که بحث تحریف و یا اینکه قرآن از جانب مقامی برتر به پیامبرنازل نشده اصلا در اینجا اصلا مطرح نیست و از دوستان تقاضا دارم درباره صحت ویا نادرستی قرآن بحث نکنیم بلکه خواهشمندم فقط نظرات خودتان را درباره سئوال مربوطه بیان کنید در آخر باز هم سئوالم را یادآوری میکنم

    سئوال :

    بعضی آیات در قرآن وجود دارند که اصلا بنظر نمیاید که خدا به بنده اش گفته باشد مثل سوره حمد لطفا نظر خود را در باره اینجور آیات قرآن بفرمائید

    معنی سوره حمد :

    به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

    ستايش مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانيان است.

    بخشنده و بخشايشگر است.

    خداوندى که صاحب روز جزا است.

    تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو يارى مى جوييم.

    ما را به راه راست هدايت فرما!

    راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى،

    نه راه کسانى که بر آنان غضب کردى و نه گمراهان




    باشد که اراده او جاری شود


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما

    سوره حمد برای عبادت نازل شده است و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن نیست و تنها سوره ای است كه به زبان بندگان نازل شده است.

    از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل شده است كه در مورد سوره حمد فرمودند:

    «قسم به كسی كه جان من به دست اوست، خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن، مثل این سوره را نازل نكرده است و این سوره ام الكتاب (مادر كتاب) است.»

    [مجمع البیان، للشیخ ابی علی طبرسی (رحمه الله)، ج 1، ص 48]


    دلیل این سخن، با اندكی تأمل در محتوای سوره مذكور روشن می شود. زیرا این سوره در حقیقت فهرستی از مجموع قرآن كریم است.

    به این معنا كه بخشی از آن اشاره به، توحید و شناخت صفات خداوند دارد، قسمتی درباره معاد و رستاخیز سخن می گوید و در بخش دیگر آن از هدایت و ضلالت ـ كه خط فاصل مؤمنان و كافران است ـ بحث می كند.
    همچنین در این سوره به حاكمیت مطلق پروردگار و مقام ربوبیت و نعمتهای بی پایانش و مسأله عبادت و بندگی و اختصاص آن به ذات پاك او اشاره شده است.



    - اما تفاوت آهنگ این سوره با دیگر سوره های قرآن:


    این سوره اساسا با سوره هاى دیگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنى دارد به خاطر اینکه سوره هاى دیگر همه بعنوان سخن خدا است، اما این سوره از زبان بندگان است، و به تعبیر دیگر در این سوره خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است.

    آغاز این سوره با حمد و ستایش پروردگار شروع مى شود و با ابراز ایمان به مبدء و معاد (خداشناسى و ایمان به رستاخیز) ادامه مى یابد، و با تقاضاها و نیازهاى بندگان پایان مى گیرد.

    و این نکته بسیار جالب است که اسلام بر خلاف بسیارى از مذاهب ساختگى یا تحریف شده که میان (خدا) و (خلق) واسطه ها قائل مى شوند به مردم دستور مى دهد که بدون هیچ واسطه با خدایشان ارتباط برقرار کنند.

    این سوره در حقیقت فهرستى است از مجموع محتواى قرآن. بخشى از آن توحید و شناخت صفات خدا است، بخشى در زمینه معاد و رستاخیز سخن مى گوید و بخشى از هدایت و ضلالت که خط فاصل مؤمنان و کافران است سخن مى گوید، و نیز در آن اشاره اى است به حاکمیت مطلق پروردگار و مقام ربوبیت و نعمتهاى بى پایانش که به دو بخش عمومى و خصوصى (بخش رحمانیت و رحیمیت) تقسیم مى گردد. و همچنین اشاره به مساله عبادت و بندگى و اختصاص آن به ذات پاک او شده است.

    در حقیقت هم بیانگر توحید ذات است، هم توحید صفات، هم توحید افعال، و هم توحید عبادت.

    و به تعبیر دیگر این سوره مراحل سه گانه ایمان یعنی: اعتقاد به قلب، اقرار به زبان، و عمل به ارکان را در بر دارد.



    - از جهت محتوایی این سوره به دو بخش تقسیم مى شود:


    بخشى از حمد و ثناى خدا سخن مى گوید و بخشى از نیازهاى بنده به درگاه خداوند.

    چنانکه در عیون اخبارالرضا (علیه السلام) در حدیثى از پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلم) مى خوانیم:


    خداوند متعال چنین فرموده (من سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کردم نیمى از آن براى من ، و نیمى از آن براى بنده من است، و بنده من حق دارد هر چه را مى خواهد از من بخواهد.

    هنگامى که بنده مى گوید بسم الله الرحمن الرحیم خداوند بزرگ مى فرماید: بنده ام بنام من آغاز کرد، و بر من است که کارهاى او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر برکت کنم.

    و هنگامى که (الحمد لله رب العالمین ) خداوند بزرگ مى گوید: بنده ام مرا حمد و ستایش کرد، و دانست نعمتهائى را که دارد از ناحیه من است، و بلاها را نیز من از او دور کردم، گواه باشید که من نعمتهاى سراى آخرت را بر نعمتهاى دنیاى او مى افزایم، و بلاهاى آن جهان را نیز از او دفع مى کنم همانگونه که بلاهاى دنیا را دفع کردم.

    و هنگامى که مى گوید (الرحمن الرحیم) خداوند مى گوید: بنده ام گواهى داد که من رحمان و رحیمم ، گواه باشید بهره او را از رحمتم فراوان مى کنم ، و سهم او را از عطایم افزون مى سازم .

    و هنگامى که مى گوید (مالک یوم الدین) او مى فرماید: گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از آن من دانست، من در روز حساب، حسابش را آسان مى کنم، حسناتش را مى پذیرم ، و از سیئاتش صرف نظر مى کنم.

    و هنگامى که مى گوید (ایاک نعبد) خداوند بزرگ مى گوید بنده ام راست مى گوید، تنها مرا پرستش مى کند، من شما را گواه مى گیرم بر این عبادت خالص ثوابى به او مى دهم که همه کسانى که مخالف این بودند به حال او غبطه خورند.

    و هنگامى که مى گوید (ایاک نستعین) خدا مى گوید: بنده ام از من یارى جسته، و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در کارهایش کمک مى کنم، در سختیها به فریادش مى رسم، و در روز پریشانى دستش را مى گیرم.

    و هنگامى که مى گوید (اهدنا الصراط المستقیم ...) (تا آخر سوره ) خداوند مى گوید: این خواسته بنده ام بر آورده است، و او هر چه مى خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد آنچه امید دارد، به او مى بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنش مى سازم.


    [از کتاب عيون اخبار الرضا (ع) (طبق نقل الميزان جلد اول صفحه 37)]

    - منابع:
    (برگرفته از تفسیر نمونه و المیزان)

    ------------------------------

    نتیجه اینکه هیچ منافاتی ندارد که خداوند سوره ای را از زبان بندگان خود نازل کند تا به ما راه و رسم مناجات و شیوه عبادت را بیاموزد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    «به نام خداوند بخشنده مهربان»


    حمد مخصوص خداوند جهان
    هست رحمان و رحیم و مهربان

    پادشاه و صاحب روز جزا
    می پرستیم ما خدا تنها تو را

    یاری از تو می جِوییم ما ای خدا
    تو صراط المستقیم بر ما نما

    راه آنانی که نعمت داده ای
    نی کسانی که غضب فرموده ای

    نی ره آنان که گمره گشته اند
    « درخور خشم و جهنّم گشته اند»

    محمد رحیمی رضوان

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۶/۰۲ در ساعت ۲۲:۵۲


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    این سوره در حقیقت فهرستى است از مجموع محتواى قرآن. بخشى از آن توحید و شناخت صفات خدا است، بخشى در زمینه معاد و رستاخیز سخن مى گوید و بخشى از هدایت و ضلالت که خط فاصل مؤمنان و کافران است سخن مى گوید، و نیز در آن اشاره اى است به حاکمیت مطلق پروردگار و مقام ربوبیت و نعمتهاى بى پایانش که به دو بخش عمومى و خصوصى (بخش رحمانیت و رحیمیت) تقسیم مى گردد. و همچنین اشاره به مساله عبادت و بندگى و اختصاص آن به ذات پاک او شده است.
    با تشکر از پاسخ کاملتون
    پس به همین خاطر است که به سوره حمد فاتحه الکتاب هم میگن ؟
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    270
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    سوره حمد برای عبادت نازل شده است و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن نیست و تنها سوره ای است كه به زبان بندگان نازل شده است.
    سلام
    آخر بقره هم همینطوره
    کسی که دوستان و برادرانش را سبک بشمارد و نسبت به آن ها بی اعتنا باشد مروت و جوانمردیش فاسد گشته است.
    امام حسن مجتبی(ع)

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    با تشکر از پاسخ کاملتون
    پس به همین خاطر است که به سوره حمد فاتحه الکتاب هم میگن ؟
    با سلام
    در مورد اینکه چرا قرآن با سوره حمد شروع شده است این نکته هم ذکر شده است که چون برنامه پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ ، نخست آشنا کردن مردم با خدا، و سپس متوجه کردن آنها به قیامت و رستاخیز است ... و این دو (خدا شناسی و معاد) در این سوره آمده است.
    (تفسیر نمونه، ج 1، ص 3.)


    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    پس به همین خاطر است که به سوره حمد فاتحه الکتاب هم میگن ؟
    سلام به «قاری گمنام» گرامی و تشکر از پاسخ همکار گرامی،
    بیشتر سوره های قرآن یک نام دارند اما برخی سوره ها دو یا سه یا تعداد بیشتری نام دارند مثلا درباره همین سوره فاتحه، سیوطی در الاتقان بیش از 20 نام ذکر می کند: ام الکتاب، سبع المثانی و ام القرآن، الکافیة، الکنز و ... ( الاتقان/ج1/ص193)

    ظاهرا دلیل نامگذاری این سوره به «فاتحة الکتاب» به این خاطر بوده که این سوره، اولین سوره کاملی است که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است. (تلخیص التمهید/استاد معرفت/ج1/ص65)

    سیوطی در الاتقان وجه های دیگری برای این نامگذاری ذکر می کند:
    1- شروع و آغاز سوره های مصحف شریف با این سوره است
    2- اولین سوره ای است که تعلیم داده می شود
    3- در قرائت نماز ابتدا این سوره خوانده می شود و بعد سوره دیگر

    و در ادامه وجه های دیگری را هم ذکر می کند مانند وجهی که گفته شد یعنی: اولین سوره [کاملی] است که نازل شده و ... (الاتقان/ج1/ص193)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط mohebbe mother نمایش پست
    با سلام
    در مورد اینکه چرا قرآن با سوره حمد شروع شده است این نکته هم ذکر شده است که چون برنامه پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ ، نخست آشنا کردن مردم با خدا، و سپس متوجه کردن آنها به قیامت و رستاخیز است ... و این دو (خدا شناسی و معاد) در این سوره آمده است.
    (تفسیر نمونه، ج 1، ص 3.)

    سلام به mohebbe mother گرامی،
    دوست خوب، من فکر می کنم این قسمتی که شما نقل فرمودید، با وجه تسمیه «ام الکتاب» یا «ام القرآن» که از نامهای دیگر سوره حمد است، متناسب تر است؛ توجه فرمایید:

    واژه «أمّ» در لغت به معنى اصل و اساس هر چيزى است و اگر به «مادر» ، «أمّ» مى‏گويند به خاطر اين است كه ريشه خانواده و پناهگاه فرزندان در حوادث و مشكلات مى‏ باشد لذا تعبیر « ام الكتاب» درباره آیات محکم قرآنی نیز آمده (آل عمران/7) و این آیات، به عنوان اصل، مرجع، مفسر و توضيح دهنده آيات دیگر معرفی شده است. (تفسير نمونه، ج‏2، ص 433 و 435)

    سیوطی با توجه به این معنای لغوی، یکی از وجه های نامگذاری سوره حمد به ام القرآن را چنین بیان می کند: این سوره را ام القرآن نامیده اند چون شامل همه اهداف و اغراض مهم قرآنی است. (الاتقان/ج1/ص194)

    استاد معرفت هم با در نظر گرفتن معنای دیگر واژه «أمّ» می نویسد: «أمّ» به معنای مقصد و «أمّ» هدف است و سوره حمد به این جهت «ام الکتاب» خوانده شده که تمام اهداف قرآنی در این سوره کوتاه بیان شده است ( علوم قرآنی استاد معرفت/ص 102)

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    نکته دیگر اینکه بنده به آدرسی که شما ذکر نموده اید (یعنی تفسیر نمونه/ج1/ص3)مراجعه کردم اما نقل شما را نیافتم. البته مطلبی مشابه آنچه که شما نقل کرده اید، آمده اما آن مطلب درباره نام های دیگر این سوره مانند «ام الکتاب» و «ام القرآن» است؛ نیز درباره اینکه چرا «این سوره، اساس معارف قرآنی است» اما در این قسمت درباره نام «فاتحة الکتاب» بحثی نمی کند؛ توجه فرمایید:

    «سوره حمد، اساس قرآن است‏ ... در حديثى از پيامبر اكرم ص مى‏خوانيم كه:"الحمد ام القرآن‏" و اين به هنگامى بود كه" جابر بن عبد اللَّه انصارى خدمت پيامبر ص رسيد، پيامبر ص به او فرمود: الا اعلمك افضل سورة انزلها اللَّه فى كتابه؟ قال فقال له جابر بلى بابى انت و امى يا رسول اللَّه! علمنيها، فعلمه الحمد، ام الكتاب‏:" آيا برترين سوره‏اى را كه خدا در كتابش نازل كرده به تو تعليم كنم، جابر عرض كرد آرى پدر و مادرم به فدايت باد، به من تعليم كن، پيامبر ص سوره حمد كه ام الكتاب است به او آموخت، سپس اضافه فرمود اين سوره شفاى هر دردى است مگر مرگ"...

    دليل اين سخن با تامل در محتواى اين سوره روشن مى‏شود، چرا كه اين سوره در حقيقت فهرستى است از مجموع محتواى قرآن، بخشى از آن توحيد و شناخت صفات خدا است، بخشى در زمينه معاد و رستاخيز سخن مى‏گويد و بخشى از هدايت و ضلالت كه خط فاصل مؤمنان و كافران است سخن مى‏گويد، و نيز در آن اشاره‏اى است به حاكميت مطلق پروردگار و مقام ربوبيت و نعمتهاى‏ بى‏پايانش كه به دو بخش عمومى و خصوصى (بخش رحمانيت و رحيميت) تقسيم مى‏گردد، و همچنين اشاره به مساله عبادت و بندگى و اختصاص آن به ذات پاك او شده است.
    در حقيقت هم بيانگر توحيد ذات است، هم توحيد صفات، هم توحيد افعال، و هم توحيد عبادت.


    ...در فضيلت اين سوره از پيامبر ص نقل شد: ايما مسلم قرأ فاتحة الكتاب اعطى من الاجر كانما قرأ ثلثى القرآن، و اعطى من الاجر كانما تصدق على كل مؤمن و مؤمنه‏: هر مسلمانى سوره حمد را بخواند پاداش او به اندازه كسى است كه دو سوم قرآن را خوانده است (و طبق نقل ديگرى پاداش كسى است كه تمام قرآن را خوانده باشد) و گويى به هر فردى از مردان و زنان مؤمن هديه‏اى فرستاده است؛ تعبير به دو سوم قرآن شايد به خاطر آنست كه بخشى از قرآن توجه به خدا است و بخشى توجه به رستاخيز و بخش ديگرى احكام و دستورات است كه بخش اول و دوم در سوره حمد آمده، و تعبير به تمام قرآن به خاطر آن است كه همه قرآن را از يك نظر در ايمان و عمل مى‏توان خلاصه كرد كه اين هر دو در سوره‏ حمد جمع است. » (تفسير نمونه، ج‏1، ص 3و4)

    مواردی که ایتالیک شده، مشابه نقل شماست. در پاراگراف اخیر که خیلی شبیه نقل شماست، درباره تعبیر «ثلثى القرآن» (دو سوم قرآن) که در حدیث آمده توضیح می دهد و نه درباره تعبیر «فاتحة الكتاب»

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    سلام به همه دوستان،
    نکته ای در پرسش آغازگر این بحث اشاره شده که هنوز بررسی نشده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezahu نمایش پست
    همه معتقدیم که قرآن بوسیله جبرئیل از طرف خداوند به پیامبر نازل شده است
    این سرآغاز پرسش دوست خوبمان است یعنی در این بحث، ما با پرسشی از یک مسلمانِ معتقد به نبوت پیامبر اسلام و معتقد به وحی بودنِ قرآن، روبرو هستیم پس می توانیم در این بحث به آیات قرآنی استدلال نماییم زیرا مورد قبول ایشان هم هست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezahu نمایش پست
    سئوال من درباره آیات قران است درباره بخشی از این آیات
    اگر اشتباه نکنم همه معتقدیم که قرآن بوسیله جبرئیل از طرف خداوند به پیامبر نازل شده است یعنی از طرف معبود به بنده خود
    حالا سئوال اینجاست که چرا در بعضی از آیات قرآن این قضیه برعکس میشه یعنی انگار بنده داره با خدا صحبت میکنه مثال بارز این آیات هم سوره حمد است که تماما در ستایش معبوده از این دست آیات در قرآن بسیار یافت میشه که باعث بوجود آمدن شبهه زیر میشود

    حالا این سئوال بیشتر قوت میگیره که بعضی از آیات توسط شخص پیامبر به قرآن اضافه شده است که البته از نظر من هیچ ایرادی نیست و باید اینو بگم که بحث تحریف و یا اینکه قرآن از جانب مقامی برتر به پیامبرنازل نشده اصلا در اینجا اصلا مطرح نیست و از دوستان تقاضا دارم درباره صحت ویا نادرستی قرآن بحث نکنیم بلکه خواهشمندم فقط نظرات خودتان را درباره سئوال مربوطه بیان کنید در آخر باز هم سئوالم را یادآوری میکنم
    دوست خوبمان لازمه اینکه «پیامی از طرف خدا به بنده» باشد، را این دانسته اند که: در آن پیام دائما خدا با بنده اش حالت خطاب داشته باشد!

    به نظر بنده چنین تلازمی وجود ندارد زیرا وجوه مختلفی برای اینگونه بیان می توان فرض کرد که از جمله آنها، آموزش نحوه تسبیح و تقدیس گفتن به بنده می تواند باشد؛ مهمترین شکل اجرایی چنین حمد و ستایشی هم در نماز شکل می گیرد. نماز ستایش و تحمید و تقدیس بنده نسبت به پروردگار سبحان است و همان طور که می دانیم تنها سوره ای که خواندنش در نمازهای فریضه واجب است، سوره حمد است:

    قَالَ النَّبِيُّ (ص) لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ (مستدرك ‏الوسائل/ج4/ص15)
    نماز بدون قرائت سوره فاتحه صحیح نیست.

    در مورد قرائت سایر سوره ها در نماز فریضه، چنین تعبیری وارد نشده است. مسلمانان هر روز در 17 رکعت فریضه، دست کم 10 بار این سوره را قرائت می کنند و با این الفاظ ذات اقدس اله را حمد و ستایش می کنند.

    نکته دیگر اینکه: اگر قبول داریم که حضرت محمد (ص) ، پیامبر خداست و قرآن وحی خدای تعالی به اوست، لازمه چنین اعتقادی اینست که به وحیانی بودن سوره حمد هم اعتقاد داشته باشیم زیرا قطعا این سوره طبق فرمایش پیامبر اسلام (ص) ، جزو سوره های قرآن بلکه از مهمترین سوره های قرآنست و احدی از مسلمین در این موضوع روشن، تردید ندارد.

    دو روایت به عنوان نمونه:

    جابر بن عبد اللَّه انصارى خدمت پيامبر (ص) رسيد. پيامبر (ص) به او فرمود:
    الا اعلمك افضل سورة انزلها اللَّه فى كتابه؟ قال فقال له جابر بلى بابى انت و امى يا رسول اللَّه! علمنيها، فعلمه الحمد، ام الكتاب‏.
    آيا برترين سوره ‏اى را كه خدا در كتابش نازل كرده به تو تعليم كنم؟ جابر عرض كرد: آرى پدر و مادرم به فدايت باد، به من تعليم كن. پيامبر (ص) سوره حمد كه ام الكتاب است را به او آموخت، سپس فرمود: اين سوره شفاى هر دردى است مگر مرگ.

    و در روایتی دیگر فرمود:

    و الذى نفسى بيده ما انزل اللَّه فى التوراة، و لا فى الزبور، و لا فى القرآن مثلها، هى ام الكتاب‏
    قسم به كسى كه جان من به دست او است خداوند نه در تورات و نه در انجيل و نه در زبور، و نه حتى در قرآن، مثل اين سوره را نازل نكرده است، و اين ام الكتاب است. (تفسير نمونه، ج‏1، ص: 3)

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۴:۴۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود