صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ونفخت فيه من روحي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    ونفخت فيه من روحي




    بنام خدا وسلام دوستان عزيز.خدا وند هنگامي كه ادم را افريداز روح خود بر ان دميد وملائكه نيز بر او سجده كردند وگل سرسبد مخلوقت هستي جان گرفت.انساني كه پس از دوران زندگي مادي وبر جاي گذاشتن جسم مادي خود با پرواز روح به سوي خالق باز ميگردد.وپاداش عمل خود را خواهد ديد.روح انسان درصورت گناه مجازات خواهد شد .سوال اينجاست كه روحي را كه خداوند از جانب خود ودميدن بر كالبد مادي افريد را چگونه عذاب خواهد كرد.مگر روح انسان موهبتي از خود خدا نيست؟
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا وسلام دوستان عزيز.خدا وند هنگامي كه ادم را افريداز روح خود بر ان دميد وملائكه نيز بر او سجده كردند وگل سرسبد مخلوقت هستي جان گرفت.انساني كه پس از دوران زندگي مادي وبر جاي گذاشتن جسم مادي خود با پرواز روح به سوي خالق باز ميگردد.وپاداش عمل خود را خواهد ديد.روح انسان درصورت گناه مجازات خواهد شد .سوال اينجاست كه روحي را كه خداوند از جانب خود ودميدن بر كالبد مادي افريد را چگونه عذاب خواهد كرد.مگر روح انسان موهبتي از خود خدا نيست؟
    به نام پروردگار جهان
    سلام بر شما دوست گرامی

    چند نکته در این موضوع قابل بررسی است:
    1- منظور از روحی که خداوند در انسان دمیده است احتمالا ویژگی های خاص انسانی است نه روح انسان.
    2- عذاب انسان ناشی از ناخالصی هایی است که در زندگی دنیایی به آن دچار شده است و موجب خالص شدن روح انسانی می شود.

    بنابراین منافاتی ندارد که خداوند آنچه را بخشیده برای اصلاح و زدودن زنگارها و خالص کردن مدتی در کوره بگذارد!




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا وسلام دوستان عزيز.خدا وند هنگامي كه ادم را افريداز روح خود بر ان دميد وملائكه نيز بر او سجده كردند وگل سرسبد مخلوقت هستي جان گرفت.انساني كه پس از دوران زندگي مادي وبر جاي گذاشتن جسم مادي خود با پرواز روح به سوي خالق باز ميگردد.وپاداش عمل خود را خواهد ديد.روح انسان درصورت گناه مجازات خواهد شد .سوال اينجاست كه روحي را كه خداوند از جانب خود ودميدن بر كالبد مادي افريد را چگونه عذاب خواهد كرد.مگر روح انسان موهبتي از خود خدا نيست؟
    سلام

    دوست گرامی به این نکته باید توجه کرد که :
    خدا نه جسم دارد و نه روح، واضافه روح به خدا در آيه "و نفخت فيه من روحي" اضافه تشريفي است و دليل بر اين است كه روحي بسيار با عظمت در كالبد انسان دميده شده، همان گونه كه خانه كعبه را به خاطر عظمتش "بيت الله" مي‏خوانند، و ماه مبارك رمضان را به خاطر بركتش "شهرالله" (ماه خدا) مي‏نامند.(1)
    در حالي كه خداوند مكان ندارد تا خانه داشته باشد، نيز همه زمان‏ها نسبت به خداوند يكي است و او برتر از زمان و مكان است.
    بنابراين مراد از دميده شدن روح خدا در آدم اين است كه روح با عظمتي در انسان دميده شده كه از طرف خداوند است، همان گونه كه همه چيزها از طرف خدا است و اين روح استعداد رسيدن به اوج عظمت را دارد و انسان مي‏تواند با حُسن اختيار خود از استعداد فوق العاده ‏اي كه در وجودش نهفته است، بهره گرفته تا تجلي گاه انوار خدا باشد. همان گونه مي‏تواند با سوء اختيار خود به پايين تر از حيوانات تنزل نمايد. قرآن مي‏فرمايد: "ما راه را به او (انسان) نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس".(2) در مورد گروندگان از حق‏ مي‏فرمايد: "آنان همچون چهارپايانند، بلكه گمراه‏تر. اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند".(3)

    پس با توجه به اين كه مقصود از روح خدا در آيه "و نفخت فيه من روحي" روحي است با عظمت، نه اين كه واقعاً خدا روح داشته باشد و اگر روح در انسان دميده شده باشد، معلوم مي‏گردد كه آن چه در آتش جهنم مي‏سوزد، آن رذایلی است كه انسان گنه‏كار كسب كرده و جزء ماهيت روح او شده است، نه آن چیزی كه به نحو پاك و خالص در انسان به امانت نهاده شده بود.
    -------------------------------------------

    پي نوشت ها:
    1.تفسير نمونه، ج 11، ص 78؛ تفسير الميزان، ج 12، ص 224.
    2.انسان (76) آيه 3.
    3.اعراف (7) آيه 179.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب
    و تشكر از پاسخ هاي مفيدي كه جناب پاسخگوي اعتقادي و جناب پاسخگوي مباحث ديني ، حقير نيز مطالبي پيرامون اين موضوع خدمت دوست گرامي جناب belher2 عرض مي كنم .
    بر اساس فرموده حكماي اسلامي روح و بدن يك حقيقت هستند كه داراي مراتب متفاوتي از حيث شدت وجودي اند . به عبارت ديگر بدن آدمي مرتبه پايين وجود او و روح انسان مرتبه اعلاي وجودش مي باشد فلذا اينگونه نيست كه بدن جداي از روح باشد بلكه بدن مرتبه پايين و روح مرتبه اعلاي انسان مي باشد .
    اگر چه روح انسان متعلق به خداوند است و قرآن كريم از اين ارتباط با«دميدن» ياد كرده است ، اما معناي دميدن چيز ديگري است كه جناب پاسخگوي معارف ديني تا حدودي بدان اشاره داشتند .
    اعمال انسان با وجود او (كه مرتبه اعلايش روح آدمي است) عجين مي شوند ، هر گناهي كه انسان مرتكب مي شود ماهيت آدمي با هر گناهش تغيير مي يابد چنانكه هر عمل خير و ثوابي كه انسان انجام مي دهد ماهيت خير او محفوظ مي ماند .
    وقتي اعمال زشت و ناخداپسندانه از انسان سر مي زند و تا آخر عمر ادامه مي يابد ماهيت او تغيير پيدا كرده و از انسانيت به سبعيت تغيير ماهيت مي دهد فلذا در روايات گفته شده كه برخي افراد در قيامت به تناسب گناهان خود به شكل حيوان ظاهر خواهند شد .

    خلاصه از بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي در درس تفسير





  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اخلاقی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب
    و تشكر از پاسخ هاي مفيدي كه جناب پاسخگوي اعتقادي و جناب پاسخگوي مباحث ديني ، حقير نيز مطالبي پيرامون اين موضوع خدمت دوست گرامي جناب belher2 عرض مي كنم .
    بر اساس فرموده حكماي اسلامي روح و بدن يك حقيقت هستند كه داراي مراتب متفاوتي از حيث شدت وجودي اند . به عبارت ديگر بدن آدمي مرتبه پايين وجود او و روح انسان مرتبه اعلاي وجودش مي باشد فلذا اينگونه نيست كه بدن جداي از روح باشد بلكه بدن مرتبه پايين و روح مرتبه اعلاي انسان مي باشد .
    اگر چه روح انسان متعلق به خداوند است و قرآن كريم از اين ارتباط با«دميدن» ياد كرده است ، اما معناي دميدن چيز ديگري است كه جناب پاسخگوي معارف ديني تا حدودي بدان اشاره داشتند .
    اعمال انسان با وجود او (كه مرتبه اعلايش روح آدمي است) عجين مي شوند ، هر گناهي كه انسان مرتكب مي شود ماهيت آدمي با هر گناهش تغيير مي يابد چنانكه هر عمل خير و ثوابي كه انسان انجام مي دهد ماهيت خير او محفوظ مي ماند .
    وقتي اعمال زشت و ناخداپسندانه از انسان سر مي زند و تا آخر عمر ادامه مي يابد ماهيت او تغيير پيدا كرده و از انسانيت به سبعيت تغيير ماهيت مي دهد فلذا در روايات گفته شده كه برخي افراد در قيامت به تناسب گناهان خود به شكل حيوان ظاهر خواهند شد .

    خلاصه از بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي در درس تفسير

    سلام دوستان عزيزم ممنون از بذل محبت شما .بدن حقيقتي جداي از روح است وقبل از دميده شدن روح بدن به وجود امده وقبل از نابودي بدن روح از ان بيرون كشيده ميشود(منظور از نابودي انفساد مادي جسم است) بنا براين انكه هر دو را باهم يك حقيقت بدانيم جاي اشكال دارد.اگر حضرت ايت الله املي روح وجسم را يك حقيقت ميدانند منبع ان را ذكر فر مائيد.متاسفانه اين مطلب برايم قابل درك نيست.ولي در كل منظور من اينست كه ايا روحي كه در ابتدا به بدن مادي انسان دميده ميشود روحي ملكوتي نيست؟اگر نيست چرا كودكان را فرشته ميپنداريم؟واگر هست ايا روح تغيير ماهيت داده وجهنمي خواهدشدتامورد عذاب گناهان گردد؟البته توضيحات مرتبه دوم كارشناس قران برايم بسيار مفيدبود.
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    سلام دوستان عزيزم ممنون از بذل محبت شما .بدن حقيقتي جداي از روح است وقبل از دميده شدن روح بدن به وجود امده وقبل از نابودي بدن روح از ان بيرون كشيده ميشود(منظور از نابودي انفساد مادي جسم است) بنا براين انكه هر دو را باهم يك حقيقت بدانيم جاي اشكال دارد.اگر حضرت ايت الله املي روح وجسم را يك حقيقت ميدانند منبع ان را ذكر فر مائيد.متاسفانه اين مطلب برايم قابل درك نيست.ولي در كل منظور من اينست كه ايا روحي كه در ابتدا به بدن مادي انسان دميده ميشود روحي ملكوتي نيست؟اگر نيست چرا كودكان را فرشته ميپنداريم؟واگر هست ايا روح تغيير ماهيت داده وجهنمي خواهدشدتامورد عذاب گناهان گردد؟البته توضيحات مرتبه دوم كارشناس قران برايم بسيار مفيدبود.

    با سلام و عرض ادب

    مسئله اي كه عرض كردم رو مي تونيد در كتب فلسفي پيدا كنيد ، مانند نهايه الحكمه علامه طباطبايي ، اسفار و ... و همچنين مي تونيد كتاب « معاد از ديدگاه امام خميني» رو مطالعه بفرماييد و جديدا كتابي چاپ شده با عنوان « رابطه نفس با بدن از نظر ملاصدرا» كه مطالعه آن خالي از لطف نيست .

    توضيح اجمالي در رابطه با اين نظريه:

    صدر المتألهین شیرازى در زمینه ارتباط روح و بدن، به دیدگاهى نو دست یافته است که در تاریخ تفکر اسلامى بسیار بدیع و با اهمیت است. وى بر اساس حرکت جوهرى ارتباط روح و بدن را بیان کرده است و در این زمینه به نتایج مهمى درباره روح دست یافته است
    صدرالمتألهین معتقد است روح پیش از جسم وجود نداشته است و اینگونه نیست که قبل از تعلق و ارتباط با بدن، فعلیت داشته و سپس به بدن تعلق یافته باشد. روح به وسیله حرکت جوهرى ماده تکون یافته است و هرچند خاصیت و اثر ماده نیست، اما کمال جوهرى ماده است؛ بنابراین مبدأ پیدایش روح، ماده جسمانى است. بر اساس حرکت جوهرى، ماده بدنى این استعداد را دارد که در دامان خود موجودى بپروراند که مراحل وجودى را از ضعف به کمال طى نماید. بنابراین استعداد و آمادگى بدنى و حرکت در جوهر از شرایط وجود روح است و روح در ضمن جوهر بودن با بدن وابستگى حقیقى دارد. معناى جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن روح این است که رابطه روح و جسم، رابطه اى بنیادین، عمیق و در اصل هستى است. خلاصه اینکه؛ ماده جسمانى، در ذات و جوهر خود کامل شده و داراى درجه اى از وجود مى شود که به حسب آن درجه، غیرمادى و غیرجسمانى است و آثار و خواص روحى از قبیل اندیشه، اراده و حالات روحى دیگر، مربوط به آن درجه از وجود است.
    وى مى گوید: وقتى در قرآن تدبر مى نمودم، آیه دوازدهم سوره مؤمنون را به دقت مطالعه کردم، متوجه شدم خداوند پس از بیان مراحل پیدایش مادى انسان (نطفه، علقه، مضغه، عظام و لحم و تکمیل بدن) مى فرماید: ثم انشاناه خلقا آخر... یعنى همین ماده بدنى را آفرینش دیگرى کرد. به فعلیتى جدید درآوردیم. پس ارتباط روح و جسم، بنیادین و در آغاز پیدایش و اصل هستى بوده است.



  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    بنام خدا.با سلام خدمت دوستان گرامي ممنون از اينكه چراغي فرارهمان شديد.بنده قصد بحث فلسفي ندارم وفقط از ديدگاه تعبدي سعي به رسيدن به مطلب دارم چه بسا گفتار ثقيل صدرالمتآلهين براي امثال بنده(به علت قصور ادراكمان) قابل درك نباشد.ولي ايا گناهي داريم؟من دوست عزيزم را به تفسير الميزان (كه اتفاقا چند روز پيش انرا به كتابخانه كانون ارسال كردم ودر دسترس است)كه اتفاقا از نظرات صدرالمتالهين بسيار استفاده شده است جلب ميكنم. كه در تفسير موضوع تاپيك گفته شده است ."پس روح امري وجودي است كه في نفسه يك نوع اتحاد با بدن داردوان اينست كه متعلق به بدن است ودر عين حال يك نوع استقلال هم از بدن داردبه طوري كه هروقت تعلقش از بدن قطع شد ازان جدا ميشود"ودرست است كه بگوئيم قبل از بدن وجودنداشته واين چه ارتباطي با موضوع دارد؟هر بدن روحي مجزا را شامل ميشود كه براي تكميل شدن خود با ان تركيب ميشود وپس از مرگ از وي جدا ميگردد.
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام دوست که هرچه داریم از اوست

    انسان موجودی 2 ساحنی است یعنی جسم توام با روح وروح توام باجسم
    مورد خطاب قرار میگیرد چه در این دنیا و چه در اخرت .
    فقط برزخ است که این تواءمان را برای مدتی از هم جدا می کتد.
    جسم تا این مرحله مرتبا" در حال تغییر و دگرگونی بنیادی است (البنه به جز سلولهای مغز) واین جبر انسان است.
    اما بعد دیگر انسان یعنی رو ح چطور؟ایا روح هم دچار تغییر و تحول میشود؟
    یا اینکه روح ثابت و تغییر ناپذیر است؟
    خداوند در چندین سوره ی قران فرموده (پس از تمام شدن خلقت انسان از روح خود دراو دمیدم) حال اگر این روح را متغبر بدانیم تکلیف این نسبت چه میشود؟ و اگر متغیر ندانیم تکلیف این همه اختلاف سلیقه--عقیده--نتیجه و.....چه میشود .دیروز حق در نظرم یک چیز بود وامروز چیز دیگر -- دیروز عجول بودم وامروز صبور و.... بالاخره روح ما تغییر پذیر است یاثابت وپایدار؟

    درمورد روح تحقیقات مختلفی به صورت نظریه ارائه شده/همانطورکه دوستان اشاره فرمودندبه دلیل پیچیدگی و مجهول الهویه بودن- هیچکدام تقریبا" مستند علمی ندارد و فقط درحد نظریه میباشند.
    بنده هم با استعانت از قران کریم وبرخی ازتحقیقات رفتار شناسی موجود
    نظریه ای را مطرح نموده ام که مختصری از ان رابرای برسی بهتر وبهره گیری از نظریات دوستان عزیزعنوان میکنم(البته این بحث مکمل بحث اصلی مطرح
    شده بلا میباشد)
    انسان براستناد به ایات قران کریم دارای چند ویژگی ماوراءالطبیعه میباشد که تقریبا" برای خود انسان نیز مجهول است.
    این ویژگی ها عبارتند از :
    1_ روح انسان که ظاهرا"در این دنیا امانتی است برای انسان از طرف خدا
    2_عقل که منشاء برنامه ریزی زندگی انسان است و هدیه ای است از جانب خدا
    3_فطرت انسان که همکار و واسطه میان روح وعقل است ونعمتی است از جانب خدا
    4_ وجدان که پلیس درون است برای کنترل منازعات روح و عقل وفطرت و
    لطفی است از جانب خدا
    5_ذات انسان که می توان ان رانتیجه ی عمل کردعقل فردی- عقل اجتماعی -وراثت و اکتساب رفتاری تابع محیط دانست.
    6_دیدگاه انسان که حاصل همکاری جمعی این گروه میباشد.
    البته توضیح هر گروه خود مثنوی چند من کاغذ است و جای بحث مفصل تری دارد.حالا با این توضیحات ایا باز هم روح ما ثابت_پاک ومحترم (جاودانه)است؟
    یاروح ماهمان روح خدا نیست که به تعبیراتی چون الودگی میپذیردپس اضافه
    تشریفی است .البته انسان معمولا"عادت کرده وقتی به بن بست می رسد
    نقب می زند وزیر ابی میرویدبا عنوان کردن این مطلب هم میخواهداحترام کلام خدارا نگاه دارد وهم موضوع را یک جوری <<حل>>کرده باشد اما مستند ظاهر کلام خدا می گوید انسان! روح تو مستقیما"روح خداست که
    <<خودش>>در کالبد تو دمیده. البته حالا باید بررسی کنیم که ایا رو ح ثابت وپاک باقی میماند یا اینکه روح (خدایی) هم دچار تغییر و الودگی می شود!؟ واگر نه پس این همه تفاوت روحی چیست؟


    .........................................حق یارتان ................................................

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۲/۰۸ در ساعت ۱۶:۱۸


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    با نام دوست که هرچه داریم از اوست

    انسان موجودی 2 ساحنی است یعنی جسم توام با روح وروح توام باجسم
    مورد خطاب قرار میگیرد چه در این دنیا و چه در اخرت .
    فقط برزخ است که این تواءمان را برای مدتی از هم جدا می کتد.
    جسم تا این مرحله مرتبا" در حال تغییر و دگرگونی بنیادی است (البنه به جز سلولهای مغز) واین جبر انسان است.
    اما بعد دیگر انسان یعنی رو ح چطور؟ایا روح هم دچار تغییر و تحول میشود؟
    یا اینکه روح ثابت و تغییر ناپذیر است؟
    خداوند در چندین سوره ی قران فرموده (پس از تمام شدن خلقت انسان از روح خود دراو دمیدم) حال اگر این روح را متغبر بدانیم تکلیف این نسبت چه میشود؟ و اگر متغیر ندانیم تکلیف این همه اختلاف سلیقه--عقیده--نتیجه و.....چه میشود .دیروز حق در نظرم یک چیز بود وامروز چیز دیگر -- دیروز عجول بودم وامروز صبور و.... بالاخره روح ما تغییر پذیر است یاثابت وپایدار؟

    درمورد روح تحقیقات مختلفی به صورت نظریه ارائه شده/همانطورکه دوستان اشاره فرمودندبه دلیل پیچیدگی و مجهول الهویه بودن- هیچکدام تقریبا" مستند علمی ندارد و فقط درحد نظریه میباشند.
    بنده هم با استعانت از قران کریم وبرخی ازتحقیقات رفتار شناسی موجود
    نظریه ای را مطرح نموده ام که مختصری از ان رابرای برسی بهتر وبهره گیری از نظریات دوستان عزیزعنوان میکنم(البته این بحث مکمل بحث اصلی مطرح
    شده بلا میباشد)
    انسان براستناد به ایات قران کریم دارای چند ویژگی ماوراءالطبیعه میباشد که تقریبا" برای خود انسان نیز مجهول است.
    این ویژگی ها عبارتند از :
    1_ روح انسان که ظاهرا"در این دنیا امانتی است برای انسان از طرف خدا
    2_عقل که منشاء برنامه ریزی زندگی انسان است و هدیه ای است از جانب خدا
    3_فطرت انسان که همکار و واسطه میان روح وعقل است ونعمتی است از جانب خدا
    4_ وجدان که پلیس درون است برای کنترل منازعات روح و عقل وفطرت و
    لطفی است از جانب خدا
    5_ذات انسان که می توان ان رانتیجه ی عمل کردعقل فردی- عقل اجتماعی -وراثت و اکتساب رفتاری تابع محیط دانست.
    6_دیدگاه انسان که حاصل همکاری جمعی این گروه میباشد.
    البته توضیح هر گروه خود مثنوی چند من کاغذ است و جای بحث مفصل تری دارد.حالا با این توضیحات ایا باز هم روح ما ثابت_پاک ومحترم (جاودانه)است؟
    یاروح ماهمان روح خدا نیست که به تعبیراتی چون الودگی میپذیردپس اضافه
    تشریفی است .البته انسان معمولا"عادت کرده وقتی به بن بست می رسد
    نقب می زند وزیر ابی میرویدبا عنوان کردن این مطلب هم میخواهداحترام کلام خدارا نگاه دارد وهم موضوع را یک جوری <<حل>>کرده باشد اما مستند ظاهر کلام خدا می گوید انسان! روح تو مستقیما"روح خداست که
    <<خودش>>در کالبد تو دمیده. البته حالا باید بررسی کنیم که ایا رو ح ثابت وپاک باقی میماند یا اینکه روح (خدایی) هم دچار تغییر و الودگی می شود!؟ واگر نه پس این همه تفاوت روحی چیست؟


    .........................................حق یارتان ................................................

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    فعلا" در زندگی زمینی انسان در زمان حیات طبق شواهد/ روح واکثر عوامل ماوراءالطبیعه ی انسانی درقفس جسم وبدن
    به صورت توام وهمراه یکدیگر میباشند یعنی وجدان- عقل - فطرت --ذات -
    ذهن - هوش - دیدگاه واز جمله روح در مراتب ودرجات تعیین شده از جانب خداوند به صورن ودیعه وامانت در اختیار انسان قرار داده شده تا در رسیدن به تکامل انسانیت در خدمت او باشند به زودی انشاالله مطالب تکمیلی را اضافه خواهم کرد برای پیگیری بهتر موضوع مطالعه ی کتاب شیعه در اسلام علامه ی طباطبایی به شما کمک خواهد کرد( ابتدای بخش سوم کتاب)

    در یک تقسیم بندی لفظی میتوان روح را اعم از ذات دانست روح یک پدیده ی مجهول خدادادی است که حقیقت ان نزد خداست اما برای ذات میتوان تعریفی ارایه داد که متعاقبا" بررسی خواهد شد واما اکنون قسمتی از کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبایی که در این ارتباط میباشد.

    اگر فطرت انسان را مورد بررسی قرار دهیم می فهمیم که انسان دارای ذاتی است که همان انسانیت شخصی وی میباشدو همچنین صفاتی را داراست که با انها ذات او شناخته میشود. بعضی از این صفات هرگز از ذات جدا نیستند.ولی برخی از صفات جدا پذیر هستند مثل دانایی وتوانایی که هر لحظه امکان ازدست دادن انها وجود دارد ولی صفت سفید پوستی ویا ایرانی بودن او تغییر پذیر نیست (مثالها با اندکی تغییر برای روشن تر بیان شدن امده) این نکته/ تفاوت ذات وصفات وتفاوت بین صفات بهترین دلیل است بر اینکه ذاتی که صفاتی رادارد وصفتی که به عنوان ذات شناخته شده است هر دو محدود ومتناهی میباشد. زیرا اگر ذات نا محدود ونا متناهی بود صفات را در بر میگرفت وهمچنین صفات یکدیگر راشامل میشدند ودر نتیجه همه یکی میشدند مثلا" دات انسان همان توانایی بود وتوانایی همان دانایی ودانایی همان سفید پوستی او وهمه ی این صفات دارای معنای یکسان میشدند .

    خوب ازاین بحث علامه؛ برای اثبات محدودیت ذات انسان و نا محدود بودن ذات خدا استفاده کرده اند. اما بنده میخواهم علاوه بر ان این نتیجه را هم داشته باشیم که اولا" روح از ذات جداست ثانیا" روح اعم از ذات است ثالثا" این ذات است که محل تغییر است .

    ........................................ حق یارتان ............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۲/۰۹ در ساعت ۰۰:۰۱

  17. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود