جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یونس 11

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    82
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    4
    گالری
    0

    یونس 11




    وَاِذَا مَسَّ الۡاِنۡسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنۡۢبِهٖۤ اَوۡ قَاعِدًا اَوۡ قَآٮِٕمًا ۚ فَلَمَّا كَشَفۡنَا عَنۡهُ ضُرَّهٗ مَرَّ كَاَنۡ لَّمۡ يَدۡعُنَاۤ اِلٰى ضُرٍّ مَّسَّهٗ‌ؕ كَذٰلِكَ زُيِّنَ لِلۡمُسۡرِفِيۡنَ مَا كَانُوۡا يَعۡمَلُوۡنَ‏ ﴿۱۲﴾
    چه رابطه ای بین کسانیکه بعد از گرفتاری خدا را فراموش میکنند با مسرفین وجود دارد. منظور از مسرفین در ایه چیست؟
    ابا صالح
    بعد صد سال اگر از سر قبرم گذري
    من كفن پاره كنم زندگي از سر گيرم


    برای شادی روح حضرات آیات اشتهاردی ومجتهدی :salavat10:

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    آيه اشاره به وجود نور توحيد در فطرت و عمق روح آدمى كرده مى گويد: ((هنگامى كهبه انسان زيانى مى رسد، و دستش از همه جا كوتاه مى شود، دست به سوى ما دراز مىكند و ما را در همه حال در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده است مىخواند)) (و اذا مس الانسان الضر دعانا لجنبه او قاعدا او قائما)
    اصولا خاصيت مشكلات و حوادث دردناك ، كنار رفتن حجابها از روى فطرت پاك آدمى است ،در كوره حوادث تمام قشرهاى سياهى كه روى اين فطرت را پوشانده است مى سوزد و ازميان مى رود، و براى مدتى ، هر چند كوتاه درخشش اين نور توحيدى آشكار مى گردد.
    اما اين افراد، چنان كم ظرفيت و بى خردند كه((به مجرد اينكه بلا وناراحتى آنها را بر طرف مى سازيم ، آنچنان در غفلت فرو مى روند كه گويا هرگز ازما تقاضائى نداشتند و ما نيز به آنها كمكى نكرديم)) (فلما كشفنا عنه ضره مر كان لميدعنا الى ضر مسه )
    ((
    آرى اين چنين اعمال مسرفان در نظرشان جلوه داده شده است)) (كذلك زين للمسرفين ماكانوا يعملون ).
    در اينكه چه كسى اعمال اينگونه افراد را در نظرشان جلوه و زينت مى دهد، درذيل آيه 122 سوره انعام جلد پنجم تفسير بحث شده است واجمال سخن اين است كه :
    زينت دهنده خداوند است اما از اين طريق كه اين خاصيت را دراعمال
    زشت و آلوده آفريده كه هر قدر انسان به آنها بيشتر آلوده شود، بيشتر خو مى گيرد ونه تنها قبح و زشتى آنها تدريجا از ميان مى رود بلكه كم كم به صورت عملى شايستهدر نظرشان مجسم مى گردد!
    در آيه فوق اينگونه افراد به عنوان((مسرف)) (اسرافكار) معرفى شده اندبه خاطر اين است كه چه اسرافى از اين بالاتر كه انسان مهمترين سرمايه وجود خوديعنى عمر و سلامت و جوانى و نيروها را بيهوده در راه فساد و گناه و عصيان و يا در مسيربدست آوردن متاع بى ارزش و ناپايدار اين دنيا به هدر دهد، و در برابر اين سرمايهچيزى عائد او نشود.
    آيا اين كار اسراف نيست و چنين كسان مسرف محسوب نمى شوند.1
    1- با اندكي تلخيص تفسير نمونه جلد 8 صفحه 239
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود