صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آینده جهان از نظر قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آینده جهان از نظر قرآن




    بسم الله الرحمن الرحیم
    برخی از آیات قرآن را که در باره آینده جهان اشاراتی دارد در اینجا فهرست وار مرور می کنیم:

    1- "
    وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ" (انبیاء 105)
    (و ما در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد).

    در آیات قبل از این آیه موضوع قیامت و بعضی از خصوصیات آن مطرح شده است و این آیه نشان می دهد که قبل از قیامت باید این وعده الهی محقق شود که خلافت و حاکمیت زمین به بندگان شایسته خدا خواهد رسید.

    بنابراین این آیه یکی از آیات دال بر ظهور منجی در آخرالزمان است.

    تا بعد ...
    یا حق



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معاد و ظهور منجی در قرآن




    استاد با سلام و احترامات
    «يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»
    با این تفسیر که شما می فرمایید امام زمان ع الآن اختیار زمین را ندارند و در همه اعصار زمین وارث نداشته تا برسد به زمان ظهور یعنی تا الآن تکلیف زمین چه بوده؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    شناخت جهان
    بي گمان انسان مي كوشد تا از خود و محيط پيراموني خويش شناخت كامل و جامعي به دست آورد؛
    زيرا بي شناخت، امكان بهره مندي و يا مقابله با رخدادهاي آن فراهم نمي شود. بخشي از اين شناخت از طريق ابزارهاي شناختي انسان چون شنوايي و بينايي و ديگر ابزارها به دست مي آيد و بخشي ديگر هم از راه هايي چون وحي و شهود پديد مي آيد.
    از آن جايي كه ابزارهاي شناختي انسان بسيار محدود و جهان آفرينش حتي با دانش آغاز و انجام آن به سبب گستردگي،

    دور از دسترس مي نمايد، انسان به هر چيزي كه امكان جزيي براي شناخت وي فراهم آورد چنگ مي زند.
    اين مساله براي انساني كه از آغاز و انجام جهان آگاهي ندارد بسيار حياتي و به عنوان دغدغه دايمي مطرح مي شود. انسان به طور طبيعي مي خواهد از وضعيت و آينده خويش آگاه شود؛ وضعيت و آينده اي كه ارتباط مستقيم و تنگاتنگي با وضعيت جهان و مسائل آن دارد. سرنوشتي مشترك را مي بيند كه نشستگان در كشتي جهان دچار آن هستند.
    به نظر مي رسد يكي از راه هاي مطمئن شناخت جهان مراجعه به گزاره ها و آموزه هاي وحياني است كه آفريدگار جهان بيان كرده است. از اين رو بازخواني و تحليل آن نه تنها انسان را در شناخت وضعيت خود بلكه گذشته و آينده وي كمك مي كند و نقاب از چهره اين كتاب كه آغاز و انجام آن ناشناخته است بر مي دارد، بلكه بهترين امكان را براي تصرفات درست در جهان و تسخير مناسب فراهم مي آورد تا با شناخت كامل تري در جهان تصرف كند.
    گستره معنايي جهان
    مراد از واژه جهان در اين نوشتار همه هستي نيست بلكه تنها بخشي از هستي است كه ما از آن به عالم زمين و كرات آسمان تعبير مي كنيم و در كاربردهاي كهن پارسي از آن به گيتي در برابر مينو ياد مي شده است مقصود از جهان همين عالم ظاهري است كه در برابر ديدگان بشر قرار دارد و مجموعه اي از زمين و آسمان و كهكشان هاي انبوه و بي پايان را شامل مي شود. (لغت نامه دهخدا ج 5 ص 6957)
    ويژگي هاي جهان در آيات قرآن
    آيات قرآني بر اين نكته تاكيد مي ورزند كه جهان از روي تصادف و خود به خود پديدار نشده است و برخلاف تصور برخي، جهان داراي آفريدگاري است كه آن را بي الگويي از پيش تعيين شده (بقره آيه 117 و 164 و آل عمران آيه 27 و 190 و 191 و ده ها آيه ديگر) و برپايه اصول حق و قوانين حق مدار و بسيار متقن و استوار آفريده است. (احقاف آيه 2 و 3 و نيز حجر آيه 85 و 86 و آل عمران آيات 190 و 191)
    جهان يك باره آفريده نشده، بلكه در يك فرايند طولاني و زمان مندي به وجود آمده است؛ (بقره آيه 164 و آل عمران آيه 26 و 27 و انعام آيه 59) اين جهان داراي نظامي زيبا و نيكو است (سجده آيه 7) و از هماهنگي و نظمي خاص بهره مند بوده (بقره آيه 164) و داراي جفت و زوج است كه كيفيت آن براي ما معلوم نيست. (يس آيه 36 و زخرف آيه 12 و ذاريات آيه 49)
    جهان داراي نظم خاصي است كه هرگز از آن بيرون نمي رود (اسراء آيه 42 و انبياء آيات 16 و 22) مگر آن كه آفريدگار آن را اراده كند).
    عمر معين جهان
    در آموزه هاي قرآني جهان داراي عمري معين است كه روزي پايان مي يابد و از هم فرو مي پاشد. (روم آيه 8 و احقاف آيه 3) حفاظت گسترده خداوند از آفرينش موجب نگه داري آن از فروپاشي است (بقره آيه 255) ولي روزي اين حفاظت برداشته خواهد شد و جهان گرفتار فروپاشي مي شود. اين فروپاشي جهان نيز به اراده و امر الهي انجام مي شود؛ زيرا جهان آفرينش در احاطه علمي و قدرت كامل خداوند بوده (بقره آيه 29 و 33 و 255 و نساء آيه 126) و همه تحولات و رخدادهاي آن در حيطه علم و قدرت اوست. (بقره آيه 164)
    خداوندي كه تدبير همه هستي از جمله جهان را در دست دارد و همه عوالم را مديريت و تدبير مي كند. (حمد آيه 2 و نيز بقره آيه 22 و 29 و 107 و ده ها آيه ديگر) حاكم مطلق جهان است و بر آن حاكميت مي كند (بقره آيه 107 و آيات ديگر) و هيچ ذره اي از حيطه اقتدار و حاكميت وي بيرون نيست. از اين رو مقدار و اندازه هر موجودي را در جهان تعيين مي كند و به او مي دهد و بيش از آن چه مقدر شده نصيب و بهره كسي نخواهد شد. (رعد آيه 8 و حجر آيه 21 و فرقان آيه 2)
    جهان همواره در گسترش است و روز به روز و ساعت به ساعت بردامنه و گستره آن افزوده مي شود. (فاطر آيه 1)
    جهان در آموزه هاي قرآني داراي شعور و ادراك است (اسراء آيه 44) به همين دليل در برابر خداوند مطيع تكويني است و به او به اين معنا سجده مي برد. (نحل آيه 48، 49)
    به هر حال اين جهان به دستور آن خداوندي آفريده شده و مديريت و محافظت مي شود كه حكيم و فرزانه است و به هدفي آن را آفريده است (آل عمران آيه 109) و اين كه جهان و موجودات آن به سوي خداوند در حركت هستند (مائده آيه 18 و هود آيه 123 آل عمران آيه 109) براي جهان عمري محدود و فرجامي مشخص است كه مي بايست به پايان برسد و در مسير تكاملي خود به خدا ختم شود. (روم آيه 8 و احقاف آيه 3)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط arman.onci نمایش پست
    استاد با سلام و احترامات
    «يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»
    با این تفسیر که شما می فرمایید امام زمان ع الآن اختیار زمین را ندارند و در همه اعصار زمین وارث نداشته تا برسد به زمان ظهور یعنی تا الآن تکلیف زمین چه بوده؟
    به نام خداوند زمین و آسمان ها

    با تشکر از جناب آرمان، پاسخ شما را قرآن به روشنی داده است:
    اینکه خداوند می فرماید: "
    وَإنَّا لَنَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَنَحْنُ الْوَارِثُونَ" (حجر 23)
    (و ماییم که زنده می کنیم و می میرانیم و ماییم وارثان)
    آیا معنای آن این است که تا کنون اختیار مخلوقات به دست خدا نبوده است؟؟؟

    همچنین می فرماید:
    "
    وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِينَ"(قصص 58)
    (
    و چه بسيار شهرهايى را كه [از شدّت رفاه‏] در زندگى خويش طغيان كرده بودند هلاك كرديم، و اين خانه‏هاى آنهاست كه بعد از ايشان جز اندكى مورد سكونت قرار نگرفت، و وارثان، خود ما بوديم).

    بنابراین منظور از "یرثها عبادی الصالحون" این است که جباران و حکام مستکبر نابود می شوند و حکومت در زمین به بندگان صالح خدا می رسد.

    بر همین اساس آیه دیگری که در باره آینده جهان است می فرماید:
    "
    وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ" (قصص 5)
    (
    و ما بر آن هستيم که بر مستضعفان روی زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم).
    باید در این نکته توجه کرد که کسانی که در زمین مستضعف واقع شدند کسانی هستند که در آسمان ها مقامات بلندمرتبه ای دارند و آنان ائمه هستند. در این باره به شکوه هارون جانشین موسی توجه کنید که گفت: "ان القوم استضعفونی" (مردم مرا ضعیف کردن).
    ....




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    به نام خدا
    تا اینجا دو آیه از آیاتی که اشاره به آینده جهان دارد مطرح شد.
    آیه دیگری که به این موضوع مربوط می شود عبارت است از:
    "
    يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ، هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ... وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ " (صف 8 و 9 و13).
    (می خواهند نور خدا را با دهان های خود خاموش کنند و خدا نور خود را به کمال خواهد رساند اگرچه کافران را خوش نیاید، اوست که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر هر دین چیره سازد اگرچه مشکران را خوش نیاید).

    و نیز:
    "
    يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ، هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ" (توبه 32 و 33)

    با توج به این آیات آینده جهان متعلق به نور خدا است که به کمال رسیده و دین او بر تمام ادیان چیره شده و کافران و مشرکان شکست خورده اند و عدالت جهانی محقق شده است.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    به نام خدا
    از دیگر آیاتی که در قرآن اشاره به آینده جهان یعنی جهان بشری دارد عبارت است از آیه 21 مجادله که می فرماید"
    "
    كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ"
    (خداوند چنین ثبت و مقرر کرده است که من و فرستادگانم غلبه خواهیم کرد همانا خداوند نیرومند مقتدر است).

    این آیه به روشنی پیروزی نهایی را در جنگ بین کفر و یکتا پرستی از آن یکتا پرستان و کفار و شیاطین را مغلوب آنان می داند.

    و این یعنی نهضت انبیا و جانشینان آنان تا تحقق این وعده ادامه دارد و انقلاب اسلامی و انقلاب جهانی امام زمان در راستای تحقق این وعده است.

    تا بعد...



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    5
    گالری
    39



    ايا اخر دنيا زماني است كه همه مردند يا هنوز انسانهايي روي زمين زندكي مي كنند و با شنيدن صور اسرافيل مي ميرند (منظور زماني است كه زمين منقلب مي شود).
    الصغائر من الذنوب طرق الی الکبائر و من لم یخف الله فی القلیل لم یخفه فی الکثیر

    گناهان کوچک راهی بسوی گناهان بزرگ هستند و هر که در گناه اندک از خدا نترسد
    در گناه بسیار هم از او ترسی نخواهد داشت.
    بحار الانوار ج68 ص 174


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ما در زبور نوشتیم:
    بعد از ذکر صالحان وارث زمین می شوند
    حادثه ای بعد از حادثه
    مانند قران که بعد از انجیل است و انجیل بعد از تورات
    موسی بعد از یوسف و یوسف بعد از یعقوب
    ذکر هم یک مرتبه ای است قیبل از وارث شدن زمین توسط صالحان این یک خبر غیبی است که هم علم خدا به اینده را تاکید می کند و هم نابودی کل حکومت های فعلی منتها ابتدا باید ذکر بیاید و برود بعدش این اتفاق بیفتد و ذکر هنوز نیامده است
    ویرایش توسط golfar : ۱۳۹۰/۰۶/۲۳ در ساعت ۱۳:۳۷

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    5
    گالری
    39



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اعتقادی نمایش پست
    به نام خداوند زمین و آسمان ها

    با تشکر از جناب آرمان، پاسخ شما را قرآن به روشنی داده است:
    اینکه خداوند می فرماید: "
    وَإنَّا لَنَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَنَحْنُ الْوَارِثُونَ" (حجر 23)
    (و ماییم که زنده می کنیم و می میرانیم و ماییم وارثان)
    آیا معنای آن این است که تا کنون اختیار مخلوقات به دست خدا نبوده است؟؟؟

    همچنین می فرماید:
    "
    وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِينَ"(قصص 58)
    (
    و چه بسيار شهرهايى را كه [از شدّت رفاه‏] در زندگى خويش طغيان كرده بودند هلاك كرديم، و اين خانه‏هاى آنهاست كه بعد از ايشان جز اندكى مورد سكونت قرار نگرفت، و وارثان، خود ما بوديم).

    بنابراین منظور از "یرثها عبادی الصالحون" این است که جباران و حکام مستکبر نابود می شوند و حکومت در زمین به بندگان صالح خدا می رسد.

    بر همین اساس آیه دیگری که در باره آینده جهان است می فرماید:
    "
    وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ" (قصص 5)
    (
    و ما بر آن هستيم که بر مستضعفان روی زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم).
    باید در این نکته توجه کرد که کسانی که در زمین مستضعف واقع شدند کسانی هستند که در آسمان ها مقامات بلندمرتبه ای دارند و آنان ائمه هستند. در این باره به شکوه هارون جانشین موسی توجه کنید که گفت: "ان القوم استضعفونی" (مردم مرا ضعیف کردن).
    ....

    آيا اخر دنيا زماني است كه همه مردند يا هنوز انسانهايي روي زمين زندگی مي كنند و با شنيدن صور اسرافيل مي ميرند (منظور زماني است كه زمين منقلب مي شود)
    الصغائر من الذنوب طرق الی الکبائر و من لم یخف الله فی القلیل لم یخفه فی الکثیر

    گناهان کوچک راهی بسوی گناهان بزرگ هستند و هر که در گناه اندک از خدا نترسد
    در گناه بسیار هم از او ترسی نخواهد داشت.
    بحار الانوار ج68 ص 174


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط parnian90 نمایش پست
    آيا اخر دنيا زماني است كه همه مردند يا هنوز انسانهايي روي زمين زندگی مي كنند و با شنيدن صور اسرافيل مي ميرند (منظور زماني است كه زمين منقلب مي شود)
    با عرض سلام
    قرآن کریم چنین خبر می دهد که قیامت و پایان دنیا دارای مراحلی است که هر مرحله با صدای یک شیپور آغاز می شود
    ونفخ فی الصور فصعق من فی السموت ومن فی الارض الا من شاء الله
    در صور دمیده شود و سکنه آسمانها و زمین خواهند مرد مگر آنکس که خدا خواهد
    از این ایه مشخص میشود که همه نمرده اند و انهای که خداوند صلاح بداند زنده میماند تا بار دوم که در صور دمیده میشود و ان زمان همه مرده اند و با صور دوم همه زنده میشوند پس تا صور دوم هنوز قیامت شروع نشده است و این اولین نفخه صور حکایت از این دارد که در نقطه ای از آینده حیات از هستی خداوند و مخصوصاً زمین رخت بر می کند و دیگر احدی از انسانها بر روی آن زندگی نمی کنند حال چه می شود که زمین یک مرگ عمومی را تجربه می کند چه مدت بدون سکنه باقی می ماند و چه تغییراتی در آن اتفاق می افتد ، چیز زیادی نمی توان از کتاب خداوند در این مورد دریافت کرد و کلام خدا نسبت به آن خاموش است
    در هر صورت دوباره در صور دمیده می شود و همه کسانی که به خواب مرگ فرو رفته بودند بیدار می شوند و دوباره به دنیا باز می گردند
    ثم نفخ فیه اخری فاذا هم قیام ینظرون
    سپس یک بار دیگردر آن دمیده می شود و همگان بر می خیزند و می نگرند
    و در اینجا است که حساب رسی میشود
    یوم نطوی السماء کطی السجل للکتب کما بدانا اول خلق نعیده وعدا علینا انا کنا فعلین
    روزی که بساط جهان و کلمات الهی همچون طوماری در هم پیچیده می شود و دوباره به طریقت نخستین خلقت آغاز خواهد شد و این وعده ایست از جانب ما که به طورقطع آن را محقق خواهیم ساخت
    سوره طه از ایه 101 تا 112 به زیبای جواب شما را داده

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۶:۴۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  12. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود