جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند شبهه دینی2

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چند شبهه دینی2




    10- و یا اینکه گفته می شود پیامبر تنها کاری که در حق زنان انجام داد این بود که رسم زنده به گور کردن دختران را ریشه کن کرد و به جز این دیگر هیچ ارزشی برای زن قائل نبود ، چنانچه وقتی عثمان دختر پیامبر (رقیه)را می کشد ، پیامبر تنها واکنشی که از خود نشان می دهد این است که دختر دیگر خود( ام کلثوم) را نیز به عثمان می دهد و عثمان این بار نیز دختر او را می کشد و در نهایت پیامبر به یک نفرین در حق کشنده دخترش بسنده می کند . آیا پیامبر برای دختران و زنان ارزشی قائل نبوده است ؟ و اگر بجای دخترانش ، پسر او را می کشتند باز هم به همین سادگی از خون او می گذشت ؟


    11- اسلام دین برابری است ، اما آیا در واقع نیز اینگونه است ؟ سهم ارث دختر نصف پسر است . حقوق شخص آزاد با بنده متفاوت است . اگر شخصی مرد آزادی را به قتل برساند حکمش قصاص یا دیه کامل خواهد بود ولی اگر کسی بنده ای را به قتل برساند فقط قیمت خرید آن بنده بر گردنش خواهد بود .
    12- بعضی از شبهات در زمینه صفات خدا ایجاد می شوند : مثلا در مورد خالقیت خدا گفته می شد که خدا کی خالق شد ؟ اگر بعد از خلقت جهان خالق شده ، پس پیش از آن خالق نبوده است و در نتیجه به واسطه خلق جهان ، از خدایی که خالق نبوده به خدایی که خالق شده تبدیل شده است و در ماهیت او تغییر ایجاد شده است و خدایی که تغییر و تحول بپذیرد شایسته خدایی نیست و اگر همیشه خالق بوده ، پس قبل از خلقت جهان به چه واسطه ای خالق بوده است ؟


    13- خدا قادر مطلق است : مثال :آیا خدا می تواند یک مربع سه ضلعی خلق کند ؟


    14- شیعیان بیماران خود را به مرقد امامان (ع) می برند و هنگامی که شفا یافتند ، آن را نشانه بر حق بودن اسلام و شیعه می دانند ، در حالی که هر ساله هزاران نفر در هند برای معابد خود نذر و قربانی می کنند و هنگامی که به حاجت خود رسیدند آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند و همینطور مسیحیانی که به تمثال حضرت عیسی مسیح و مریم مقدس توسل می جویند و بعد از رسیدن به حاجت خود ، آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند . حتی بت پرستان نیز برای بتهای خود قربانی می کنند و هرگاه که بر حسب اتفاق به خواسته خود برسند آن را در اثر عنایت بت های خود می دانند . در روانشناسی گاهی برای معالجه بیماران از دارونما استفاده می کنند و بدین صورت است که یک داروی بی خاصیت را به بیمار می دهند و به او می گویند که این دارو به سرعت بیماری تو را درمان می کند و جالب اینکه در بیشتر افراد این دارو اثر درمانی از خود نشان می دهد . نتیجه گیری کلی : معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟


    15- شک در مورد معجزات پیامبر : در مورد معجزه شق القمر گفته می شود که چگونه این اتفاق بزرگ رخ داد در حالی که غیر از مردم مکه(قریش) ، این پدیده در جای دیگری رؤیت نشد ؟ در حالی که اگر این پدیده رخ داده بود می بایست مردم ایران و روم و مصر نیز آن را مشاهده می کردند و این امر حداقل می باید توسط منجمان این دو امپراطوری بزرگ ( ایران و روم ) ثبت می شده است و همچنین می بایست بنا بر اساس خصلت افسانه پردازی مردم قدیم ، از روی این پدیده منحصر به فرد، افسانه ها و داستانها نقل می شد و تا به امروز داستانهای آن باقی می ماند .


    16-مسئله تعدد زنان پیامبر که تقریبا برای همه به صورت یک علامت سوال در آمده است و با وجود جوابهایی که داده می شود ولی باز هم برای اکثر مردم قابل درک و پذیرش نیست .



    17- ازدواج پیامبر در 53 سالگی با عایشه در سن شش سالگی و همبستر شدن با او در نه سالگی . معاندین اسلام این عمل پیامبر را مربوط به بیماری پدوفیلیا می دانند .



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    بنام خدا.من فكر ميكنم اگه سوالات ذهن دوستمون يكي يكي مطرح بشه شايد براي خودش هم بهتر باشه تا به واقعيت برسه.وگفتمان خوبي داشته باشه.وبعضي از سوالات ايشون مثلا سوال اخري بامدرك باشه بهتره .(كجا نوشته كه عايشه 6ساله بود؟)
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    12- بعضی از شبهات در زمینه صفات خدا ایجاد می شوند : مثلا در مورد خالقیت خدا گفته می شد که خدا کی خالق شد ؟ اگر بعد از خلقت جهان خالق شده ، پس پیش از آن خالق نبوده است و در نتیجه به واسطه خلق جهان ، از خدایی که خالق نبوده به خدایی که خالق شده تبدیل شده است و در ماهیت او تغییر ایجاد شده است و خدایی که تغییر و تحول بپذیرد شایسته خدایی نیست و اگر همیشه خالق بوده ، پس قبل از خلقت جهان به چه واسطه ای خالق بوده است ؟

    با سلام و عرض ادب
    خداوند سبحان وجود محض و وجود صرف است كه هيچ نقصي در او راه ندارد او كمال مطلق و هستي مطلق است كه داراي تمامي كمالات هستي است ، خالقيت و فياضيت يكي از كمالات هستي است كه يقينا ذات الهي داراي اين كمالات است.
    تصور اينكه زماني بوده و خداوند خالق و فياض نبوده محال است ، بر اساس نظريه حكماي اسلامي ، عالم هستي ازلي و ابدي است ؛ يعني خداوند ، عالم را از ازل خلق كرده و تا ابد نيز خواهد بود ، زيرا فرض ندارد خداوند در مقطعي از زمان خالق نباشد . اصولا زمان در مورد خداوند سبحان بي معني و بي مفهوم است ؛‌خداوند زمان آفرين است و زمان نيز يكي از مخلوقات خداست .
    پس از زماني كه خداوند بوده يقينا مخلوقي نيز داشته است ، و تا ابد نيز مخلوق خواهد داشت ، اگر قيامت اين جهان بر پا شود و عالم ويران شود از نو عالم ديگري خلق خواهد شد چنانكه قبل اين عالم بي نهايت عوالم ديگري نيز بوده اند كه در اين مورد روايات مختلفي در كتب روايي ذكر شده است . در صورت لزوم منابع ذكر خواهد شد .




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sasan2012 نمایش پست




    13- خدا قادر مطلق است : مثال :آیا خدا می تواند یک مربع سه ضلعی خلق کند ؟




    با سلام مجدد
    شكي نيست كه خداوند قادر مطلق است « ان الله علي كل شيء قدير» (خداوند بر هر شيئي قادر است ) قدرت خداوند بر امور ممكن تعلق مي گيرد نه بر امور محال و غير ممكن فلذا بحث سر اين اين است كه آيا ممكن است مربعي پيدا شود كه سه ضلع داشته باشد ! اينكه خداوند مي تواند مربعي را بيافريند كه سه ضلعي باشد سر از تناقض در مي آورد توضيح اينكه:
    اوّلاً معنی این سوال این است که آیا خدا می تواند مربعي خلق کند که مربع نباشد؟ چون چهار ضلعي بودن داخل در تعریف مربع است. اگر شكلي از اشكال چهار ضلعي نباشد مربع نخواهد بود . بنا بر این ، مربع غیر چهار ضلعي ، یعنی مربعي که مربع نیست. و تناقض این امر روشن است .
    ثانیاً مربع شکل است و شکل ماهیّت است ؛ و ماهیّت حدّ وجود است ؛ و حدّ امر عدمی است .و امر عدمی علّت نمی خواهد. خدا علّت وجود اشیاء است.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sasan2012 نمایش پست

    15- شک در مورد معجزات پیامبر : در مورد معجزه شق القمر گفته می شود که چگونه این اتفاق بزرگ رخ داد در حالی که غیر از مردم مکه(قریش) ، این پدیده در جای دیگری رؤیت نشد ؟ در حالی که اگر این پدیده رخ داده بود می بایست مردم ایران و روم و مصر نیز آن را مشاهده می کردند و این امر حداقل می باید توسط منجمان این دو امپراطوری بزرگ ( ایران و روم ) ثبت می شده است و همچنین می بایست بنا بر اساس خصلت افسانه پردازی مردم قدیم ، از روی این پدیده منحصر به فرد، افسانه ها و داستانها نقل می شد و تا به امروز داستانهای آن باقی می ماند .



    با سلام مجدد



    معجزه عملی است بر خلاف قوانین عادی عالم ماده که کسی جز مدعی نبوت یا امامت قادر به انجام آن نیست ؛ اما معجزه به هیچ وجه برخلاف عقل نیست؛ ( محال عقلی نیست بلکه محال عادی است) ؛ لذا اگر امری که محال عقلی است به معصومین (ع) نسبت داده شود یقینا باطل است ؛ چون تحقّق محال عقلی محال است.


    معجزه همواره عملی غیرعادی است ، ولی غیر عقلانی نیست. اینکه به درخواست پیامبر (ص) و به اراده و حول و قوّه خداوند متعال ماه ، به دو نیم تقسیم شود ؛ عقلا کار غیرممکنی نیست. و هیچگاه از دو نیم شدن کره ماه تناقضی لازم نمی آید. کره ماه یک موجود مادّی است و محال نیست که به دو قسمت تقسیم شود ؛ بلی یک انسان عادی قادر نیست با اشاره انگشتش ماه را به دو نیم کند. لذا اگر کسی چنین کاری را انجام دهد یقیناً متّصل به یک قدرت الهی است.


    امّا اگر در وقوع این معجزه شک دارید ، بايد عرض كنم كه وقوع این معجزه از یقینیات تاریخی است ؛ و افراد فراوانی وقوع آن را گزارش داده اند ؛ و مضاف بر اینها در سوره القمر نیز به آن اشاره شده است. و قرآن کریم خود ادّعای معجزه بودن دارد ؛ لذا اگر معجزه بودن قرآن کریم را کسی بپذیرد ، باید وقوع شقّ القمر را هم بپذیرد. مضاف بر اینها با توجّه به عکسهایی که سفینه های فضایی آمریکا از کره ماه تهیه نموده اند ؛ دانشمندان سازمان فضایی ناسا اعتراف نموده اند که اثر یک شکاف سراسری دور تا دور کره ماه به چشم می خورد ؛ به نحوی که گویی ماه به نیم تقسیم شده و دوباره به هم چسبیده است. اگر کلمات « شق القمر فضا یا شق القمر ناسا» را در اینترنت جستجو بفرمایید مقالاتی در این مورد پیدا می کنید.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sasan2012 نمایش پست


    16-مسئله تعدد زنان پیامبر که تقریبا برای همه به صورت یک علامت سوال در آمده است و با وجود جوابهایی که داده می شود ولی باز هم برای اکثر مردم قابل درک و پذیرش نیست .





    با سلام خدمت برادر بزرگوار


    در مسأله ازدواج هاى پيغمبر (ص) عوامل متعددى در كار بوده كه بررسى فلسفه هر يك از آنها، بحث مستقلى مى‏طلبد. برخى از آن زنان به جهت مسلمان شدن، مورد بى‏مهرى و تذلّل از ناحيه قوم و قبيله و طلاق از سوى همسر خود قرار مى‏گرفتند. برخى شوهر و سرپرست خود را در جنگ ها از دست داده و مايل به ازدواج با هر كسى هم نبودند. همچنين ازدواج با برخى از آنها، موجب نزديكى پيامبر (ص) با قبيله او مى‏شد و مشكلاتى كه آنان در راه رسالت آن حضرت ايجاد مى‏كردند، مرتفع مى‏گرديد و.


    اما درباره شبهاتى كه مطرح مى‏شود بايد گفت:

    يك. آن حضرت تا سن 25 سالگى در جامعه‏اى پر از مفاسد، هيچ گونه ارتباط جنسى نداشته و در طهارت كامل زيسته است.

    دو. اولين ازدواج آن حضرت با خديجه چهل ساله بود و تا زمان حيات وى، با هيچ كس ديگر ازدواج نكرد. بنابراين ازدواج‏هاى متعدد ايشان هم گام با عصر رسالت است و از زمانى آغاز مى‏شود كه غريزه جنسى به تدريج رو به كاهش مى‏رود و از طرف ديگر مشكلات و اشتغالات پيامبر (ص) بسيار زياد شده است.

    سه. شيوه‏هاى رفتار جنسى آن حضرت با همسران خود، به گونه‏اى است كه كاملًا با شيوه انسان‏هاى شهوتران متفاوت بوده است مثلًا عايشه- كه جوان‏ترين همسر پيامبر بوده- مى‏گويد: «هيچ گاه من عورت او را نديدم و او مرا نديد». از طرف ديگر انسان‏هاى شهوت‏ران و تنوع طلب، معمولًا از ازدواج‏هاى دايم شانه خالى مى‏كنند و به كامرانى‏هاى گذرا و آنى مى‏پردازند در حالى كه چنين چيزى در رفتار پيامبر (ص) هرگز مشاهده نشده است.

    شخصيت پيامبر (ص) و شيوه‏هاى رفتار جنسى و قراينى كه در بالا ذكر شد، همه و همه نافى صدق اين فرض مى‏باشد. روشنى اين مسأله تا آنجا است كه مستشرقان غربى قرن اخير، از اينكه پيشينيان آنها پيامبر (ص) را به شهوترانى متهم مى‏نمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شدند و در همين راستا، كتاب‏هاى متعددى نگاشته شد از جمله: «عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن» نگاشته جان ديون پورت .


    براى مطالعه بيشتر به كتب زير مراجعه بفرماييد:
    الف. سبحانى، جعفر، فروغ ابديت، ج 1، ص 158 و ج 2، ص 528
    ب. رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد، صفحه 473 به بعد
    ج. عقيقى بخشايشى، همسران رسول خدا



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۲/۱۲ در ساعت ۲۲:۳۵

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sasan2012 نمایش پست


    17- ازدواج پیامبر در 53 سالگی با عایشه در سن شش سالگی و همبستر شدن با او در نه سالگی . معاندین اسلام این عمل پیامبر را مربوط به بیماری پدوفیلیا می دانند .




    ما معتقدیم عایشه هنگام عقد بیش از 7 سال داشته و ادعای شش یا هفت ساله بودن وی را هنگام عقد قبول نداریم .
    راوی سن عایشه صرفا خود عایشه است و نقل های ایشان در مورد سن خود در موقع عقد متفاوت است در روایتی عایشه سن موقع عقد خود را شش و در روایتی دیگر هفت سال می گوید و در صحاح آمده است كه مدعی شده پس از رحلت خدیجه در سال دهم بعثت به عقد رسول خدا در آمدم و حدود یك سال و نیم پس از هجرت به خانه پیامبر رفتم
    حال اگر سن عایشه را هنگام عقد 6 ساله فرض كنیم حد اقل چهار سال پس از عقد رسول خدا وی را به خانه برده چرا كه رسول خدا سال یازده بعثت به مدینه هجرت كرد بنابراین حداقل سن عایشه زمان زفاف ده سالگی می شود و اگر 7 سالگی زمان عقد باشد 11 سالگی زمان عروسی می شود و اگر زمان زفاف را سال دوم هجرت بدانیم در این صورت سن عایشه در زمان عروسی 12 سالگی می شود
    استاد محمدرضا رییس كتابخانه فواد معتقد است عایشه شب زفاف 18 ساله بوده است
    استاد محمود العقاد معتقد است عایشه شب زفاف بیش از 12 سال و كمتر از 15 سال سن داشت است
    چرا اصرار بر صغر سن عایشه
    اهل سنت سعی دارند برای عایشه فضایلی را مطرح كنند و از جمله آنها باكره بودن وی در زمان عقد با رسول خدا است چرا كه وی تنها زن باكره بوده است كه پیامبر ازدواج كرده بود آنان برای تاكید بیشتر به این امر سعی نموده اند كمترین سن را برای عایشه بیان كنند كه دیگر امكان طرح شبهه وجود نداشت باشد
    سن عایشه از نظر علمای شیعه
    بنا به روایتی از امام صادق ع در بحارالانوار(ج22ص194) عایشه چهارمین همسر پیامبر است در روایتی دیگر از طبری نقل می كند مبنی بر اینكه پیامبر عایشه را در مكه به عقد خود در آورد (بحار الانوارج22ص191) و(بحار ج19ص23 )
    در میان علمای شیعه كسانی كه مدعی هستند عایشه زمان عقد شش یا هفت ساله بوده جز ارجاعات بر كتب اهل سنت كه نوعا بر گشت به صحاح می كند مستندی یافت نشد علامه طباطبایی در تفسیر المیزان معتقدند پیامبر اكرم ص عایشه را پس از هجرت به عقد خود در آورد در این صورت قطعا سن عایشه زمان عقد بیش از ده سال می شود (كه در این صورت موقع عروسی عایشه حد اقل 14 ساله بودند )
    (نقل از كتاب دفاع از پیامبر مظلوم نوشته محسن ابراهیم چاپ شریعت )




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sasan2012 نمایش پست

    11- اسلام دین برابری است ، اما آیا در واقع نیز اینگونه است ؟ سهم ارث دختر نصف پسر است . حقوق شخص آزاد با بنده متفاوت است . اگر شخصی مرد آزادی را به قتل برساند حکمش قصاص یا دیه کامل خواهد بود ولی اگر کسی بنده ای را به قتل برساند فقط قیمت خرید آن بنده بر گردنش خواهد بود .



    موضوع حقوق زن و مرد و مقايسه آنها در نظام‏هاى حقوقى، از مسائل بسيار قابل بحث و داراى گستره‏اى وسيع است. آيا اساسا اين گفته كه بايد بين زن و مرد تساوى كامل برقرار باشد، گزينه صحيح و مبرهنى هست يا نه؟ نگرش به زن و مرد در نظام انسانى چگونه بايد باشد؟ و ده‏ها موضوع ديگر در اين زمينه، از مباحث بسيار دقيق و قابل تأمل حقوقى بوده كه اسلام و قرآن به همه اين مسائل پاسخ داده است. در اين راستا نكات ذيل حايز اهميت است:

    الف) در نظام تكليف و برنامه تكامل انسانى، هيچ تفاوتى بين زن و مرد وجود ندارد و تساوى كامل برقرار است. براى دريافت بهتر اين موضوع، كافى است اين آيه را به دقت بخوانيم: «ومن يعمل من الصالحات هر كه از زن و مرد مؤمن كارى شايسته كند به بهشت وارد مى‏شود و ذره‏اى به او ستم نمى‏شود»،( النساء، آيه 124) و «ان المسلمين والمسلمات خداوند كليه زنان و مردان مسلمان براى همه آنها خدا مغفرت و پاداش بزرگ مهيا ساخته است»،( الاحزاب، آيه 35) هم چنين آيات فراوان ديگر مانند: آل عمران، آيه 195- النحل، آيه 97- غافر، آيه 40- حجرات، آيه 13 و.

    ب) اما در مسائل حقوقى، اگر مقصود از تساوى نظام عدل است، نظام حقوقى اصيل اسلام عين عدل مى‏باشد. لازم است، به اين نكته تأكيد شود كه مساوات همواره عدل نيست بلكه گاهى مساوات ضد عدل است مثلًا اگر يك كارگر ساده و يك متخصص عالى رتبه هر دو به مقدار مساوى مزد دريافت كنند، تساوى بين آنها برقرار شده ولى عدالت برقرار نشده است. لذا اين قضيه كه: «مساوات همواره عدالت است» گزينه‏اى ناموجّه مى‏نمايد. اگر از اين دريچه به نظام حقوقى اسلام نظر شود، درخواهيم يافت نظام حقوقى اسلام نظامى عادلانه است مثلًا در مورد ارث، ارث مردان در مواردى دوبرابر حق ارث زنان است كه البته تساوى برقرار نشده، ولى عدالت برقرار است زيرا مردان موظف به پرداخت نفقه‏اند و هم چنين به طور عام در زمينه‏هاى فعّال اقتصادى و مشاغل سخت اشتغال دارند. روشن است كه اختصاص سهم بيشترى از ميراث به جهت مسؤوليت افزون‏ترى است كه نظام حقوقى اسلام براى آنان در نظر گرفته است.

    ج) از موارد ديگر، مسأله ديه و قصاص است. از ديدگاه شرع مقدس اسلام، نان‏آور و متكفل هزينه‏هاى خانواده‏ها مردان هستند. حال اگر مردى عمدا زنى را كشت، به طور طبيعى بايد بتوان او را قصاص نموده و كشت، ولى سرنوشت عائله او چه مى‏شود؟ (لازم به ذكر است قوانين براساس مصالح عام و غالب وضع مى‏شوند و همواره استثناهايى وجود دارد) در اين مورد اگر اولياى مقتول بخواهند مرد را قصاص كنند، شرع مى‏گويد بايد نيمى از ديه را پرداخت نمايند تا به اندازه‏اى مشكل عائله برطرف گردد. بر اين اساس مى‏بينيم كه نظام حقوقى اسلام در اين موارد درصدد تعادل جامعه و حفظ نهاد خانواده و جلوگيرى از پاشيده شدن فزون‏تر آن است. گفتنى است از نظر گناه و عقوبت اخروى هيچ تفاوتى بين كشتن زن و يا مرد وجود ندارد، تفاوت تنها در ديه و قصاص است.

    د) نكته ديگرى كه در موضوع ديه بايد به آن توجه داشت اين است كه: قانون، طبعى كلى دارد. از اين رو در وضع قوانين مصالح كلى و عام در نظر گرفته مى‏شود و براساس آن مقرراتى وضع مى‏گردد. اگر بنا باشد احكام نسبت به موارد جزئى صادر گردد، به عدد موارد بايد حكم صادر شود زيرا هيچ دو موضوعى يافت نمى‏شوند كه از تمامى جهات با يكديگر شبيه باشند.

    ه) نكته ديگر: ما نبايستى مصلحت قانون را محدود به يكى دو مورد كنيم و آن گاه در توجيه مواردى كه از آن مصلحت خارج است عاجز بمانيم.
    در موضوع ديه، تكفل مرد يكى از مصالح است و الا اگر مصلحت فقط در همين مورد خلاصه مى‏گرديد، مى‏بايستى مردانى كه متكفل مخارج كسى نيستند- مانند نوجوانان و يا كسانى كه ازدواج نكرده‏اند- از شمول اين قانون خارج باشند
    ولى مسلم است كه مصالح احكام، فراتر از يك مصلحت صرفا معيشتى است. ده‏ها مصلحت روحى، روانى و اجتماعى ديگر در وراى احكام وجود دارد كه ما نيز به همه آنها، به نحو جزئى واقف نيستيم.
    اساسا ديات براى جبران نيست بلكه جريمه‏اى باز دارنده است و الا قتل يك نفر با هيچ چيز جبران نمى‏شود. به همين لحاظ زمانى كه حكم ديه جعل مى‏گردد، براى مواردى كه نوعا قتل در آن صورت مى‏گيرد حكم شديدترى صادر مى‏شود. اگر شما آمار قتل‏ها را ملاحظه كنيد، در مى‏يابيد كه درصد بالايى از قتل (به خصوص قتل عمد) در بين مردان اتفاق مى‏افتد.
    از سوى ديگر نيم بها بودن ديه زن، ممكن است به جهت بازداشتن او از ورود به صحنه‏هايى باشد كه احتمال درگيرى و كشته شدن وجود دارد و اين به نفع سلامت جامعه و خانواده است يعنى، اينكه زن بداند اگر مردى او را به عمد كشت، آن مرد را قصاص نمى‏كنند، مگر اينكه نيمى از ديه را به وارثان قاتل بپردازند كه در اين صورت حالتى بازدارنده براى زن به وجود مى‏آيد تا او از ورود به صحنه‏هايى كه چنين خطراتى به دنبال دارد خوددارى كند.
    نكته قابل ذكر ديگر آن كه سعى اسلام بر اين است كه تا حد ممكن از ريخته شدن خون‏ها جلوگيرى كند. از اين رو در آيات مربوط به قصاص، توصيه به عفو و گذشت مى‏كند بلكه در آيات بسيار ديگرى نيز اين توصيه تكرار شده است و با اندك شبهه‏اى، حكم قصاص و حدود ديگر متوقف مى‏شود.
    حال در برابر كشته شدن زن مى‏بينيم حكم قصاص از مرد مشروط به پرداخت نيمى از ديه مى‏گردد تا حتى‏الامكان از كشته شدن انسان ديگرى جلوگيرى گردد.
    البته اين حكم يكى از ساز و كارهاى تقليل انتقام و كاهش مجازات مرگ است و يكى ديگر از آن ساز و كارها، توصيه به عفو و گذشت به طور مطلق است. خواه اين كه مردى، مرد ديگرى را بكشد يا زنى مردى را بكشد. پس اين طور نيست كه جلوگيرى و يا تقليل مجازات قصاص فقط در ناحيه مردان عليه زنان است، بلكه ساير موارد نيز به نحو ديگرى مشمول اين آموزه هستند.

    براى آگاهى بيشتر به كتب زير را ملاحظه بفرماييد:
    1- نظام حقوق زن در اسلام، شهيد مطهرى.
    2- زن در آيينه جمال و جلال، آيت‏اللّه‏جوادى آملى.
    3- قرآن و مقام زن، سيد على كمالى.
    4- فلسفه حقوق، قدرت الله خسروشاهى، انتشارات مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمينى (ره).
    5- قوانين فقه اسلامى، ج 1، دكتر صبحى محمصانى، ترجمه: جمال‏الدين جمالى محلاتى.
    6- روشنفكر و روشنفكرنما، داود الهامى.
    7- زن از ديدگاه اسلام، ربانى خلخالى.
    8- درآمدى بر نظام شخصيت زن در اسلام، محمد رضا زيبايى‏نژاد- محمد.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود