جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمان ظهور آقا امام زمان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,447
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    69



    به نام خدا
    ببخشید من یک سوال هم برایم پیش آمده که می خواهم جواب بگیرم!!!


    ام‌ سعيد اخمسيه‌ به‌ امام‌ صادق‌(ع‌) عرض‌ مي‌كند:« يابن‌ رسول‌الله(ص‌) فدايتان‌ شوم‌! نشانه‌اي‌ از خروج‌ و قيام‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) در اختيارم‌ بگذاريد و به‌ من‌ مرحمت‌ كنيد. »

    حضرت‌ به‌ من‌ فرمودند:
    «ام‌سعيد! وقتي‌ ماه‌ در شب‌ بدر ماه‌ رجب‌ گرفته‌ شود و خسوف‌ رخ‌ دهد، مردي‌ پس‌ از آن‌ خروج‌ كند و به‌ دنبال‌ آن‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) قيام‌ خواهند كرد. »

    حالا اگر نگاهی به تقویم امسال بکنیم

    در طول سال 2010 ، دو گرفت خورشیدی و قمری رخ می دهد که عبارتند از :

    15 ژانویه 2010: Annular خورشید گرفتگی حلقوی
    26 ژوئن 2010 شب 14 رجب 1431: ماه گرفتگی جزئی
    11 ژوئیه 2010 28 رجب 1431: خورشید گرفتگی کامل
    21 دسامبر 2010 15 محرم 1432 : ماه گرفتگی کامل

    ماه گرفتگی جزئی ژوئن 26 2010 شب 14 رجب 1431
    خورشیدگرفتگی ژوئیه 11 2010 28 رجب 1431

    آیا طبق این روایتی که از امام صادق (ع) بیان شده می توان گفت امسال قیام ها رخ می دهد؟؟؟؟
    مسابقه قرآني براي كانوني ها


    ▌▬◄جام حذفی کانون گفتمان قرآن►▬▐



    منتظر حضور گرمتان هستيم...

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط karimi28 نمایش پست
    به نام خدا
    ببخشید من یک سوال هم برایم پیش آمده که می خواهم جواب بگیرم!!!


    ام‌ سعيد اخمسيه‌ به‌ امام‌ صادق‌(ع‌) عرض‌ مي‌كند:« يابن‌ رسول‌الله(ص‌) فدايتان‌ شوم‌! نشانه‌اي‌ از خروج‌ و قيام‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) در اختيارم‌ بگذاريد و به‌ من‌ مرحمت‌ كنيد. »

    حضرت‌ به‌ من‌ فرمودند:
    «ام‌سعيد! وقتي‌ ماه‌ در شب‌ بدر ماه‌ رجب‌ گرفته‌ شود و خسوف‌ رخ‌ دهد، مردي‌ پس‌ از آن‌ خروج‌ كند و به‌ دنبال‌ آن‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) قيام‌ خواهند كرد. »

    حالا اگر نگاهی به تقویم امسال بکنیم

    در طول سال 2010 ، دو گرفت خورشیدی و قمری رخ می دهد که عبارتند از :

    15 ژانویه 2010: Annular خورشید گرفتگی حلقوی
    26 ژوئن 2010 شب 14 رجب 1431: ماه گرفتگی جزئی
    11 ژوئیه 2010 28 رجب 1431: خورشید گرفتگی کامل
    21 دسامبر 2010 15 محرم 1432 : ماه گرفتگی کامل

    ماه گرفتگی جزئی ژوئن 26 2010 شب 14 رجب 1431
    خورشیدگرفتگی ژوئیه 11 2010 28 رجب 1431

    آیا طبق این روایتی که از امام صادق (ع) بیان شده می توان گفت امسال قیام ها رخ می دهد؟؟؟؟


    در روايات برخي امور به عنوان نشانه ‏هاي ظهور ذكر شده است. از جمله انحراف بني عبّاس و از هم گسستن حكومت آنان، جنگ صليبي، فتح قسطنطنيه به دست مسلمانان، در آمدن پرچم‏هاي سياه از خراسان، خروج مغربي در مصر و تشكيل دولت فاطميان، وارد شدن ترك‏ها در منطقه بين النّهرين، وارد شدن روميان در منطقه رمله و شام، رها شدن كشورهاي عرب از قيد قدرت‏هاي ظالم (استعمار)، بالا آمدن آب رودخانه دجله و سرازير شدن آن به كوچه‏هاي كوفه، بسته شدن پل روي دجله در بين بغداد و كرخ، اختلاف بين شرق و غرب و جنگ و خونريزي فراوان، خروج سفياني، خروج يماني، خروج دجال، صيحه آسماني، قتل نفس زكيه، فراگير شدن جهان از ظلم، رواج علوم ديني در قم و نشر آن در ساير بلاد و....(1)

    ليكن از ميان اين امور نمي‏توان قضاوت نمود همه اين علائم ظهور صحيح است.

    براي روشن شدن مطلب لازم است اموري بدين شرح بيان گردد:

    1- نامعلوم بودن وقت ظهور: اگر از نشانه ‏هاي ظهور سخن به ميان مي‏آيد، بدين معنا نيست كه از اين طريق وقت ظهور حضرت مهدي(عج) را مشخص كنيم. بنا به مصالحي زمان ظهور حضرت مشخص نشده است. هيچ كس جز خدا از وقت دقيق ظهور حضرت آگاه نيست. بارها از امامان(ع) در مورد زمان خروج قائم پرسيدند، اما آنان از مشخص نمودن آن نهي نمودند و زمان ظهور را همانند علم به قيامت در انحصار خدا معرّفي كردند.(2)

    "شيخ طوسي" در اين‏ باره مي‏گويد: زمان ظهور مهدي(عج) به روشني بر ما معلوم نيست، بلكه او تا آن‏گاه كه خداوند اجازه خروج بدهد، از ديدگان ما پنهان است.(3)

    بنابراين نشانه‏ هاي ظهور تنها بيانگر نزديك شدن زمان ظهور است و بيش از آن نبايد انتظار داشت. حال اگر روايتي باشد كه در آن زمان ظهور حضرت مشخص شده است، ناگزير بايد آن را توجيه نمود و يا به كناري نهاد.

    2- مراد از نشانه‏هاي ظهور: مقصود از نشانه‏ هاي ظهور اين نيست كه با تحقق هر يك ، ظهور حضرت واقع شود، بلكه مراد، رخدادهايي است كه بر اساس پيشگويي معصومان(ع) پيش و يا در آستانه ظهور حضرت مهدي(عج) پديد خواهند آمد كه تحقق هر يك نويد نزديك‏تر شدن ظهور حضرت است، به گونه‏اي كه با وقوع تمامي آن رخدادها و به دنبال آخرين نشانه‏ هاي ظهور، حضرت قيام خواهد نمود.

    3- انواع نشانه‏هاي ظهور: با نگاهي به روايات معصومان(ع) مي‏توان نشانه‏ هاي ظهور را بدين شرح تقسيم و دسته بندي نمود:

    أ) نشانه‏ هاي حتمي و غير حتمي: در نشانه‏ها شماري به روشني به عنوان علائم حتمي ظهور ياد شده است؛ بدين معنا كه بدون هيچ قيد و شرطي قطعاً تحقق خواهند يافت و ظهور حضرت منوط به پيدايش آن‏ها مي‏باشد، امّا نشانه‏هاي غير حتمي به نشانه‏هايي گفته مي‏شود كه مقيد و مشروط به اموري هستند كه در صورت تحقق آن‏ها، به عنوان نشانه به شمار مي‏آيند.(4)

    ب) نشانه‏ هاي عادي و غير عادي: برخي از نشانه‏هاي ظهور به روال طبيعي و عادي تحقق مي‏يابد، مانند زوال دولت عباسيان، ولي برخي به روال غير طبيعي و غير عادي است مانند "صيحه آسماني" و "طلوع خورشيد از مغرب".

    اين دسته روايات را بايد به نوعي خاص معنا نمود، چون پديدار شدن آن‏ها عادتاً ممكن نيست. اين‏ها را يا مي‏ بايست در چار چوب معجزه قرار داد و توجيه نمود، يا از معناي ظاهري آن دست كشيد و به معناي كنايي و مجازي آن دانست.

    ج) نشانه‏ هاي متصل و غير متصل: در روايات شماري از نشانه ‏هاي ظهور به گونه‏اي بيان شده است كه از آن‏ها استفاده مي‏شود كه بين آن‏ها و ظهور حضرت فاصله‏اي وجود ندارد، بلكه به زمان ظهور متصل مي‏باشند، مانند خروج سفياني و يماني. اين‏ها نشانه‏هاي متصل به ظهورند، امّا بيشتر نشانه‏ها به گونه‏اي ديگر است كه بين تحقق آن‏ها و زمان ظهور حضرت مهدي ممكن است فاصله زيادي وجود داشته باشد، به عنوان مثال در روايات آمده: يكي از نشانه‏ها در آمدن پرچم‏هاي سياه از خراسان است. حال اگر اين را به خروج ابومسلم خراساني و سپاه سياه جامگان تفسير كنيم، بين اين نشانه و ظهور حضرت مهدي زمان طولاني فاصله است.


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    4- شمار نشانه‏ هاي ظهور: در مورد شمار نشانه‏هاي ظهور، پاسخ دقيق و روشني وجود ندارد.

    برخي از عالمان بزرگ مانند شيخ مفيد در بحث "علامات قيام القائم" با اشاره به اخبار و آثاري كه از معصومان(ع) رسيده، بيش از پنجاه نشانه را بيان كرده است.(5) برخي ديگر همانند علامه مجلسي شمار بيشتري را متذكّر شده‏اند.(6)

    عالمان اهل سنت در كتاب‏هاي خويش به برخي امور ديگر اشاره كرده‏ اند. هنگامي كه به اين آثار و نشانه‏ها و روايات دقت كنيم، متوجه مي‏شويم كه:

    برخي از علائم تنها نشانه ظهورند و برخي نشانه ظهور و برپايي قيامت. بعضي كلي هستند و برخي به امور جزئي پرداخته ‏اند. برخي از نظر سند مشكل دارند و پاره‏اي مشكل ندارند. برخي در دلالت معنايي مشكل دارند و بعضي ندارند، بنابراين نمي‏توان در مورد تعداد نشانه‏هاي ظهور قاطعانه سخن گفت.

    5- خلط بين نشانه ‏هاي ظهور و برپايي قيامت: برخي از نشانه‏ ها مانند خروج دجال و طلوع خورشيد از مغرب، در پاره‏اي از منابع روايي، از نشانه‏هاي برپايي قيامت و "اشراط الساعة" آمده است اما در بعضي ديگر از نشانه‏هاي قيام حضرت مهدي(عج)، به نظر مي‏رسد در برخي روايات بين اين دو دسته نشانه‏ها جابجايي صورت گرفته باشد. بعيد نيست برخي از نشانه‏هاي غير عادي كه در پاره‏اي از منابع روايي، از نشانه‏هاي ظهور حضرت آمده است، نشانه‏هاي برپايي قيامت باشند، نه نشانه‏هاي ظهور، چون اين گونه امور با "اشراط الساعة" بيشتر تناسب دارد.

    6- خلط بين قائم و مهدي موعود: در روايات گاهي سخن از حضرت مهدي آمده است و گاهي از قائم. نمي‏توان تمامي مواردي را كه واژه قائم به كار رفته است، به مهدي موعود معنا نمود، چرا كه اين واژه به تمامي امامان(ع) اطلاق شده است. در روايت آمده است"كلّنا قائم بأمراللَّه واحدٌ بعد واحد؛(7) همه ما يكي پس از ديگري قيام كننده به حكم خدا هستيم".

    نيز به غير امامان هم اطلاق شده، چرا كه قائم به معناي قيام كننده است. هر كسي كه انقلاب كند و مردم را بر ضد ظلم فرا خواند، قائم است. امام علي(ع) در خطبه‏اي كه در مورد حوادث آينده ايراد كرد فرمود:"إذا قام القائم بخراسان... و قام منّا قائم بجيلان؛(8) هنگامي كه قائم در خراسان قيام كند و قيام كننده‏اي از ما در سرزمين گيلان قيام كند...". اين احاديث را نمي‏توان درباره حضرت مهدي(عج) دانست.

    7- خلط بين "فرج" و ظهور حضرت مهدي(عج): گرچه ظهور حضرت مهدي(عج) براي اهل بيت پيامبر(ص) و شيعيان فرج و گشايش است، ليكن همه جا واژه فرج را نمي‏توان به ظهور حضرت مهدي حمل نمود. متأسفانه گاهي چنين خلطي يافت مي‏شود.

    پيش گويي‏ هاي معصومان در مورد رخدادهاي دوران حكومت امويان و عباسيان و چگونگي فروپاشي آن‏ها و حركت هايي كه در مقابل آن‏ها شكل مي‏گيرد، گاه از آن‏ها به علائم فرج ياد شده است، كه لزوماً به معناي نشانه‏هاي ظهور حضرت مهدي(عج) نيست، بلكه مي‏تواند به معناي لغوي فرج؛ يعني گشايش در كار شيعيان باشد.

    8- احتمال جعل و تحريف: اهميّت بحث مهدويّت به ويژه بهره مندي آن از بار سياسي از يك سو، و علاقه شديد مسلمانان به آگاهي از چگونگي رخدادهاي آينده و پديدار شدن نشانه ‏هاي ظهور از سوي ديگر، سبب شد كه برخي در پي تحريف و جعل روايات در زمينه مهدويّت و نشانه‏هاي ظهور برآيند.

    با دقت در رواياتِ نشانه‏ هاي ظهور اين سخن تأييد مي‏شود، زيرا بسياري از رواياتي كه در زمينه نشانه‏هاي ظهور وجود دارد، از نظر سند ضعيف و قابل مناقشه است و دلالت آن‏ها نيز با مشكل مواجه است.

    پس با توجه به مطالب فوق، نمي‌توان درباره آن چه كه در سؤال به عنوان علائم ظهور بيان نموده‌ايد، قاطعانه اظهار نظر نمود.


    اگر جواب طولانی شد ببخشید خواستم مفصل توضیح دهم تا شبهه ای برایتان باقی نماند.

    ------------------------------

    پي‌نوشت‌ها:
    1. سيد محمد صدر، تاريخ الغيبه الكبري، ج 2، ص 472 به بعد؛ كتاب الغيبة، محمد بن ابراهيم نعماني، ص 283 - 247؛ سفينة البحار، ج 2، ص 445.
    2. مجلسي، بحارالأنوار، ج 52، ص 182.
    3. الغيبه، ص 425.
    4. مجله حوزه، شماره 72، ص 240.
    5. ارشاد، ج 2، ص 368 به بعد.
    6. بحار، ج 52، ص 279 - 180.
    7. كليني، كافي، ج 1، ص 536.
    8. مجلسي، بحار، ح 52، ص 235.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود