جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث کسا و تنها عصمت چهار نفر از خانوادۀ پیامبر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    حدیث کسا و تنها عصمت چهار نفر از خانوادۀ پیامبر




    سلام

    حدیث کسا، چهار نفر از خانوادۀ پیامبر را شامل است که آنها را از گناه منزه می داند، دلیل بر عصمت بقیۀ امامان چیست؟

    پیشاپیش از پاسخ های شما تشکر میکنم




  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,388
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 22 ساعت نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3



    بنام حضرت دوست

    با سلام .
    به دلیل اینکه موضوع تاپیک اثبات عصمت ائمه بعد از امام حسین عليه السلام می باشد،تمام مطالبی که به دنبال اثبات اصل عصمت است حذف خواهد شد.
    لذا ضمن تشکر از اقاي خردبین ؛ پاسخگوی محترم معارف دینی ؛ سرکار خانم ایران پرود و پاسخگوی محترم اعتقادی، پستهای آنان حذف شد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    میشه راجع به دلیل عقلیتون بیشتر توضیح بدین خانم / آقای پاسخگوی معارف دینی؟
    کمی هم مختصر و مفید تر لطفا
    متشکرم

    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار مدیر سایت نمایش پست
    بنام حضرت دوست

    با سلام .
    به دلیل اینکه موضوع تاپیک اثبات عصمت ائمه بعد از امام حسین عليه السلام می باشد،تمام مطالبی که به دنبال اثبات اصل عصمت است حذف خواهد شد.
    لذا ضمن تشکر از اقاي خردبین ؛ پاسخگوی محترم معارف دینی ؛ سرکار خانم ایران پرود و پاسخگوی محترم اعتقادی، پستهای آنان حذف شد.

    یعنی چی؟

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام
    سؤال کننده محترم دلیل نقلی عصمت چهار نفر از خانواده پیامبر را قبول داشته و به دنبال اثبات عصمت بقیه امامان هستند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    حدیث کسا، چهار نفر از خانوادۀ پیامبر را شامل است که آنها را از گناه منزه می داند، دلیل بر عصمت بقیۀ امامان چیست؟

    عصمت ائمه بعد از امام حسین چگونه ثابت می شود؟
    عصمت سائر ائمه به دو طریق ثابت می شود:
    الف:
    تصریح به نام ائمه و همراهی آنان با قرآن:
    پیامبر در تفسیر اطاعت اولی الامر، نام ائمه را ذکر کردند:
    يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولي الأمر منكم فإن خفتم تنازعا في شي‏ء فأرجعوه إلى الله و إلى الرسول و إلى أولي الأمر منكم فقلت: يا نبي الله و من هم؟ قال: الأوصياء إلى أن يردوا علي حوضي، كلهم هاد مهتد لا يضرهم خذلان من خذلهم هم مع القرآن و القرآن معهم لا يفارقونه و لا يفارقهم بهم تنصر أمتي و يمطرون و يدفع عنهم بعظائم دعواتهم، قلت: يا رسول الله سمهم لي، فقال: ابني هذا و وضع يده على رأس الحسن ثم ابني هذا و وضع يده على رأس الحسين ثم ابن له على اسمك يا علي ثم ابن له محمد بن علي ثم أقبل على الحسين و قال سيولد محمد بن علي في حياتك فأقرئه مني السلام ثم تكمله اثني عشر إماما... مهدي هذه الأمة الذي يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا.الغيبةللنعماني ص 76-81، بحارالانوار ج 36 ص 273-276

    ترجمه روان روایت فوق:
    اولی الامر کسانی هستند که بر حوض کوثر بر من وارد می‏شوند، تمام آنها هادی و هدایت شده هستند، همراهی نکردن عده‏ای به آنان ضرر نمی‏رساند، آنان با قرآن هستند و قرآن با آنها، نه قرآن از آنها جدا می‏شود نه آنها از قرآن، به وسیله آنان امتم یاری می‏شود، و به خاطر آنان باران می‏بارد و دعاهاشان مستجاب می‏شود، امیرالمؤمنین گوید: آنان را برایم بشمار، حضرت فرمود: پسرم (در حالی که دستش را بر سر حسن گذاشت) و این پسرم (در حالی که دستش را بر سر حسین گذاشت) که پسر او همنام توست یا علی، سپس پسرش محمد بن علی، (در حالی که رو به حسین کرد فرمود) بزودی محمد بن علی در حیات تو متولد می‏شود سلام مرا به او برسان، سپس 12 امام را تمام کرد تا به حضرت مهدی رسید و فرمود: مهدی این امت کسی که زمین را پر از عدل و داد می‏کند در حالی که پر از ظلم و جور شده است.

    عبارت های قرمز رنگ فوق را دقت کنید.
    هدایت شده إلهی، یعنی عصمت، هیچ قید و شرطی ندارد، اگر کسی خطاکار باشد به او هدایت‏شده نمی‏توان گفت.
    همراهی قرآن با آنها نیز همینطور.
    درباره نکات همراهی قرآن با آنها در پست بعدی مفصل‏تر خواهیم گفت.



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    ضرورت همراهی امام با قرآن:
    پیامبر در حدیث مشهور ثقلین، کتاب خدا و اهل بیت را همراه یکدیگر معرفی کردند و فرمودند، این دو باهم باعث هدایت می شوند، این دو از همدیگر جدا نخواهند شد تا روز قیامت.

    چرا پیامبر، اهل بیت را همراه دائمی قرآن معرفی کرده است؟
    چرا پیامبر، قرآن را در کنار اهل بیت هادی معرفی کرده است؟

    برای پاسخ به دو سؤال فوق باید عصمت قرآن بررسی شود و به این وسیله عصمت اهل بیت نیز ثابت خواهد شد.
    فقط به دو آیه اشاره می شود:
    كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ كتابى است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاريكى به روشنايى ببرى و به راه خداى پيروزمند ستودنى راه نمايى‏، ابراهیم/1.
    لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيمٍ حَميد، نه از پيش روى باطل بدو(قرآن) راه يابد و نه از پس. نازل شده از جانب خداوندى حكيم و ستودنى است، فصلت/42.
    اولا:
    قرآن، مردم را از ظلمت خارج و به سوی نور راهنمائی می کند، همچنین باطل در او نفوذ نمی کند.
    اگر قرآن دارای اشتباه و خطا بود قطعا پیامبر امر به تمسک به آن را نمی کرد، همچنین اگر اهل بیت معصوم نباشند و خطا کنند پیامبر آنها را همراه قرآن نمی‏ساخت، تمسک به هردو یعنی اطاعت هردو، و اگر خطا کنند آنگاه دیگر همراه قرآن نخواهند بود و در واقع پیامبر امر به خطا کرده است، در حالی که کلام پیامبر وحی است و خداوند هیچگاه مردم را به خطا امر نمی‏کند.

    اشکال نکنید که عصمت سائر اهل بیت چه شد؟
    زیرا تا همراهی قرآن و اهل بیت ثابت نشود عصمت سائر ائمه ثابت نخواهد شد.

    ثانیا:
    این همراهی تا روز قیامت یعنی همانطور که قرآن تا روز قیامت حجت است، همراه قرآن نیز تا روز قیامت حجت خواهد بود، پس باید همراه قرآن هم وجود داشته باشد و هم معصوم باشد.
    ثالثا:
    چرا پیامبر آن دورا تعبیر به ثقل کردند، ثقیل یعنی مایه امان امت، پناهگاه امت، اگر پناهگاه بلغزد دیگر پناهگاه نخواهد بود.

    نتیجه این شد که تمام صفات قرآن باید در همراه قرآن نیز باشد، بنابراین:
    قرآن دائم است، همراه (اهل بیت) قرآن نیز باید دائم باشد.
    قرآن معصوم است، همراه (اهل بیت) قرآن نیز باید معصوم باشد.
    باطل در قرآن راه ندارد، همراه (اهل بیت) قرآن نیز باطل در او راه ندارد.
    اطاعت از قرآن گمراه کننده نیست، اطاعت از همراه (اهل بیت) گمراه کننده نیست.
    طبیعی است وقتی امام خطا کند پیروانش گمراه خواهند شد.

    موفق باشید
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۱۳:۴۴


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    319
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    حدیث کسا، چهار نفر از خانوادۀ پیامبر را شامل است که آنها را از گناه منزه می داند، دلیل بر عصمت بقیۀ امامان چیست؟



    دوست گرامی "رضوانه" سلام


    دوستان به تفصیل پاسخهای مطلوبی رو عنوان کردن. من چند نکته رو که مربوط به اصل مسئله هستش عرض میکنم.


    ببینید دوست من! دلیل ما بر تعداد امامان و دلیل ما بر لزوم عصمت امامان، فقط این حدیث کساء نیستش که کسی بیاد مثلا بگه: شما که به دوازده امام معتقدید، توی دلیلتون که فقط چهار نفر نام برده شدن (البته از امامان سه نفر: علی حسن و حسین)؛ یا مثلا ، یکی مانند سئوال شما، بگه: شما که به عصمت چهارده معصوم (از جمله دوازده امام)معتقدید، در دلیل شما فقط عصمت (پنج تن از جمله) سه امام، ذکر شده؟

    اگه کسی اینطوری به ما اشکال کنه، اولین جوابمون اینه که ما کی گفتیم تنها دلیل ما بر (تعداد ائمه و )، اونطور که شما پرسیدید، لزوم عصمت امام و بقیه امامان، حدیث کساء هستش. چنان که دوستان هم اشاره کردن، دلایل لزوم امام، لزوم عصمت امامان (و همینطور تعداد ائمه)، مجموعه ای از دلایل عقلی و نقلی هستش که بعضی دوستان ذکر کردن.

    پاسخ بعدی به شما اینه که درسته در حدیث کساء از پنج معصوم از جمله سه امام، نام برده شده، اما این تعداد معصومین و امامان معصوم رو منحصر در این ها نکرده. چیزی در این حدیث وجود نداره که بگه معصومین همین چند نفرن. در عوض، چنان که دوستان هم مطرح کردن، دلایل عقلی و نقلی از جنس حدیث کساء وجود داره که بر وجود و عصمت بقیه ائمه اشاره دارن.

    پاسخ دیگه به شما دوست گرامی اینه که اصلا حدیث کساء در خصوص تعداد معصومین یا تعداد ائمه معصوم،موضوعیت نداره. این حدیث درباب مصادیق اهل البیت در زمان حیات پیامبر هستش. یعنی به برخی از اهل البیت اشاره داره (اون هم نه همشون و گفته هم نشده که اهل البیت رسول، همین چهار نفر هستن و دیگه اضافه نمیشن. بلکه فقط از ورود بعضی افراد عادی در اون زمان حدیث ممانعت کرده، نه این که دیگه کسی به اونا بعدا اضافه نشه. دلیلش هم احادیث معتبر دیگه ای هستش که اشاره داره به امامان معصوم از ذریه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.)


    امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم.
    ویرایش توسط roshani : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۱۷:۲۵
    عشق،چشم بسته ما به روی هرچه غیر معشوق است.

    عشق تنهای عملی است که بی اجازه، رواست.


    دفتر عشق را تنها خداست که ورق می زند.


    خدایا،
    تو آنی که آنی،
    برایم همان باش،
    برای دلم یاوری مهربان باش


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود