صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند شیطان را چگونه مجازات میکند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    خداوند شیطان را چگونه مجازات میکند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت سروران گرام
    شیطان از جنس اتش است.خب؛ حالا این شیطان که قسم یادکرده بندههای خدا را منحرف کنه و این کار را هم میکنه خداوند چگونه او را در قیامت مجازات میکند؟
    چگونه به سزای اعمالش و سرپیچی از دستوراتش میرساند؟

    یاعلی

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم:gol:
    سلام خدمت سروران گرام
    شیطان از جنس اتش است.خب؛ حالا این شیطان که قسم یادکرده بندههای خدا را منحرف کنه و این کار را هم میکنه خداوند چگونه او را در قیامت مجازات میکند؟
    چگونه به سزای اعمالش و سرپیچی از دستوراتش میرساند؟

    یاعلی:gol:

    با سلام و عرض ادب
    مطابق با بيانات نوراني قرآن كريم و همچنين براهين عقلي موجودات عالم همگي داراي روح مي باشند ، و ابليس ( كه از خانواده جن است) نيز از اين قاعده مستثني نيست ، همچنانكه انسان داراي روح است ابليس نيز داراي روح مي باشد ، منتهي مرتبه روح انساني بسيار بالاتر از مرتبه روح جن است بنابراين خداوند فقط در مورد حضرت آدم (ع) دستور سجده به ايشان را صادر كرد . ( حضرت آدم نماد مقام شامخ انسانيت است ، بنابراين سجده به حضرت آدم (ع) سجده به مقام خليفه اللهي انسان است)
    همچنانكه خلقت بدن مادي انسان از خاك مي باشد خلقت جسم ابليس نيز از آتش است اين طور نيست كه تمام حقيقت ابليس آتش باشد تا بگوييم چگونه در آتش جهنم خواهد سوخت . همچانانكه روح انسان در قيامت بهشتي و يا جهنمي خواهد شد كيفيت عذاب ابليس نيز به همين گونه است يعني روح او در عذاب خواهد بود نه ماده آن (آتش) .




    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۳:۱۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط Moamma نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت سروران گرام
    شیطان از جنس اتش است.خب؛ حالا این شیطان که قسم یادکرده بندههای خدا را منحرف کنه و این کار را هم میکنه خداوند چگونه او را در قیامت مجازات میکند؟
    چگونه به سزای اعمالش و سرپیچی از دستوراتش میرساند؟

    یاعلی
    سلام
    با تشکر از پاسخ استاد بزرگوار جناب پاسخگوی مباحث اخلاقی ، با اجازه ایشان ، در پاسخ به سوال این نکته را هم می شود در نظر گرفت که:

    ت
    أثيرگذاري دو شيء همجنس در يكديگر يا از بين بردن يكي توسط ديگري، در فيزيك و شيمي و برخي رشته هاي ديگر علمي، امري روشن است.

    هم‏جنس بودن مانع از عذاب ديدن و تأثير و تأثر نمي‏شود. ما انسان‏ها نيز از خاك آفريده شده‏ايم، در عين حال اگر خشتي بر پيكرمان فرود آيد از آن آسيب خواهيم ديد.

    علاوه بر اين كه، حقيقت آتش جهنم براي ما روشن نيست. آنچه مسلم است اين كه اگر بخواهيم آن چيزي كه در آن جا موجود است را به چيزي كه در اين دنيا هست تشبيه كنيم، نزديك‏ترين امر آتش است؛ اما آيا آن آتش هم از هيزم‏ هاي چوبي و يا سوخت‏هاي دنيوي برافروخته مي شود؟

    قرآن اين مسأله را نفي مي‏كند. در سوره بقره، آيه 23 مي‏فرمايد:فاتقّوا النار الّتي و قودها الناس والحجاره ؛از آتش بترسيد كه از درون خود انسان‏ها و سنگ‏ها شعله ‏ور مي‏شود ".

    و يا درسوره همزه، آيه 6 و 7 مي‏فرمايد: "آتش سوزان پروردگار كه از درون دل‏ها سرچشمه مي‏گيرد و بر قلب‏ها سايه مي‏افكند".
    نيز از تعابيري همچون " بلَ تَأْتِيهِم بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ رَدَّهَا ؛ آري، اين مجازات الهي به صورت ناگهاني به سراغشان آمده و مبهوتشان مي كند، آنچنان كه توانايي دفع آن را ندارند" (1).

    از مشابه اين آيات فهميده مي شود كه عذاب هاي قيامت همه چيزش با عذاب دنيا متفاوت است (2).

    جهت توضيح مطلب به ذكر قصه اي حقيقي بسنده مي كنيم
    نقل داستان ذيل نيز مي تواند كمك خوبي دردريافت پاسخ شما باشد:

    بهلول بن عمرو كوفي از دانشمندان زيرك و زبردست و شاگرد امام صادق و امام كاظم(ع) بود شنيده بود كه هارون الرشيد در نظر دارد او را قاضي القضاه قرار دهد، از اين رو خود را به ديوانگي زد تا هارون از او منصرف شود و مقام قضاوت را به او واگذار ننمايد. بهلول شنيده بود كه ابوحنيفه رئيس مذهب حنفي در درس خود گفته كه: جعفر بن محمد الصادق سه مطلب گفته كه هيچ كدام را قبول ندارم. گفته: شيطان به جهنم مي رود و به وسيلة آتش عذاب مي شود. اين را نمي پذيرم زيرا شيطان از جنس جنيان است و جن از آتش است. آتش چگونه آتش را مي سوزاند؟
    دوم: مي گويد خدا ديده نمي شود، با اين كه هر موجودي به ناچار قابل ديدن است.
    سوم: كارهايي كه بندگان انجام مي دهند، با اختيار خود، انجام مي دهند يعني انسان را مختار مي داند، در حالي كه ما در كارها مجبوريم.
    بهلول در مسير ابوحنيه مي ايستد و كلوخي را بر پيشاني وي مي زند، ابوحنيفه نزد هارون الرشيد شكايت مي كند. هارون دستور داد بهلول را حاضر كردند و او را سرزنش و توبيخ كرد. بهلول به ابوحنيفه گفت:
    1- درد را به من نشان بده، چون معتقديد هر چيز موجودي، ديدني است.
    2- مي گويي دو شيء همجنس نمي توانند يكديگر را مورد آزار قرار دهند، تو از خاك آفريده شده اي، بنابراين نبايد كلوخي كه از خاك است، به تو آسيب رسانده باشد.
    3- وانگهي من گناه نكرده ام، چرا كه به عقيده تو كارهايي كه از بنده سر مي زند، فاعل آن خدا است و انسان اختياري ندارد. ابوحنيفه چون اين جواب ها را شنيد، سر به زير افكند و چيزي نگفت..(3)
    ------------------------
    پي نوشت ها:
    1. انبياء،(21) آيه 40.
    2. آيت الله مكارم و ديگران، تفسير نمونه، ج 13، ص 410 و ج 24، ص 287.
    3. صد و يك مناظره جالب و خواندني، محمد محمدي اشتهاردي،‌ص 148 - 150.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,447
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    69



    با سلام
    من هم دو سوال دارم
    چرا ابلیس با اینکه میداند جهنمی وجود دارد و برای سرپیچی از دستور خدا و گمراه کردن مردم مجازات می شود باز هم دست به گمراهی و سرپیچی می زند؟؟؟
    و اینکه ابلیس از خداوند ترسی ندارد که دست به سرپیچی زده است؟؟؟
    ویرایش توسط یا صاحب الزمان (عج) : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۰:۳۲
    مسابقه قرآني براي كانوني ها


    ▌▬◄جام حذفی کانون گفتمان قرآن►▬▐



    منتظر حضور گرمتان هستيم...

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط karimi28 نمایش پست
    با سلام
    من هم دو سوال دارم
    چرا ابلیس با اینکه میداند جهنمی وجود دارد و برای سرپیچی از دستور خدا و گمراه کردن مردم مجازات می شود باز هم دست به گمراهی و سرپیچی می زند؟؟؟
    و اینکه ابلیس از خداوند ترسی ندارد که دست به سرپیچی زده است؟؟؟
    کریمی گرامی
    مگه ما انسان ها نمی دانیم قیامتی وجود دارد؟ مگه نمی دانیم جهنمی است؟ مگه نمی دانیم مجازات میشیم؟ پس چرا خیلی از انسان هایی که به این مسائل علم دارند باز هم گناه و سرپیچی می کنند؟ مگه از خدا ترسی ندارند؟
    این جا شما چه جوابی می دهید؟؟
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۰:۵۴


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    آيا شيطان مي تواند توبه كند؟
    خوش دارم كه مجهول و گمنام، به سوي زجر ديدگان دنيا بروم، در رنج و
    شكنجه آن ها شركت كنم، همچون سربازي خاكي در ميان انقلابيون
    آفريقا بجنگم تا به درجه شهادت نايل آيم
    "شهيد دكتر چمران"



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *chamran* نمایش پست
    سلام
    آيا شيطان مي تواند توبه كند؟
    با سلام و عرض ادب خدمت برادر محترم
    از چند جهت می توان گفت: برای شیطان راه توبه و برگشت وجود ندارد.
    1 – قرآن مجید اعمالی را قابل توبه می داند که از روی نادانی انجام گیرد:
    «انما التوبة علی الله للذین یعملون السوء بجهالة؛ پذیرش توبه بر خدا است نسبت به کسانی که از روی جهالت کار زشت انجام می دهند».( نساء آیه 17)
    در جای دیگر فرمود: «پروردگارتان رحمت بر بندگان را بر خود نوشته است که هر کس از روی نادانی کار زشتی انجام دهد، سپس توبه نماید و خود را اصلاح کند، او توبه پذیر و مهربان است».( انعام آیه 54)
    منظور از جهالت، ندانستن نیست، بلکه عمل زشتی است که از روی طغیانگری و عناد سر نزده باشد، بلکه از روی هوی و هوس انجام شده باشد. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که مقصود از جهالت ، گناهی است که بندة خدا آن را انجام می دهد که گرچه از حکم آن آگاه می باشد، ولی آن گاه که تصمیم می گیرد عمل خلافی انجام می دهد، در واقع جاهل است. آن گاه حضرت به آیه ای که مربوط به حضرت یوسف (ع) است استدلال می کند.( بحارالانوار، ج6، ص 32)
    قرآن مجید از یوسف یاد می کند که وی به برادرانش گفت: آیا به خاطر دارید ستمی که بر یوسف و برادرش روا داشتید، در حالی که همگی نادان بودید؟( یوسف آیه 89)
    نادانی به معنای ناآگاهی آنان از زشتی ظلم نبود، بلکه همگی آن را می دانستند، ولی این علم در بازداری آنان مؤثر نبود، گویی نسبت به زشتی کار خود به کلی ناآگاه بودند. خودخواهی و هوی و هوس مانند حسادت میان آنان و زشتی عمل پردة ضخیمی پدید آورده بود.
    بر این اساس شیطان که از روی طغیان و تمرد نافرمانی خدا را کرد، راه توبه را روی خود بسته است.
    شیطان از خدا می خواهد به او مهلت دهد تا دیگران را گمراه کند، نه این که به جبران گذشته بپردازد. «از آیات قرآن استفاده می شود که شیطان بعد از انجام آن گناه و ایستادگی و لجاجت در برابر پروردگار سعادت و نجات خود را در جهان دیگر به کلی به خطر انداخت، بنابراین ، گناهان شیطان به حدی است که قابلیت توبه را از او سلب کرده و توبة او قابل پذیرش نیست و جایگاه ابدی او جهنم خواهد بود».( تفسیر نمونه، ج6، ص 112 – 105)
    2 – یکی از شرایط توبه، جبران گذشته و اصلاح آن است و این امر برای شیطان قابل اجرا نیست، زیرا گناه او علاوه بر نافرمانی خدا، گمراهی بسیاری از مردم بوده است. کسی که دیگری را گمراه کرده، اگر بخواهد توبه کند و توبه اش پذیرفته شود، باید همه آن ها را هدایت نماید. چگونه می تواند شیطان، افرادی را که در طول قرن های متمادی به هر طریق گمراه کرده، هدایت کند؟!



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *chamran* نمایش پست
    سلام
    آيا شيطان مي تواند توبه كند؟



    با سلام و درود


    شیطان اهل توبه نیست.

    در روایت است كه یك بار حضرت عیسی مسیح(ع) واسطه شد تا خدای او را بیامرزد، ولی ابلیس با پرروئی استنكاف از توبه كرد و حتی جسورانه گفت: آدم های من بیشتر از آدم های خدایند! چرا من زیر پرچم او بیایم!؟(ر.ك. به رساله بسوی محبوب، آیة الله بهجت، قسمت سخنرانی مشهد)


    به هر شكل به حسب این نقل خداوند حاضر به بخشش او شده بود و این از قاعده كلی عفو و رحمت الهی طبیعی است، لكن از باب این كه "ثم كان عاقبة الذین أساءوا السوی أن كذبوا بآیات الله" ـ یعنی عاقبت كسانی كه اعمال بد انجام دادند به آن جا كشید كه تكذیب آیات الهی كردند ـ كار او به جایی كشیده كه دیگر آیات الهی را انكار كرده و به سخریه می گیرد.


    چگونه كسی كه حجود و كفر او از آن جا آغاز شد كه خداوند آدم ـ به عنوان نمادی از انسان كامل، یعنی همه انبیاء(ع) و اولیاء(ع) ـ را واسطه بین خود و دیگران قرار داد، حالا بیاید خودش اولیاء خدا را واسطه بین خود و خدا قرار دهد!؟ چگونه سبب كفر او سبب ایمانش گردد؟!


    همه باید از این حقیقت درس بگیریم كه نظام تكوین بی حساب نیست، و گاه عاقبت و نتیجه خاصی را بر اعتقاد و عمل ما تحمیل می كند.

    به همین خاطر ما هرگز نمی توانیم به آرزو و خواسته ای دلخوش داریم و به عمل خود فكر نكنیم. تعبیر "أمانیّ" در قرآن در وصف بعضی از بنی اسرائیل به همین معنا است. دین آنها گاه در حد یك آرزو و خواست قلبی خلاصه می شده، بدون آن كه مراقب اعمال خود باشند. قرآن عاقبت این ها را ختم به خیر نمی بیند.


    ما همیشه باید به خدا پناه ببریم از این كه اعمال ظاهر و باطن، ما را به تباهی بكشد؛ به جائی كه توفیق هر تلاش نجات بخشی از ما سلب شود!

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام خدمت دوستان گرانقدر
    مطلبي بود كه خواستم در تتمّه و تكميل عرايضم در پست شماره 2 خدمت دوستان عرض كنم ، با توجه به اينكه مطلب سنگين است به طور اجمال عرض مي كنم ؛ نعمت ها و نقمت هاي عالم آخرت چيزي جداي از وجود ما نيستند ( اعم از اينكه جن باشد يا انسان) اين طور نيست كه عذاب از بيرون وجود انس و جن باشد بلكه عذاب از درون وجود شعله ور مي شود ، بر اساس آيه 24 سوره بقره (كه فرمود: « فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاس‏ » (بقره آيه 24) بترسيد از آتشى كه براى كافران مهيّا شده و هيزم آن مردمان هستند ) ، هيزم آتش جهنم خود انسان است اينگونه نيست كه با هيزم ديگري آتش روشن كرده و انسان را درون آن بسوزانند ، بلكه هيزم آتش جهنم خود انسان است كه از درون شعله ور مي شود و به عبارت ديگر جانشان مشتعل مي شود .
    در مورد ابليس نيز گفته مي شود ، بالاخره ابليس جزو خانواده جن است و جن نيز طبق آيات و روايات نفس و روحي دارد ، در قيامت جان ابليس مشتعل مي شود نه اينكه جسمش مشتعل باشد ، حال بگذريم از اينكه آيا شعله جهنم قابل مقايسه با دنيا هست يا نه ! و آيا عذاب منحصرا در آتش است يا نه ! اينگونه بحث ها در جاي خود بايد مطرح شود .


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    سلام عليكم

    با توجه به اينكه كه برخي از دوستان بزرگوار در مورد كامنت 2 ايراداتي بيان فرمودند حقير توضيح مختصري در اين رابطه خدمت عزيزان عرض مي كنم :

    الف: اينكه گفته مي شود معاد جسماني است سخن صحيحي است اما گاها برخي افراد «جسم» را با «ماده» يكي پندارند در حالي كه جسم با ماده تفاوت هاي اساسي دارد ، همچنانكه مي دانيد ماده ( به اصطلاح فلسفي «يعني قوه محض بودن») منحصرا در عالم طبيعت وجود دارد و خارج از اين عالم و عوالم بالاتر ( مانند عالم بزرخ و عالم عقول » از ماده خبري نيست .
    بنابراين منظور ، معاد جسماني است نه معاد مادي ، زيرا اين دو باهم تفاوت هاي اساسي دارند و از آنجايي كه معاد برگشت به سوي الله است معني ندارد كه معاد مادي است بنابراين معاد جسماني و روحاني است ،حقير شواهدي از حكيم و فيلسوف بزرگ ملاصدراي شيرازي مي آورم :

    ملاصدرا در مورد آيه ي «و ان الساعه آتيه لاريب فيها و أن الله يبعث من في القبور» (حج/7) که به خروج از خاک و برانگيخته شدن از قبور تصريح دارد، مي گويد که منظور از قبور، نه قبور خاکي بلکه اجساد و ابدان است که قبور ارواح هستند؛ بدنهاي طبيعي، قبور اجساد برزخي و اخروي هستند. (ملاصدرا، اسفار الاربعه، ج9،ص153). وي در رساله الحشر اين مطلب را واضح تر بيان مي کند:
    ان القبور الحسيه قوالب للخياليه و هي ارواحها و الخاليه قوالب للعقليه و هي حقائقها فاذن حشرالابدان الطبيعه الي الابدان الاخرويه و حشر تلک الابدان الي الصور العقليه و حشرها الي الله» (ملاصدرا، رساله الحشر، ص356): قبور حسي قالب هاي صور خيالي هستند که در حکم ارواح براي آن قبورند و قبور خيالي قالب هاي صور عقليه هستند. پس حشر بدنهاي طبيعي به سوي بدن هاي اخروي است و حشر ابدان اخروي به صورتهاي عقلي و صورتهاي عقلي به سوي خدا مي باشد.


    ملاصدرا در اسفار نظرات قرآن تفاوت نمي نهد. وي تصور متکلمان مبني بر عود بدن عنصري در آخرت را غير معقول تلقي مي کند و به عنوان عمده ترين اشکال بر نظر آنان، مي گويد، اگر بدن محشور در آخرت همين بدن عنصري باشد، لازم مي آيد که در معاد، نفس در همين عالم فاني به بدن تعلق پيدا کند و نه در جهان ديگر اما اين انکار معاد است نه اثبات آن. (ملاصدرا، اسفار الاربعه، ج9،ص153)

    عينيت بدن اخروي با دنيوي از ديدگاه صدرا به معناي اعاده بدن عنصري مادي نيست، بلکه منظور آن است که بدن اخروي صرفاً از نظر صورت جسمي عين بدن دنيوي است نه از نظر ماده و جرم؛ چون بدن دنيوي نه بدن حقيقي انسان است و نه انسان در آخرت به اين بدن نيازي دارد. (ملاصدرا، مفاتيح الغيب، ص591و592؛ اسفار الاربعه، ص98)

    نظر تحقيقي و نهايي صدرالمتألهين در باب معاد، همان معاد جسماني صوري است اما نه صوري تخيلي نظير آنچه قوه متخيله ما تصور مي کند بلکه صوري عيني که نفس در آخرت ايجاد مي کند و از جنس سراي آخرت است ( نه از جنس سراي طبيعت ) .

    در رابطه با شيطان نيز مي توان اين مطالب را سرايت داد همان گونه که مرحوم علّامه توجيه کردند، و آن اين که: مي دانيم شيطان از نوع جن است، جن هم موجودي مادي است و مانند انسان داراي روح مي باشد، اگر چه از آتش خلق شده است. بنابراين ماده ابليس در قيامت محشور نخواهد شد (اگر قائل به معاد جسماني هستيم) روح و جسم ابليس محشور مي شود همچنانكه روج و جسم انسان در قيامت محشور مي شود نه ماده عنصري آنها .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۳:۱۶


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود