صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسي برهانهاي خدا شناسي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    بررسي برهانهاي خدا شناسي




    به نام خدا
    تاپيك حاضر در جهت جداسازي چندين سوال كه جناب sasan2012 در يك تاپيك قرار داده بودند ، ايجاد شده است . سوال ايشان :

    1- در حالی که امروزه تقریبا همه برهانهای خداشناسی به شدت زیر سوال رفته اند و بر بعضی از آنها به طور کامل خط بطلان کشیده شده است ، چگونه می توان هنوز به وجود خدا باور داشت ؟ قوی ترین برهانهای خداشناسی ، برهان نظم و علیت می باشد . این براهین در هزاره های پیشین توسط دانشمندان یونانی و بعد مسیحی ابداع شدند و از همان زمان نیز مورد مخالفت شدید قرار گرفتند . ابوعلی سینا هر دو این نظریات را رد کرده بود . دیوید هیوم 25 سال بر روی این نظریه (برهان نظم) مطالعه کرد و مطالعات خود را تحت کتابی به عنوان محاورات به تألیف در آورد و نهایتا به شکست خود در اثبات این نظریه اعتراف کرد . شهید مطهری نیز در این زمینه تحقیقاتی به عمل آورد که نهایتا به نتیجه قابل ذکری نرسید و در عصر حاضر آیت الله جوادی آملی با قاطعیت می گوید : "هرگز برهان نظم بدون استمداد از براهین دیگر، توان اثبات ذات واجب را ندارد". وقتی که بزرگترین براهین خداشناسی چنین مورد نقض قرار می گیرند ، تکلیف سایر براهین کم اهمیت تر چه می شود . کار اثبات خدا چنان به تنگنا کشیده است که شخصی مانند پاسکال ، نظریه دفع خطر احتمالی را عنوان می کند که بیشتر به سفسطه می ماند تا یک برهان علمی . طبق این نظریه اگر خدایی نباشد( البته تاکید پاسکال بر خدای مسیحی و تثلیث است ) که هیچ ، ولی اگر خدایی باشد و در آن دنیا ما را مؤاخذه کند چه ؟ پس عقل سلیم می گوید که بهتر است خدا را قبول داشته باشیم . یک مسلمان می تواند این نظریه را برای الله به کار ببرد و یک بت پرست برای بت ها و هر کس از هر دینی می تواند این نظریه را برای خدایان و الهگان خود به کار ببرد و حتی یک شیطان پرست نیز می تواند ادعا کند که اگر تابع شیطان نباشید بعد از مرگ احتمالا روح شما را مجازات خواهد کرد پس بهتر است تنها به شیطان پناه ببرید تا از مجازات احتمالی در امان بمانید ! حتی بعضی رو به برهانهای احساس و فطرت و امیال درونی و میل به پرستش و ... می آورند در حالی که هنوز موجودیت فطرت و احساس و... و همچنین ماهیت و خواستگاه آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد و برای اثبات خدا از طریق این براهین ابتدا باید خود فطرت و احساس اثبات شوند و سپس از آنها برای اثبات خدا استفاده کرد . به عنوان مثال یک انسان درستکار ممکن است بگوید احساس می کند که باید به جامعه خدمت کند و آن را اصلاح کند و یا یک بزهکار بگوید احساس می کند که باید از همان جامعه انتقام تمام رنجهایش را بگیرد . هر دو از احساس حرف می زنند ولی نوع احساس آنها تفاوت دارد و مسلما هر دو احساس به طور همزمان و موازی نمی توانند درست باشند .



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    123
    آپلود
    0
    گالری
    2



    يا هو

    ابوعلي سينا يک برهان خيلي جالب داشت که به نظر خود بنده خيلي محکم بود. که يه چيز تو اين مايه ها بود:

    هرکدام از پديده هاي جهان به ديگري وابسته اند (براي مثال گياه به آب و خورشيد و.... وابسته است و خورشيد به واکنش هسته اي درون خود وابسته است که نور و حرارت آزاد کنه) اين چرخه نمي تونه تا بي نهايت ادامه پيدا کنه چون که در اين صورت هيچکدام از پديده ها حقيقت پيدا نميکنند پس بايد در جايي ختم شود و آن پديده يا موجود به هيچ چيز ديگري وابسته نباشد.
    و او خداست.
    شايد اين جمعه بيايد ..... شايد

    لا اله الّا الله - محمد رسول الله - علي ولي الله
    و صل الله علي سيّدنا و نبيّنا و آله و سلّم

    در کوي نيکنامي ما را گذر ندادند/گر تو نمي پسندي تغيير کن قضا را


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    بی زحمت یکی از کارشناسان محترم برهان صدیق رو توضیح بدن
    منتظرم
    التماس دعا
    یا علی(ع)
    الهی العفو...

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط behrooz_313 نمایش پست
    بی زحمت یکی از کارشناسان محترم برهان صدیق رو توضیح بدن
    منتظرم
    التماس دعا
    یا علی(ع)

    برهان صدیقین --------> در این برهان از وجود برای اثبات خدا استفاده می شود.( از وجود به خدا می رسیم.)

    چون این برهان از وجود برای اثبات خدا استفاده می کند کسی نمی تواند آن را انکار کند. بر خلاف براهین دیگه که مخالفینی دارند. مثلا هیوم برهان نظم را قبول ندارد یا برای اومانیسم برهان وجوب و امکان فایده ای ندارد.
    پس فقط سوفسطائیان می توانند با برهان صدیقین مخالفت کنند.(البته سوفسطائیان از جرگه علم خارجند)

    به بیان دیگر:
    براهین اثبات وجود خدا دو دسته اند:
    1- مفهوم محور: برهان کانت،دکارت،آنسلمو ...
    2- واقعیت محورند :
    الف) تعدادی از براهین واقعیت محور، نقطه شروعشان وجود است . --> برهان صدیقین
    ب)
    تعدادی از براهین واقعیت محور، نقطه شروعشان مخلوق است . مانند برهان نظم

    مخاطب برهان صدیقین: کسانی که واقعیت را می پذیرند.( قبول دارند در خارج واقعیتی است.)

    ب
    رای برهان صدیقین بیش از 20 تقریر آورده شده است.

    در پست های بعدی به مهمترین این تقریرها اشاره می کنیم.

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۰:۵۰


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    بیان علامه طباطبایی در مورد برهان صدیقین

    علامه در نهایة الحکمة مرحله 12فصل اول برهان صدیقین را این گونه تقریر می کنند:

    حقیقت وجود یا واجب الوجود است یا غیر واجب الوجود
    غیر واجب الوجود مستلزم واجب الوجود است
    پس حقیقت وجود یا واجب الوجود است یا مستلزم واجب الوجود

    پس واجب الوجود ، وجود دارد.زیرا مستلزم واجب هم بالاخره به واجب میرسد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در صورت تمایل می شود بقیه تقریر های برهان صدیقین را هم آورد اما خود مرحوم علامه می فرمایند : تقریری که من برای برخان صدیقین می آورم اوجز است.(خلاصه ترین تقریر است.)

    موفق باشید!


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    123
    آپلود
    0
    گالری
    2



    يا هو

    فکر مي کنم برهان صديقين هم يه چيز تو مايه هاي پست قبلي من باشه
    درست ميگم؟
    شايد اين جمعه بيايد ..... شايد

    لا اله الّا الله - محمد رسول الله - علي ولي الله
    و صل الله علي سيّدنا و نبيّنا و آله و سلّم

    در کوي نيکنامي ما را گذر ندادند/گر تو نمي پسندي تغيير کن قضا را

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله114 نمایش پست
    يا هو

    فکر مي کنم برهان صديقين هم يه چيز تو مايه هاي پست قبلي من باشه
    درست ميگم؟
    پست قبلی شما درمورد برهان امکان و وجوب بود.
    برهان امکان و وجوب از دسته برهاین «وجودی» است.
    برهان صدیقین هم جزو براهین «وجودی» است.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فکر می کنم نام تاپیک باید بررسی برهانهای اثبات وجود خدا باشه نه بررسی برهانهای خداشناسی.
    فکر نمی کنم شناخت خدا امکان پذیر باشه، خدا فراتر از اونه که در مخیله ی ما بگنجه و بحث در این مورد مطمئناً به شناخت کامل خدا ختم نمیشه، البته به حدس و گمان ممکنه.

    ای کاش بر آدم سجده کرده بودم
    ای کاش چندین هزار سال عبادت خود را با یک گناه تباه نمی ساختم
    ای کاش توبه ی من پذیرفته می شد
    ای کاش . . .

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    بیان علامه طباطبایی در مورد برهان صدیقین



    علامه در نهایة الحکمة مرحله 12فصل اول برهان صدیقین را این گونه تقریر می کنند:

    حقیقت وجود یا واجب الوجود است یا غیر واجب الوجود
    غیر واجب الوجود مستلزم واجب الوجود است
    پس حقیقت وجود یا واجب الوجود است یا مستلزم واجب الوجود

    پس واجب الوجود ، وجود دارد.زیرا مستلزم واجب هم بالاخره به واجب میرسد.
    با سلام
    ممنن از جوابی که دادید
    واقعا برای اون روحانی که به من این جوابو نداد متاسفم
    یکی از علمای مشهور کرج تو مراسمی که در خدمتش بودیم تو جلسه سخنرانی کلی تبلیغ برهان صدیقین رو کرد و در اخر سر گفت حیف که وقت نیست و گرنه بهتون میگفتم و...
    من آخر جلسه رفتم پیش ایشون و خواهش کردم خیلی کوتاه این برهان رو بهم توضیح بدن تا حداقل بدونم موضوعش در چه موردیه و هدف این برهان چیه و...
    هر چی اصرار کردم گفت نمیشه تو چند جمله بگم خیلی مفصله
    پالان که شما این پست رو زدید دیدک که خودم قبلا این برهانو بلد بودم و فقط نمی دونستم که همچین اسمی داره

    واقعا روحانیونی که وظیفشون تبلیغه و در انجام تبلیغ اینقدر کوتاهی میکنن چطور میخوان جواب خدارو بدن؟؟
    البته این قضیه رو به همه ربط نمیدمااا
    من اکثر روحانیونی که دیدم بسیار عالم و خوش برخورد و بی ریا و ...
    ولی خب تو هر قشری خوب و بد هم پیدا میشه..
    ممنون از جواب خلاصه و مختصر و مفیدتون
    التماس دعا
    یا علی(ع)
    الهی العفو...


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود