جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گناه انسان و تاثير آن در نسلهاي آتي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    گناه انسان و تاثير آن در نسلهاي آتي




    به نام خدا
    اين تاپيك جهت سوال جناب sasan2012 در زمينه عدل الهي ايجاد شده است .
    سوال ايشان :
    یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار تدوین نمایش پست
    به نام خدا
    اين تاپيك جهت سوال جناب sasan2012 در زمينه عدل الهي ايجاد شده است .
    سوال ايشان :
    یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟

    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامي
    اگر بخواهيم پاسخ عقلي به پرسش مطروحه ارائه كنيم ، لازم است چند مقدمه براي روشن شدن پاسخ ذكر شود :
    الف: عالم هستي در يك تقسيم بندي كلي به دو عالم « مجردات» و «ماديات» تقسيم مي شود ، هر كدام از اينها خصوصيات خاص خودشان را دارا مي باشند ؛ در عالم مجردات صحبت از زمان و مكان ماده و ... بي معني است زيرا اينگونه عوالم از اين صفات بري هستند ( حقير قصد توضيح تفصيلي در اين مورد را ندارم فلذا به همين مقدار اكتفا مي كنم)
    از طرفي عالم ماده «عالم طبيعت» همه اين صفات را داراست ، زمان دار بودن ، مكان دار بودن و ماده داشتن از خصوصيات بارز عالم ماده است ، از جمله صفاتي كه عالم ماده را از مجردات متمايز مي سازد ايجاد تزاحم در اين عالم است ( و اين به خاطر مادي بودن عالم مي باشد) تزاحم از عالم ماده جدا ناپذير است فلذا در اين عالم شرور و برخي مشكلات ديگر ايجاد مي گردد .
    ب: عالم هستي بر اساس نظام علي و معلولي استوار شده است ، هر علتي معلولي دارد و هر معلولي علتي ، فلذا تمامي رخدادهاي عالم هستي بر اين اساس بيان گرديده است و تخلف از اين نظام محال است . هر پديده اي كه در اين عالم رخ مي دهد بر اساس نظام علي و معلولي است .
    مثلا فرض كنيد رنگرزي الياف هاي خود را بعد از رنگرزي در معرض هواي آزاد قرار داده تا خشك شوند ، اما در اين حين باران سختي شروع به بارش مي كند و تمام زحمت هاي رنگرز به باد هوا مي رود ، بارش باران علتي داشت و آن وجود ابر در آسمان بود ( البته فعلا صحبت از علل مادي است) وقتي علت باران محقق شد شروع به باريدن خواهد كرد ، اما از طرفي جناب رنگ رز از بارش اين باران ناخشنود بود و در واقع ضرر مادي از اين باران ديده است ! تزاحم در عالم طبيعت همين است ، خير محض در عالم طبيعت وجود ندارد خيرات هميشه با شرور همراه است و ...
    در مثالي كه خدمت شما عرض شد ، آيا ما از خدا انتظار داشتيم باران به قسمتي كه رنگرز الياف هاي خود را پهن كرده نبارد ؟ البته از قدرت خداوند چنين كارهايي خارج نيست ، اما بناست عالم طبيعت بر اساس رابطه علي و معلولي بچرخد .
    اينكه گناهان در عالم تاثير دارند هيچ شكي نيست و روايات فراواني در اين رابطه وجود دارد ، اجزاي نظام عالم همبستگي خاصي با همديگر دارند به گونه اي كه تاثير پذيري يك جزء از آن به اجزاي ديگرش نيز سرايت مي كند . و اين بر اساس همان نظام علي و معلولي است كه بناست بر اساس آن نظام ؛ عالم طبيعت اداره شود .بنابراين در يك بلايي كه در اثر گناه نازل گرديده است گناه كار و غير گناه كار همه باهم مي سوزند ( به اصطلاح تر و خشك باهم مي سوزند ) اما يقينا خداوند عوض آن را در عالم آخرت به افراد غير گناهكار عطا خواهد كرد .



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود