جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منزلت زن در نگاه پيامبر (ص)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    منزلت زن در نگاه پيامبر (ص)




    به نام خدا
    تاپيك حاضر جهت قرار دادن بخشي از سوالات جناب
    sasan2012 ايجاد شده است :
    - و یا اینکه گفته می شود پیامبر تنها کاری که در حق زنان انجام داد این بود که رسم زنده به گور کردن دختران را ریشه کن کرد و به جز این دیگر هیچ ارزشی برای زن قائل نبود ، چنانچه وقتی عثمان دختر پیامبر (رقیه)را می کشد ، پیامبر تنها واکنشی که از خود نشان می دهد این است که دختر دیگر خود( ام کلثوم) را نیز به عثمان می دهد و عثمان این بار نیز دختر او را می کشد و در نهایت پیامبر به یک نفرین در حق کشنده دخترش بسنده می کند . آیا پیامبر برای دختران و زنان ارزشی قائل نبوده است ؟ و اگر بجای دخترانش ، پسر او را می کشتند باز هم به همین سادگی از خون او می گذشت ؟



  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط ;278013
    گفته می شود پیامبر تنها کاری که در حق زنان انجام داد این بود که رسم زنده به گور کردن دختران را ریشه کن کرد و به جز این دیگر هیچ ارزشی برای زن قائل نبود

    زن در دوره جـاهـليـت از شـخـصـيـتـى مستقلّ برخوردار نبود و نهاد خانواده استحكام لازم را نداشت . روابـط نـاسـالم مـيـان مرد و زن و قوانين نادرست ازدواج ـ كه بيشتر كامجويى بى قيد و شرط مـردان را تـاءمـيـن مـى كـرد ـ عـفـت عـمـومـى را كـمـرنـگ و سـلامـت نسل را به خطر انداخته بود.
    اسـلام در ايـن جنبه از زندگى جاهلى تحوّلى چشمگير پديد آورد. مقام انسانى زن را زنده كرد و بـراى وى حـقـوق اجـتماعى ويژه اى در نظر گرفت . قوانين مربوط به ازدواج و طلاق را معين و مـدوّن سـاخـت وانـواع ازدواجـهـاى عـرب جـاهـلى را كـه پـاكـى و سـلامـت نسل را ازميان مى برد ممنوع اعلام كرد.
    حقوق زن
    زنان در عصر جاهليت جزء اموال و دارايى مردان به شمار مى رفتند، بگونه اى كه پس از مرگ مـرد جزء ميراث او به حساب مى آمدند 1 و درحالى كه زن و دارايى او از آن مرد بود، زن هـيـچ گونه ارثى نداشت . دليلش اين بود كه مى گفتند: زن قدرت جنگى و دفاعى ندارد و كـسـى كـه نـمـى تـوانـد از امـوال دفـاع كـنـد ـ و از خـود او هـم بـايد دفاع كرد ـ حق ارث بردن نـدارد. 2 اسـلام حـق مالكيت را براى زنان همانند مردان به رسميت شناخته ، برايشان شخصيت حقوقى مستقل قائل است .
    قرآن كريم دراين باره چنين فرموده است :
    (( ... لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّااكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ...))3
    مردان از آنچه كسب كرده اند نصيبى دارند و زنان از آنچه به دست آورده اند نصيبى دارند.
    اسـلام حـق ارث را نـيـز را بـراى زنـان بـه رسـمـيـت شـنـاخـت و ايـن اسـتـدلال را كـه چـون قـدرت بـر گـرفـتـن سـلاح نـدارنـد، از ارث مـحـرومـنـد، باطل دانست .
    قرآن كريم درباره حق ارث زنان مى فرمايد:
    (( لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَالاَْقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَالاَْقْرَبُونَ مِمّا قَلَّ مِنْهُ اَوْكَثُرَ نَصيباً مَفْرُوضاً))4
    بـراى مـردان از آنـچـه پـدر ومادر ونزديكان به جا مى نهند، نصيبى است و براى زنان از آنچه پـدر ومـادر و نـزديـكان به جا مى نهند، نصيبى است ، خواه آن كم باشد يا بسيار، نصيبى معيّن است .
    شـهـيد مطهرى داستانى را نقل مى كند كه پس ازنزول آيه مزبور رخ داده و فلسفه محروميت ارث نزد عربها و پاسخ اسلام درآن ذكر شده است . ايشان مى نويسد:
    (( اتـفـاقـاً درآن اوقـات (نـزول آيـه ارث ) برادر حسّان بن ثابت شاعر معروف عرب مرد،و از او زنى با چند دختر باقى ماند. پسر عموهاى او همه دارايى او را تصرف كردند و چيزى به زن و دخـتـر او نـدادنـد، زن او شـكـايـت نـزد رسـول اكـرم (ص ) بـرد. رسـول اكـرم (ص ) آنـهـا را احـضـار كـرد. آنـهـا گـفـتـنـد: زن كـه قـادر نـيـسـت سـلاح بپوشد و درمـقـابـل دشـمـن بـايـسـتد، اين ما هستيم كه بايد شمشير دست بگيريم و از خودمان و از اين زنها دفـاع كـنـيـم . پـس ثـروت هـم بـايـد مـتـعـلق بـه مـردان بـاشـد، ولى رسول اكرم (ص ) حكم خدا را به آنها ابلاغ كرد.))5
    اگـر زن نـمـى تـوانـد سـلاح بـرگـيـرد و دوشـادوش مـردان بـجـنـگـد، بـه دليل مكانيسم خاص ‍ آفرينش اوست . اسلام نيز با توجه به همين حقيقت جهاد را از زنان برداشته ، آنـان را از حـضـور رويـا روى بـا دشـمـن مـعـاف كـرده اسـت . بـا ايـن حال ، حقوق مالى آنان را محترم شمرده است .
    6
    ___________
    1-
    نظام حقوق زن در اسلام ، مرتضى مطهرى ، ص 221.
    2-
    تاريخ الجاهليه ، عمر مردوخ ، ص 158.
    3- نساء، آيه 32.
    4- نساء، آيه 7.
    5- نظام حقوق زن در اسلام ، مرتضى مطهرى ، ص 220.
    6-براى آگاهى بيشتر، ر.ك . وسائل الشيعه ، ج 6، ص 15.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    زن در زمان جاهلیت بهمان بود و فلان بود حرفی است ناقص و غیر تحقیقی .

    بله بعضی از طایفه های عرب دختران خودشون رو زنده به گور می کردن البته این کارشون به خاطر یه هدف بود که اون هدف درسته ولی کارشون در پیشبرد اون هدف غلط بود .
    و واقعا چون خیلی امر عظیمی بود خداوند متعال و حجج اطهار علیهم السلام به شدت با این قضیه برخورد کردند .

    و گرنه زن مقام شامخ داشت در نزد بنی هاشم و عموما قریش و هاشمیات بر دین صحیح ابراهیم حنیف بودن البته عرب بر دین حنفی بود اما تقالید غلط گریبان آنها را گرفته و حتی به بعضی از اولاد اسماعیل علیه السلام هم سرایت کرده بود .

    مثلا یکی از تقالید جاهلیتشون اینه .

    وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبيلاً . النساء : 22

    که امم غیر از عرب تعصب را کنار بگذاریم چه وضعی داشتن مثلا ازدواج با محارم و از این قبیل ...

    می خوام این بگم وضعیت زن در جاهلیت قبل از ظهور نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله اصلا وضعیت خوبی نداشت و تا الان زن در نزد یهود که فعلا دنیا بازیچه دست اونها است آلتی برای لهو و لعب جنسی و از این قبیل بیش نیست .


    حالا ببنید اسلام زن را به کجاها رساند .
    قال الإمام الصادق صلوات الله عليه :

    يا ليت السياط علي روءس أصحابي حتي يتفقهوا في الدين .


    بر همه واجب است تا عمری باقی است حتی الامکان فقه به معنای خاص را یاد بگیرند و عمل کنند .

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    ازدواج





    زن درنـظام جاهلى از حق تعيين سرنوشت محروم بود ونمى توانست خودش مسير زندگى آينده اش از جـمـله ازدواج را تـعـيـيـن كـنـد. پـدر يـا رئيـس قـبـيـله بـود كـه سـرنـوشـت زن را تـعـيـيـن مـى كـرد.1 بـراى ازدواجـهـا مـهـريه تعيين مى شد، اما خود زن هيچ بهره اى ازآن نداشت ، بلكه مهريه از آن ولىّ او بود2.
    زنـان در جـاهـليـّت حـقّ نـداشـتـنـد بـرابـر مـردان بـايـسـتـنـد و درمـقـابـل نـظـر آنـان اظهار نظر كنند، وحتّى در پاره اى موارد با آراء و تصميمات گرفته شده توسط مردان ، مخالفت و گفتگو كنند.
    ايـن مـعـنـا از سـخـن عـمـر اسـتـفـاده مـى شـود كـه در پـاسـخ سـؤ ال مـربـوط بـه نـزول سـوره تـحـريـم بـر پـيامبر(ص ) توضيح داد در ميان ما عربها سابقه نـداشت كه زنان مقابل مردان بايستند. پس ‍ از هجرت پيامبر به مدينه روزى همسر من در برابر سـخـن مـن ايـسـتـادگى كرد. من تعجّب كردم . او گفت اين چيزى نيست ، زنان پيامبر(ص ) واز جمله دخـتـر تـو در بـرابـر آن حـضـرت بـا وى بـگـومـگـو مـى كـنـنـد. سـپـس جـريـان نزول آيات سوره تحريم را بيان مى كند3.
    اسـلام حـق انـتخاب همسر را براى زنان محفوظ داشته ، رضايت او را در ازدواج شرط دانسته است وكـسـى نـمـى تـواند او را بدون رضايتش به همسرى درآورد.4 مهريه نيز از آن زن است ؛ و مرد باهيچ بهانه اى نمى تواند چيزى از آن بكاهد.
    قرآن كريم درباره مهريه زنان فرموده است :
    (( وَاتـُوا النِّسـاءَ صـَدُقـتـِهـِنَّ نـِحـْلَةً، فـَاِنْ طـِبـْنَ لَكـُمْ عـَنْ شـَىْءٍ مـِنـْهُ نـَفـْسـاً فـَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً))5
    و بـه زنـان مـهـرشـان را به خوشى بدهيد، پس در صورتى كه آنان پاره اى از آن را از روى رغبت به شما بخشيدند، آن را به گوارايى و خوشى بخوريد.
    يـكـى از رسـوم نـاپـسـنـد روزگار جاهليت اين بود كه وقتى مردى زنش را دوست نمى داشت و مى خـواسـت او را طـلاق دهـد، بـا تهمتهاى ناروا او را وادار مى كرد كه مهريه را هم پس ‍ بدهد و چنين اسـتـدلال مـى كـرد كـه آن مـقـدار مـهـريـه بـراى زن زياد بوده است . اسلام اين رسم ظالمانه را برانداخت و باز پس گرفتن مهريه را ممنوع اعلام كرد.
    قرآن كريم دراين باره فرموده است :
    (( وَاِنْ اَرَدْتـُمُ اسـْتـِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَاتَيْتُمْ اِحْدايهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَاْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً اَتَاْخُذُ ونَهُ بُهْتاناً وَ اِثْماً مِبيناً))6
    اگـر خـواسـتـيـد زنـى را رهـا كـنـيـد و زنـى ديـگـر بـه جـاى او اخـتـيـار كـنـيـد و مال بسيار مهر او كرده ايد البتّه نبايد چيزى از مهر او باز گيريد، آيا به وسيله تهمت زدن به زن مهر او را مى گيريد؟ اين گناهى فاش و زشتى آن آشكار است .
    اگـر عـرب جـاهـلى خـوراك يـا پـوشـاك زن را تـاءمـيـن مـى كـرد، در قـبـال بـهـره اقـتـصـادى بـود كـه از او مـى كـشـيـد، و آنـچـه بـر اثـر كـار زن توليد مى شد، مـال مـرد بـود. اسـلام ايـن قـاعده را بر هم زد. نفقه زن را بر عهده مرد گذاشت ؛ درحالى كه هيچ گونه وظيفه توليد اقتصادى بر او واجب نكرد.7
    بـايد ياد آور شويم كه اين حالت بطور كامل فراگير نبوده است ؛ و تعدادى از زنان بوده اند كـه ثـروتـى كـلان داشـتـه ، اخـتـيـار امور آنان به دست خودشان بوده است . نمونه آن حضرت خديجه بود كه از تاجران مالدار و ثروتمند بود وآن را در اختيار پيامبر(ص ) گذاشت .
    ___________________________________
    1-نظام حقوق زن دراسلام ، مرتضى مطهرى ، ص 189.
    2-تاريخ الجاهليه ، ص 156.
    3-بـراى آگـاهـى بـيـشتر از جريان ، رجوع كنيد به تفسير درّالمنثور، ج 8، ص 220، نشر دارالفكر بيروت .
    4-ر.ك .، لمعه دمشقيه ، كتاب نكاح .
    5-نساء، آيه 4.
    6-نساء، آيه 21.
    7-ر.ك . نظام حقوق زن دراسلام ، ص 181 ـ 182.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    انواع ازدواج







    ازدواج عـادى مـيـان عـربـهـا آن بـود كه مرد در قبال پرداخت مهريه از زنى خواستگارى مى كرد. اسلام ضمن امضاى اين نوع ازدواج ، مقرراتى وضع كرد كه با مقام انسانى زن سازگار باشد وحـقـوق مـالى او را نـيـز تـاءمـيـن كـنـد. گـوشـه اى از ايـن مـقـررات مـثـل رضـايـت زن درانـتـخاب همسر ومالكيت مهريه را به بحث گذاشتيم و نشان داديم كه چگونه اسـلام حـقـوق ضـايـع شـده زنـان را بـه آنـهـا بـاز گـردانـد و آنـان را از اسـتـقـلال اقـتـصـادى بـرخـوردار كـرد. عـلاوه بـرايـن ازدواج ، ازدواجـهاى ديگرى در دوره جاهليت معمول بود كه اسلام آنها رامردود دانست . دراينجا به برخى از آنها اشاره مى شود:
    زناشويى تعويضى
    از جمله ازدواجهاى معمول در روزگار جاهليت كه اسلام آن را ممنوع ساخت ، ازدواج تعويضى بود. عـربـهـا كـه بـه زنـان به ديده يك كالا مى نگريستند، مقام او را حتى به حد حيوان نيز رسانده بودند و در ازدواج تعويضى زنان خود را مثل مركب سوارى شان عوض مى كردند.
    زناشويى دوستانه
    برخى ازمردان و زنان بايكديگر روابط محرمانه بر قرار مى كردند. اين نوع رابطه تا آنجا كـه بـه بـدنـامـى زن مـنـتـهـى نـشـود، اشكالى نداشت . عربها معتقد بودند كه آنچه محرمانه و پنهانى باشد، مانعى ندارد، ولى آنچه آشكار شده ، مايه عاراست . 1
    اسلام رابطه ميان زن و مرد از راههاى نامشروع را حرام ساخت ، چه اين روابط پنهان بماند و چه آشـكـار شـود. مـرد و زن مـسـلمان بايد اهل عفت باشند و به نامحرم چشم ندوزند. رابطه نامشروع دراسلام حتى در حد يك نگاه هم حرام است .
    زناشويى همگانى
    يكى از انواع زناشويى كه به وسيله ثروتمندان براى كسب درآمد ترويج مي شد، زناشويى هـمـگـانى بود. افراد پولدار كنيزكان خود را به فحشا وادار مى كردند. فرزندانى كه از اين طـريـق مـتـولد مـى شـدنـد، به كمك قيافه شناسان به يكى از مردان منتسب مى شدند و اين امرى عـادى بـه شمار مى رفت . اسلام اين نوع زناشويى را ممنوع و وادار كردن كنيزان را به فحشا نكوهش كرد 2
    قرآن كريم در اين باره چنين فرموده است :
    (( وَلا تـُكـْرِهـُوا فـَتـَيـاتـِكـُمْ عـَلَى الْبـِغـاءِ اِنْ اَرَدْنَ تـَحـَصُّنـاً لِتـَبـْتـَغـُوا عـَرَضَ الْحـَيـوةِ الدُّنْيا))3
    و كـنـيـزكـان خـود را اگرخواستار پاكدامنى بودند مجبور به فحشا مسازيد تا چيزهاى گذراى زندگى را به دست آوريد.
    ازدواج با زن پدر و دو خواهر
    از جـمـله كـارهـاى ناپسندى كه اعراب دوران جاهليت مرتكب مى شدند، ازدواج با زن پدر و ازدواج بـا دو خواهر بطور همزمان بود. پس ازمرگ پدر، فرزندان او به ترتيب از بزرگ به كوچك مـى تـوانـسـتـنـد بـا زن پـدرشـان از دواج كـنـنـد. هـر كـس مـايـل بـه ايـن امـر بـود، جـامـه خود را به نشانه ازدواج بر آن زن مى افكند و از آن پس بطور رسـمـى هـمـسـر وى بـه حـسـاب مـى آمـد.4 خـداونـد مـمـنـوعـيـت ايـن كـار را بـا نزول آيه زير اعلام فرمود:
    (( وَ لاَ تـَنـْكـِحـُوا مـانـَكـَحَ ابـاءُكـُمْ مـِنَ النِّسـاءِ اِلاّ مـا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبيلاً)) 5
    و بـا آن زنـان كـه پدرانتان ازدواج كرده اند، ازدواج مكنيد، مگر آنچه(از ازدواج ) تاكنون انجام گرفته است زيرا آن كارى زشت ، مورد غضب خداوند و راه بدى است .
    ازدواج با دو خواهر بطور همزمان نيز درميان عرب روزگار جاهليّت رايج بود. اسلام ازدواج با خـواهـر زن پس از مرگ يا طلاق وى را جايز دانسته ، اما ازدواج همزمان را ممنوع اعلام كرده است . قرآن كريم دراين باره مى فرمايد:
    (( حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ .... وَاَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الاُْخْتَينِ...))6
    .. و حرام است برشما كه بين دو خواهر جمع كنيد...
    چند همسرى
    هـر مـردى در روزگـار جـاهليت مى توانست چندين همسر انتخاب كند. اين كار با انگيزه هاى متعددى نـظـيـر كـامـجـويـى ، تـوليد فرزندان بيشتر و تقليداز ديگران صورت مى گرفت . آنها نه مـحـدوديـتـى در تـعـداد زنـان قـائل بـودنـد و نـه حـقـوق و مـقـرراتـى بـراى آنـان در نـظـر مى گرفتند7 اسلام با توجه به واقعيتهاى زير چند همسرى را مجاز اما محدود كرده است :
    1ـ فزونى عدد زنان بر مردان به دلايل متعدد مثل از بين رفتن مردان درميدان جنگ .
    2ـ خـصـوصـيـّات جسمى زنان و محروميت از عمل جنسى در دوران معيّن ،مانند ايّام قاعدگى و دوران وضع حمل و...
    اسـلام از سـوى ديـگـر تـعـداد هـمـسـران را بـه حـداكثر چهار زن محدودكرده است ؛ و با در نظر گرفتن حقوقى ويژه براى زنان ، عدالت مرد در تاءمين آن حقوق را نيز شرط كرده است . در عين حـال ، بـه دليـل دشـوارى رعـايـت عـدالت بـه مردان توصيه كرده كه تا حد ممكن به داشتن يك هـمـسـر بـسـنـده كـنـند، چرا كه رعايت عدالت امرى بس دشوار است . قرآن كريم در اين باره چنين فرموده است :
    (( ... فـَانـْكـِحـُوا مـا طـابَ لَكـُمْ مـِنَ النِّسـاءِ مـثـْنى وَ ثُلاثُ وَ رُباعَ فَاِنْ خُفْتُمْ اَلاّ تَعْدِلُوا فَو احِدَةً...))8
    پـس آنـچـه از زنـان كـه شـمـا را خـوش آيـد دوگـانـه و سه گانه و چهارگانه به عقد خويش درآوريد، پس هرگاه ترسيديد كه عدالت را رعايت نكنيد، يك زن ... .
    آرى قـوانـين مدنى اسلام در خصوص زندگى مشترك زناشويى ، جامعه جاهليت را از منجلاب بى بـنـدو بـارى نـجات بخشيد و امروزه هم آن قوانين در شمار مترقى ترين قوانين دنيا محسوب مى شـود. انـسـان قرن بيستم نيز مثل جامعه جاهليت در امور جنسى گرفتار نابسامانى و سردرگمى اسـت ، و بـه نـام تـمـدن و تـرقـى ، مـقـام زن را تـنـزل داده اسـت . انـسـان قـرن بـيـسـتـم از اين سرگردانى بايد به قوانين الهى رو بياورد و خاضعانه فرامين خداوند را بپذيرد.
    _________________________________________________--
    1- اسلام و عقايد و آراء بشرى ، ص 609.
    2-همان مدرك .
    3-نور، آيه 33.
    4-الميزان ، ج 8، ص 75 ـ 85.
    5-نساء، آيه 22.
    6- نساء، آيه 23.
    7- اسلام وعقايد وآراء بشرى ، ص 611.
    8-نساء، آيه 3.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    لذا از ديدگاه اسلام، زن و مرد هر دو انسانند، هر دو را خدا خلق نموده است، هر دو براي دست يابي به کمال و معنويت انساني، در تعبد الهي و رسيدن به کرامت انساني برابرند. زن و مرد هر دو در بنياد خانواده و بقاي نسل به يک اندازه سهيم اند.
    در نزد خداوند متعال، زن و مرد هر دو داراي مقام يک سان است و هيچ يک به خودي خود برديگر برتري ندارد؛ چون هر دو از يک منشا و از يک جوهر مي‌باشند. هيچ زن را بر مرد و هيچ مرد را بر زن برتري نيست، مگر که برتري انسان‌ها با پرهيزکاري و تقوايش سنجيده مي‌شود.
    اسلام خط بطلاني بر تمام انديشه‌هاي باطل کساني کشيد که زن را موجود پست و فرومايه مي‌دانستند.
    به دختران اختيار داد که با ميل خود ازدواج کند و عدم رضايت دختر در ازدواج را سبب عدم صحت ازدواج مي‌داند. اسلام ازدواج با محارم را ممنوع اعلام کرد، و به زن شخصيت توام با حق داد
    اسلام براي زنها (مهريه) اختصاص داد که بدون تعيين مهريه، ازدواج را جايز نمي‌داند. علاوه بر مهريه، پرداخت نفقه را به عهده مرد گذاشته و زن را از رنج تحمل تامين معاش خانواده بري نمود. اسلام بر خلاف تمدن قبل از اسلام، به زن حق ارث بردن از اقوام و شوهرش را داد و زن همچون مرد مي‌تواند از اقوامش ارث ببرد. در جامعه قبل از اسلام که طلاق بد ديده مي‌شد، اسلام طلاق را حلال قرار داد.
    بنابراين اين بخش سخن شما با استنادات تام تاريخي و آيات صريح قران كريم ، نقض مي شود :
    نقل قول نوشته اصلی توسط ;278013
    پیامبر تنها کاری که در حق زنان انجام داد این بود که رسم زنده به گور کردن دختران را ریشه کن کرد و به جز این دیگر هیچ ارزشی برای زن قائل نبود

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار تدوین نمایش پست
    وقتی عثمان دختر پیامبر (رقیه)را می کشد ، پیامبر تنها واکنشی که از خود نشان می دهد این است که دختر دیگر خود( ام کلثوم) را نیز به عثمان می دهد و عثمان این بار نیز دختر او را می کشد و در نهایت پیامبر به یک نفرین در حق کشنده دخترش بسنده می کند .
    بر اين نقل تاريخي ، نقدهايي وارد است . من جمله اينكه در اين نقلها آمده ، وقتي عثمان دختر پيامبر 0ص) را بشدت مورد ضرب و جرح قرار ميدهد ، او به پيامبر (ص) شكايت ميكند اما پيامبر (ص) به او ميفرمايد : شايسته نيست زن از شوهرش شكايت كند و او را به بازگشت به خانه عثمان دستور ميدهند ، مجددا عثمان اور ا مورد ضرب و آزار قرار ميدهد و اينبار حضرت علي (ع) به دستور پيامبر (ص) دخترش را از خانه عثمان به منزل پيامبر (ص) منتقل ميكند ، اما زينب بر اثر جراحات وارد پس از سه روز از دنيا ميرود و پيامبر (ص) نيز هيچگونه پيگير مساله كشته شدن دخترش- ولو به عنوان يك مسلمان - نميشوند در صورتيكه پيامبر (ص) حاكم حكومت اسلامي بودند و وظيفه بررسي شكايات و اجراي عدالت و حق را داشتند ، حال چگونه ممكن است كه پيامبر (ص) دخترشان بي توجه بوده و پس از مرگ زينب نيز ، پيگير اين مساله نشده باشند .
    بهر حال اين بحث در انجمن مربوطه - تاريخ - قابل پيگيري بوده و بايد در آنجا بصورت كاملا تخصصي نقل و مورد بررسي قرار گيرد .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود