جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟




    به نام خدا
    بخشي ديگر از سوالات جناب sasan2012 :
    شیعیان بیماران خود را به مرقد امامان (ع) می برند و هنگامی که شفا یافتند ، آن را نشانه بر حق بودن اسلام و شیعه می دانند ، در حالی که هر ساله هزاران نفر در هند برای معابد خود نذر و قربانی می کنند و هنگامی که به حاجت خود رسیدند آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند و همینطور مسیحیانی که به تمثال حضرت عیسی مسیح و مریم مقدس توسل می جویند و بعد از رسیدن به حاجت خود ، آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند . حتی بت پرستان نیز برای بتهای خود قربانی می کنند و هرگاه که بر حسب اتفاق به خواسته خود برسند آن را در اثر عنایت بت های خود می دانند . در روانشناسی گاهی برای معالجه بیماران از دارونما استفاده می کنند و بدین صورت است که یک داروی بی خاصیت را به بیمار می دهند و به او می گویند که این دارو به سرعت بیماری تو را درمان می کند و جالب اینکه در بیشتر افراد این دارو اثر درمانی از خود نشان می دهد . نتیجه گیری کلی : معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۹ دلیل: تصحيح عنوان


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار تدوین نمایش پست
    به نام خدا
    بخشي ديگر از سوالات جناب sasan2012 :
    شیعیان بیماران خود را به مرقد امامان (ع) می برند و هنگامی که شفا یافتند ، آن را نشانه بر حق بودن اسلام و شیعه می دانند ، در حالی که هر ساله هزاران نفر در هند برای معابد خود نذر و قربانی می کنند و هنگامی که به حاجت خود رسیدند آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند و همینطور مسیحیانی که به تمثال حضرت عیسی مسیح و مریم مقدس توسل می جویند و بعد از رسیدن به حاجت خود ، آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند . حتی بت پرستان نیز برای بتهای خود قربانی می کنند و هرگاه که بر حسب اتفاق به خواسته خود برسند آن را در اثر عنایت بت های خود می دانند . در روانشناسی گاهی برای معالجه بیماران از دارونما استفاده می کنند و بدین صورت است که یک داروی بی خاصیت را به بیمار می دهند و به او می گویند که این دارو به سرعت بیماری تو را درمان می کند و جالب اینکه در بیشتر افراد این دارو اثر درمانی از خود نشان می دهد . نتیجه گیری کلی : معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟
    با سلام
    همانطور که کاربر پرسشگر جناب ساسان2012 فرمودند این کرامات فقط بعنوان نشانه و مؤید بر حقانیت مذهب هست نه دلیل و برهان.
    دلایل و براهین حقانیت مذهب،چیزی فراتر از این کرامات هست.
    براهین عقلی و نقلی پایه و اساس حقانیت مذهب تشیع را تشکیل داده اند که هریک در محل خود مورد بحث قرار میگیرد.
    بنده به خاطر ندارم که در هیچ کتاب کلامی شیعه دیده باشم به کرامات استدلال شده باشد برای اثبات حقانیت مذهب تشیع.
    تفاوت نشانه و برهان نیز واضح است.
    بنابراین سایر ادیان نیز نمیتوانند به کرامات بعنوان برهان برای اثبات حقانیت خود استدلال کنند.
    بلکه باید براهین عقلی و نقلی صحیح و غیر قابل خدشه برای خود فراهم کنند.
    کرامات فقط وقتی بعنوان استدلال پذیرفته میشود که از حالت کرامت صرف خارج شده و عنوان اعجاز داشته باشد و بحث معجزه و شرایط پذیرفتن معجزه و شرایط آورنده آن و موارد آن نیز بحث مفصلی دارد.
    اجمالاً عرض میکنم که معجزه در اصطلاح علم کلام، اختصاص به انبیاء دارد.
    بنابراین کراماتی که از غیر انبیاء صادر میشود به هیچ وجه قابل استدلال برای اثبات حقانیت شریعتی نیست.
    موفق باشید.
    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۳:۴۹

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار تدوین نمایش پست
    به نام خدا
    بخشي ديگر از سوالات جناب sasan2012 :
    شیعیان بیماران خود را به مرقد امامان (ع) می برند و هنگامی که شفا یافتند ، آن را نشانه بر حق بودن اسلام و شیعه می دانند ....
    بر فرض که بپذیریم شیعیان این کرامات را بعنوان برهان برحقانیت مذهب معرفی میکنند نه صرف مؤید.
    دراینحالت نکته دیگری که میتوان دراین پرسش مورد توجه قرار داد اینست که آیا منظور از شیعیان،همه شیعیان حتی علمای علوم دینیه هستند ؟
    آیا اگر یک فرد بیسواد یا حتی فرد تحصیلکرده ای که تحصیلات او در زمینه علوم دینی نیست(کسی که در زمینه علوم دینی بیسواد محسوب میشود) چنین استدلالی برای حقانیت مذهب خود داشت بازهم میتوان سوال فوق را مطرح نمود و این سوال را صحیح دانست؟
    آیا احدی از علمای کلامی امامیه هست که از کرامات مذکور بعنوان برهان برای اثبات حقانیت مذهب بهره برده باشد؟


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    جمع بندی




    با توجه به مطالبی که دردوپست قبلی عرض شد بنظر میرسد که سوال غلط هست.
    ایرادهائی هم که بر سوال وارد هست ذکر گردید و بصورت مختصر میتوان گفت:
    1-کسی استدلال به کرامات برای حقانیت مذهب نکرده
    2- برفرض که کسی چنین استدلالی کرده باشد،چون علمای علم کلام چنین استدلالی را برای این مدعا قبول ندارند،و متخصص در این امر هستند،لذا سخن افراد غیر متخصص در تعارض با افراد متخصص،هیچ اعتبار و قدرت و کارائی ندارد.


    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۹/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۳:۱۰

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    جمع بندی




    نتیجه گیری کلی:
    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار تدوین نمایش پست
    معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟
    در اصطلاح کلامی میان معجزه و کرامت تفاوتهائی وجود دارد.
    بعنوان مثال معجزه همراه با ادعای نبوت و تحدی میباشد.
    بنا براین معجزه بنابر اصطلاح کلامیِ شیعه،میتواند معیار حق باشد.
    اما کرامات چنین ویژگی ندارند.
    زیرا همراه با تحدی نیستند و چه بسا افرادی بواسطه مکر و حیله یا تسلط بر علوم خاصی بتوانند این امور را همانند سازی کرده و برای خود دکان و دستگاه ایجاد کنند.
    با توجه به اینکه مثالهایی که جناب ساسان2012بیان کردند همگی تحت عنوان کرامت قرار میگیرند نه معجزه،باید گفت
    این امور معیار شناخت حق نیستند گرچه گاهی فقط بعنوان مؤیّد ممکن هست کارایی داشته باشند نه بیشتر.

    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۹/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۱:۳۲

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    با سلام در بحث ميزان عمل چيست هم ميتوانيد مطالب مفيدي بخوانيد
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط همکار تدوین نمایش پست
    به نام خدا
    بخشي ديگر از سوالات جناب sasan2012 :
    شیعیان بیماران خود را به مرقد امامان (ع) می برند و هنگامی که شفا یافتند ، آن را نشانه بر حق بودن اسلام و شیعه می دانند ، در حالی که هر ساله هزاران نفر در هند برای معابد خود نذر و قربانی می کنند و هنگامی که به حاجت خود رسیدند آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند و همینطور مسیحیانی که به تمثال حضرت عیسی مسیح و مریم مقدس توسل می جویند و بعد از رسیدن به حاجت خود ، آن را نشانه بر حق بودن دین خود می دانند . حتی بت پرستان نیز برای بتهای خود قربانی می کنند و هرگاه که بر حسب اتفاق به خواسته خود برسند آن را در اثر عنایت بت های خود می دانند . در روانشناسی گاهی برای معالجه بیماران از دارونما استفاده می کنند و بدین صورت است که یک داروی بی خاصیت را به بیمار می دهند و به او می گویند که این دارو به سرعت بیماری تو را درمان می کند و جالب اینکه در بیشتر افراد این دارو اثر درمانی از خود نشان می دهد . نتیجه گیری کلی : معجزات و کرامات آیا می توانند معیاری برای شناخت حق باشند ؟
    در مورد این سوال باید گفت که :

    1- پيروان همه اديان و مذاهب به پيشوايان و نماد مذهبي‌شان متوسل مي شوند، ولي طبق مَثَل معروف: «هر گردو، گرد است، ولي هر گردي گردو نيست» . مقايسه توسلات شيعيان و مشاهد متبرکه امام معصوم(علیه السلام) با رسوم مذهبي ساير اديان و مذاهب بسيار دور از انصاف است.

    2- معجزه و کرامت که از سوي انبيا و اولياي معصوم اظهار شده ،نشانه حقانيت و دليل صدق گفتار آنان است ولي ممکن است برخي آن را نشانه حقانيت تلقي نکنند، از اين رو بسياري از مردم به ‌رغم معجزه و کرامت ،باز هم به آنان ايمان نمي‌آورده‌اند، ولي غير از اعجاز و کرامت ،دلايلي عقلاني و وحياني بسيار براي اثبات حقانيت ائمه وجود دارد . اعتقاد شيعيان به حقانيت ائمه بر آن دلايل عقلي و وحياني استوار است و نه بر آنچه در پرسش آمده، گرچه کرامت و اعجاز آنان در جاي خود حق و اطمينان‌آور است.
    بنابر اين دليل شيعيان بر حقانيت تنها اعجاز و کرامت نيست، بلکه اعجاز و کرامت تنها يکي از شواهد همه کس فهم است.


    3- بت‌پرستان، بت را به عنوان شريک خدا مي‌پندارند . مسيحيان مسيح را فرزند خدا مي‌دانند . پيروان ساير اديان ،هر کدام اعتقاد شرک‌آلود خود را دارند، ولي شيعيان شفا را از خداوند و درمان مريض را از او مي‌خواهند، ولي براي برآورده شدن حاجت‌شان به مرقد مطهر ائمه مراجعه نموده و به روح آنان متوسل مي‌شوند . خداوند را براي شفاي مريض‌هاي شان مي‌خوانند، چه بسا هم خداوند دعاي آنان را به برکت توسل به بندگان صالح خود حضرات معصومين مي‌پذيرد و مريض‌شان شفا مي‌يابد.

    ===> بنابر اين، شيعيان حقانيت ائمه را با دليل عقلي و وحياني پذيرفته‌اند . شفاي مريض‌هاي شان را هم از خداوند مي‌دانند.حضور آنان بر سر قبور ائمه و توسل به ارواح مطهر آنان به عنوان وسيله است که در قرآن کريم فرمود: «وابْتَغُوا إليهِ الوَسِلَة».(مائده/35)





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود