صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کدوم حق بزرگتره؟؟!!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کدوم حق بزرگتره؟؟!!!!




    سلام دوستان!
    درمورد حق مرد بر زن در جاهای مختلف روایاتی دیده ام که حق مرد بر زن بزرگتر از حق زن بر مرد است!
    آخرین جا که یادم میاد در رساله حقوق امام سجاد است که در مورد حق زوجه نوشته و اضافه کرده اند که:البته حق تو(مرد) بر او بزرگتر است!(قریب به این مضمون)چرا حقی که مرد بر زن دارد بزرگتر است؟.....

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    سلام و تشکر از این سوال زیبا

    همیشه «حق» در مقابل «وظیفه» است

    می تونید به این سوال جواب بدید که:

    از جهت شرعی، نه از جهت انگیزه های شخصی ،
    وظیفه ی مرد نسبت به زن بیشتره یا وظیفه ی زن نسبت به مرد؟


    سر بلند باشید

    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام دوستان!
    درمورد حق مرد بر زن در جاهای مختلف روایاتی دیده ام که حق مرد بر زن بزرگتر از حق زن بر مرد است!
    آخرین جا که یادم میاد در رساله حقوق امام سجاد است که در مورد حق زوجه نوشته و اضافه کرده اند که:البته حق تو(مرد) بر او بزرگتر است!(قریب به این مضمون)چرا حقی که مرد بر زن دارد بزرگتر است؟.....:gig:
    با سلام
    شاید هم منظور این بوده حقی که مرد باید برای زنش ایفا کند از حقی که زن باید برای شوهرش ایجاد کند بیشتر است.مثل حراست از خانواده.امرار معاش.بحث های مذهبی و غیره.
    حالا با توجه به اینکه در نزد خدا اونی که تقواش بالاتره ارج تره باید بگم که از لحاظ دینی شاید مد نظر نبوده و از لحاظ مادی مد نظر بوده.اما باز هم دوستان کارشناس جواب کامل را خواهند داد
    با تشکر
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    همانگونه که زن و مرد از نظر شرافت و ارزش انسانی برابر می‌باشند باید از حقو ق مشابه نیز برخوردار باشد چرا که که بین متشابه با مساوی بودن فرق است زیرا شکی نیست که لازمه اشتراک زن و مرد در شرافت و ارزش انسانی برابریش در حقوق انسانی می‌باشد و این دلیلی بر تشابه حقوق زن و مرد نمی‌باشد زیرا تساوی غیر از تشابه می‌باشد چون تساوی همان برابری است و تشابه یکنواختی می‌باشد .

    کدوم حق بزرگتره؟؟!!!!


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شک نیست که لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانى و برابرى آنان از لحاظ انسانیت، برابرى آن‏ها در حقوق انسانى است؛ اما تشابه آن‏ها در حقوق نه..
    کمیت غیر از کیفیت است. برابرى غیر از یکنواختى است. آن چه مسلم است این است که اسلام حقوق یک‏جور و یکنواختى براى زن و مرد قائل نشده است ولی هرگز امتیاز و ترجیح حقوقى براى مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام اصل مساوات انسان‏ها را درباره زن و مرد نیز رعایت کرده است.
    اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه حقوق آنها مخالف است.»
    در این که «این دو صنف با همدیگر متفاوت‏اند، از نظر خلقت طبیعى، جاى تردید نیست و در این باره تحقیقات به حد لازم و کافى انجام گرفته است. عنایت امر این است که آیا این اختلاف و تنوع در خلقت طبیعى زن و مرد باعث مى‏شود که یکى ناقص و دیگرى کامل باشد؟؟
    نه چنین چیزى نیست، این مسئله تنوع است، نه نقص و کمال.»
    این اختلافات، انعکاسى «در روبناى زندگى گذاشته است؛ نه در حقایق واقعى و جوهر حیات این دو صنف زن و مرد. آن چه ممکن است باعث اختلاف باشد، یک عده واقعیات است که ما آنها را مشاهده مى‏کنیم، مانند این که مرد نیروى بیش ترى در پیچیدن در لابه‏لاى تولیدات سخت اقتصادى و دفاع از کشور، تحمل مشقت‏ها و خشونت‏هاى زندگى دارد .
    شهید مطهرى مى‏فرماید: «آن‏چه از نظر اسلام مطرح است، این است که زن و مرد به دلیل این‏که یکى زن است و دیگرى مرد، در جهات زیادى مشابه یکدیگر نیستند، جهان براى آنها یک‏جور نیست، خلقت و طبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است، و همین ایجاب مى‏کند که از لحاظ بسیارى از حقوق و تکالیف و مجازات‏ها وضع مشابهى نداشته باشند.


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام دوستان!
    درمورد حق مرد بر زن در جاهای مختلف روایاتی دیده ام که حق مرد بر زن بزرگتر از حق زن بر مرد است!
    آخرین جا که یادم میاد در رساله حقوق امام سجاد است که در مورد حق زوجه نوشته و اضافه کرده اند که:البته حق تو(مرد) بر او بزرگتر است!(قریب به این مضمون)چرا حقی که مرد بر زن دارد بزرگتر است؟.....:gig:

    در رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) در مورد حق زن بر شوهر چنین آمده است :

    وَ اَمَّا حقّ رَعِيَّتِك بِمِلكِ النِّكاحِ فاءَن تَعلَمَ اءَنَّ اللَّه جعلها سكنا و مُستَرَاحا و اءُنسا و وَاقيَة و كذلك كُلّ واحد منكُما يَجبُ اءَن يَحمَدَ اللَّه على صاحبه و يعلم اءَنَّ ذلك نعمة منه عليه و وَجبَ اءَن يُحسِنَ صُحبةَ نعمَةَ اللَّه و يُكرِمَها و يَرفَقَ بها و اءِن كان حقُّك عليها اءَغلَظَ و طاعتك بها اءَلزَمَ فيما اءَحبَبتَ و كَرِهتَ ما لم تكن معصية فانَّ لها حقّ الرحمةِ و المُؤ انِسَةِ و مَوضِعَ السُّكون اليها قضاءَ اللَّذَّةِ الَّتى لابدَّ من قضائِهَا و ذلك عظيم و لا قوَّةَ الا باللَّه .

    و اما حق همسرت آن است كه بدانى ، خداوند متعال با آفرينش او، وسيله آرامش ، رفاه ، انس و نگهدارى تو را فراهم نموده و واجب است هر كدام از شما زن و شوهر بر نعمت وجود ديگرى ، خدا را سپاس گويد و بداند كه اين نعمت الهى است بر او. و بر تو واجب است كه نعمت الهى را گرامى داشته در معاشرت با او، خوشرفتارى و رفق پيشه كنى ؛ اگرچه حقّ تو بر زن سخت تر و رعايت محبوب و مكروه تو اگر معصيت و زياده خواهى نباشد بر او لازم تر است ؛ ولى زن حقّ مهربانى و انس بر تو دارد و جايگاه آرامش و آسايش غريزه اى است كه گريزى از انجام آن نيست و اين حقّ بزرگى است.


    حضرت سجاد (علیه السلام) دراینجا فرموده اند که حق مرد بر زن أغلظ است. أغلظ از ریشه غ ل ظ به معنای سخت و سفت است.پس
    أغلظ به معنای سخت تر است نه بزرگتر.
    بنابراین سوال که مطرح کردید بی معنا می شود .




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست



    حضرت سجاد (علیه السلام) دراینجا فرموده اند که حق مرد بر زن أغلظ است. أغلظ از ریشه غ ل ظ به معنای سخت و سفت است.پس


    أغلظ به معنای سخت تر است نه بزرگتر.






    بنابراین سوال که مطرح کردید بی معنا می شود .


    میشه بگید فرقش چیه؟!و اصلا"همین سخت تر یعنی چی؟!!!!!

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام دوستان!
    درمورد حق مرد بر زن در جاهای مختلف روایاتی دیده ام که حق مرد بر زن بزرگتر از حق زن بر مرد است!
    آخرین جا که یادم میاد در رساله حقوق امام سجاد است که در مورد حق زوجه نوشته و اضافه کرده اند که:البته حق تو(مرد) بر او بزرگتر است!(قریب به این مضمون)چرا حقی که مرد بر زن دارد بزرگتر است؟.....:gig:
    با سلام
    همواره در مقابل هر حقي ، تكليفي وجودداره ، در مورد مرد و زن و حقوق و تكاليف آندو نسبت به يكديگر ابتدا بايد ديد آيا به ازاي حق بيشتر ، تكليف سنگين تري نيز متوجه فرد است يا خير ، در صورتي بر حق بيشتر يكي از طرفين نقد بي عدالتي وارد است كه تكليف مساوي يا سبكتري داشته باشد .
    اما در مورد حق و تكليف مرد و زن نسبت به يكديگر ، آنگونه كه از قران و روايات بر مي آيد ، تكليف مرد نسبت به زن بيشتر است لذا حق او نيز بيشتر است .
    تكليف سر پرستي و مديريت خانواده ، تامين مخارج زندگي همسر ، انجام وظايف همسري ،تامين خوراك و پوشاك و مسكن و نفقه و مهريه و دفاع از حيثيت خانواده همه و همه بر عهده مرد است و اينها تكاليف و وظايف شرعي و بايد هايي است كه مرد در زندگي زناشويي بدان مكلف است .
    زن مكلف است به تمكين از همسر و بي اذن همسر از منزل خارج نشود و در غياب وي ، حافظ مال و ناموس او باشد .
    از آنجا كه تكاليف مرد سنگين تر است ، حقوق او نيز بيشتر است و اين مساله يك مقابله كاملا متعادلانه و يك موازنه صحيح در محور حق و تكليف است . مهم ، موازنه حق و تكليف براي يك فرد است . بي عدالتي در جايي است كه شخصي وظايف سنگينتر و حق كمتري داشته باشد .
    نكته بسيار مهم و حائز اهميت اينكه در بحث وظايف و تكاليف و حقوق درزندگي مشترك ، تكيه بر حق و تكليف محض است و آيات و رواياتي كه در اين زمينه وارد شده اند در مقام بيان حقوق و تكاليف صرفند .
    آيات و روايات ديگري نيز در زمينه تشويق و ترغيب مسلمانان به زندگي اخلاق محور - و نه قانون محور صرف - وجوددارند .
    كنار هم قرار دادن چنين روايات و دستوراتي منعكس كننده اين مساله است كه حقوق و تكاليف محض ، بيانگر خطوط قرمز بايد ها و نبايدها در زندگي مشترك هستند و طرفين اگر بدنبال زندگي با محوريت اخلاق اسلاميند بايد هر دو طرف بيش از محدوده تكاليف و وظايفشان در حق يكديگر گذشت و مهر داشته باشند . مشكل آنجاست كه يك طرف با اخلاق در زندگي مشترك برخورد كند و طرف ديگر با اهرم قانون و تكليف ، مسلما چنين روندي بتدريج منجر به تحميل وظايف سنگين تر در مقابل حقوق كمتري است و لذا فرد را بتدريج به سردي و بي مهري و تداعي ظلم سوق خواهد داد اما در خانواده اخلاق محور ، هر يك از طرفين از روي رضا و رغبت اقدام به انجام تكاليفي فرا تر از وظايفشان مي كنند زيرا در خانواده تزريق ايثار با دريافت مهر و عطوفت و قدر داني و ايثار متقابل توام است .
    لذا زماني كه از حق و تكليف سخن مي رود بايد بدانيم كه در محدوده تكليف و وظيفه صرف قدم مي نهيم و بايد با همين مناط و ملاك و معيار ، احاديث و دستورات را بسنجيم نه با معيار ايثار و گذشت و ... .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    307
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام

    چیزی که مسلم است این است که قران کلام حق است و چیزی که باز مسلم است این است که ما متاسفانه در ایران بعد از هزار و خورده ای سال هنوز یک ترجمه به دور از سلیقه شخصی از قران نداریم

    بارها در قران ذکر شده که قران برای هدایت بشر کافی است منتها حتی در حوزه ها هم یا اصلا با قران کاری ندارند و یا در حاشیه است که علامه طباطبایی هم این موضوع را اعلام کرده اند

    موضوعی که اکثر خانم ها با دیدن آن قران را می بندند این آیه است:

    سوره ۴: النساء - آیه 34

    الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿۳۴﴾

    که البته چون ترجمه صحیحی از آن نبود ننوشتم
    مهم این است که آیه دقیقا ترجمه شود نه تفسیر و البته ترجمه شود به دور از این : مثلا خدا گفته بزنید ولی منظورش این بوده که نزنید خیلی موارد از این گونه تناقضات حرفی را مفسرین بیان کرده اند که خدایشان بیامرزاد

    کلمه مهمی که در این آیه وجود دارد که مترجمان اصلا آنرا ترجمه نکرده اند که ما می گوییم قصدی در کار نبوده و علت کم سوادی است این است: نُشُوزَهُنَّ
    در زمانی که مصادف با نزول آیه است زنان اعراب رسمی داشته اند که بعد از خروج شوهر از خانه برای مدت طولانی زنها پارچه قرمز رنگی را از خانه آویزان می کرده اند تا نشان دهنده تنها بودن آنها باشد که به این فعل نُشُوزَ می گفتند پس متوجه می شویم که چه زنانی را قران امر به زدن آن هم بعد از تذکر کرده است:salavat10:

    اکثر خانمها با دیدن کلمه وَاضْرِبُوهُنَّ کتاب را بسته و داد پایمال شدن حقوق زن را سر می دهند

    مسئله مهم اگر کسی خواست ثابت می کنم خدا به خانم ها هم احترام بیشتری گذاشته هم بیشتر مواظب آنها است ( برای کسانی که دوست دارند از این کلمه استفاده می کنم فمینیست )
    :salavat10:

    آگاه باشیم

    حسین(علیه السلام) را سهل انگاری منتظرانش به شهادت رساند که لعنت خدا بر آنان

    قال رسول الله (صلی علی محمد و آل محمد):
    زمانیکه در امتم بدعتها هویدا شد بر عالم است که علمش را آشکار کند ، هرکه نکند لعنت خدا بر او باد

  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    تا جايي كه بنده اطلاع دارم
    در قرآن هم آمده كه آقا سرپرست همسر خود است .
    بنده فكر مي كنم چون آقايان زحمت بيشتري مي كشند در سختيهاي مختلف سرما و گرما و عرق ريزان براي خانواده خويش با اين قبيل زحمات مي جنگد .
    البته شايان ذكر است كه خانمها نيز به اندازه آقايان زحماتي را متحمل مي شوند .
    ولي در مجموع قوانيني كه در عالم وجود دارد خداوند آنها را قرار داده است .
    ویرایش توسط sebastian1361j : ۱۳۸۹/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۳:۲۶
    اي پادشه خوبان داد از غم تنهايي دل بي تو به جان آمد وقت است كه باز آيي

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود