صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تنها اطاعت از خدا فطری ست ولی پیامبر نه!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    تنها اطاعت از خدا فطری ست ولی پیامبر نه!




    سلام
    یک سوال مدت هاست فکر من رو به خودش مشغول کرده
    ما میگیم خداوند یکی ست و برخی از نیاز ها رو در وجود آدم ها به طور فطری قرار داده
    مثل میل پرستش
    همینطور خود خدا این حس رو در وجود آدم ها گذاشته که در برابر اطاعت از دیگران سرسختی نشان بدند و زیر بار حرفشون نرند

    خب پس چطور خدا انتظار داره که ما حرف پیامبرانش رو بپذیریم؟
    مگر حس اطاعت نکردن از افراد خدا دادی نیست؟ مثل حس های گرسنگی ، تشنگی و..
    پس این دوگانگی به چه معناست؟





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    پیامبر (ص) بر مسلمانان ولایت معنوی دارند.
    به این ترتیب که ایشان روح وجان مومنان خالص را نه از راه اموزش معمولی وعمومی بلکه از طریق معنوی وغیبی پرورش میدهند و به کمال وتقرب الهی میرسانند.همچنان که علی(ع) میفرماید:

    رسول خدا (ص)دری از علم بر روی من گشودکه از ان؛ هزار در دیگر گشوده می شد .
    که البته این امر از طریق اموختن معمولی نبود، بلکه باطنی ومعنوی بوده که چگونگی ان بر ما آشکار نیست
    بهره مندی انسانها از این هدایت معنوی که نتیجه ی ولایت معنوی است،به درجه ی ایمان؛ اخلاص وعمل بستگی دارد و مومنان هریک به میزان ظرفیت وجودی خود از این ولایت میتوانند درک کنند وبهره ببرند

    واین موضوع در ایات قران کریم نیز اشاره شده که ایه ی 15 سوره ی شوری نیز نمونه ی این قول است .

    ......................................... حق یارتان .............................................


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام همانطوركه به قول خودتان رجوع به خالق فطري است و رجوع به فرستاده او-درصورت عدم دسترسي به خالق-هم فطري است .
    ویرایش توسط محمودسبطالشيخ انصاري : ۱۳۸۹/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۲:۱۰ دلیل: زيادي كلمه انسان

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما

    اطاعات از پیامبر، در عرض اطاعت از خداوند نیست. بلکه در طول اطاعت خدا و بلکه مصداق عینی اطاعت خداوند متعال هست.

    اگر ترکیب «أطیعوا الله» و «أطیعوا الرسول» را در قرآن جستجو کنید، نتایجی که از این جستجو بدست می آید، حاکی از همین امر دارد.

    مواردی را بنده در ذیل عرض می کنم:

    (اگر لیست زیر باز نشد، یکبار صفحه را رفرش بفرمایید، درست میشه.)

       


    ----------------------------------------------------------------

    قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ الْكَافِرِینَ

    بگو: «از خدا و فرستاده (او)، اطاعت کنید! و اگر سرپیچی کنید، خداوند کافران را دوست نمی‌دارد.»

    «آل عمران/32»

    ----------------------------------------------------------------

    وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

    و خدا و پیامبر را اطاعت کنید، تا مشمول رحمت شوید!

    «آل عمران/132»

    ----------------------------------------------------------------

    یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَیرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا

    ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.

    «النساء/59»

    ----------------------------------------------------------------

    وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّیتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ

    اطاعت خدا و اطاعت پیامبر کنید! و (از مخالفت فرمان او) بترسید! و اگر روی برگردانید، (مستحق مجازات خواهید بود؛ و) بدانید بر پیامبر ما، جز ابلاغ آشکار، چیز دیگری نیست (و این وظیفه را در برابر شما، انجام داده است).

    «المائدة/92»

    ----------------------------------------------------------------

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَینِكُمْ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

    از تو درباره انفال [= غنایم، و هرگونه مال بدون مالک مشخص‌] سؤال می‌کنند ؛ بگو: «انفال مخصوص خدا و پیامبر است؛ پس، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و خصومتهایی را که در میان شماست، آشتی دهید! و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید اگر ایمان دارید!

    «الأنفال/1»

    ----------------------------------------------------------------


    یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ

    ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید؛ و سرپیچی ننمایید در حالی که (سخنان او را) می‌شنوید!

    «الأنفال/20»

    ----------------------------------------------------------------

    وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

    و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!

    «الأنفال/46»

    ----------------------------------------------------------------

    قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ

    بگو: «خدا را اطاعت کنید، و از پیامبرش فرمان برید! و اگر سرپیچی نمایید، پیامبر مسؤول اعمال خویش است و شما مسؤول اعمال خود! اما اگر از او اطاعت کنید، هدایت خواهید شد؛ و بر پیامبر چیزی جز رساندن آشکار نیست!»

    «النور/54»

    ----------------------------------------------------------------

    وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

    و نماز را برپا دارید، و زکات را بدهید، و رسول (خدا) را اطاعت کنید تا مشمول رحمت (او) شوید.

    «النور/56»

    ----------------------------------------------------------------

    یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ

    ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازید!

    «محمد/33»

    ----------------------------------------------------------------

    أَأَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَیكُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

    آیا ترسیدید فقیر شوید که از دادن صدقات قبل از نجوا خودداری کردید؟! اکنون که این کار را نکردید و خداوند توبه شما را پذیرفت، نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید و خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید و (بدانید) خداوند از آنچه انجام می‌دهید با خبر است!

    «المجادلة/13»

    ----------------------------------------------------------------

    وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّیتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ

    اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید پیامبر را؛ و اگر روی‌گردان شوید، رسول ما جز ابلاغ آشکار وظیفه‌ای ندارد!

    «التغابن/12»

    ----------------------------------------------------------------


    در این آیات شریفه ای که ذکر شد، هر کجا امر به اطاعت از خدا آمده، کنارش امر به اطاعت از رسول خدا هم آمده است. درست عین مولائی که به بنده اش امر می کند: در این کار از فلانی اطاعت کن و امر او امر من است.


    ضمن اینکه خداوند متعال در مورد پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله در سوره مبارکه نجم می فرماید:


    وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَى«3»
    و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید!

    إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَى«4»
    آنچه می‌گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست!


    این یعنی: حرف او حرف من است، اطاعت او هم اطاعت من است.

    .



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
    باسلام انسان همانطوركه به قول خودتان رجوع به خالق فطري است و رجوع به فرستاده او-درصورت عدم دسترسي به خالق-هم فطري است .

    سلام علیکم

    عدم دسترسی به خالق!!!! لطفا" توضیح میدهید ؟ یعنی چطوری؟

    این عدم دسترسی به خالق چه وقت حادث میشود ؟؟؟


    .................................... حق یارتان ................................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۲/۱۷ در ساعت ۱۳:۰۷

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    ما میگیم خداوند یکی ست و برخی از نیاز ها رو در وجود آدم ها به طور فطری قرار داده مثل میل پرستش.
    همینطور خود خدا این حس رو در وجود آدم ها گذاشته که در برابر اطاعت از دیگران سرسختی نشان بدند و زیر بار حرفشون نرند
    خب پس چطور خدا انتظار داره که ما حرف پیامبرانش رو بپذیریم؟
    اگر نیازها و خواسته های بشری را فطری بدانیم (چون وارد شدن به این مقوله بحث دیگری است و انحراف تاپیک را باعث می شود) در دو مرحله جواب ممکن است:
    اول:
    وابستگی ما به مال فطری است.
    چرا آنرا بعنوان پرستش، برای معبود هزینه می کنیم؟

    توضیح بیشتر:
    پرستش یعنی خضوع، خضوع بدون هیچ هزینه ای ممکن نیست.
    کدام پرستنده ای را سراغ دارید که حداقل از مالش چیزی برای معبود ندهد یا نذر نکند؟
    به آئین های مختلف نگاه کنید.
    هزینه اداره معابد از کجا تأمین می شود؟
    پس عابد حاضر است برای معبودش هزینه کند.
    حال سؤال من از شما این است که هزینه کردن مالی که با زحمت بدست می آید طبق فطرت است؟
    اگر همان مال گم شود غصه می خوریم، چون وابستگی انسان به مال فطری است.
    پس بر خلاف فطرت، برای پرستش فطری هزینه می کنیم.

    دوم:
    آنچه که فطری است پرستش است نه پرستش خدا.
    هیچ پیامبری نیامده است اصل پرستش را تبلیغ کند.
    پیامبران با توجه به نیاز فطری بشر به پرستش و بکار گیری عقل آنان، خدا را بهترین معبود معرفی کردند.
    پس پرستش خدا کار فطری عقلائی است.
    حال چگونه خدا را پرستش کنیم؟
    چگونه او را دوست داشته باشیم؟
    بهتر است از خودش بپرسیم، همانطور که وقتی بخواهیم دوستمان را شاد کنیم ازش می پرسیم:
    برایت چه بخرم؟
    او می گوید فلان.
    حالا چگونه می شود از خواست خدا آگاه شد؟
    او چگونه پرستیدنی را دوست دارد؟
    او چگونه راضی می شود؟

    به نظر شما جواب سؤالات فوق را می توان با فطرت داد؟
    قطعا جواب منفی است، چون خدا موجود مادی نیست تا از طریق صدا و اشاره به ما بفماند که چکنیم، بلکه باید به وسیله ای (قابل درک برای ما) خواسته هایش را بفرماید.
    وسیله قابل درک برای ما یعنی، یعنی وسائل مادی، کسانی از جنس ما.
    فطرت به همراه عقل می گوید: حتما باید او را دوست داشت و پرستید هرچه بگوید (حتی بر خلاف میل ما) باید انجام داد، او خواسته هایش را از طریق نمایندگانش به ما می گوید.
    در استدلالهای فوق عقل و فطرت در هم آمیخته اند.

    پس اصل قبول پرستش از ناحیه فطرت است و کسی تضمین نکرده و نگفته تمام امورات مربوط به پرستش نیز فطری باشد.
    موفق باشید
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۲:۵۷


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام عليكم بعني خالق مستقيما بانوع انسان صحيت نمي كندبلكه بلكه به وسيله افرادي شايسته نيازهاي انسانها-مثل دين - رابه آنان ابلاغ مي كند. العبدمحمود


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
    باسلام انسان همانطوركه به قول خودتان رجوع به خالق فطري است و رجوع به فرستاده او-درصورت عدم دسترسي به خالق-هم فطري است .
    محمودسبطالشيخ انصاريسلام عليكم بعني خالق مستقيما بانوع انسان صحيت نمي كندبلكه بلكه به وسيله افرادي شايسته نيازهاي انسانها-مثل دين - رابه آنان ابلاغ مي كند. العبدمحمود
    سلام علیکم گرامی

    البته متوجه هستم که هر انسانی ظرفیت پذیرش وحی الهی را ندارد ومراتب دریافت از غیب برای انسانها ، متفاوت است که بالا ترین درجات این دریافتهای غیبی هم مخصوص پیامبران الواالعزم میباشد اما گمان نکنم این موضوع مانند نیاز فطری به اطاعت و پرستش خداوند عمومیت داشته باشد .بلکه این مطلب در مرحله ی ذات انسان بیان میشود که اخص است از مرحله ی عام فطرت و محدودیتش وضوح بیشتری دارد . نظر جناب عالی غیر از این است؟
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۲:۲۴

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    سلام علیکم

    پیامبر (ص) بر مسلمانان ولایت معنوی دارند.
    به این ترتیب که ایشان روح وجان مومنان خالص را نه از راه اموزش معمولی وعمومی بلکه از طریق معنوی وغیبی پرورش میدهند و به کمال وتقرب الهی میرسانند.همچنان که علی(ع) میفرماید:

    رسول خدا (ص)دری از علم بر روی من گشودکه از ان؛ هزار در دیگر گشوده می شد .
    که البته این امر از طریق اموختن معمولی نبود، بلکه باطنی ومعنوی بوده که چگونگی ان بر ما آشکار نیست
    بهره مندی انسانها از این هدایت معنوی که نتیجه ی ولایت معنوی است،به درجه ی ایمان؛ اخلاص وعمل بستگی دارد و مومنان هریک به میزان ظرفیت وجودی خود از این ولایت میتوانند درک کنند وبهره ببرند

    واین موضوع در ایات قران کریم نیز اشاره شده که ایه ی 15 سوره ی شوری نیز نمونه ی این قول است .

    ......................................... حق یارتان .............................................

    یه طوری میگید انگار که شما زمان پیامبر بودین!

  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    با سلام به شما دوست عزیز

    اگر نیازها و خواسته های بشری را فطری بدانیم (چون وارد شدن به این مقوله بحث دیگری است و انحراف تاپیک را باعث می شود) در دو مرحله جواب ممکن است:
    اول:
    وابستگی ما به مال فطری است.
    چرا آنرا بعنوان پرستش، برای معبود هزینه می کنیم؟

    توضیح بیشتر:
    پرستش یعنی خضوع، خضوع بدون هیچ هزینه ای ممکن نیست.
    کدام پرستنده ای را سراغ دارید که حداقل از مالش چیزی برای معبود ندهد یا نذر نکند؟
    به آئین های مختلف نگاه کنید.
    هزینه اداره معابد از کجا تأمین می شود؟
    پس عابد حاضر است برای معبودش هزینه کند.
    حال سؤال من از شما این است که هزینه کردن مالی که با زحمت بدست می آید طبق فطرت است؟
    اگر همان مال گم شود غصه می خوریم، چون وابستگی انسان به مال فطری است.
    پس بر خلاف فطرت، برای پرستش فطری هزینه می کنیم.
    سلام
    سوال جالبی مطرح کردین
    ببینین درست متوجه شدم؟
    شما میخواین با استفهام انکاری به من بفهمونین که هر کاری که انجام میدیم الزاما از فطرت سرچشمه نگرفته
    این قبول
    یعنی حب مال فطری هست ولی خرج کردنش نه
    ولی ما برای محبوبمون به راحتی مالی رو خرج میکنیم یا هدر میدیم.
    بله؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    دوم:
    آنچه که فطری است پرستش است نه پرستش خدا.
    هیچ پیامبری نیامده است اصل پرستش را تبلیغ کند.
    پیامبران با توجه به نیاز فطری بشر به پرستش و بکار گیری عقل آنان، خدا را بهترین معبود معرفی کردند.
    پس پرستش خدا کار فطری عقلائی است.
    حال چگونه خدا را پرستش کنیم؟
    چگونه او را دوست داشته باشیم؟
    بهتر است از خودش بپرسیم، همانطور که وقتی بخواهیم دوستمان را شاد کنیم ازش می پرسیم:
    برایت چه بخرم؟
    او می گوید فلان.
    حالا چگونه می شود از خواست خدا آگاه شد؟
    او چگونه پرستیدنی را دوست دارد؟
    او چگونه راضی می شود؟
    اصلا این قسمت رو متوجه نشدم
    ببخشیدا

    ویرایش توسط رضوانه : ۱۳۸۹/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۷:۵۷


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود