جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان چگونه به صفت حیوانیت متصف مى شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انسان چگونه به صفت حیوانیت متصف مى شود؟




    انسان چگونه به صفت حیوانیت متصف مى شود؟
    (از)قرآن مجید استفاده مى شود که علّت اساسى خروج انسان از انسانیت، غفلت از خدا است: "براى جهنم بسیارى از جن و انس آفریده ایم. زیرا دل هایى دارند که با آن نمى فهمند و چشمهایى که با آن نميبینند و گوش هایى که با آن نمى شنوند. آنان مانند چهارپایانند، بلکه گمراه ترند. آنان غفلت زدگان هستند".(1)
    کسانى که تنها به خواب و خور و شهوت جنسى مى پردازند و هدفى جز شکم ندارند، به رغم داشتن عقل سالم و چشم بینا و گوش شنوا و استعداد و تفکر و نیروى خِرَد به بیراهه مى روند. اینان به خوى حیوانى مبتلا شده اند، همان طورى که امام على(ع) مى فرماید: "همانند حیوانات پروارى که تنها به علف مى اندیشند و یا حیوانات دیگرى که در چراگاهها رها شده اند و از این طرف و آن طرف خرده علفى بر مى گیرند".(2)
    غفلتى که علت و عامل اتصاف برخى انسانها به خوى حیوانیت مى گردد، غفلت از توحید و نبوّت و معاد است. اگر انسان ارتباط خود با خدا را درک نکند، نميتواند خود را بشناسد. قرآن کریم فراموشى انسانیت را پیامد غفلت از خدا مى داند.(1)
    غفلت از خود باعث مى شود که بُعد معنوى انسان فراموش شود و به جرگه حیوانات وارد گردد.
    به عبارت دیگر انسانى که تمام خواسته ها و کارها و آرزوهایش، منحصر در خواسته هاى حیوانى و ارضاى شهوات باشد و همه چیز او در زندگى مادى و طبیعى خلاصه شود، به صفت حیوانیت متّصف شده است.

    پى نوشتها:
    1. اعراف (7) آیه 179.
    2. نهج البلاغه، نامه 45.
    3. حشر (59) آیه 19.

    منبعhttp://www.pasokhgoo.ir
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۱:۱۷
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    بسم الله علیم حکیم

    با عرض سلام و ســــپاس خدمت شما مهربان گرامی من باب طرح این مطلب .
    هنگامیکه فرمایشات شما رو می خوندم ناخود آگاه به یاد اون شعر معروف مولانا سعدی علیه الرحمه افتادم با نام آدمیت که در بیتی می فرماید
    خور و خواب و خشم و شهوت شغب است ظلم و ظلمت بدر آی تا ببینی تو مکان آدمیت.
    در ابتدا آیه طیبه ای از سوره اعراف آوردید که در ادامه فرمایشات شما شرح مضمون این آیه شریفه را عرض می کنم.

    وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿179﴾


    و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند

    کسانی هستند که بواسطه اعراض و روی برگرداندن از حقیقت با خود خواهی و طمع به آنچه که ما مطاع دنیا می دانیم و می نامیم

    مرتکب ظلم می شوند مقصود این آیه شریفه است که در جای دیگر خداوند می فرماید ما بر چشمها گوشها و قلوبشان مهر نهده ایم

    لذا ای پیامبر سخنان تو که همان کلام خداوند است آنها نمی شنوند.

    این اشخاص هنگامی که با رضای خداوند رو برو شدند و رضای خداوند را در تضاد با خواستهای نفسانیشان یافتند از کلام خداوند روی

    برگرداندند و کافر شدند و کفرشان به شرک تبدیل شد و در نهایت گوشها قلب و چشمانشان از جذب کلام نور نا توان گشت.
    هرکه شد محرم دل در حرم یار بماند / وانکه این کار ندانست در انـــــــــکار بماند.


    اللــــــــــــــــــــــ ه ولی الذین آمنــــــــــــــــــــــ ــــو ا یخرجهم من الظلمات الی النــــــــــــــــــــــ ور
    والذین کفـــــــــــــــــــروا اولیائهم الطاغوت یخـــــــــــــــــرجونهم من النــــــــــــــــــور الی الظـــــــــــــــــــــل مات
    اولئک اصحاب النــــــــــــــــــــــ ــــار هــــــــــــــــــــــــ ـــــم فیها خالــــــــــــدون
    صدق الــــــــــــــــله العلی العظـــــــــــــــــــــ ـــیم


    یاحق


    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود