صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردان به کمال میرسند ولی زنان به کمال نمیرسند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    مردان به کمال میرسند ولی زنان به کمال نمیرسند؟




    سلام

    حضرت رسول(ص) فرمود: "مردان بسياري به حد كمال رسيدند، ولي از زنان چهار زن تكامل يافته و به سر حدّ كمال واقعي رسيده اند: آسيه، مريم، خديجه و فاطمه". آيا زنان ديگري چون حضرت زينب و ... به سر حدّ كمال نرسيده اند؟ آيا رسيدن مردان به كمال و نرسيدن زنان از استعداد ذاتي آنان است؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    سلام بر رضوانه گرامی.
    حتما می دانید که مطلبی رو که شما مطرح فرمودید یک مطلب معمولی فقهی نیست . این مطلب مربوط به حکمت الهی در خلقت زنان است . اما قبل از طرح مطلب باید نکته ای عرض کنم . این روایت بطور کامل ذکر نگردیده است.
    چراکه هدایت متعلق به تمام انسانهاست چه مرد و چه زن ولی هرکدام به طریقی مسیر قربتا الی الله را طی می کنند.
    تعالی زن با مرد متفاوت است مرد و زن هردو تزکیه نفس و تقوی را پس از مرحله طلب دارندولی زن بواسطه یک خاصیت و یک موهبت راهی که مردان به 70 سال سلوک حقیقی طی می کنند تنها با مادر شدن طی می کنند.
    چطور ؟
    مردان تا بخواهند به این شعور و مرتبت عشق که مادران در حق فرزندانشان دارند برسند باید طی طریقی سالم ممتد و بدون گمراهی را داشته باشند.
    برای اثبات این مطلب کافیست به رفتارهای خودمان در حق مادرمان دقت کنیم. او بواسطه اینکه مادر است (و چه دانسته و با علم و چه ندانسته ) به فرزندش عشق می ورزد . او بی دریغ می بخشد و حتی هنگامیکه فرزند بارها قلبش را بدرد می آورد او بسرعت فراموش کرده و دوباره عشقش را به پای فرزندش می ریزد.
    من در اینجا گریزی می زنم به کلام مسیح روح الله ع تا ارزش و شان این عشق را نزد خدا محک بزنیم.
    حضرت مسیح علیه السلام در پاسخ به یوحنا می فرماید . اگر میخواهی بدانی خداوند چه اندازه بندگانش را دوست می دارد همینقدر کافیست بدانی که آن هنگام که بواسطه گناهی قلبت آزرده می گردد و خود را برای انجام آن گناه شماطت می کنی آن هنگام خداوند برای تسلی بنده اش بسویت می آید . این را بدان یوحنا خداوند متعال می فرماید بنده ام بواسطه گناهی دلش شکسته و رنج می برد . او غیر از من کسی را ندارد پس به یاری و تسلی خاطرت به تو نزدیک می گردد.

    وقتی من این کلام مسیح ع راشنیدم ناخود آگاه عشق مادر را برای محک زدن با رافت خداوند مقایسه کردم.
    (هرچندکه دیدم که اگر ما خطائی بکنیم و آزرده خاطر شویم مادرمان شاید برای بار نخست ولی برای دومین بار هرگز برای دلجوئی ما نمی آید)
    این حکایت رانفل کردم که تا حدودی ارزش مادر شدن معلوم گردد. لذا زن به همین واسطه به مراتب بالای قربتا الی الله می رسد.
    در مورد کسانیکه ازدواج نمی کنند باز این عشق در درونشان هست و خداوند متعال هرگز نعمتی را به بهائش نداده و نمی دهد .
    حضرت امام کلامی را می فرماید که بسیار مشهور است:
    از دامن زن مرد به معراج می رود.
    یعنی هر زن نیکی باعث تعالی مرد نیز می گردد و لذا نجات یک انسان نجات یک جامعه است و ثوابش بی حد.
    در انتها باید عرض کنم که زن نمی تواند خداوند را به اندازه فرزندش دوست داشته باشد و این شرکیست که باعث تقرب درگاه الهی می گردد.
    چون خداوند به این شرک رضاست.
    به دلیل این شرک زن نمی تواند مانند مرد طی طریق نماید و مرد نیز همچنین.
    در نزد مادر و زن خداوند حرامهائی را حلال نموده که اگر بدانید دست از اعتراض می کشید و جز حمد یگانه من و ما چیزی به زبان و دل نمی آورید.
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۸۹/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۹:۲۸
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام

    حضرت رسول(ص) فرمود: "مردان بسياري به حد كمال رسيدند، ولي از زنان چهار زن تكامل يافته و به سر حدّ كمال واقعي رسيده اند: آسيه، مريم، خديجه و فاطمه". آيا زنان ديگري چون حضرت زينب و ... به سر حدّ كمال نرسيده اند؟ آيا رسيدن مردان به كمال و نرسيدن زنان از استعداد ذاتي آنان است؟
    سلام

    در پاسخ به این سوال باید چند نکته را در نظر گرفت:


    - انسان دارای دو بعد است . بعد جسمانی (که همین بدن مادی ما است) و بعد روحانی(که همان نفس و روح ما است.)
    در انسان، اصالت‌ با روح‌ است‌ نه‌ بدن، حال‌ آنکه‌ جنسیت(زن و مرد بودن)، امری‌ بدنی‌ است‌ و روح‌ و حقیقت‌ انسان، جنسیت‌ ندارد.
    این روح و حقیقت انسان است که به کمال و سعادت می رسد نه بدن مادی آن ها.
    ====> زن و مرد هر دو می توانند به کمال برسند و هیج تفاوتی بین آن ها نیست.


    - انسان در سایه عبادت و اطاعت حق می تواند به کمال برسد.
    اطاعت و عبادت هم بین زن و مرد مشترک است.
    پس راه تکامل نیز بین زن و مرد مشترک است.

    توضیح: در نیایش و عبادت هیچ فرقی بین زن و مرد نیست. مهمترین مناجات ها را برای زن و مرد یکسان ترویج کرده اند. هیچ جا نگفته اند شما مردها دعای کمیل و جوشن بخوانید اما زن ها حق خواندن این دعاها را ندارند.
    بنابراین آنچه به نام کمال حقیقی است(که مناجات ها ، دعاها،ثناها،نیایشها،عبادت ها و اطاعت ها ظهور کرده است.) سهم زن و مرد یکی است. اگر زنی در خواندن مناجات شعبانیه یا جوشن کبیر، موفق تر از مرد باشد توفیقش در تکامل نیز بیشتر از مرد خواهد بود ، نصیب زن ها در مسأله مناجات و پند و اندرزگیری اگر بیشتر از مردها نباشد کمتر نیست زیرا یک موجود عاطفی رقیق القلب است و در راه ذات اقدس اله رقت دل و عاطفه و احساس نقش مؤثری دارد بنابراین او می تواند در این راه از مردها ، موفق تر باشد. (ر.ک: زن در آئینه جمال و جلال،آیة الله جوادی آملی،ص203-205)


    - معیار کمال از منظر قرآن تقرب به خدا است که از آن به تقوا یاد شده است.و تمامی کمالات در سایه این اصل سنجیده می شوند.
    هرکسی که تقوای بیشتری داشته باشد دارای کامل بیشتری است. (هیچ جای قرآن نیامده که مردها بیشتر از زنان به کمال می رسند.)


    - در مورد روایتی که ذکر کردید:

    اولا تنها با دیدن یک روایت نباید یک نتیجه قطعی گرفت و حکمی را صادر کرد. باید روایات دیگر را دید. همچنین باید دید این روایت را در چه شرایطی معصوم فرموده اند.( همه این ها در صورتی است که روایت جعلی نباشد.)

    ثانیا ذکر نام‌ چهار زن‌ که به کمال واقعی رسیده اند‌ بمعنای‌ انحصار در ایشان‌ نیست.

    ثالثا بسیاری‌ از زنان‌ هستند که‌ فضائلشان‌ در تاریخ‌ ثبت‌ نشده‌ است.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    حضرت رسول(ص) فرمود: "مردان بسياري به حد كمال رسيدند، ولي از زنان چهار زن تكامل يافته و به سر حدّ كمال واقعي رسيده اند: آسيه، مريم، خديجه و فاطمه". آيا زنان ديگري چون حضرت زينب و ... به سر حدّ كمال نرسيده اند؟ آيا رسيدن مردان به كمال و نرسيدن زنان از استعداد ذاتي آنان است؟

    سلام خواهر گرامی
    بنده روایات مرتبط با این باب را بررسی کردم اما ابتدای آنچه که شما نقل نموده اید، در احادیث این باب وجود ندارد یعنی این قسمت از نقل شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    حضرت رسول(ص) فرمود: "مردان بسياري به حد كمال رسيدند، ولي از زنان چهار زن تكامل يافته و به سر حدّ كمال واقعي رسيده اند
    در هیچ حدیثی وجود ندارد.
    و همین اشتباه نقل، این اشکال را برایتان ایجاد نموده است:
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    آيا زنان ديگري چون حضرت زينب و ... به سر حدّ كمال نرسيده اند؟ آيا رسيدن مردان به كمال و نرسيدن زنان از استعداد ذاتي آنان است؟
    توجه شما را به احادیث این باب (یعنی احادیثی که نام این چهار بانوی بزرگوار را در کنار هم ذکر نموده است و مطلبی درباره ایشان فرموده است)، جلب می نمایم که همگی دال بر عظمت و شرافت این بزرگواران و در صدد بیان برتری بر سایر زنان عالم است اما در هیچیک کمال یا فضیلت سایر بانوان بزرگ عالم را انکار و نفی نمی کند؛
    به تعبیر دیگر اثبات شیء، نفی ما عدا نمی کند؛ این احادیث در بیان فضیلت این بانوان بزرگ است، اما نه کسب کمال را منحصر به این آنان دانسته و نه دستیابی به کمال را از سایر زنان نفی می نماید.

    و اما دسته بندی کلی احادیث این باب:

    1-احادیثی که می فرماید بهشت مشتاق این چهار بانوی بزرگوار است مانند:
    وَ مِنْ كِتَابِ مَوْلِدِ فَاطِمَةَ لِابْنِ بَابَوَيْهِ رُوِيَ أَنَّ النَّبِيَّ (ص) قَالَ اشْتَاقَتِ الْجَنَّةُ إِلَى أَرْبَعٍ مِنَ النِّسَاءِ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ وَ آسِيَةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ زَوْجَةِ فِرْعَوْنَ وَ هِيَ زَوْجَةُ النَّبِيِّ ص فِي الْجَنَّةِ وَ خَدِيجَةَ بِنْتِ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةِ النَّبِيِّ ص فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (ص) (بحارالأنوار، ج43/ص53)

    2- احادیثی که می فرماید خداوند سبحان، این چهار بانوی بزرگوار را برگزید مانند:
    عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنَ النِّسَاءِ أَرْبَعاً مَرْيَمَ وَ آسِيَةَ وَ خَدِيجَةَ وَ فَاطِمَةَ الْخَبَرَ (بحارالأنوار، ج14/ص201)

    3-احادیثی که می فرماید این چهار بانوی بزرگوار، برترین و بهترین زنان بهشتی هستند مانند:
    عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ خَطَّ رَسُولُ اللَّهِ ص أَرْبَعَ خُطَطٍ فِي الْأَرْضِ وَ قَالَ أَ تَدْرُونَ مَا هَذَا؟ قُلْنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَفْضَلُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ أَرْبَعٌ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ (بحارالأنوار، ج14/ص201)

    در روایتی دیگر مضمون روایت بالا با تعبیر «خَيْرُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ» نقل شده (بحارالأنوار، ج13/ص162).

    أَفْضَلُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ یعنی برترین زنان بهشتی و خَيْرُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ یعنی بهترین زنان بهشتی،


    و در روایتی دیگر هم این مضمون با تعبیر «سَيِّدَاتُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» آمده است. (بحارالأنوار، ج43/ص51).


    می بینید که این دسته از روایات (که منظور سؤال شما بود)، فقط برتری و فضل این چهار بانو را اثبات می کند و هیچ کمالی را از دیگر زنان عالم سلب نمی کند و هیچ نقصی برای استعداد ذاتی زنان بیان نمی کند؛ اتفاقا به عکس آنچه شما فرموده اید، در این دسته از روایات، فضل و کمال زنان دیگر هم قابل اثبات است و آن استفاده از صفت تفضیل در روایت است:

    أَفْضَلُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ : برترین زنان بهشتی
    خَيْرُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ : بهترین زنان بهشتی

    صفت تفضیلی در جایی بکار برده می شود که اصل صفت در بین افراد باشد و بعد نام گروهی که در آن صفت ممتازند، صریحا ذکر شود؛ در اینجا هم که فرمود: اینان برترین (أَفْضَلُ) و بهترین (خَيْرُ) زنان بهشتی اند، بدین معناست که دیگر زنان بهشتی هم به فضل و کمال رسیده اند، اما اینها بیشتر پس نه تنها نقصی برای دیگر زنان ذکر نشده که کمالات آنها را هم برشمرده است.

    این از جهت روایتی که شما اشاره فرمودید، اما به طور کلی اسلام هیچگونه نقصی برای زنان قائل نیست و اشکالاتی که در باب حقوق زن مطرح می شود و ریشه اصلی این مباحث است بخاطر خلط مبحث تساوی و تشابه حقوق زن و مرد است که همه آن ایرادها هم در جای خود جواب داده شده و خواننده سلیم را به درک صحیح مطلب هدایت نموده است. در اسلام، زنان همتای مردان می توانند تمام قله های کمال را فتح نمایند و از این جهت هیچگونه نقصانی ندارند. این معنا با آیات و روایات بسیاری قابل اثبات است و از حوصله این بحث خارج است اما به عنوان مشتی از خروار تنها به یک آیه اشاره می نمایم:

    إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقِينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعِينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمِينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً (احزاب/35)

    به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.

    درباره شأن نزول این آیه جمعى از مفسران گفته‏اند: هنگامى كه اسماء بنت عميس، همسر جعفر بن ابى طالب با شوهرش از حبشه بازگشت به ديدن همسران پيامبر ص آمد، يكى از نخستين سؤالاتى كه مطرح كرد اين بود: آيا چيزى از آيات قرآن درباره زنان نازل شده است؟ آنها در پاسخ گفتند: نه!
    اسماء به خدمت پيامبر (ص) آمد، عرض كرد: اى رسول خدا جنس زن گرفتار خسران و زيان است! پيامبر (ص) فرمود: چرا؟ عرض كرد: به خاطر اينكه در اسلام و قرآن فضيلتى در باره آنها همانند مردان نيامده است.
    اينجا بود كه آيه فوق نازل شد (و به آنها اطمينان داد كه زن و مرد در پيشگاه خدا از نظر قرب و منزلت يكسانند، مهم آنست كه از نظر اعتقاد و عمل و اخلاق اسلامى واجد فضيلت باشند).(تفسیر نمونه، ج17/ص308)

    جهت آگاهی کامل درباره این مبحث می توانید به کتاب «زن در آیینه جمال و جلال» اثر آیة الله جوادی آملی و «نظام حقوق زن در اسلام» اثر استاد شهید مطهری مراجعه فرمایید.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۲/۰۸ در ساعت ۱۸:۲۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    انسانیت انسان نه به جسم اوست و نه به مجموع جسم و جان، بلکه انسانیت انسان به روح اوست و جسم او فرع بدن و ابزاری پیش نیست. بنابراین اگر انسانیت انسان به روح اوست و نه بدن او و روح در ذکورت و انوثت تأثیر ندارد. پس زن و مرد در اصل انسانیت اشتراک دارند. یعنی گوهر انسانی زن و مرد یکی است.
    پس را کمال برای ز ن ومرد هر دو باز است، آیا درست میگویم استاد؟



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    انسانیت انسان نه به جسم اوست و نه به مجموع جسم و جان، بلکه انسانیت انسان به روح اوست و جسم او فرع بدن و ابزاری پیش نیست. بنابراین اگر انسانیت انسان به روح اوست و نه بدن او و روح در ذکورت و انوثت تأثیر ندارد. پس زن و مرد در اصل انسانیت اشتراک دارند. یعنی گوهر انسانی زن و مرد یکی است.
    پس را کمال برای ز ن ومرد هر دو باز است، آیا درست میگویم استاد؟
    احسنت بر شما مریم گرامی
    بله ، حرف شما کاملا صحیح است. و در پست شماره 3 هم به این مطلب اشاره شده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست


    - انسان دارای دو بعد است . بعد جسمانی (که همین بدن مادی ما است) و بعد روحانی(که همان نفس و روح ما است.)
    در انسان، اصالت‌ با روح‌ است‌ نه‌ بدن، حال‌ آنکه‌ جنسیت(زن و مرد بودن)، امری‌ بدنی‌ است‌ و روح‌ و حقیقت‌ انسان، جنسیت‌ ندارد.
    این روح و حقیقت انسان است که به کمال و سعادت می رسد نه بدن مادی آن ها.
    ====> زن و مرد هر دو می توانند به کمال برسند و هیج تفاوتی بین آن ها نیست.



    موفق باشید



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    بحث جالب و آموزنده ایه. ادامه بدید ،استفاده میکنم.



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    راسش من نظرم اينكه هر كسي چه خانم چه آقا مي تونن به كمال برسن
    اي پادشه خوبان داد از غم تنهايي دل بي تو به جان آمد وقت است كه باز آيي


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست


    سلام خواهر گرامی
    بنده روایات مرتبط با این باب را بررسی کردم اما ابتدای آنچه که شما نقل نموده اید، در احادیث این باب وجود ندارد یعنی این قسمت از نقل شما


    در هیچ حدیثی وجود ندارد.
    و همین اشتباه نقل، این اشکال را برایتان ایجاد نموده است:

    سلام ممنونم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام برای به کمال رسیدن هر فردی می تونه تلاش کنه زن و مرد نداره ان شاءلله که بتونیم .هر چند نمی تونیم به اون چهار نفر برسیم حداقل می تونیم مثل اونا زندگی کنیم و راهشون رو ادامه بدیم و وقتی که مهدی فاطمه اومد رو سفید باشیم التماس دعا

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود