صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گفتگوي دو عالم از برادران اهل سنت درمورد امير مؤمنان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    گفتگوي دو عالم از برادران اهل سنت درمورد امير مؤمنان




    در اين تاپيك گفتگوي دو عالم از برادران اهل سنت در مورد امير مومنان در چند پست خدمت عزيزان قراني ارائه ميگردد.


    مناظره دوعالم اهل سنّت پیرامون برتری حضرت علی-علیه السلام-:
    مقدمه:

    امام علی(ع)درآخرخطبه قاصعه می فرماید:«عده ای ازبزرگان قریش خدمت پیامبراكرم(ص)رسیدند وازآن حضرت خواستند كه جهت اثبات مدّعای خود به درختی كه درمقابلشان بود دستوردهد كه ازجای خود حركت كند ونزد آن حضرت حاضرشود.

    پیامبراكرم(ص) چنین كردند.قریش گفتند:بگوكه نصف آن سرجایش برود.چنین شد.گفتند:دستوربده كه نصف دیگرهم به نصف اول ملحق شود.بازهم انجام شد.

    امیرالمؤمنین دراینجا می فرماید كه من گفتم:«لا اله الّا الله،ای رسول خدا،من اوّل كسی هستم كه به توایمان می آورم واول كسی هستم كه اقرارمی كنم حركت درخت به خاطرتصدیق به نبوّت توانجام شد.قریش گفتند كه این سحراست،وآیا جزاین شخص كسی تو را تصدیق می كند!!!


    ابن ابی الحدید معتزلی شارح نهج البلاغه می نویسد:«آنان حضرتش را كوچك شمردند،چون اوكم سن وسال بود».وازاینجا وارد اشكال جاحظ می شود كه اسلام ابوبكررا برترازاسلام امام علی(ع)می داند.چون ابوبكردر40 سالگی ایمان آورد وعلی(ع)دركودكی.

    جاحظ كه كنیه اش«ابوعثمان»است،یكی ازدانشمندان معروف اهل سنّت ورئیس فرقه جاحظیّه ازگروه معتزله می باشد.اوعقیده دارد كه ابوبكردرمیان اصحاب بالاترین مقام را دارا است واشكال مذكوررا دركتابی به نام«العثمانیه»نوشته وازآنجا وارد بحثهای دیگری می شود،كه انشاءالله درآینده به آنها هم اشاره خواهیم كرد.

    درمقابل یكی دیگرازعلمای معروف اهل سنّت ازگروه معتزله بنام«ابوجعفراسكافی» كه مردی فاضل وعالم بوده ودارای هفتاد كتاب درعلم كلام می باشد،بركتاب «العثمانیه» ابوعثمان جاحظ ،درزمان حیات جاحظ،ردیّه نوشت دربیان برتری امام علی(ع)برهمه اصحاب.وی نام كتابش را«نقض العثمانیه»نام نهاد.

    شارح معتزلی نهج البلاغه-ابن ابی الحدید-به مناسبت بحث خطبه قاصعه،خلاصه قسمتهایی ازكتاب«العثمانیه» وردّ آن از«نقض العثمانیه» را درجلدسیزدهم شرح نهج البلاغه،ازصفحه216 الی 295به صورت مناظره آورده است..آقای حسین طیبیان،این مطالب را ترجمه وبصورت كتابی با نام«مناظره دوعالم اهل سنّت(اسكافی وجاحظ)پیرامون برتری حضرت علی(ع)»منتشركرده است.وازآنجایی كه دانستن نظرات دوتن ازدانشمندان بزرگ اهل سنّت كه درقرن دوم وسوم می زیسته اند،برای دوستان(چه شیعه وچه سنی) مفید است،درچندین بخش این مناظره را برای دوستان بیان خواهم كرد.امیدوارم مورد استفاده تمامی دوستان قرارگیرد.

    برای اینكه دوستان فرصت كافی برای مطالعه دقیق این مباحث داشته باشند،بنده این مباحث را درچندین بخش ارائه می كنم.
    ادامه در پست بعدي
    به نقل از سایت مرکز ملی پاسخگویی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۲۷ در ساعت ۱۵:۴۹
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بخش دوم:

    دربخش اول این مقاله به سخن ابوعثمان جاحظ اشاره كردیم كه می گفت: برترین امّت وشایسته ترین آنها به امامت ابوبكربن ابی قحافه است به خاطراسلامش كه كسی درعصراواینگونه اسلام نیاورد.وبه عقیده او ابوبكراولین كسی است كه به پیامبر(ص)ایمان آورده واسلام را پذیرفته است.

    درمقابل ابوجعفراسكافی به این سخن جاحظ پاسخ داده وروایاتی را ذكرمی كند كه دلالت دارند براینكه امام علی(ع) اولین مسلمان می باشد،نه ابوبكربن قحافه.وما دراینجا آن روایات را كه ابوجعفراسكافی به آنها استدلال كرده است را می آوریم:

    - یحیی بن حمّاد با سندش ازابن عباس نقل كرده كه گفت:«اوّل كسی كه ازمردان نمازخواند علی(ع) بود.

    - حسن بصری نیزبا سندش ازابن عباس روایت كرده كه گفت:خداوند برهرمسلمانی استغفار برای علی(ع) را درقرآن واجب كرده است آنجا كه فرموده است:«وَالَّذِینَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ یقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛:

    (همچنین) کسانی که بعد از آنها [بعد از مهاجران و انصار] آمدند و می‌گویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه‌ای نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمی!»{سوره حشر،آیه 10}.


    پس هركه بعدازعلی(ع) ایمان آورد برای علی(ع) استغفارمی كند.
    ادامه بخش دوم در پست بعدي

    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۶:۴۰
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این است گفتارابن عبّاس درمورد سبقت علی(ع) به اسلام واین ازحدیث شعبی- كه جاحظ نقل كرده بود- ثابت ترومشهورتراست.مضافاً به اینكه ازهمین شعبی خلاف آن نقل شده كه پیامبر(ص) اشاره به علی(ع)فرمود:«این اول كسی است كه به من ایمان آورد ومرا تصدیق كرد وبا من نمازگزارد».

    اسكافی درادامه می گوید:امّا اخباری كه دركتب صحاح وبا سندهای مورد وثوق درمورد سبقت حضرت علی(ع) به اسلام وارد شده،ازجمله آنها حدیثی است كه شریك بن عبدالله با سندش از ابن مسعود نقل كرده است كه گفت:اوّل چیزی كه درامرنبوت رسول خدا(ص) دانستم این بود كه:با عموها ومردمی ازقومم به مكّه وارد شدم،هدف ما خرید عطربود،ما را به عبّاس بن عبدالمطلب راهنمایی كردند،نزد او كه كنار زمزم نشسته بود رفتیم،دراین هنگام مردی ازباب صفا وارد شد درحالی كه دولباس سفید برتن داشت ودرسمت راستش نوجوانی قبل ازبلوغ یا اوّل بلوغ وزیبا چهره وپشت سرشان زنی كه خود را پوشانده بود قرارداشتند.آنها به سمت حجرالاسود رفته وآن را استلام كردند.سپس هفت دور كعبه را طواف كردند،آنگاه آن مرد به طرف خانه ایستاده وآن نوجوان دركنارش وآن زن پشت سرشان ودستها را بلند كرده وتكبیرگفتند. وچون چیزی دیدم كه برای ما نا آشنا بود رو به عباس كرده وگفتم:ای ابوالفضل(كنیه عباس بن عبدالمطلب) این دین را ما درشما نمی شناختیم،گفت:به خدا قسم چنین است.گفتم:این كیست؟

    گفت:این پسربرادرم محمدبن عبدالله واین نوجوان نیز پسر برادرم علی بن ابی طالب واین نیزهمسر محمد،خدیجه بنت خویلد می باشد،به خدا قسم درروی زمین كسی به این دین نگرویده مگرهمین سه نفر.

    ادامه بخش دوم در پست بعدي
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۶:۴۹
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    - عثمان بن سعید ازعدّه ای از اصحاب روایت كرده است كه ابوبكروعمر ازفاطمه(س) خواستگاری كردند.رسول خدا(ص) آندو را ردّ كرد وفرمود: من به این عمل امرنشدم(یعنی منتظرامرخدا هستم).علی(ع) خواستگاری كرد،حضرت دخترش را به ازدواجش درآورد وبه او فرمود:«ترا به ازدواج كسی درآوردم كه اسلامش ازهمه مقدمتر،علمش فراوان تر وحلمش بیشتراست ومن این كار را جز به فرمانی آسمانی انجام ندادم.

    - ابورافع می گوید كه برای وداع با ابوذر به ربذه رفتم،هنگام برگشت به من وهمراهانم چنین گفت:به زودی فتنه ای واقع می شود،تقوای خدا را پیشه كنید وبرشما باد به شیخ علی بن ابیطالب.ازاو پیروی كنید كه من ازرسول خدا(ص) شنیدم كه به او می فرمود:«تو اوّل كسی هستی كه به من ایمان آوردی واوّل كسی هستی كه روزقیامت با من مصافحه می كنی وتو صدّیق اكبری وتو فاروقی كه بین حق وباطل جدائی می اندازی وتورئیس مؤمنینی وتو برادر ووزیرم بوده وبهترین كسی هستی كه بعد از خود برجای می گذارم؛قرضم را ادا می كنی ووعده هایم را عمل ميكني».

    ابوجعفراسكافی چنین ادامه می دهد:امّا آنچه جاحظ ازقول پیامبر(ص) روایت كرده كه:«آزادی وبنده ای مرا تبعیبت كردند»،دراین حدیث اسمی از ابوبكر وبلال نیامده است واصولاً ابوبكربلال را جزبعد از ظهوراسلام درمكّه خریداری نكرد،وچون بلال اسلامش را اظهار كرد امیّة بن خلف او را شكنجه كرد واین هنگام پنهان كاری رسول خدا(ص)دردعوت ودرابتدای امراسلام نبود،وادعای شما این است كه درابتدای امراین دو نفراسلام آوردند.وهمانا گفته شده كه پیامبر(ص) مرادش ازآزاد علی بن ابیطالب واز بنده زیدبن حارثه بود واین مطلب را محمد بن اسحاق روایت كرده است.
    ادامه بخش دوم در پست بعدي
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۷:۰۰
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حسن بصری چه می گوید:

    اسماعیل بن نصر از محمدبن ذكوان ازشعبی نقل می كند كه گفت:حجّاج آنگاه كه جمعی ازتابعین نزدش بودند واز علی بن ابیطالب سخن به میان آمده بود(وطبع حال چنین اقتضا می كرد كه هر یك برای خوش خدمتی به حجباج آز آن حضرت بدگویی كنند)به حسن بن ابی الحسن بصری گفت:ای حسن تو چه می گویی؟

    گفت:من چه بگویم!

    او اوّل كسی است كه رو به قبله نمازگزارد ودعوت رسول خدا(ص) را اجابت كرد وهمانا برای علی مقامی(بزرگ)نزدپروردگارش وخویشی با رسول او می باشد ودرموارد بسیاری ازهمه پیشی جسته كه كسی نمی تواند آنها را ردّ كند.

    حجّاج با شنیدن این حقایق شدیداً درغضب شد واز تختش برخاست وداخل خانه شد ودستور بازگشت ما را داد.

    شعرابوسفیان:

    اسكافی درادامه چنین می گوید:این ازاخبار وامّا اشعاری كه دراین مورد نقل شده وانتشاریافته هم معروف است وهم زیاد.وما دراینجا بعنوان نمونه شعرابوسفیان بن حرب(اصلی ترین دشمن پیامبرواسلام) آنگاه كه با ابوبكربیعت شد را می آوریم:

    ماكنت احسب انّ الامرمنصرف عن هاشم ثمّ منها عن ابی الحسن

    الیس اوّل من صلّی لقبلتهم واعلم النّاس بالاحكام والسّنن

    یعنی:«گمان نمی كردم كه این امر(خلافت)ازبنی هاشم وازابوالحسن(امیرالمومنین(ع )) برگردانده شود{وبه قبیله تیم وعدی برسد كه ازاسلام بیگانه بودند}.آیا او اوّل كسی نیست كه به قبلۀ آنها نماز خواند وآیا داناترین مردم به احكام وسنّت نیست؟؟

    دراین بخش به همین مقدار اكتفا كرده ودربخشهای بعدی به دیگرمباحث مطرح شده خواهیم پرداخت.

    به نقل از مركز ملي پاسخگويي
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بخش سوم:

    با عرض سلام وادب خدمت تمامی دوستان عزیز،امیدوارم مطالبی كه دربخشهای قبلی ارائه گردید،مفیدواقع شده باشد.دربخشهای قبلی به اینجا رسیدیم كه ابوعثمان جاحظ،كه معتقد به برتری ابوبكربرامام علی(ع) می باشد ودلیل خود را این بیان كرده كه ابوبكراولین كسی است كه اسلام آورده،و اسلام علی(ع) چون زمانی بود كه نابالغ بوده مورد قبول نیست.ودرمقابل ابوجعفراسكافی ثابت كردند كه نه تنها ابوبكراول مسلمان نبوده،بلكه بعد ازچندین نفراسلام آورد.دراین بخش به سخنان ابوجعفراسكافی درپاسخ به جاحظ كه گفته است اسلام علی(ع)مورد پذیرش نیست چون او زمانی اسلام آورد كه بالغ نبود،اشاره می كنیم:


    اسكافی می گوید:ما برای سبقت ایمان علی(ع)احتیاج به دلیلی جزهمراهی شما با ما در مورد همین امرنداریم(چون شما هم می گویید كه علی(ع) قبل ازهمه اسلام آورد)الّا اینكه شما ادعا می كنید كه اوكودك بوده وما آن را قبول نداریم مگربه دلیل.

    اگرشما بگویید ما نیزادّعای شما را كه اواسلام آورد درحالیكه بالغ بود نمی پذیریم مگربا دلیل.

    درجواب شما می گوییم:شما اقرار به اسلام او كردید واگرطفل بود درحقیقت مسلمان نبود چه آنكه اسم ایمان وكفروطاعت ومعصیت فقط بربالغین اطلاق می شود،نه براطفال ودیوانگان واگركسی را مسلمان خطاب كردید باید بپذیرید كه او عاقل وبالغ است.چگونه چنین نباشد درحالیكه پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود:«تواول كسی هستی كه به من ایمان آوردی واوّل كسی هستی كه مرا تصدیق كردی»،.به فاطمه(س) فرمود:«ترا به كسی كه اسلامش قبل ازهمه بود تزویج كردم».

    اگربگویند:دعوت پیامبر(ص)،علی را به جهت تكلیف نبود بلكه طلبی همراه ملایمت بود(كه اگرایمان هم نمی آورد اشكالی نداشت برخلاف دعوت بزرگسالان ازمشركین).


    درجواب می گوییم:شما اصل دعوت كردن را پذیرفتید وحكم آن هم حكم امروتكلیف است،آنگاه ادعا می كنید كه تكلیف نبود واین ادعایی بی دلیل است.

    واگربگویید:شاید این دعوت جهت تأدیب وتعلیم بوده همانگونه كه با كودكان چنین می كنند.

    ما درپاسخ شما می گوییم:این احتمال درصورتی درست است كه بستگان او اسلام را پذیرفته باشند یا خود او دربلاد اسلامی به دنیا آمده ودرآنجا بزرگ شده باشد نه دردارالشرك كه چنین احتمالی ممكن نیست بخصوص اینكه اسلام نه معروف بود ونه با آن آشنا بودند،علاوه آنكه سنّت وروش پیامبر(ص) چنین نبود كه اطفال مشركین را قبل ازبلوغشان به اسلام بخواند وبین‌ آنها وپدرانشان جدایی بیندازد،ونیزازشئون طفولیّت پیروی ازپدرواهلش است وپیامبر(ص)درتنهایی وتنگی ومشكلات بود وكسی با اینحال دنبال او نمی رود مگرآنكه اسلام با حجّت ودلیل باری او ثابت شده ،ویقین با علم ومعرفت درقلبش رسوخ كرده باشد.

    واگربگویند:علی(ع) بخاطر الفتی كه با پیامبر(ص)داشت چون خواست به او كمك كرده باشد لذا با او موافقت نمود.

    می گوییم:گرچه الفت اوازپدرومادروبرادران وعموها واهل بیتش بیشتربود،امّا چنین نبود كه این الفت او را ازآنچه كه برآن رشد ونما یافته بود خارج كند
    (ودیگربه همه اهلش بی اعتنا گردد وخود راهی جدا ازآنها درپیش گیرد)وچنین نبود كه با اسلام پرورش یافته ودائماً درگوشش رفته باشد.چه آنكه اسلام یعنی دورانداختن بتها وبیزاری ازهركه به خدا شرك می ورزد،واین با اعتقاد یك طفل سازگاری ندارد.

    ادامه بخش سوم در پست بعدي
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اختلاف درسنّ علی(ع)هنگام قبول اسلام:

    اسكافی درادامه به سخن جاحظ درمورد سن علی(ع) اشاره كرده كه گفته بود:حداقل سن اورا هنگام اسلام آوردنش 5سال وحدّ اكثر9سال گفته اند.

    اسكافی دراین باره می گوید:

    اوّل مطلبی كه درجواب جاحظ می گوییم این است كه اخباردرسنّ علی(ع) هنگام اسلام آوردنش برپنج قسم است:


    قسم اول:

    دسته ای می گویند علی(ع)در15سالگی اسلام آوردند.این را احمدبن سعیداسدی با سندش ازشدّادبن اوس برای ما نقل كرد كه گفت:ازخبّاب بن ارت،درابره اسلام علی پرسیدم،گفت:اودر15سالگی اسلام آورد ومن او را دیدم كه قبل ازهمه مردم همراه پیامبر(ص)نمازمی گزارد درحالیكه به سن بلوغ رسیده بود وعبدالرزاق نیزبا سندش ازحسن روایت كرده كه اول كسی كه اسلام آورد علی بن ابیطالب بود كه 15سال داشت.


    قسم دوم:

    آنانكه می گویند اودر14سالگی مسلمان شد.این را ابوقتاده حرّانی ازابی حازم ازحذیفه روایت كرده كه گفت:ما سنگها را عبادت می كردیم وخمرمی نوشیدیم وعلی 14 ساله بود كه شب وروز همراه پیامبر(ص) به نمازمی ایستاد.ابن ابی شیبه نیزازحریربن عبدالحمید روایت ركده كه گفت:علی در14سالگی اسلام آورد.

    ادامه بخش سوم در پست بعدي
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۰:۰۰
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قسم سوم:

    آنانكه می گویند اودر11سالگی اسلام آورد.اسماعیل بن عبدالله با سندش ازجعفربن محمّد(ع) واوازپدرش محمدبن علی(ع) روایت كرده كه علی(ع)در11سالگی اسلام آورد،وعبدالله بن زیاد مدنی نیزازمحمدبن علی باقر(ع)روایت می كند كه فرمود:اول كسی كه به خدا ایمان آورد علی بن ابیطالب بود در11سالگی ودر24سالگی به مدینه مهاجرت كرد.


    قسم چهارم:

    آنان كه می گویند حضرتش در10سالگی اسلام آورد.نوح بن درّاج ازمحمدبن اسحاق روایت كرده كه گفت:اوّل مردی كه ایمان آورد وبه پیامبری پیامبر(ص) تصدیق كرد علی بن ابیطالب بود در10سالگی،سپس زیدبن حارثه وبعد ازاو ابوبكر و او36ساله بود.

    قسم پنجم:

    آنها كه اسلام او را درسن 9سالگی می دانند،حسن بن عنبسه با سندش ازشعبی نقل می كند كه گفت:اوّل كسی كه ازمردان اسلام آورد علی بن ابیطالب بود در9سالگی وروزیكه رسول خدا ازدنیا رفت او29ساله بود.{البته این قول مبنی براین است كه پیامبر(ص)بعد ازبعثت 10سال درمكه مانده باشد نه 13سال}.


    اسكافی چنین ادامه می دهد:اینها اخباری بود كه درباره سن امام علی(ع) هنگام اسلامش نقل شده،حال یا جاحظ نسبت به اینها جاهل بود یا قصد عناد داشت.
    ادامه بخش سوم در پست بعدي
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۰:۰۱
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امّا اینكه جاحظ گفت:حدّاقل سنّ اورا(آنگاه كه اسلام آورد)5سال وحداكثر9سال گفته اند وقیاس اقتضا می كند كه وسط آن دو را بگیریم.؛

    درجواب جاحظ می گوییم:این یك نوع استبداد در گفتارو قول بی دلیل است.واگرچنین است باید درمورد ابوبكرهم بپذیرد،درباره ابوبكرنیزعده ای می گویند او كافراست ودسته ای دیگراو را امامی عادل می دانند،پس ما باید بگوییم عادلترین اقوال حدّ وسط گیری است وآن درنظرگرفتن درجه ای میان ایندو مرتبه می باشد،وبگوییم او فاسق ظالمی است.
    ادامه بخش سوم در پست بعدي
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۰:۰۶
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وامّا قول جاحظ كه برای شناخت حق ازباطل سالهای ولایت عثمان وعمر وابوبكر و... را حساب می كنیم،به او گفته می شود:اگرروایات آن متفق بودفمی شد اینگونه حساب كرد ولكن مردم درآن اختلاف دارند.

    حال چگونه ممكن است با اینهمه اختلاف درسن علی(ع) هنگام اسلام آوردن،حقیقت را فهمید.پس لازم است به این جمله دقت كنیم:«علی اسلام آورد»،كه مسلمان جز به بالغ گفته نمی شود.همانطور كه به انسان بالغ می گویند«كافر».مضافاً به اینكه ممكن است انسان 11ساله نیزبالغ باشد وحتّی دارای فرزند باشدوهمانا راویان اخبار روایت كردند كه عمروبن عاص ازپسرش عبدالله 12سال بزرگتربود ولازمه آن این است كه او دركمتراز11 سالگی بالغ شده باشد.

    دراین بخش به همین اندازه اكتفا می كنم.وبرای اینكه بخشهای این مقاله بیش ازاندازه زیاد نشود،سعی می كنم،مطالب اصلی ومهم را بیان كنم،وازبیان مطالب غیرضروری خودداری كنم.
    به نقل از مركز ملي پاسخگويي
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  21. تشکر


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود