جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالها و جوابهای مربوط به مسابقه کتابخوانی « فلسفه حجاب »

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سوالها و جوابهای مربوط به مسابقه کتابخوانی « فلسفه حجاب »




    سلام به همه دوستان ..

    از انجایی که سوالات و جوابهای مربوط به هر دوره از دید پنهان میشوند بنده این تاپیک رو ایجاد کردم تا همه پرسش ها و پاسخ ها در این تاپیک نوشته شود ....

    با تشکر از Moamma که این پیشنهاد رو برای تاپیک جام حذفی دادند ...



    سوالات مربوط به فصل اول


    1-به عقیده ویل دورانت علت اصلی پیدایش حجاب در ایران باستان چه بودهاست ؟ و نظر اسلام در این باره چیست ؟ ایا با ویل دورانت هم عقیئه بوده یاخیر؟

    2- سخن عائشه به زنان انصار چه بود ؟ و گفته او چه تفاوتی با گفته امسلمه داشت ؟

    3-ویل دورانت مدعی بود که حجاب بوسیله ایرانیان پس از مسلمان شدنشاندر میان مسلمانان رواج یافته یا قبل از مسلمان شدن؟

    4-از دید استاد مطهری ایا در تاریخ مسئله حجاب قبل از اسلام بوده یاپس از ان؟





    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۱۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سوالها و جوابهای مربوط به مسابقه کتابخوانی « فلسفه حجاب »




    مرحله اول مسابقه :


    1-به عقیده ویل دورانت علت اصلی پیدایش حجاب در ایران باستان چه بودهاست ؟ و نظر اسلام در این باره چیست ؟ ایا با ویل دورانت هم عقیئه بوده یاخیر؟




    به عقيده ويل دورانت مقررات شديدی كه طبق رسوم و آئين كهن مجوسی‏


    درباره زن حائض اجرا می‏شده كه در اتاقی محبوس بوده ، همه از او در مدت عادت زنانگی دوری می‏جسته‏اند و از

    معاشرت با او پرهيز داشته‏اند سبب اصلی پيدا شدن حجاب در ايران باستان‏
    بوده است.




    همه می‏دانيم كه در اسلام‏ چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف است ، و همخوابگی با او نيز در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با
    ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشه‏نشينی شود .
    و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از
    ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن‏
    نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان مسلمان شوند آيات مربوط به‏
    حجاب نازل شده است .


    2- سخن عائشه به زنان انصار چه بود ؟ و گفته او چه تفاوتی با گفته امسلمه داشت ؟

    عايشه همواره زنان انصار را اينچنين ستايش می‏كرد :
    " مرحبا به زنان انصار ، همينكه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از
    آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد . سر خود را با روسريهای مشكلی‏
    می‏پوشيدند . گوئی كلاغ روی سرشان نشسته است " ( 1 ) .
    در سنن ابوداود جلد 2 صفحه 382 همين مطلب را از ام‏سلمه نقل می‏كند با
    اين تفاوت كه ام‏سلمه می‏گويد :
    " پس از آنكه آيه سوره احزاب ( « يدنين عليهن من جلابيبهن ») نازل‏
    شد ، زنان انصار چنين كردند " .


    3-ویل دورانت مدعی بود که حجاب بوسیله ایرانیان پس از مسلمان شدنشاندر میان مسلمانان رواج یافته یا قبل از مسلمان شدن؟


    پس از مسلمان شدنشان


    4-از دید استاد مطهری ایا در تاریخ مسئله حجاب قبل از اسلام بوده یاپس از ان؟

    قبل از اسلام



    برنده این مرحله : سرکار Shadbi

    .

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۹:۴۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    مرحله دوم مسابقه :


    1- نظریه ریاضت چه نتیجه ای رو به دنبال دارد ؟

    1 . پلید دانستن ازدواج و مقدّس شمردن عُزوبت ـ فلسفه ی تجرد طلبی و مخالفت با جمال را ایجاد کرده است ، فقر طلبی ، طرد لذت و میل به ریاضت.

    2- ریاضت و رهبانیت یعنی چه ؟ ( در حد یک جمله )

    2 . ریاضت و رهبانیت یعنی ترک دنیا و پرهیز از لذات مادی و محروم کردن خود از کامجویی و لذت طلبی


    3- دو نمونه از مراکزی که رهبانیت در آن وجود داشته است ؟


    3 . هندوستان ـ یونان

    4- دو علت پیدایش رهبانیت و ریاضت رو نام ببرید .

    4 . الف ) تمایل بشر برای وصول به حقیقت ؛ طبق این اندیشه که وصول به حق جز از راه فنا و نیستی و مخالفت با هوای نفس میسّر نیست.
    ب) آمیخته بودن لذات مادی به پاره ای از رنج های معنوی ؛ ج ) محرومیت و شکست در موفقیت های مادی .

    5- هر کس از روش من اعراض کند از من نیست ...این جمله از کیست و چه شد که این سخن اورده شد ؟

    5 . پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله ؛
    روزی سه زن به حضور رسول اکرم آمده از شوهران خود شکایت کردند. یکی گفت شوهر من گوشت نمیخورد. دیگری گفت شوهر من از بوی خوش اجتناب میکند. سومی گفت شوهر من از زنان دوری میکند. رسول خدا بی درنگ در حالی که به علامت خشم ردایش را به زمین می کشید ، از خانه به مسجد رفت و بر منبر آمد و فریادزد : چه می شود گروهی از یاران مرا که ترک گوشت و بوی خوش و زن کرده اند؟! همانا من خودم هم گوشت میخورم و هم بوی خوش استعمال میکنم و هم از زنان بهره می گیرم. هر کس از روش من اعراض کند از من نیست.


    6 - آیا علت اصلی دستور پوشش در اسلام عدم امنیت بوده است ؟ ( بله یا خیر )

    6 . خیر

    7 - طبق نظریه استثمار زن . پوشش زن یعنی چه ؟ ایا با نظر اسلام موافق است ؟


    7 . الف ) طبق نظریه استثمار زن ، بعضی ها برای پوشش زن ریشه ی اقتصادی قائل شده اند. مردان به خاطر اینکه از وجود زنان بهره ی اقتصادی ببرند و آنها را مانند بردگان استثمار کنند ، آنها را در خانه ها نگه می داشتند و برای اینکه فکر زن را قانع کنند که خود بخود از خانه بیرون نرود و بیرون رفتن را کار بدی بدانند فکر حجاب و خانه نشینی را خلق کردند. ؛
    ب ) خیر ، پوشش بر این اساس با آیین اسلام سازگاری ندارد. اسلام هرگز نخواسته است مرد از زن بهره کشی اقتصادی کند بلکه سخت با آن مبارزه کرده است.

    برنده این مرحله : سرکار طهورا فروزان

    .

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۹:۴۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    مرحله سوم مسابقه :

    س.1..
    حسادت يك امر شخصی و فردی و ناشی از يك سلسله‏
    عقده‏های روحی است ، اما غيرت يكاحساس و عاطفه نوع بشری است .


    س. 2.محدث یعنی چه؟

    انسان به اصطلاح " محدث " را يعنی‏
    انسان فاقد وضو و غسل را دارد كه در آن حالاز نماز و روزه محروم است .

    س .3.یک جمله از امام علی ع درباه غیرت ..!!؟
    می‏فرمايد : " « ما زنی غيور قط » "
    يعنی هرگز يك انسان شريف و غيور زنانمی‏كند

    س. 4.رفتار یهودیان و زردتشتیان با یک زن حائض چگونه بود؟
    در ميان يهوديان و زردشتيان با زن حائض مانند يك شی‏ء پليد رفتار
    می‏شده است واين جهت ، هم در زن و هم در مرد اين فكر را به وجود آورده‏
    كه زن موجود پست وپليدی است ، و مخصوصا خود زن در آن حالت احساس شرم و نقص می‏كرده خود را مخفی می‏ساخته است

    س.5.ازنظراستادمطهری ریشه حسادت در چیست؟
    ريشه حسادت خودخواهی و از غرائز واحساسات شخصی می‏باشد


    س. 6.چرا اسلام فقط به زنان پیغمبر دستورداده است که در خانه بمانند ؟

    اسلام‏
    می‏خواسته است " امهات المؤمنين " كه خواه ناخواه احترام زيادی در
    ميان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند ، و احيانا ابزار
    عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سياسی و اجتماعی واقع نشوند


    س.7. آیه ای از قران درباره حجاب ..!! ( چند تا ایه داریم ولی اون اصلیه رو بنویسید ..)

    آيه 54 از
    سوره احزاب است كه می‏فرمايد : " « و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهنمن‏
    وراء حجاب »" . يعنی اگر از آنها متاع و كالای مورد نيازی مطالبه‏
    می‏كنيد از پشت پرده از آنها بخواهيد .
    در مورد زنان پیامبر(ص)
    بقیه حجاب نیستن بلکه پوشش و ستر هستن...


    س.8.مولوی مرد وزن را به چیزهایی تشبیه کرده است؟

    آنها را به آب و آتش تشبيه می‏كند ، می‏گويد مثل مرد
    مثل آب است و مثل زن مثلآتش ، اگر حائل از ميان آب و آتش برداشته‏
    شود آب بر آتش غلبه می‏كند و آنراخاموش می‏سازد ، اما اگر حائل و حاجبی‏
    ميان آن دو برقرار گردد مثل اينكه آب رادر ديگی قرار دهند و آتش در
    زير آن ديگ روشن كنند ، آنوقت است كه آتش آب را تحتتأثير خود قرار
    می‏دهد ، اندك اندك او را گرم می‏كند و احيانا جوشش و غليان در او به وجود می‏آورد ، تا آنجا كه سراسر وجود او را تبديل به بخارمی‏سازد .

    س.9.معنی کلمه حجاب از نظر ابن خلدون ؟

    به معنی پرده و حائل - نه پوشش - به كار برده‏
    است .



    س. 10.از نظرمطهری چرا جوانان امروز کمتر به ازدواج فکر میکنند..

    معاشرتهای آزاد و بی‏بند وبار پسران و دختران ، ازدواج را به صورت يك‏
    وظيفه وتكليف و محدوديت در آورده است


    برنده این مرحله : جناب Behrooz_313

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۹:۴۷


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    مرحله چهارم مسابقه :


    1- اسلام به چهار دلیل بودن حریم میان زن و مرد را واجب میداند ..نام ببرید .!!

    آرامش روانی ، استحكام پيوند خانوادگی ، استواری اجتماع ، ارزش و احترام زن


    2- زن برای بیرون رفتن از خانه دو مسئله رو باید رعایت کند ان دو را ذکر کنید ( طبق نظر اسلام )

    يكی اينكه بايد پوشيده باشد و بيرون رفتن به‏ صورت خودنمائی و تحريك آميز نباشد . و ديگر اينكه مصلحت خانوادگی ايجاب می‏كند كه خارج شدن زن از خانه توأم با جلب رضايت شوهر و مصلحت انديشی او باشد .


    3- این حدیث ازکیست ؟ و ترجمه ان چیست ؟منهو مان لا یشبعان طالب علم و طالبمال

    حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است.
    ترجمه : دو گرسنه هرگز سیر نمی شوند؛ یکی جوینده علم و دیگری طالب ثروت. ( هر چه بیشتر به آنها داده شود اشتهایشان تیزتر می گردد. )


    4- فردی که ازهوسرانی سیر نمی شود در قران کریم به چه حالت تشبیه شده است .( با ذکر ایه و نام سوره )

    به جهنّم تشبیه شده ، كه هر چه به آن داده شود باز هم به دنبال زيادتر است . خدا در قرآن می‏فرمايد : « يوم نقول لجهنم هل امتعت و تقول هل من مزيد » ( سوره ق ـ آیه 30 )
    به جهنم می‏گوئيم پر شدی‏ ؟ سير شدی ؟ می‏گويد آيا بازهم هست ؟ چشم هرگز از ديدن زيبا رويان سير نمی‏شود و دل هم به دنبال چشم می‏رود .


    5- برای ارام کردن غرائز دو چیز لازم است ان دو چیز کدامند ..( طبق نظر استاد )

    یکی ارضاء غریزه در حدّ حاجت طبیعی ، و دیگری جلوگیری از تهییج و تحریک آن.


    برنده این مرحله : سرکار .:طهورا:.

    .

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۹:۴۸


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    مرحله پنجم مسابقه:



    1- اولین کسی که دستور بستن درب منزل را داد که بود ؟ معاویه



    2- رسم پیامبر ص برای ورود به هر خانه ای چه بود ؟

    رسم پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلّم این بود که پشت در خانه می ایستاد و می فرمود: « السّلام علیکم یا اهل البیت. » اگر اجازه ورود می دادند وارد می شد و اگر جواب نمی شنید، نوبت دوم و سوم سلام را تکرار می فرمود. اگر در نوبت سوم هم جواب نمی شنید مراجعت می کرد و می فرمود یا در خانه نیستند و یا آنکه میل ندارند ما وارد بشویم.



    3- در ایه 27 سوره نور يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُيُوتاً ........کلمه بیوت به چه معناست ؟

    کلمه « بیوت » جمع « بیت » به معنای اتاق است. بنابراین « بیوت » به معنی « اتاق ها » است.


    الف ) خانه ب) اتاقها ج) هر دومورد


    4- در آیه 30 سوره نور قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَرِهِمْ ........... چرا به جای کلمه ابصارهم کلمه عیون به کار نرفته است ؟


    « عین » که فارسی آن « چشم » است نام عضوی مخصوص است با قطع نظر از کار آن ، ولی « بصر » و همچنین فارسی آن « دیده » از آن جهت به چشم اطلاق می شود که کار مخصوص « دیدن » ( ابصار ) از آن سر می زند. در این آیه چون عنایت به کار چشم یعنی عمل دیدن است ، کلمه « أبصار » به کار رفته است نه کلمه « عیون ».



    5- عبارت غض بصر یعنی چه ؟

    یعنی کاهش دادن نگاه ( یعنی خیره نگاه نکند )



    6- مقصود از زینت آشکار که پوشیدنش برای زن واجب نیست چیست ؟ ( از امام صادق ع )

    امام صادق علیه السلام فرمود: زینت آشکار عبارت است از سرمه و انگشتر


    7- الف ) اسماء که بود؟ ب) وقتی اسما با جامه های نازک وارد خانه پیغمبر ص شد پیامبر به او چه فرمود ؟

    الف ) اسماء دختر ابوبکر بود. و خواهر عایشه بود.

    ب) فرمود: « يا اسماء ان المرأه اذا بلغت المحيض لم تصلح ان يری منها الا هذا و
    هذا - و اشار الی كفه و وجهه » .
    يعنی ای اسماء ! همين كه زن به حد بلوغ رسيد سزاوار نيست چيزی از بدن‏
    او ديده شود مگر اين و اين - اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پائين‏
    دست خودش .



    التماس دعا


    طراح سوال مرحله ششم : جناب salehi999

    .
    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۹:۴۹

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    مسابقه شماره 6:


    سوالات از قسمت كيفيت پوشش تا آخر ادله موافق


    آيه »وليضربن بخمرهن علی‏ جيوبهن« حدود پوشش را چگونه بيان می‏كند؟
    « و ليضربن بخمرهن علی‏
    جيوبهن »" يعنی می‏بايد روسری خود را بر روی سينه وگريبان خويش قرار
    دهند . البته روسری خصوصيتی ندارد ، مقصود پوشيدن سر و گردن وگريبان‏
    است .
    اين آيه دستور می‏دهد كه بايد قسمت آويخته همان روسريها را
    از دو طرف روی سينهو گريبان خود بيفكنند تا قسمتهای ياد شده پوشيده‏
    گردد .

    2-در آيه 56 از سوره احزاب، منظور از نسائهن همه زنان مي‌باشد يا تنهازنان مسلمان؟ توضيح دهيد.

    مراد زنان مسلمان هستند . مفهوم آيه ، بنابراين قول اينست‏
    كه زنان غير مسلماننامحرم می‏باشند و زن مسلمان بايد خود را از ايشان‏
    بپوشاند .

    3-در آيه 59 از سوره نور، قانون كسب اجازه به هنگام ورود به اتاقافراد براي دو گروه بيان شده است. آن قانون چيست؟

    سه نوبتی كه اين دو دسته بايد اجازه بخواهند عبارتست از : پيش از
    نماز صبح ، وهنگام نيمروز كه افراد به خاطر گرما لباس رو را از تن در
    آورده استراحت می‏كنند، و بعد از نماز عشاء كه هنگام رفتن به رختخواب‏
    است .
    در چنين اوقاتی مملوكان و پسران(فرزندان) نابالغ بايد با كسب‏
    اجازه وارد اتاق شوند ولیدر مواقع ديگر به علت احتياج به رفت و آمدهای‏
    مكرر " « طوافون عليكم بعضكم علیبعض »" استيذان لازم نيست

    4-مقصود از قواعد در آيه »والقواعد من النساء اللاتی لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناح«چه كساني هستند؟

    مقصود زنان سالخورده‏ای هستند كه از جنبه‏
    زن بودن بازنشسته شده‏اند ، يعنیديگر مطلوبمرد - از نظر جنسی - واقع نمی‏شوند و لذا اميدی به ازدواج ندارند . ممكن‏
    استطمع داشته باشند ولی اميد ندارند . جمله " « ان يضعن ثيابهن » "
    می‏فهماند كهزن دو نوع لباس دارد : يكی لباس بيرون و ديگر لباس داخل‏
    منزل . آنچه رخصت دادهشده است اينست كه زنان سالخورده می‏توانند لباس‏
    رو را در بياورند ولی در عينحال به آنها اجازه خودنمائی و خودآرائی داده‏
    نشده است .

    5-به نظر استاد مطهري مقصود از جلباب در آيه 59 از سوره احزاب چيست؟

    آنچه صحيحتر به نظر می‏رسد اينست كه در اصل لغت ، كلمه جلباب شامل هر
    جامه وسيعمی‏شده است ، ولی غالبا در مورد روسريهائی كه از چارقد بزرگتر
    و از ردا كوچكتربوده است به كار می‏رفته است . ضمنا معلوم می‏شود دو نوع‏
    روسری برای زنانمعمول بوده است : يك نوع روسريهای كوچك كه آنها را
    خمار يا مقنعه می‏ناميده‏اندو معمولا در داخل خانه از آنها استفاده‏
    می‏كرده‏اند . نوع ديگر روسريهای بزرگكه مخصوص خارج منزل بوده است .
    اين معنی با رواياتی كه در آنها لفظ جلباب ذكرشده است نيز سازگار است‏
    ، مانند روايت عبيدالله حلبی كه در تفسير آيه 61 سورهنور نقل كرديم .
    مضمونش اين بود كه در مورد زنان سالخورده جايز است خمار وجلباب را
    كنار بگذارند و نگاه به موی آنها مانعی ندارد
    از اين جمله فهميده می‏شود
    كه جلباب وسيله پوشانيدن موی سر بوده است .


    6-امام صادق(ع) درپاسخ اين سؤال كه اگرزنی در سفر بميرد و مرد محرم يا زنی كه او را غسل دهد همراه او نباشد، چه فرمود؟

    فرمود : مواضع تيمم‏
    او را بايد غسل دهند ولی نبايد بدن او را لمس كنند و نبايدزيبائيهای او
    را كه خدا پوشيدن آن را واجب فرموده است ، آشكار كرد . پرسيدمچگونه‏
    عمل كنيم ؟ فرمود اول باطن كف دست او را بايد شست ، سپس چهره و بعد
    پشت دستهايش را .
    ملاحظه می‏فرمائيد كه تصريح دارد كه چهره و كفين جزءقسمتهائی كه‏
    پوشانيدنش واجب گرديده است نيست

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۲

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    سوالاتمرحله هفتم مسابقه :


    1-نگاه خواستگار با نگاهغیر خواستگار چه فرقی میکند ؟

    -2 در مورد خواستگاری : آیا اسلام فقط جواز نظر را به چهره و دو دست زن .اختصاص داده است؟


    -3 آیه جلباب چیست ؟


    4-جمله ( نزدیک سازند روسریهای خویش را ) کنایه از چیست ؟

    از ادله مخالف تا سر شرکت زن در مجامع ..


    جواب سوالات مرحله هفتم مسابقه :

    1- جواب اين استدلال همانطور كه فقهاء گفته‏اند اينست كه :
    اولا نگاه خواستگار با نگاه غير خواستگار فرق می‏كند . خواستگار به ديده‏
    خريداری و برای خريداری نگاه می‏كند و به اصطلاح نظر استقلالی دارد و معمولا
    خالی از تلذذ نيست . لهذا فقهاء می‏گويند نگاه خواستگار با علم بدينكه‏
    تلذذ حاصل می‏شود مانعی ندارد . البته هدف او بايد تحقيق باشد نه تلذذ .
    ولیغير خواستگار اگر به منظور تلذذ نخواهد نگاه كند ، نظرش آلی خواهد بود
    نه استقلالی . ما فرق بين اين دو نوع نظر را در تفسير آيه 31 سوره نور
    بيان كرديم و خلاصه اينست : كسی كه قصد خواستگاری ندارد ، نبايد با چشمان‏
    خيره و نگاههای خريداری ، زن را ورانداز كند و اين منافات ندارد كه نظر
    به چهره زن به طور آلی يعنی به اندازه‏ای كه لازمه مخاطبه است جايز باشد و ثانيا در مورد نگاهی كه مقدمه خواستگاری است ، چنانكه روايات ديگر
    دلالت دارد و فقهاء هم فتوا می‏دهند ، جواز نظر اختصاص به چهره و دو دست‏
    ندارد بلكه نسبت به مطلق زيبائيهای زن نيز جايز است.


    2 - « عن رجل عن ابی‏عبدالله عليه السلام قال : قلت له : / ينظر الرجل‏ الی المرأه يريد تزويجها فينظر الی شعرها و محاسنها ؟ قال : لا بأس بذلك‏ اذا لم يكن متلذذا » ( 1 ) .

    مردی از حضرت صادق عليه السلام می‏پرسد آيا مردی كه قصد ازدواج دارد حق‏ دارد به مو و زيبائيهای زن مورد نظرش نگاه كند ؟ فرمود : اشكالی ندارد مشروط بر اينكه مقصودش التذاذ نباشد. پس معلوم شد جواز نظر برای خواستگار ، اختصاص به چهره و دو دست‏ ندارد .
    ثالثا بحث ما فعلا در لزوم پوشيدن وجه و كفين است نه در جواز نظر برای‏ مرد . فرضا رواياتی كه دلالت می‏كند كه برای خواستگار ، نظر به چهره زن‏ مورد نظرش جايز است مفهوم مخالفی داشته باشد كه نظر غير خواستگار بر چهره زن جايز نيست ، دليل بر عدم جواز نظر مرد بر چهره زن بيگانه است‏ نه بر وجوب پوشيدن زن وجه و كفين را .


    3-دليل ديگر كه می‏توان به آن تمسك جست ، آيه جلباب است كه می‏فرمايد :
    " « يا ايها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من‏
    جلابيبهن
    ». . . " ای پيامبر ! به همسرانت و دخترانت و همسران مؤمنين بگو كه جلبابهای ( روسريها ) خويش را به خود نزديك سازند . . . )

    4- اين استدلال مبنی بر اينست كه جمله " نزديك سازند روسريهای خويش را
    " كنايه باشد از اينكه با روسريها چهره خويش را بپوشانند . همچنانكه‏
    بسياری از مفسران مانند زمخشری در " كشاف " و فيض در " صافی " اينچنين تفسير كرده‏اند .


  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    مرحله هشتم مسابقه:

    چه موقع جهاد بر زنان واجب میشود ؟

    وقتی که شهر و حوزه مسلمین مورد حمله قرار بگیرد و شهر صد در صد حالت دفاعی داشته باشد

    2- پیامبر اکرم ص چگونه با زنان بیعت میکرد ؟

    ظرف آبی میاوردند و دستشون را در آب می زدند و دستور میدادند زنان دست خویش در آب فرو برند

    3- از نطر روایات اهل شیعه برای زنان جوان شرکت در تشییع جنازه ..........است .

    مکروه است

    4- پیامبر اکرم ص در جواب اسما چه فرمودند (( موقعی که اسما پیام گلایه امیز زنان مدینه را به رسول خدا ص رساند )

    ای زن آنچه میگویم درست فهم کن و به زنان دیگر نیز بگو.پنداشتی که هر که مرد شد به واسطه این کارها که برشمردی توفیق و اجر می باید و زنان محرومند؟خیر چنین نیست.زن خوب خانه داری و شوهرداری کند نگذارد محیط خانه کدورت بگیرد اجر و پاداشش معادل است با همه کارهای مردان

    5- روایتی از امام صادق ع :
    نگاه کردن به نامحرم همانند چیست ؟

    نگاه کردن تیری است زهرآلود ازجانب شیطان

  14. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود