صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات و پاسخهای مربوط به تاپیک جام حذفی کانون گفتمان قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    سوالات و پاسخهای مربوط به تاپیک جام حذفی کانون گفتمان قرآن




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت سروران گرام

    از اونجایی که در تاپیک جام حذفی که انشاالله قرار جهانی بشه یعنی همچنان تا ......ادامه داشته باشه؛ سوالاتی که سروران گرام میپرسند و جوابهای که داده میشه در پستهای بینهایت شما عزیزان ناپدید میشه و دسترسی به آنها آسان نیست پس با مشورت خادمان عزیز قرار بر این شد که سوالها و جوابها را در این تاپیک قرار دهیم تا انشاالله راحت تر به آنها دسترسی داشته باشیم..
    نکته:سوالها همچنان در همان تاپیک جام حذفی پرسیده میشه ..جوابها هم همانجا گذاشته میشه ..وقتی قرعه کشی شد و نفر جدید انتخاب شد سوالها و جوابها نفر قبلی را اینجا قرار میدم تا هرزگاهی یه تک نگاهی بندازیم..عرض از پوزش برای اینکه در پست دست کاری میشه..
    باشد که کتابی بشود در دست چاپ..خدارا چه دیدی!!

    تشکر از همراهی شما سروران گرام
    یا علی
    موفق باشید

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۲:۲۳

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    با تقاضاى آمرزش گناهان، پوشيدن سيئات و بخشش آنها چه معنى دارد؟.




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جناب
    iranproud

    1-رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا - - - - - - - وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ

    پاسخگو: جناب Behrooz_313

    رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِى لِلْايمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
    [سوره آل‏عمران (3): آيه 193]

    ترجمه:
    اى پروردگار ما، شنيديم كه مناديى به ايمان فرا مى‏خواند كه به پروردگارتان ايمان بياوريد. و ما ايمان آورديم. پس، اى پروردگار ما، گناهان ما را بيامرز و بديهاى ما را از ما بزداى و ما را با نيكان بميران.
    آیتی

    تفسیر نمونه:
    رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا صاحبان عقل و خرد، پس از دريافت هدف آفرينش، به اين نكته نيز متوجه مى‏شوند، كه اين راه پر فراز و نشيب را بدون رهبران الهى، هرگز نمى‏توانند بپيمايند. به همين دليل همواره مترصد شنيدن صداى مناديان ايمان و راستين هستند و تا نخستين نداى آنها را بشنوند به سرعت به سوى آنها مى‏شتابند، پس از كنجكاوى و بررسى لازم دعوت آنها را پاسخ مى‏گويند، و با تمام وجود خود، ايمان مى‏آورند.

    و لذا به پيشگاه پروردگار خود، عرض مى‏كنند: بار الها! ما صداى، منادى توحيد را شنيديم كه ما را دعوت به سوى ايمان مى‏كرد، و به دنبال آن ايمان آورديم.

    رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ بار الها اكنون كه چنين است و ما با تمام وجود خود ايمان آورديم، اما از آنجا كه در معرض وزش طوفانهاى شديد غرائز گوناگون قرار داريم، گاهى لغزشهايى از ما سر ميزند و مرتكب گناهانى ميشويم،" خداوندا! ما را ببخش و گناهان ما را بيامرز و لغزشهاى ما را پوشيده دار و ما را با نيكان و در راه و رسم آنان، بميران".

    آنها آن چنان به اجتماع انسانى پيوسته‏اند و از تكروى و فردپرستى، بيزارند كه از خدا مى‏خواهند نه تنها حيات و زندگى آنها با نيكان و پاكان باشد، بلكه مرگ آنها، اعم از مرگ طبيعى يا شهادت در راه خدا در جمع نيكان و با راه و رسم آنها صورت گيرد، كه مردن در ميان جمع بدان مرگى مضاعف است.

    **در اينجا سؤالى پيش ميايد كه با تقاضاى آمرزش گناهان، پوشيدن سيئات و بخشش آنها چه معنى دارد؟.

    با توجه به ساير آيات قرآن پاسخ اين سؤال روشن مى‏شود، زيرا از آيه 31 سوره نساء" إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ":
    " اگر از گناهان كبيره دورى كنيد ما سيئات شما را مى‏پوشانيم و از بين مى‏بريم" چنين استفاده مى‏شود كه سيئات به گناهان صغيره گفته ميشود بنا بر اين خردمندان نخست از خدا تقاضاى عفو از لغزشهاى بزرگ مى‏كنند و به دنبال آن تقاضاى از بين رفتن آثار گناهان صغيره دارند.

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۳:۵۴

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    با تقاضاى آمرزش گناهان، پوشيدن سيئات و بخشش آنها چه معنى دارد؟.




    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم:gol:

    طراح سوال:جناب
    iranproud

    1-رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا - - - - - - - وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ

    پاسخگو: جناب behrooz_313

    رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِى لِلْايمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
    [سوره آل‏عمران (3): آيه 193]

    ترجمه:
    اى پروردگار ما، شنيديم كه مناديى به ايمان فرا مى‏خواند كه به پروردگارتان ايمان بياوريد. و ما ايمان آورديم. پس، اى پروردگار ما، گناهان ما را بيامرز و بديهاى ما را از ما بزداى و ما را با نيكان بميران.
    آیتی

    تفسیر نور

    نكته‏ها:
    شايد مراد از «ذنوب» گناهان كبيره باشد و مراد از «سيئات» گناهان صغيره، چنان كه در آيه‏ى شريفه «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ ...» «1» «سيئات» در برابر «كبائر» آمده است. و ممكن است مراد از «سيئات» آثار گناه باشد.

    در برابر خردمندانى كه دعوت ايمان را اجابت كرده و مى‏گويند: «سَمِعْنا»، افرادى هستند كه نسبت به اين دعوت بى‏اعتنايى مى‏كنند و در قيامت با حسرت تمام مى‏گويند: «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ» «2»

    پيام‏ها:
    1 خردمندان، آماده‏ى پذيرش حقّ هستند و در كنار پاسخگويى به نداى فطرت، به نداى انبيا، علما و شهدا پاسخ مى‏دهند. «إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ ...»
    2 استغفار و اعتراف، نشانه‏ى عقل است. «لِأُولِي الْأَلْبابِ»، «رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا»
    __________________________________________________
    (1). نساء، 31. [.....]
    (2). ملك، 10.

    تفسير نور، ج‏2، ص: 226
    3 از آداب دعا كه زمينه‏ى عفو الهى را فراهم مى‏كند، توجّه به ربوبيّت الهى است. «رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا»
    4 ايمان، زمينه‏ى دريافت مغفرت است. «فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا»
    5 ديگران را در دعاى خود شريك كنيم. «فَاغْفِرْ لَنا»
    6 پرده‏پوشى و عفو، از شئون ربوبيّت و از شيوه‏هاى تربيت است. «رَبَّنا»، «كَفِّرْ عَنَّا»
    7 مرگِ انسان با اراده الهى است. «تَوَفَّنا»
    8 خردمندانِ دورانديش، مرگ با نيكان را آرزو مى‏كنند و به فكر حسن عاقبت هستند. «تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»
    9 ابرار مقامى دارند كه خردمندان آرزوى آن را مى‏كند. «لِأُولِي الْأَلْبابِ»، «تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۳:۵۶

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    با تقاضاى آمرزش گناهان، پوشيدن سيئات و بخشش آنها چه معنى دارد؟.




    نقل قول نوشته اصلی توسط Moamma نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جناب
    iranproud

    1-رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا - - - - - - - وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ

    پاسخگو: جناب Behrooz_313

    رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِى لِلْايمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
    [سوره آل‏عمران (3): آيه 193]

    ترجمه:
    اى پروردگار ما، شنيديم كه مناديى به ايمان فرا مى‏خواند كه به پروردگارتان ايمان بياوريد. و ما ايمان آورديم. پس، اى پروردگار ما، گناهان ما را بيامرز و بديهاى ما را از ما بزداى و ما را با نيكان بميران.
    آیتی
    بسم الله الرحمن الرحیم

    ترجمه تفسیر المیزان

    " رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً ..."
    منظور از منادى در اين آيه شريفه رسول اللَّه (ص) است كه بشر را به سوى ايمان ندا كرد،" أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ"، اين جمله همان ندا را تفسير مى‏كند،
    پس كلمه" ان"، ان تفسيرى است،
    " فامنا"
    ، و چون با اين كلمه اظهار ايمان كردند و در باطن اين كلمه همه معارف الهى نهفته است، چون رسولى كه به وى ايمان آوردند از ناحيه خدا به ايشان خبرهايى داده و از پاره‏اى امور از قبيل گناهان و بديها و مردن در حال كفر و گناه ترسانيده بود و به پاره‏اى امور از قبيل مغفرت و رحمت خدا و جزئيات زندگى آن بهشتى كه وعده‏اش را به بندگان مؤمن خود داده تشويق كرده بود، به همين جهت بعد از آنكه گفتند:" فامنا"
    دنبالش درخواست كردند كه خدايا ما را بيامرز،" فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا-
    و گناهان ما را از ما بريز"" وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا-
    و ما را با ابرار و نيكان كه وعده چنان بهشتى به ايشان داده‏اى بميران

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۳:۵۸

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    با تقاضاى آمرزش گناهان، پوشيدن سيئات و بخشش آنها چه معنى دارد؟.




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جناب iranproud

    پاسخگو:جناب مجیب

    نقل قول نوشته اصلی توسط behrooz_313 نمایش پست
    ترجمه تفسیر المیزان
    " رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً ..."
    منظور از منادى در اين آيه شريفه رسول اللَّه (ص) است كه بشر را به سوى ايمان ندا كرد،
    به‏عقيده گروهى از مفسّران، منظور از ندا كننده به‏سوى توحيدگرايى و يكتاپرستى، پيامبر گرامى، و بباور پاره‏اى ديگر، قرآن شريف است؛ چرا كه نداى پيامبر را همگان نمى‏شنوند، امّا نداى قرآن را همه عصرها و نسلها مى‏شنوند.
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۳:۵۹

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    سوره های که با الحمدلله شروع میشود




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جناب
    Behrooz_313

    چند سوره با الحمدلله شروع میشود؟

    پاسخگو:جناب
    parvaz

    پنج سوره با((الحمدلله))شروع میشوند:
    سوره های حمد.انعام.کهف.سبأ.فاطر

    توضیح: جناب مجیب

    1سوره اول قرآن کریم. «الحمدلله رب العالمین »
    رسول اکرم(ص) فرمود:
    «قسم به کسی که جانم در دست اوست، در تورات و انجیل و زبور و حتی در خودقرآن مانند این سوره نیست. این سوره ام الکتاب و سبع مثانی است و این سوره بین خدا و بنده اش تقسیم شده است و برای بنده است، آنچه بخواهد».

    2 سوره مبارکه انعام;
    «الحمدلله الذی خلق السموات و الارض و جعل الظلمات والنور ثم الذین کفروا بربهم یعدلون » ستایش خدای یکتاراست که آسمان و زمین راآفرید و روشنی و تاریکی را مقرر داشت، باز کافران به خدای خود شرک می آورند.
    در این آیه، صفت خلاق بودن باری تعالی یادآوری شده است، صفتی که شایسته حمداست.

    3 سوره مبارکه کهف;
    «الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا»
    ستایش و سپاس مخصوص خداست که بر بنده خود (حضرت محمد(ص » این کتاب بزرگ قرآن را نازل کرد و در آن هیچ نقص و کجی ننهاد.
    در این آیه خداوند به خاطر نزول قرآن حمد شده است.

    4 سوره مبارکه سباء;
    «الحمدلله الذی له ما فی السموات و ما فی الارض و له الحمد فی الاخره و هو الحکیم الخبیر» ستایش و سپاس مخصوص خداست که هر آنچه درآسمانها و زمین است، همه ملک اوست و در عالم آخرت نیز سپاس مخصوص خداست و او به نظم آفرینش حکیم و به همه امور عالم آگاه است.
    بنابراین حمد الهی عبادتی است که در آخرت نیز بهشتیان آن را انجام می دهند.

    5 سوره مبارکه فاطر:
    «الحمدلله فاطر السموات و الارض جاعل الملائکه رسلا اولی اجنحه مثنی و ثلاث و رباع یزید فی الخلق ما یشاء ان الله علی کل شی ء قدیر» سپاس خدایی را است که آفریننده آسمانها و زمین است و فرشتگان را رسول پیمبران خود گردانید و دارای دو و سه و چهار بال و پر (قدرت) قرار دادو هر چه بخواهد در آفرینش می افزاید که خدا بر هر چیز قادر است.


    یاعلی
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۰۷

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    سوره های که با انا شروع میشود




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جناب
    Behrooz_313

    چند سوره با انا شروع میشود؟

    پاسخگو:جناب
    parvaz

    چهارسوره با((انا))شروع میشوند:
    سوره های فتح.نوح.قدر.کوثر

    یاعلی
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۰۷

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    سوره های که با اذا شروع میشود




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جنابBehrooz_313

    چه تعداد از سوره های قران با اذا شروع میشود؟


    هفت سوره با((اذا))شروع میشوند:
    سوره های واقعه.منافقون.تکویر.انفطار. انشقاق.زلزال.نصر.


    توضیح: جناب مجیب

    شاید یکی از وجه تشابه های این هفت سوره را بتوان، مکی بودن این سوره ها خواند
    واینکه معمولاً آیات و سوره های مکی، دارای ویژگیها هستند از جمله :

    1*دعوت به اصول عقاید، خدا، قیامت، بهشت و جهنم و ...

    2*دعوت به اخلاق متعالی ( در قبال فساد اخلاق دوره ی جاهلی )

    3* کوتاه بودن آیات و سوره ها ( با توجه به بعد ادبی وفصاحت وبلاغت چشمگیرتری که در سوره های کوچک است. ) .

    4* کثرت سوگند وسوره هایی که با سوگند شروع می شود .

    5* بحث و مجادله با مشرکان و ابطال نظریه آنان

    6* کثرت « یا ایّهَا النّاسُ ... » وندرت و کم بودن « یا ایُّهَا الّذین آمَنوا... » در اول آیات .

    7-قصص انبیاء و امتها و گروههای اجتماعی موافق و مخالف


    یاعلی



    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۰۸

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    سوره ها با کلمه ویل شروع میشود، منظور از ویل چیست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جنابparvaz

    کدام سوره ها با کلمه ویل شروع میشود؟ و منظور از ویل چیست؟


    پاسخگو:جناب .:طهورا:.

    دوسوره با((ویل))شروع میشوند:

    سوره های مطففین، همزه.

    «وَيل» به معناى هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّه‏اى در دوزخ يا درى از درهاى آن مى‏باشد (تفسیر نور)

    شاید بتوان کلمه "ویل" را "وای بر" ترجمه کرد در حالی که به نظر می‌رسد در زبان عربی "ویل" از شدت و عواقب بیشتری در باره یک کار نسبت به کلمه "وای" برخوردار باشد.

    توضیح: جناب مجیب

    ويلٌ لكل همزة لمزة(1)
    واى بر هر عيبجوى مسخره‏كننده‏اى! (1)
    خداوند متعال در آيه ياد شده، با تهديد كوبنده‌اي به سراغ عيب‌جويان و غيبت‌كنندگان مي‌رود و مي‌فرمايد: "واي بر هر عيب‌جوي غيبت‌كننده‌اي كه مردم با ايمان را به سخريه مي‌گيرند، و با نيش زبان و حركات دست و چشم و ابرو، در پشت سر و پيش رو، مؤمنان را هدف تيرهاي طعن و تهمت قرار مي‌دهند.
    تعبير به "ويل" كه در آغاز اين آيه آمده است، در 27 مورد از قرآن مجيد ديده مي‌شود، كه در مقام نفرين و به معني هلاكت و يا به معني انواع عذاب است، و با توجه به موارد استعمال ويل در قرآن به خوبي روشن مي‌شود كه اين واژه در مواردي به كار مي‌رود كه كارهاي بسيار زشتي انجام گرفته است، و از اينجا روشن مي‌شود كه غيبت و عيب‌جويي از ديدگاه قرآن مجيد از زشت‌ترين كارهاست.

    یاعلی
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۰۸

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    شاهدان و گواهان بر اعمال و کردار انسان در پیشگاه خدا بر اساس آیات قرآن کریم




    بسم الله الرحمن الرحیم

    طراح سوال:جنابparvaz

    بر اساس آیات قرآن کریم، شاهدان و گواهان بر اعمال و کردار انسان در پیشگاه خدا چه کسانی هستند؟(6 مورد)


    پاسخگو:جناب .:طهورا:.

    گرچه خداوند متعال نیازی به حضور شاهد ندارد; ولی حضور شاهدان بر ضد انسانها دلیل و مدرک محکمی است که آنها نتوانند به راحتی گناهان و کوتاهیهای خودشان را انکار کنند.
    بر اساس آیات قرآن کریم برخی از شاهدان روز قیامت عبارتند از:

    1. خداوند متعال; "إِنَّ اللَّهَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ ;(حج،17) همانا خداوند بر همه چیز گواه است."

    2. پیامبران بزرگوار; "وَجِئْنَا بِکَ عَلَیَ هَـََّؤُلاَ َّءِ شَهِیدًا ;(نسأ،41) ما تو را در قیامت در حالی که گواه مردم هستی، حاضر میکنیم."

    3. فرشتگان; "وَ جَآءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَآغقٌ وَ شَهِیدٌ ;(ق،21) هر انسانی وارد محشر میگردد در حالی که همراه او حرکت دهنده و گواهی ]فرشته ای[ است."

    4. زمین; "یَوْمَغذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ;(زلزال،4) در آن روز ]قیامت[ زمین تمام خبرهایش را بازگو میکند."

    5. وجدان انسانها; "اقْرَأْ کِتَـَبَکَ کَفَیَ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا ;(اسرأ،14) نامه عمل خودرا بخوان امروز روح و روان تو برای این که علیه تو گواهی دهد کافی است."

    6. اعضای بدن; "یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُم بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ;(نور،24) روزی که زبانها و دست و پاهای مردم بر ضررشان گواهی میدهند."

    و نیز سوره یس، آیه 65; سوره فصلت، آیه 20 و...

    امامان معصوم: "وَکَذَ َلِکَ جَعَلْنَـَکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَی النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا;(بقره،143) و به این گونه ما شما را یک امت معتدل و میانه قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید و رسول خدا هم بر شما شاهد باشد".
    امام صادق میفرماید: "آن امت وسط ]که شاهدانند[ تنها ما هستیم". و در جایی دیگر فرمود: "در هر دوره و قرنی امامی هست که گواه و شاهد بر مردم است"


    (ر.ک: تفسیر الصافی، ملا محسن فیض کاشانی، ج 1، ص 197، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت.) و...

    یاعلی
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۰۹

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود