جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا فرشتگان میتوانند از دستور خدا سرپیچی کنند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    آیا فرشتگان میتوانند از دستور خدا سرپیچی کنند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت سروران گرام

    فرشتگان مانند انسان مختار آفریده نشدند منظورم اینکه هر چه خدا دستور بدهند باید انجام بدهند..
    پس چرا وقتی خدا به آنها گفت من در زمین خلیفه ای خواهم گماشت فرشتگان به خدا اعتراض کردند؟
    آیا آنها حق اعتراض به کارهای خدا را دارند؟؟

    یاعلی


    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۲/۲۴ در ساعت ۲۱:۱۴

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    109
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعتراض و انتقاد نشانه قدرت عقل و قوت منطق، رمز ترقی و شکوفایی، مظهر توانایی و دانایی، دعوت به قانون و رهایی است. با این همه ارزش انتقاد و اعتراض فراموش شده است و به آن بی اعتنایی و بلکه با آن مقابله نیز می شود.

    برای رسیدن به ارزش انتقاد و اعتراض مراجعه می کنیم به آیه سی‏ام سوره بقره قرآن کریم، که در داستان خلقت آدم فرشتگان الهی اعتراض کردند؛ چرا نسلی آفریده می شود که به تباهی و خونریزی می پردازد؟ که در آنجا خداوند برای آنکه آنان را قانع سازد و انتقاد آنان را بی پاسخ نگذارد، صحنه ای آفرید که ارزش آدم بر فرشتگان روشن گردد. بدینگونه که فرشتگان از نام و اسرار و چگونگی زمین و آسمان و کوهها بی اطلاع بودند ولی آدم پاسخ تمامی آنان را می دانست.

    همانطور که روشن است خداوند از آفرینش نسل بشر خبر داد، سپس ملائکه بر آن اعتراض کردند و در نهایت خداوند جواب قانع کننده‏ای می دهد.

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط asal 98 نمایش پست
    اعتراض و انتقاد نشانه قدرت عقل و قوت منطق، رمز ترقی و شکوفایی، مظهر توانایی و دانایی، دعوت به قانون و رهایی است. با این همه ارزش انتقاد و اعتراض فراموش شده است و به آن بی اعتنایی و بلکه با آن مقابله نیز می شود.

    برای رسیدن به ارزش انتقاد و اعتراض مراجعه می کنیم به آیه سی‏ام سوره بقره قرآن کریم، که در داستان خلقت آدم فرشتگان الهی اعتراض کردند؛ چرا نسلی آفریده می شود که به تباهی و خونریزی می پردازد؟ که در آنجا خداوند برای آنکه آنان را قانع سازد و انتقاد آنان را بی پاسخ نگذارد، صحنه ای آفرید که ارزش آدم بر فرشتگان روشن گردد. بدینگونه که فرشتگان از نام و اسرار و چگونگی زمین و آسمان و کوهها بی اطلاع بودند ولی آدم پاسخ تمامی آنان را می دانست.

    همانطور که روشن است خداوند از آفرینش نسل بشر خبر داد، سپس ملائکه بر آن اعتراض کردند و در نهایت خداوند جواب قانع کننده‏ای می دهد.
    یارب
    سلام جنابasal98

    بله من این قضیه را میدونم ..منظورم به این نبودکه چرا به خدا اعتراض کردند..میخواهم بدونم وقتی مختار نیستند پس چگونه به کار خدا اعتراض کردند؟
    تشکر
    یاعلی

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۲/۲۴ در ساعت ۲۱:۲۱ دلیل: ......

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم:gol:
    سلام خدمت سروران گرام

    فرشتگان مانند انسان مختار آفریده نشدند منظورم اینکه هر چه خدا دستور بدهند باید انجام بدهند..
    پس چرا وقتی خدا به آنها گفت من در زمین خلیفه ای خواهم گماشت فرشتگان به خدا اعتراض کردند؟
    آیا آنها حق اعتراض به کارهای خدا را دارند؟؟

    یاعلی:gol:


    «قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ؟ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ» (بقره 30) پاسخى كه در اين آيه از ملائكه حكايت شده، اشعار بر اين معنا دارد، كه ملائكه از كلام خداى تعالى كه فرمود:
    (ميخواهم در زمين خليفه بگذارم)، چنين فهميده‏اند كه اين عمل باعث وقوع فساد و خونريزى در زمين ميشود، چون ميدانسته‏اند كه موجود زمينى بخاطر اينكه مادى است، بايد مركب از قوايى غضبى و شهوى باشد، و چون زمين دار تزاحم و محدود الجهات است، و مزاحمات در آن بسيار ميشود، مركباتش در معرض انحلال، و انتظامهايش و اصلاحاتش در مظنه فساد و بطلان واقع ميشود، لا جرم زندگى در آن جز بصورت زندگى نوعى و اجتماعى فراهم نميشود، و بقاء در آن بحد كمال نمى‏رسد، جز با زندگى دسته جمعى، و معلوم است كه اين نحوه زندگى بالآخره بفساد و خونريزى منجر ميشود.
    در حالى كه مقام خلافت همانطور كه از نام آن پيداست، تمام نميشود مگر به اينكه خليفه نمايشگر مستخلف باشد، و تمامى شئون وجودى و آثار و احكام و تدابير او را حكايت كند، البته آن شئون و آثار و احكام و تدابيرى كه بخاطر تامين آنها خليفه و جانشين براى خود معين كرده.
    و خليفه‏اى كه در زمين نشو و نما كند، با آن آثارى كه گفتيم زندگى زمينى دارد، لايق مقام خلافت نيست، و با هستى آميخته با آن همه نقص و عيبش، نميتواند آئينه هستى منزه از هر عيب و نقص، و وجود مقدس از هر عدم خدايى گردد، بقول معروف (تراب كجا؟ و رب الارباب كجا؟).
    و اين سخن فرشتگان پرسش از امرى بوده كه نسبت بان جاهل بوده‏اند، خواسته‏اند اشكالى را كه در مسئله خلافت يك موجود زمينى بذهنشان رسيده حل كنند، نه اينكه در كار خداى تعالى اعتراض و چون و چرا كرده باشند.
    بدليل اين اعترافى كه خداى تعالى از ايشان حكايت كرده، كه دنبال سؤال خود گفته‏اند:
    (إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ، تنها داناى على الاطلاق و حكيم على الاطلاق تويى)، چون اين جمله با حرف (ان) كه تعليل را آماده مى‏كند آغاز شده، مى‏فهماند كه فرشتگان مفاد جمله را مسلم ميدانسته‏اند، (دقت بفرمائيد).

    پس خلاصه كلام آنان باين معنا برگشت مى‏كند كه: خليفه قرار دادن تنها باين منظور است كه آن خليفه و جانشين با تسبيح و حمد و تقديس زبانى، و وجوديش، نمايانگر خدا باشد، و زندگى زمينى اجازه چنين نمايشى باو نميدهد، بلكه بر عكس او را بسوى فساد و شر مى‏كشاند.
    از سوى ديگر، وقتى غرض از خليفه نشاندن در زمين، تسبيح و تقديس بان معنا كه گفتيم حكايت كننده و نمايشگر صفات خدايى تو باشد، از تسبيح و حمد و تقديس خود ما حاصل است، پس خليفه‏هاى تو مائيم، و يا پس ما را خليفه خودت كن، خليفه شدن اين موجود زمينى چه فايده‏اى براى تو دارد؟.
    خداى تعالى در رد اين سخن ملائكه فرمود: (إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ، وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها،).
    (ترجمه الميزان، ج‏1، ص: 179)



  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    یارب:gol:
    منظورم به این نبودکه چرا به خدا اعتراض کردند..میخواهم بدونم وقتی مختار نیستند پس چگونه به کار خدا اعتراض کردند؟
    تشکر
    یاعلی
    :gol:

    با سلام و عرض ادب

    فرشتگان داراى علومى محدودند و هر يك در درجه‏اى از وجود قرار دارند كه بالاتر از آن نمى‏توانند بروند: «وما منّا الّا له مقام معلوم»( صافات/ 164) پرسش فرشتگان از خداوند درباره خلافت انسان كامل فقط در حدّ استعلام است تا بدانند چگونه انسان خليفه مى‏شود و آنان به خلافت نمى‏رسند، نه براى اعتراض زيرا فرشتگان معصومند و هرگز كار باطل نكرده، به اعمال خدا اعتراض نمى‏كنند و بدون اجازه خداوند و پيش از او سخن نمى‏گويند و سؤال نمى‏كنند. كار آنان تابع كار خداست و گفتارشان تابع گفتار اوست.
    خداوند آنان را چنين مى‏ستايد: «بل عبادٌ مكرمون لا يسقبونه بالقول»( انبياء/ 26- 27) آنان بندگانى باكرامتند و سخن آنان پس از سخن خداست، نه پيش از آن و آنها در اين پرسش حتماً مأذون بودند.
    خلافت انسان كامل از اسرار نهفته است كه فرشتگان هم از آن آگاه نيستند و تسبيح و تقديس فرشتگان قرينه متصله است بر اين كه آنها در پرسش خود قصد اعتراض نداشته‏اند، زيرا با اعتراف به نزاهت مطلقه خداوند از هر نقص و عيب، ديگر مجالى براى نقد و نا رضايى از كار حق نخواهد بود. خداوند هم فرمودند: من چيزى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد، يعنى منشاء پرسش شما استعلام راز مخفى است نه اعتراض برچيزى ناروا. پس پرسش استعلامى آنها نبز با اجازه قبلى خدا بوده است.
    از اين رو پرسش فرشتگان نه به عنوان اعتراض بود و نه غير مسبوق به اجازه خداوند، بلكه پرسش آنان اين بود كه چگونه انسان به مقام خلافت الهى مى‏رسد، و ما كه داراى عصمتيم و از هر عيب و نقص بشرى دور مى‏باشيم و اهل تنزيه وتقديس هستيم نمى‏رسيم. اگر كسى بتواند به مقام خلافت خداوند برسد، آن ما هستيم نه انسان، زيرا انسان موجودى زمينى است كه به تبهكارى تن در مى‏دهد و شايسته اين مقام نيست.
    درباره مبدأ اطلاع فرشتگان از كيفيت زندگى آدميان در زمين احتمالهاى گوناگونى است، مانند اين كه خداوند آنها را به اين موضوع آگاه كرد، يا آن كه آنها از اين تعبير خدا كه فرمود: من مى‏خواهم در «زمين» خليفه جعل كنم، متوجه شدند كه موجود زمينى آلوده به شهوت و غضب است، و هر جا كه شهوت و عضب هست، راه خونريزى و تبهكارى نيز باز است. ممكن نيست موجودى زمينى باشد و در مقام عصمت قرار بگيرد. انسان زندگى جمعى دارد و در زندگى جمعى بر خورد و درگيرى امرى عادى است و فساد و تباهى در آن راه دارد.
    اين احتمال نيز هست كه فرشتگان از سرنوشت انسانهايى كه قبل از نسل كنونى بشر مى‏زيسته‏اند و نسلشان منقرض شده بود، آگاهى داشته‏اند. به هر تقدير ملائكه از وضع حيات انسان در زمين مطلع بودند و خداوند نيز سخن فرشتگان را تكذيب نكرد.

    آية الله جوادى آملى، تفسير موضوعى قرآن ج 6 (سيرة پيامبران (ع) در قرآن)





  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    307
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط Moamma نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت سروران گرام

    فرشتگان مانند انسان مختار آفریده نشدند منظورم اینکه هر چه خدا دستور بدهند باید انجام بدهند..
    پس چرا وقتی خدا به آنها گفت من در زمین خلیفه ای خواهم گماشت فرشتگان به خدا اعتراض کردند؟
    آیا آنها حق اعتراض به کارهای خدا را دارند؟؟

    یاعلی

    با سلام
    فرشتگان هیچ وقت اعتراض نکردند بلکه نظر خود را نسبت به موضوع با توجه به پیام خداوند فرمودند و بدون چون و جرا بعد از دریافت پاسخ انجام دستور کردند به جز ابلیس که او از جن بود:salavat10::salavat10::salavat10::salavat10: :salavat10::salavat10::salavat10::salavat10::salav at10::salavat10::salavat10::salavat10::salavat10:: salavat10::salavat10::salavat10::salavat10::salava t10::salavat10::salavat10:

    آگاه باشیم

    حسین(علیه السلام) را سهل انگاری منتظرانش به شهادت رساند که لعنت خدا بر آنان

    قال رسول الله (صلی علی محمد و آل محمد):
    زمانیکه در امتم بدعتها هویدا شد بر عالم است که علمش را آشکار کند ، هرکه نکند لعنت خدا بر او باد

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و جنيان اختيار دارن. به همين دليل با اختيار خود از فرمان خدا سرپيچي کرد.
    سلسله موي دوســــت حلقـــــه دام بلاســـــــت
    هر كه در اين حلقه نيست فارغ ازين ماجراست

    -------------------------------------------------
    رسول گرامی (ص) به ابوذر فرمودند:
    حق را بگو اگر چه تلخ باشد، چون خدا راضی است بر این امر.

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدي س. نمایش پست
    و جنيان اختيار دارن. به همين دليل با اختيار خود از فرمان خدا سرپيچي کرد.
    یارب
    سلام خدمت شما
    البته نه همه جنیان..گروهی وقتی قرآن بر آنها خوانده شد..ایمان آوردند و مبلغ دین پیغمبر شدند..
    انسان هم مختار است..او هم گاهی از دستورات خدا سرپیچی میکند..


    یاعلی
    موفق باشید


    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود